DGP_2014_05_05_rachunkowosc_i_audyt.pdf

(968 KB) Pobierz
RACHUNKOWOŚĆ
i AUDYT
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Poniedziałek
5 maja 2014 nr 85 (3726)
gazetaprawna.pl
prenumerata
Wydatki nielegalnie stają się dochodem
Taki zarzut w trakcie kontroli stawia się jednostkom sektora finansów publicznych. Przygotowywane
przez nie sprawozdania budżetowe są
błędne na skutek nieprawidłowych księgowań
Ponadto z opisu tego konta wynika, że na stro-
nie Wn konta 130 ujmuje się wpływy środków
pieniężnych otrzymanych na realizację wydat-
ków budżetowych zgodnie z planem finanso-
wym oraz dla dysponentów niższego stopnia,
w korespondencji z kontem 223 – Rozliczenie
wydatków budżetowych.
Piotr Wieczorek
specjalista ds. rachunkowości, audytor
SCHEMAT EWIDENCYJNY
Podczas kontroli rachunkowości jednostek bu-
dżetowych napotyka się na zarzuty związane
z przekształcaniem wydatków w dochody. Po-
woduje to, że środki, które jednostka budżeto-
wa otrzymała z przeznaczeniem na wydatki,
w pewnych okolicznościach wracają do budżetu
w postaci dochodu, co skutkuje jednoczesnym
zawyżeniem wydatków w sprawozdaniach bu-
dżetowych Rb-28 lub Rb-28S oraz Rb-27 lub 27S.
W sensie księgowym chodzi o zapisy księgowe
zaprezentowane obok.
Sposoby stosowane w praktyce
Wariant 1
– samorządowa jednostka posiada jeden rachunek bankowy powiązany z kontem 130
130 Rachunek bieżący jednostki
(analityka wydatków)
130 Rachunek bieżący jednostki
(analityka dochodów)
Dlaczego źle
Jednak oba rozwiązania (warianty) są sprzeczne
z istotą funkcjonowania jednostek budżeto-
wych określoną w art. 11 ustawy o finansach
publicznych, ponieważ wydatek ponoszony jest
ze środków budżetu, a dochód odprowadzany
jest na odpowiedni rachunek budżetu. W sy-
tuacji, kiedy wydatek stanowiłby dochód tego
samego budżetu, złamana zostałaby zasada
zupełności (jednorodności) tego budżetu, co
wiąże się ze stosowaniem konta 222 – Rozlicze-
nie dochodów budżetowych i 223 – Rozliczenie
wydatków budżetowych. Gdy środki wpływają
na wydatki, to dokonujemy zapisu strona Wn
konta 130 (subkonto wydatków), strona Ma kon-
ta 223. Natomiast, jeśli pozostaną nam jakiekol-
wiek środki przeznaczone na wydatki, to przy
ich odprowadzaniu na rachunek budżetu mamy
obowiązek stosowania zapisu strona Wn konta
223, strona Ma konta 130 (subkonto wydatków).
W praktyce jest to możliwe, zwracając uwagę
na przedstawione na początku dwa warianty
(dość powszechne) przekształcania środków
przeznaczonych na wydatki w środki, które są
uznane za dochody. To logika, a popatrzmy jesz-
cze na operacje, które rodzą takie absurdy. Są to
różnego rodzaju potrącenia, które zmniejszają
zobowiązanie stanowiące w rozumieniu ustawy
o rachunkowości przychody, które w rachun-
kowości budżetowej dość często są wiązane
z osiągnięciem dochodu.
Zapomina się o tym, że dochody muszą naj-
pierw wpłynąć na rachunek bankowy od kon-
trahenta (osoby fizycznej, osoby prawnej, innej
jednostki nieposiadającej osobowości prawnej).
Co więcej, przekształcenie wydatków w docho-
dy będzie niezgodne z art. 44 ustawy o finan-
sach publicznych. Wynika z niego, że wydatki
w jednostce budżetowej mogą być ponoszone
na cele i w wysokościach ustalonych w planie
finansowym zgodnie z przepisami dotyczący-
mi poszczególnych rodzajów wydatków w spo-
sób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
I
uzyskiwania najlepszych efektów z danych
nakładów,
I
optymalnego doboru metod i środków słu-
żących osiągnięciu założonych celów.
To oznacza, że potrzebny jest przepis prawa,
który pozwala dokonać danego wydatku, a po-
Wariant 2
– jednostka budżetowa posiada dwa rachunki bankowe powiązane z kontem 130
Złamanie zasad
W pierwszym wariancie oprócz nieuprawnione-
go przekształcenia przeznaczenia środków pu-
blicznych przy pomocy polecenia księgowania
(PK) dochodzi do złamania zasady podwójnego
zapisu, która zobowiązuje do dokonywania za-
pisu w księdze głównej (syntetyce) na dwóch
różnych kontach (Wn, Ma). Istotne jest również
to, że konta ksiąg pomocniczych (analitycz-
nych) ze sobą nie korespondują. To oznacza, że
wpływ środków, które uznajemy za dochody,
będzie dokonany co do zasady zapisem: strona
Wn konta 130 – Rachunek bieżący (subkonto
dochodów), strona Ma konta 221 – Należności
z tytułu dochodów budżetowych.
Drugi wariant wydaje się prawidłowy, po-
nieważ mamy wyciąg dokumentujący przelew
z konta, z którego opłacane są zobowiązania
rodzące wydatki, a ponadto wyciąg dla kon-
ta związanego z dochodami dokumentujący
wpływ tych środków.
Z opisu konta 130 zawartego w rozporządze-
niu ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w spra-
wie szczególnych zasad rachunkowości oraz
planów kont dla budżetu państwa, budżetów
jednostek samorządu terytorialnego, jednostek
budżetowych, samorządowych zakładów bud-
żetowych, państwowych funduszy celowych
oraz państwowych jednostek budżetowych ma-
jących siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289) wynika, że:
zapisy na koncie 130 są dokonywane na pod-
stawie dokumentów bankowych, w związku
z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów
między jednostką a bankiem. Te ustalenia są
zgodne z art. 40 i 68 ustawy z 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r.
poz. 885 ze zm.), ponieważ dochody i wydatki
ujmuje się w terminie zapłaty w sposób wiary-
godny, a ponadto zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy
z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U.
z 2013, poz. 330 ze zm.) z powodu rzetelności.
130 Rachunek bieżący jednostki
(subkonto wydatków)
141 Środki pieniężne
w drodze
130 Rachunek bieżący jednostki
(subkonto dochodów)
PRZYKŁAD
Wynagrodzenie inkasenta
Jeśli pobrano 10 000 zł zaliczek na PIT, to wynagrodzenie płatnika wyniesie 30 zł. Zatem wydatek
udokumentowany wyciągiem skierowany do urzędu skarbowego wyniesie 9070 zł, a nie
10 000 zł. Jeśli 30 zł zostanie uznane za dochód, to oznacza, że zaksięgowano wydatek, który nie
mógł być zrealizowany. Wynika to z następujących operacji:
n
ustalenie wysokości zaliczki na podatek (tj. kwota, która zostałaby odprowadzona, gdyby nie
dokonano potrącenia wynagrodzenia płatnika): strona Wn konta 231, strona Ma konta 225;
n
zmniejszenie zobowiązania w wyniku potrącenia wynagrodzenia płatnika, w związku z tym zobowiąza-
nie z tytułu odprowadzenia podatku do US wynosi 9070 zł: strona Wn konta 225, strona Ma konta 760.
Ewentualny zwrot niewykorzystanych środków na wydatki z tego tytułu powinien być zapisany:
strona Wn konta 223, strona Ma konta 130.
nadto, że jeśli to tylko możliwe, to należy dążyć
do tego, aby jak najwięcej z puli środków prze-
znaczonych na wydatki pozostało w jednostce,
ponieważ mają być wydawane racjonalnie na
cele statutowe jednostki. Nie obowiązuje już
prawo budżetowe, z którego wynikało, że nale-
ży wszystkie otrzymane środki wydać do zera.
kwota należnego wynagrodzenia jest potrą-
cana z kwoty podatków pobranych przez płat-
ników.
[przykład]
Pozorne oszczędności
W obecnym stanie prawnym istnieją przepisy,
które pozwalają zaoszczędzić środki publicz-
ne w wyniku różnych potrąceń, które – jak
już wspomniano – zmniejszają zobowiązanie.
Przykładem może być wynagrodzenie płatnika,
które np. zgodnie z rozporządzeniem ministra
finansów z 24 grudnia 2002 r. w sprawie wyna-
grodzenia płatników i inkasentów pobierają-
cych podatki na rzecz budżetu państwa (Dz.U.
nr 240 poz. 2065) przysługuje ze względu na
terminowe wpłacanie podatków w wysoko-
ści 0,3 proc. kwoty podatków pobranych przez
płatników na rzecz budżetu. Zgodnie z nim
Wykazanie wydatku jako
dochód to nierzetelne
prowadzenie ksiąg, a Rb
-27,
Rb-27S, Rb-28, Rb-28S są
niezgodne z rzeczywistoś
cią,
co rodzi sankcje karne
przewidziane w ustawie
o rachunkowości.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 16 stycznia 2014 r.
w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119).
Podsumowanie
Jak ewidencjonować VAT niepodlegający odliczeniu
Jednostka budżetowa jest czynnym podatni-
kiem VAT. Z uwagi na występowanie w jed-
nostce sprzedaży zarówno opodatkowanej,
jak i zwolnionej, jednostka VAT rozlicza tzw.
strukturą sprzedaży. Jak w takiej sytuacji
poprawnie zaewidencjonować zapłatę za
fakturę z tytułu zużycia energii elektrycz-
nej, jeżeli VAT z tej faktury jest odliczany
strukturą? Czy następujący sposób ewi-
dencji będzie uznany za prawidłowy: kwo-
ta brutto po stronie Wn konta 201, kwota
VAT po stronie Ma konta 130-4530, a także
kwota netto po stronie Ma konta 130-4260?
Elżbieta Gaździk
zastępca dyrektora
ds. ekonomiczno-finansowych
Sposób ewidencji zapłaty faktury za ener-
gię elektryczną określony w pytaniu, także
w przypadku gdy VAT z tej faktury jest od-
liczany strukturą sprzedaży – należy uznać
za prawidłowy, o ile zostaną spełnione uwa-
runkowania opisane poniżej.
Jednostki budżetowe to takie jednostki
organizacyjne sektora finansów publicz-
nych, które pokrywają swoje wydatki bez-
pośrednio z budżetu, a pobrane dochody
odprowadzają na rachunek odpowiednio
dochodów budżetu państwa albo budżetu
jednostki samorządu terytorialnego. Jed-
nostka budżetowa gospodarkę finansową
prowadzi według zasad ustalonych ustawą
z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicz-
nych, jak również przepisami wykonawczy-
mi wydanymi na jej podstawie. Podstawą
gospodarki finansowej jednostki budżetowej
jest plan dochodów i wydatków (dalej: plan
finansowy jednostki budżetowej). Jednost-
ka budżetowa ma obowiązek respektować
zasady wynikające z obowiązujących prze-
pisów, a brak ich stosowania może narazić
jednostkę na postawienie zarzutu naru-
szenia dyscypliny finansów publicznych.
Stąd też, uwzględniając przy tym zasady
określone powyżej, należy potwierdzić, że
sposób ewidencji zapłaty faktury za zużycie
energii elektrycznej, od której VAT odliczany
jest strukturą sprzedaży – jest prawidłowy,
o ile plan finansowy (wydatków) jednostki
przewiduje zabezpieczenie środków finanso-
wych w par. 4530 – Podatek VAT. Jednostka
powinna jednak pamiętać o zmniejszeniu
wydatków z tytułu VAT w następnym lub
następnych okresach sprawozdawczych,
o wielkość VAT odliczonego za dany mie-
siąc i wynikającego z deklaracji VAT-7.
Termin zmniejszenia wydatków uzależnio-
ny jest od tego, czy z deklaracji VAT za dany
miesiąc będzie wynikał zwrot VAT z Urzędu
Skarbowego czy też VAT do zapłaty. W przy-
padku gdy:
I
jednostce będzie przysługiwał zwrot VAT
z Urzędu Skarbowego – zmniejszenie wy-
datków na koncie 130-4530 winno nastąpić
w dacie jego zwrotu przez urząd skarbowy,
I
jednostka ma obowiązek zapłaty VAT do
urzędu skarbowego – zmniejszenie VAT
w wysokości podatku odliczonego w dekla-
racji VAT winno nastąpić w miesiącu nastę-
pującym po miesiącu, którego dotyczy roz-
liczenie VAT, inaczej mówiąc – w miesiącu
złożenia deklaracji VAT za dany miesiąc do
urzędu skarbowego.
Podstawa prawna
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).
Rozporządzenie ministra finansów z 7 grudnia 2010 r.
w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finanso-
wej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów
budżetowych (Dz.U. nr 241, poz. 1616).
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
II
Dziennik Gazeta  Prawna, 5 maja  2014 nr 85 (3726)
gazetaprawna.pl
E W I DE N C J A
Firma ma wybrać wariant księgowania kosztów w czasie
Decyzja, że dany tytuł kosztu będzie rozliczany na kilka okresów sprawozdawczych, powoduje, iż będzie
on rozliczany w czasie nie tylko w rachunkowości, lecz
także na potrzeby ustalenia podstawy opodatkowania
Karolina Pawlak
specjalistka z zakresu rachunkowości
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunko-
wości nie narzuca technicznego sposobu
ujmowania kosztów dotyczących kilku
okresów sprawozdawczych – o tym po-
winien zdecydować kierownik jednostki
w ramach polityki rachunkowości. Jedno,
o czym musimy pamiętać, to zachowanie
zasady współmierności przychodów i kosz-
tów, która nakazuje nam, aby do każde-
go okresu sprawozdawczego po pierwsze
przyporządkować przypadające doń przy-
chody, a potem do tych przychodów przy-
porządkować koszty, które bezpośrednio
lub pośrednio przyczyniły się do uzyskania
wzrostu korzyści ekonomicznych. Wynika
to bezpośrednio z art. 39 ust. 1 i 3 ustawy
o rachunkowości.
Przyjmując rozwiązania w zakresie roz-
liczeń międzyokresowych kosztów należy
też oczywiście pamiętać o zasadzie istotno-
ści – nie ma sensu rozliczać kwot, które nie
mają w efekcie żadnego wpływu na wynik
finansowy ani nie przyczynią się do wzrostu
wartości poznawczych dla podejmujących de-
cyzje w jednostce. Nie ma oczywiście odgórnie
określonego progu istotności dla kwot – tu
w każdej jednostce należy się zastanowić,
jakie wartości będą ważne dla czytelników
danych z ksiąg rachunkowych. Dla jednego
podmiotu będzie to kwota kilkunastu tysięcy
złotych, ale innego kilkuset złotych.
Warto jeszcze podkreślić jedną kwestię.
Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów
dotyczą w praktyce nakładów, które pośrednio
przyczyniają się do powstania przychodów,
w szczególności przychodów podlegających
opodatkowaniu. Zatem podjęcie decyzji, iż
dany tytuł kosztu będzie rozliczany na kil-
ka okresów sprawozdawczych, powoduje,
iż będzie on rozliczany w czasie nie tylko
w rachunkowości, ale także zgodnie z art. 15
ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych (dalej: usta-
wa o CIT) na potrzeby ustalenia podstawy
opodatkowania.
Techniczne sposoby księgowania zależą
od sposobu prowadzenia ewidencji kosztów
– nieco inaczej będzie, jeśli podmiot ewiden-
cjonuje koszty wyłącznie wg rodzaju, ina-
czej, jeśli oprócz układu rodzajowego kosztów
zbiera dane także wg miejsc powstawania
(tzw. 5). Zasady księgowania zostaną przed-
stawione w poniższych przykładach opiera-
jących się na tych samych założeniach licz-
bowych.
[przykład]
Wszystkie wskazane w przykładzie warian-
ty są uważane obecnie za poprawne. Przy
czym powinny wynikać one z zapisów poli-
tyki rachunkowości.
Warto podkreślić dodatkowo, iż jeśli przy-
jęta kwota do rozliczania w czasie nie jest
znacząca (istotna), można również zamiast
ujmowania kosztów co miesiąc czy kwar-
tał, podzielić tę wartość na okresy roczne.
Wtedy jednorazowo – zwykle na początku
okresu rozliczeniowego przypisujemy do
kosztów kwotę przypadająca na cały rok ob-
rotowy – oczywiście zachowując zasady cha-
rakterystyczne dla wybranego i stosowanego
w podmiocie wariantu spośród wskazanych
powyżej.
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości
(t.j. Dz.U. z 2013 poz. 330 ze zm.).
Art. 15 ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 roku o podatku
dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74,
poz. 397 ze zm.).
PRZYKŁAD
Co kwartał
Spółka w kwietniu 2014 r. poniosła nakłady na ubezpieczenie majątkowe firmy w kwocie 18 000 zł
za okres od 1 kwietnia 2014 r. do 31 marca 2015 r. Koszty rozliczane są, co kwartał
I. W przypadku gdy spółka prowadzi wyłącznie konta układu rodzajowego, możliwe są dwa
sposoby księgowania.
II. W przypadku gdy spółka prowadzi konta układu rodzajowego i kalkulacyjnego,
także możliwe są dwa sposoby księgowania.
Wariant 1
Pierwszy zachowujący zasadę tzw. kręgu kosztów. Tu koszty przypadające na dany okres sprawoz-
dawczy obciążają koszty zarządu.
Rozliczenie zakupu
1) 18 000
18 000 (2
Wariant 1
Zachowuje zasadę tzw. kręgu kosztów
Rozliczenie zakupu
1) 18 000
18 000 (2
Rozrachunki z dostawcami
18 000 (1
Rozliczenia międzyokresowe
kosztów
3) 18 000
4500 (4
4500 (5
4500 (6
Rozrachunki z dostawcami
18 000 (1
Pozostałe
koszty rodzajowe
2) 18 000
Pozostałe koszty rodzajowe
2) 18 000
Koszty zarządu
4) 4500
5) 4500
6) 4500
Rozliczenie kosztów
18 000 (3
Rozliczenia międzyokresowe kosztów
3) 18 000
4500 (4
4500 (5
4500 (6
Rozliczenie kosztów
4) 4500
5) 4500
6) 4500
18 000 (3
Objaśnienia do schematu:
1. Faktura za ubezpieczenie kwota 18 000 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu, strona Ma konta
Rozrachunki z dostawcami;
2. Ujęcie kosztu ubezpieczenia kwota 18 000 zł: strona Wn konta Pozostałe koszty rodzajowe,
strona Ma konta Rozliczenie zakupu;
3. Ujęcie faktury do rozliczenia w czasie kwota 18 000 zł: strona Wn konta Rozliczenia między-
okresowe kosztów, strona Ma Rozliczenie kosztów (490);
4. Ujęcie części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy II kwartał 2014 r. kwota 4500 zł (18 000
zł/4): strona Wn konta Rozliczenie kosztów (490), strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów;
5. Ujęcie części przypadającej na III kwartał 2014 r. kwota 4500 zł: strona Wn konta Rozliczenie
kosztów (490), strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów;
6. Ujęcie części przypadającej na IV kwartał 2014 r. kwota 4500 zł: strona Wn konta Rozliczenie
kosztów (490), strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów.
W tym wariancie wartość kosztów podlegających w czasie przypadająca na 2015 rok będzie wpływa-
ła na pozycję Zmiana stanu produktów w porównawczej wersji rachunku zysków i strat. W bilansie
wartość 4500 zł będzie zaprezentowana, jako pozycja B.IV Krótkoterminowe rozliczenia międzyokre-
sowe.
Objaśnienia do schematu:
1. Faktura za ubezpieczenie kwota 18 000 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu, strona Ma konta
Rozrachunki z dostawcami;
2. Ujęcie kosztu ubezpieczenia kwota 18 000 zł: strona Wn konta Pozostałe koszty rodzajowe, strona
Ma konta Rozliczenie zakupu;
3. Ujęcie faktury do rozliczenia w czasie kwota 18 000 zł: strona Wn konta Rozliczenia międzyokreso-
we kosztów, strona Ma konta Rozliczenie kosztów (490);
4. Ujęcie części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy II kwartał 2014 r. kwota 4500 zł (18 000
zł /4): strona Wn konta Koszty zarządu, strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów;
5. Ujęcie części przypadającej na III kwartał 2014 r. kwota 4500 zł: strona Wn konta Koszty zarządu,
strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów;
6. Ujęcie części przypadającej na IV kwartał 2014 r. kwota 4500 zł: strona Wn konta Koszty zarządu,
strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów.
W tym wariancie wartość kosztów podlegających w czasie przypadająca na 2015 rok będzie wpływała na
pozycję Zmiana stanu produktów w porównawczej wersji rachunku zysków i strat. W bilansie wartość 45
000 zł będzie zaprezentowana jako pozycja B.IV Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe.
Wariant 2
Zakłada on uproszczenie polegające na ujęciu kwoty rozliczanej w czasie od razu na koncie RMK
(bilansowym) bez przechodzenia przez krąg kosztów. Koszty przypadające na dany okres sprawoz-
dawczy obciążają koszty zarządu.
Rozliczenie zakupu
1) 18 000
18 000 (2
Wariant 2
Zakłada on uproszczenie polegające na ujęciu kwoty rozliczanej w czasie od razu na koncie RMK
(bilansowym) bez przechodzenia przez krąg kosztów.
Rozliczenie zakupu
1) 18 000
18 000 (2
Rozrachunki z dostawcami
18 000 (1
Rozliczenia międzyokresowe
kosztów
2) 18 000
4500 (3
4500 (5
4500 (7
Rozrachunki z dostawcami
18 000 (1
Pozostałe koszty rodzajowe
– ubezpieczenia majątkowe
3) 4500
5) 4500
7) 4500
Koszty zarządu
4) 4500
6) 4500
8) 4500
Rozliczenie kosztów
4500 (4
4500 (6
4500 (8
Pozostałe koszty rodzajowe
– ubezpieczenia majątkowe
3) 4500
4) 4500
5) 4500
Rozliczenia międzyokresowe
kosztów
2) 18 000
4500 (3
4500 (4
4500 (5
Objaśnienia do schematu:
1. Faktura za ubezpieczenie kwota 18 000 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu, strona Ma konta
Rozrachunki z dostawcami;
2. Ujęcie nakładów kwota 18 000 zł: strona Wn konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów,
strona Ma konta Rozliczenie zakupu;
3. Ujęcie części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy II kwartał 2014 r. kwota 4500 zł
(18 000 zł /4): strona Wn konta Pozostałe koszty rodzajowe – ubezpieczenia majątkowe,
strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów;
4. Ujęcie części przypadającej na III kwartał 2014 r. kwota 4500 zł: strona Wn konta Pozostałe
koszty rodzajowe – ubezpieczenia majątkowe, strona Ma Rozliczenia międzyokresowe kosztów;
5.
Ujęcie części przypadającej na IV kwartał 2014 r. kwota 4500 zł: strona Wn konta Pozostałe koszty
rodzajowe – ubezpieczenia majątkowe, strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów.
W tym wariancie koszty ubezpieczenia
dotyczące 2015 roku nie będą ujmowane w Zmianie stanu
produktów. W bilansie wartość
4500 zł będzie zaprezentowana jako pozycja B.IV Krótkotermino-
we rozliczenia międzyokresowe.
Objaśnienia do schematu:
1. Faktura za ubezpieczenie kwota 18 000 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu, strona Ma konta
Rozrachunki z dostawcami;
2. Ujęcie nakładów kwota 18 000 zł: strona Wn konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów, strona
Ma konta Rozliczenie zakupu;
3. Ujęcie części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy II kwartał 2014 r. kwota 4500 zł (18
000 zł/ 4): strona Wn konta Pozostałe koszty rodzajowe – ubezpieczenia majątkowe, strona Ma
konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów;
4. Ujęcie części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy II kwartał 2014 r. według miejsca powsta-
wania kosztów kwota 4500 zł: strona Wn konta Koszty zarządu, strona Ma konta Rozliczenie kosztów,
5. Ujęcie części przypadającej na III kwartał 2014 r. kwota 4500 zł: strona Wn konta Pozostałe koszty
rodzajowe – ubezpieczenia majątkowe, strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów;
6. Ujęcie części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy III kwartał 2014 r. według miejsca powsta-
wania kosztów kwota 4500 zł: strona Wn konta Koszty zarządu, strona konta Rozliczenie kosztów;
7.
Ujęcie części przypadającej na IV kwartał 2014 r. kwota 4500 zł: strona Wn konta Pozostałe koszty
rodzajowe – ubezpieczenia majątkowe, strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów;
8.
Ujęcie części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy IV kwartał 2014 r. według miejsca powsta-
wania kosztów kwota 4500 zł: strona Wn konta Koszty zarządu, strona Ma konta Rozliczenie kosztów.
W tym wariancie koszty ubezpieczenia dotyczące 2015 roku nie będą ujmowane w Zmianie stanu
produktów.
W bilansie
wartość
4500 zł
będzie
zaprezentowana jako pozycja B.IV Krótkoterminowe
rozliczenia międzyokresowe.
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta  Prawna, 5 maja  2014 nr 85 (3726)
gazetaprawna.pl
III
E W I DE N C J A
Sprawozdanie niepodpisane przez kierownika to tylko projekt
Jednostki samorządu terytorialnego mają dylemat,
kto jeszcze może zatwierdzać taki dokument.
W praktyce
takie czynności wykonuje sekretarz, ale czy jest to zgodne z dyscypliną finansów publicznych?
Czy sprawozdania zbiorcze muszą być pod-
pisane przez przewodniczącego zarządu jed-
nostki samorządu terytorialnego, czy mogą
też być podpisane np. przez sekretarza JST lub
też przez upoważnionego pracownika? Jaka
praktyka w tym zakresie jest prawidłowa?
Krystyna Gąsiorek
specjalistka z zakresu finansów publicznych
i sprawozdawczości budżetowej
Jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST)
zobowiązane są m.in. do sporządzania sprawo-
zdań budżetowych na podstawie rozporzą-
dzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r.
w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Po-
szczególne wzory sprawozdań w kolejnych
okresach sprawozdawczych winny być pod-
pisane m.in. przez kierownika jednostki (jed-
nostkowe), przewodniczącego zarządu spra-
wozdania zbiorcze. W poszczególnych okresach
sprawozdawczych występują wątpliwości, czy
sprawozdania zbiorcze muszą być podpisane
przez przewodniczącego zarządu JST, czy mogą
też być podpisane np. przez sekretarza JST lub
też przez innego upoważnionego pracownika.
dencji księgowej. Z kolei sprawozdania zbiorcze,
w szczególności sprawozdania jednostkowe, są
sporządzane przez przewodniczących zarządów
JST na podstawie sprawozdań jednostkowych
jednostek im podległych oraz sprawozdania
jednostkowego JST jako jednostki budżetowej
i jako organu. Z zapisów par. 14 ust. 1 rozporzą-
dzenia w sprawie sprawozdawczości budżeto-
wej wynika, że sprawozdanie podpisują główny
księgowy (skarbnik) i kierownik jednostki (dys-
ponent funduszu, przewodniczący zarządu JST).
Kierownik zobowiązany jest do sporządzenia
sprawozdania w terminie, wykazania w nim
danych zgodnie z ewidencją księgową oraz
przekazanie tych sprawozdań ich odbiorcy.
Z kolei przewodniczący zarządu JST jest od-
powiedzialny za sporządzenie sprawozdań
w terminie, wykazania w nim danych zgod-
nie z danymi wynikającymi ze sprawozdań
jednostkowych oraz przekazanie tych sprawoz-
dań ich odbiorcy. Podpis zarówno kierownika,
jak i przewodniczącego zarządu JST składany
pod sprawozdaniem jest tożsamy zarówno ze
sporządzeniem sprawozdania, jak również
z przyjęciem odpowiedzialności za zgodność
wykazanych danych w tych sprawozdaniach.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że
bardzo istotny jest fakt sporządzenia i złożenia
sprawozdań w określonym rozporządzeniem
terminie, ponieważ zgodnie z zapisami art. 18
pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowie-
dzialności za naruszenie dyscypliny finansów
publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168), naru-
szeniem dyscypliny finansów publicznych jest
niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie
sprawozdania z wykonania procesów groma-
dzenia środków publicznych i ich rozdyspono-
wania albo wykazanie w tym sprawozdaniu
danych niezgodnych z danymi wynikającymi
z ewidencji księgowej.
ność na kierownika mającego kompetencje do
działania za jednostkę, co oznacza, że mieści się
ona w zakresie reprezentacji, której nie można
przenieść na osobę trzecią”. W tym kierunku
również orzekała GKO.
Przewodniczący
Sprawozdania zbiorcze sporządzane są przez
przewodniczącego zarządu JST, który repre-
zentuje jednostkę na zewnątrz, jak stano-
wią zapisy ustawy o samorządzie gminnym.
W związku z wątpliwością podpisania spra-
wozdań przez inne osoby niż przewodniczący
zarządu należałoby zwrócić uwagę na orze-
czenie GKO z 19 listopada 2012 r., sygn. akt
BDF1/4900/100/99/12/2826, z którego wynika,
że obwiniony miał powierzone zarządzeniem
wójta dwa rodzaje upoważnień: „prowadze-
nie w imieniu wójta spraw gminy, natomiast
w ust. 2 ustalono, co należy do zastępcy wój-
ta w wypadku nieobecności wójta wywołanej
zwolnieniem lekarskim, urlopem, wyjazdem
służbowym. W takiej sytuacji zastępca wójta
reprezentuje gminę na zewnątrz” (”oraz pod-
pisuje terminowe sprawozdania”). W związku
z powyższym należy zawsze mieć na uwadze,
czy podpisywane sprawozdania przez sekre-
tarza, czy też innego pracownika JST, w da-
nym czasie osoby te pełniły funkcję, z których
upoważnień wynikało, że reprezentowały JST
na zewnątrz. Wydaje się, że w obecnym sta-
nie prawnym brak jest takiej możliwości, aby
można było upoważnić ich do podpisywania
sprawozdań.
Podsumowanie
Według GKO
Warto przeanalizować także orzecznictwo
w tym zakresie. Główna Komisja Orzeczni-
cza w orzeczeniu z 15 listopada 2010 r., sygn.
akt BDF1/4900/10/11-12/RN-6-7/10/145 (LEX nr
786475), stwierdziła, że „sprawozdanie budże-
towe powstaje z momentem złożenia na nim
podpisu przez kierownika jednostki, niezależ-
nie od tego, kto technicznie je sporządził oraz
kto – poza kierownikiem jednostki – jeszcze
je podpisał”. W większości orzeczeń możemy
znaleźć zapisy, że niepodpisanie sprawozdania
przez kierownika jest tylko projektem spra-
wozdania. Dopiero jego podpis i dostarczenie
sprawozdania odbiorcy jest skutecznie wyko-
naną (zgodnie z rozporządzeniem) czynnością.
Wydaje się, że wyrok WSA w Warszawie z 26
kwietnia 2010 r., sygn. akt V SA/Wa 103/10, prze-
sądził o linii orzeczniczej również w tym za-
kresie. Zgodnie z nim sprawozdanie powstaje
z chwilą złożenia na nim podpisu przez kierow-
nika jednostki niezależnie do tego, kto tech-
nicznie je sporządził i kto poza kierownikiem
je podpisał. Czynnościami z zakresu reprezen-
tacji są podpisanie się przez kierownika na tym
sprawozdaniu oraz czynności skutecznego pod
względem prawnym przekazania tego sprawoz-
dania odbiorcy. Zakresu reprezentacji nie moż-
na przenieść ani ograniczyć ze skutkiem wo-
bec osób trzecich. W swoim uzasadnieniu sąd
wskazał, że „można to oczywiście wykonać przy
pomocy pełnomocnictwa, ale zawsze będzie
to działanie prawne mocodawcy ze skutkami
bezpośrednio dla mocodawcy”. To stanowisko
znalazło odzwierciedlenie w linii orzeczniczej
GKO. Przykładowo w orzeczeniu z 24 wrze-
śnia 2012 r., sygn. akt BDF1/4900/67/67/12/1889),
wskazano, że ustawodawca scedował tę czyn-
Analiza przepisów
Zgodnie z zapisami par. 4 pkt 3 rozporządzenia
o sprawozdawczości budżetowej do sporządza-
nia i przekazywania sprawozdań w imieniu
jednostki są obowiązani w zakresie budżetów
JST, m.in.:
przewodniczący zarządów JST;
kierownicy jednostek organizacyjnych pod-
ległych JST;
kierownicy samorządowych zakładów
budżetowych;
przewodniczący zarządu JST – odpowied-
nio wójta, burmistrza, prezydenta miasta,
starostę, marszałka lub przewodniczącego
zarządu związku.
Przez przewodniczącego zarządu JST rozu-
miemy odpowiednio: wójta, burmistrza, pre-
zydenta miasta, starostę, marszałka lub prze-
wodniczącego zarządu związku. Kierownicy
jednostek są obowiązani sporządzać sprawo-
zdania rzetelnie i prawidłowo pod względem
merytorycznym i formalno-rachunkowym
(par. 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie spra-
wozdawczości budżetowej). Sprawozdania jed-
nostkowe są sporządzane przez kierowników
jednostek organizacyjnych na podstawie ewi-
Z orzecznictwa
To kierownik jest zobowiązany przekazać
sprawozdania odbiorcy. Sprawozdanie bu-
dżetowe powstaje z chwilą złożenia na nim
podpisu przez kierownika jednostki nieza-
leżnie do tego, kto technicznie je sporządził
i kto oprócz niego je podpisał. Podpis kie-
rownika na tym sprawozdaniu oraz czyn-
ności skutecznego pod względem prawnym
przekazania odbiorcy są czynnościami
z zakresu reprezentacji jednostki. Ustawo-
dawca wyraźnie powierzył te czynności
osobie mającej kompetencje do działania za
jednostkę, co oznacza, że mieszczą się one
w zakresie reprezentacji. Zakresu reprezen-
tacji nie można przenieść ani ograniczyć ze
skutkiem wobec osób trzecich. Tylko wy-
raźnie zastrzeżenie w przepisach ustawy
mogłoby stanowić o możliwości powie-
rzenia określonych kompetencji innemu
pracownikowi. Takich zastrzeżeń co do
sprawozdawczości budżetowej nie ma.
Wyrok WSA w Warszawie
z 26 kwietnia 2010 r.,
sygn. akt V SA/Wa 103/10
Złożenie przez właściwe
osoby
(przewodniczącego zarząd
u)
podpisu na sprawozdani
u
budżetowym jest istotne
, aby
nie narazić się na zarzut
y
niesporządzenia i niezło
żenia
sprawozdania, które skut
kują
naruszeniem dyscypliny.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 16 stycznia 2014 r.
w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119).
Jak ujmować odsetki od kredytu udzielonego dwóm podmiotom
Rozliczam księgi rachunkowe osoby fizycz-
nej prowadzącej działalność gospodarczą.
W 2013 roku działalność ta była prowadzo-
na w formie spółki cywilnej małżonków,
obecnie jest to jednoosobowa działalność
(tylko męża). Mam wątpliwość, czy mogę
w księgach rachunkowych ujmować odset-
ki od kredytu, który w 2013 roku zaciągnę-
li oboje małżonkowie na spółkę cywilną,
a teraz korzysta z niego tylko jeden. Kredyt
jest związany z prowadzoną działalnością
gospodarczą i finansuje zakupy towarów
i procesy produkcyjne.
ności powinny być zgodne z zasadą memo-
riału zaliczane do kosztów finansowych.
Decydujące znaczenie w tym wypadku ma
nie moment ich zapłaty, ale koniec okresu
sprawozdawczego, którego dotyczą. A za-
tem jeśli strony postanowiły, iż np. odsetki
są płacone co kilka miesięcy, to niezależ-
nie od tego należy je ujmować w księgach
rachunkowych na koniec każdego okresu
rozliczeniowego.
[przykład]
Warto dodać, iż także z punktu widzenia
podatkowego odsetki od kredytu, o któ-
rym mowa w pytaniu, mogą być w całości
zaliczane do kosztów uzyskania przycho-
dów. Potwierdził to ostatnio np. dyrek-
tor Izby Skarbowej w Poznaniu w inter-
pretacji indywidualnej z 20 marca 2014 r
nr ILPB1/415-1395/13-2/AMN, stwierdzając:
„Skoro zatem zaciągnięty kredyt pozostaje
w związku z uzyskiwanymi przez wniosko-
dawczynię z tego źródła przychodami, to
skapitalizowane odsetki od tego kredytu
mogą stanowić koszty uzyskania przycho-
dów. Decydujące znaczenie dla ustalenia
możliwości zaliczenia skapitalizowanych
odsetek do kosztów uzyskania przycho-
dów ma faktyczne przeznaczenie kredytu,
a nie treść umowy kredytowej zawartej
z bankiem”.
Oczywiście trzeba pamiętać, iż naliczone
odsetki nie są kosztem uzyskania przycho-
dów. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy
z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych nie stanowią kosztów uzyska-
nia przychodów naliczone, lecz niezapłacone
PRZYKŁAD
Na kontach
Jan Jankowski korzysta z kredytu na podstawie umowy zawartej między bankiem a nim i jego żoną.
Kredyt jest wykorzystywany do celów obrotowych prowadzonej firmy produkcyjno-handlowej.
W lutym otrzymał transzę w wysokości 60 000 zł na rachunek bankowy. Na koniec lutego bank
naliczył odsetki w wysokości 250 zł, za marzec – 270 zł, za kwiecień – 260 zł. Odsetki będą płatne
10 maja razem z ratą kredytu w wysokości 20 000 zł. Księgowania związane z obsługą kredytu
będą następujące:
Rachunek bankowy
1) 60 000
20 780 (5
Kredyty i pożyczki
– krótkoterminowe
5) 20 780
60 000 (1
250 (2
270 (3
260 (4
Koszty finansowe
2) 250
3) 270
4) 260
Karolina Pawlak
specjalistka z zakresu rachunkowości
Przepisy prawa bilansowego wskazują, iż
jedną z najważniejszych zasad jest zasada
przewagi treści ekonomicznej nad formą
prawną. I z punktu widzenia tej reguły nie
ma znaczenia, czy umowa kredytowa zo-
stała zawarta i podpisana przez oboje mał-
żonków i w związku z działalnością spółki
cywilnej. Ważne jest, że obecnie ze środ-
ków pieniężnych udostępnianych w ra-
mach umowy kredytowej korzysta jedna
osoba prowadząca działalność gospodarczą.
Z tego powodu w księgach rachunkowych
działalności gospodarczej męża powinny
być ujmowane wszystkie operacje gospo-
darcze związane z otrzymaniem, obsługą
i spłatą tego kredytu. Odsetki od kredytu
służącego finansowaniu bieżącej działal-
Objaśnienia do schematu:
1. Otrzymanie kredytu na rachunek bankowy w kwocie 60 000 zł: strona Wn konta Rachunek
bankowy, strona Ma konta Kredyty i pożyczki – krótkoterminowe;
2. Naliczenie odsetek za luty w kwocie 250 zł: strona Wn konta Koszty finansowe, strona Ma konta
Kredyty i pożyczki – krótkoterminowe;
3. Naliczenie odsetek za marzec w kwocie 270 zł: strona Wn konta Koszty finansowe, strona Ma konta
Kredyty i pożyczki – krótkoterminowe;
4. Naliczenie odsetek za kwiecień w kwocie 260 zł: strona Wn konta Koszty finansowe, strona Ma
konta Kredyty i pożyczki – krótkoterminowe;
5. Zapłata I raty kredytu wraz z kapitalizowanymi odsetkami w kwocie 20 780 zł (20 000 zł + 250 zł
+ 270 zł + 260 zł): strona Wn konta Kredyty i pożyczki – krótkoterminowe, strona Ma konta Rachunek
bankowy.
albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym
również od pożyczek (kredytów). Dopiero ich
zapłata spowoduje możliwość zaliczenia ich
do kosztów podatkowych.
Podstawa prawna
Art. 4 ust. 2 i art. 42 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r.
o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
Art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku docho-
dowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
IV
Dziennik Gazeta  Prawna, 5 maja  2014 nr 85 (3726)
gazetaprawna.pl
OB O W I Ą Z K I
PORADNIA RACHUNKOWA
W jakim obszarze klasyfikować
remont muzeum
Jakie
wydatki ponoszone przez zarząd melioracji
i urządzeń wodnych będą strukturalne
Kiedy
kod 79
jest właściwy dla remontów oraz modernizacji w ośrodku sportu i rekreacji
Czy
zakup samochodu służącego do dowozu dzieci
i zamontowanie w nim instalacji gazowej
trzeba wpisywać w Rb-WSa
W którym kodzie należy ująć wydatki
na remont budynku muzeum?
przedsięwzięcia na rzecz ratowania
Wydatki poniesione na budowę, przebudowę,
rozbudowę, modernizację, remont oraz wy-
posażenie obiektów publicznej infrastruktu-
ry kultury przyczyniającej się do aktywnego
udziału społeczeństwa w kulturze (w szcze-
gólności sale koncertowe i wystawowe, mu-
zea, teatry, ośrodki i centra kultury, biblioteki
publiczne, amfiteatry, inne obiekty i otwarte
przestrzenie służące celom kulturalnym itp.)
oraz zagospodarowanie ich otoczenia stano-
wią wydatki strukturalne i należy je ujmować
w obszarze VII Kultura, w kodzie 59. Rozwój
infrastruktury kultury. Jeżeli budynek instytu-
cji kultury jest wpisany do rejestru zabytków,
odpowiednim kodem do ujmowania wydat-
ków ponoszonych na remont obiektu będzie
kod 58. Ochrona i zachowanie dziedzictwa
kulturowego.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10 marca 2010 r.
w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków struktural-
nych (Dz.U. nr 44, poz. 255).
i ochrony brzegów (w tym zapobieganie
zanikowi plaż i stabilizacja linii brzego-
wej, zabezpieczenie osuwisk, prace z za-
kresu monitoringu strefy brzegowej itp.),
retencjonowanie wody i zapewnienie
bezpiecznego przejścia wód powodzio-
wych i lodów,
przeciwdziałanie poważnym awariom oraz
poprawę stanu bezpieczeństwa technicz-
nego istniejących urządzeń wodnych itp.
Podstawa prawna
modernizację obiektów infrastruktury służą-
cej rozwojowi aktywnych form wypoczynku,
w tym sportowej i rekreacyjnej: pływalnie,
lodowiska, stadiony, hale sportowe, boiska,
ścieżki rowerowe, place zabaw i inne obiekty
oraz zespoły ww. obiektów – niepowiązanych
z infrastrukturą systemu oświaty, łącznie
z zakupem niezbędnego wyposażenia i za-
gospodarowaniem otoczenia.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10 marca 2010 r.
w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków struktural-
nych (Dz.U. nr 44, poz. 255).
AGATA  PIŁAT
specjalistka  z zakresu wydatków strukturalnych
Rozporządzenie ministra finansów z 10 marca 2010 r.
w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków struktu-
ralnych (Dz.U. nr 44, poz. 255).
Zarząd melioracji i urządzeń wodnych
ponosi wydatki związane z utrzyma-
niem i konserwacją urządzeń melioracji
wodnych podstawowych i utrzymaniem
urządzeń wodnych Skarbu Państwa. Ponosi
także wydatki na realizację zadań inwe-
stycyjnych w tym zakresie. Czy tego typu
wydatki są zaliczane do strukturalnych?
Wydatki przeznaczone na zadania związane
z utrzymaniem i konserwacją urządzeń melio-
racji wodnych podstawowych i utrzymaniem
urządzeń wodnych Skarbu Państwa niebędą-
cych urządzeniami melioracyjnymi oraz za-
dania inwestycyjne w tym zakresie powinny
być traktowane jako wydatek strukturalny.
W obszarze V Ochrona środowiska i zapo-
bieganie zagrożeniom, w kodzie 53. Zapobie-
ganie zagrożeniom naturalnym i technolo-
gicznym (w tym opracowanie i wdrażanie
planów i instrumentów zapobiegania i za-
rządzania zagrożeniami), należy ujmować
wydatki związane z realizacją operacji ma-
jących na celu zapobieganie i ograniczanie
skutków zagrożeń naturalnych i technolo-
gicznych obejmujące:
opracowanie i wdrażanie planów i in-
strumentów zapobiegania i zarządzania
zagrożeniami naturalnymi i technolo-
gicznymi (w tym opracowanie planów
i map zagrożenia powodziowego, planów
gospodarowania wodami, planów zago-
spodarowania przestrzennego obszarów
lądowych i morskich),
W zarządzie trwałym miejski ośrodek
sportu i rekreacji posiada: pokoje gościn-
ne, stadion i boisko treningowe, lodowisko
i wypożyczalnie sprzętu, basen i kąpielisko
(okres letni), szalet miejski, halę sportową,
boisko orlik, skate park, ośrodek informa-
cji turystycznej. Na wymienionych obiek-
tach przeprowadzane są remonty bieżące,
kapitalne oraz modernizacje, np. wymiana
dachu, czy przebudowa łazienek.
Czy tego typu wydatki można uznać
jako strukturalne?
Jednostka budżetowa zakupiła samochód,
który ma dowozić dzieci niepełnosprawne
do szkół lub innych placówek prowadzą-
cych dla nich zajęcia edukacyjne.
Obecnie planowane jest zamontowanie
instalacji gazowej. Czy wydatek ten należy
traktować jako strukturalny?
Co do zasady wydatków poniesionych na ro-
boty związane z bieżącą konserwacją obiek-
tów należących do jednostki nie kwalifikuje
się jako strukturalnych. Do wydatków struk-
turalnych zalicza się działania takie, jak: bu-
dowa, przebudowa, rozbudowa, modernizacja.
W obszarze XIII Inwestycje w infrastruk-
turę społeczną, w kodzie 79. Pozostała in-
frastruktura społeczna, należy wykazywać
wydatki ponoszone na budowę, przebudowę,
Wydatek za zakup samochodu służącego do-
wożeniu dzieci niepełnosprawnych do szkół
lub innych placówek prowadzących dla nich
zajęcia edukacyjne, terapeutyczne i inne,
łącznie z wydatkami na dowożenie tych dzieci
nie jest wydatkiem strukturalnym i nie po-
winien być ujęty w sprawozdaniu Rb-WSa,
chyba że stanowi integralną część projektu
realizowanego z udziałem środków UE.
Wydatki poniesione na montaż instalacji
gazowej w samochodzie służbowym nale-
żącym do jednostki budżetowej także nie
będą stanowiły wydatków strukturalnych.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 10 marca 2010 r.
w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków struktural-
nych (Dz.U. nr 44, poz. 255).
EKSPERT
RADZI
W jaki sposób wykazać zmiany wartości inwestycji długoterminowych
W polityce rachunkowości mamy zapis dotyczący inwestycji.
Zgodnie z nim są to przede wszystkim aktywa finansowe,
nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne, które
służą osiągnięciu korzyści ekonomicznych przez jednostkę.
W jakich sytuacjach zachodzi trwała utrata ich wartości
i jak należy dokonać odpisu aktualizującego?
W
artość nierucho-
mości inwestycyj-
nych można
określić, stosując, tak jak
w wypadku środków
trwałych, wycenę według
cen nabycia lub kosztów
wytworzenia, pomniejszoną
o odpisy amortyzacyjne lub
umorzeniowe oraz o odpisy
z tytułu trwałej utraty
wartości. Alternatywą jest
wycena według ceny
rynkowej bądź inaczej
określonej wartości
godziwej. Decyzja co do
metody wyceny należy do
właściciela aktywów.
Spośród nieco innych metod
wybierać można w przypad-
ku udziałów zaliczanych do
inwestycji długotermino-
wych. Jednostka może wyce-
niać je według ceny nabycia
pomniejszonej o odpisy
z tytułu trwałej utraty war-
tości, według wartości godzi-
wej albo skorygowanej ceny
nabycia.
nansowego prezentowanego
w księgach rachunkowych
i w sprawozdaniu finanso-
wym. Chroni również przed
wykazywaniem w bilan-
sie inwestycji w zawyżonej
wartości. Związana z aktu-
alizacją konieczność weryfi-
kowania zdolności aktywów
do przynoszenia jednost-
ce w przyszłości korzyści
ekonomicznych uzasadnia
stosowanie przez jednost-
ki rozwiązań i wskazówek
opisanych w Krajowym
Standardzie Rachunkowo-
ści numer 4 „Utrata wartości
aktywów”.
Należy przede wszyst-
kim pamiętać, że określe-
nie wartości składników
aktywów powinno nastę-
pować z zachowaniem
zasady ostrożności. Nakazu-
je ona aktualizację wyceny
aktywów wykazywanej
w księgach rachunkowych
i sprawozdaniu finansowym
Jeżeli nie jest
możliwe ustalenie ceny
sprzedaży netto danego
składnika aktywów, należy
w inny sposób określić jego
wartość godziwą na dzień
bilansowy
WAŻNE
MONIKA BORCZYŃSKA
junior manager
w dziale audytu Baker Tilly Poland
do wartości możliwej do od-
zyskania. Szczególnie jeśli
jest ona niższa od wykazy-
wanej w dniu bilansowym
wyceny danego składni-
ka. Oznacza to konieczność
uwzględniania przesłanek,
które mogłyby mieć wpływ
na trwałą utratę wartości
aktywów.
Kiedy utrata jest trwała
Trwała utrata wartości za-
chodzi, gdy istnieje duże
prawdopodobieństwo, że
kontrolowana przez jednost-
kę inwestycja nie przyniesie
w przyszłości (w znaczącej
części lub w całości) przewi-
dywanych korzyści ekono-
micznych. Taki stan rzeczy
uzasadnia dokonanie odpisu
aktualizującego doprowadza-
jącego wartość składnika in-
westycji wynikającą z ksiąg
rachunkowych do ceny sprze-
Po co aktualizacja
Aktualizacja do realnej wyso-
kości wartości bilansowej in-
westycji służy zapewnieniu
rzetelnego i wiernego obrazu
jednostki oraz wyniku fi-
daży netto, a w przypadku jej
braku – do ustalonej w inny
sposób wartości godziwej.
Za cenę sprzedaży netto
składnika inwestycji przyj-
muje się możliwą do uzyska-
nia na dzień bilansowy cenę
jego sprzedaży, bez podatku
od towarów i usług, pomniej-
szoną o rabaty, opusty i inne
podobne zmniejszenia oraz
koszty związane z przystoso-
waniem składnika aktywów
do sprzedaży i dokonaniem
tej sprzedaży. Pamiętajmy, że
za wartość godziwą przyjmuje
się kwotę, za jaką dany skład-
nik aktywów mógłby zostać
wymieniony, a zobowiązanie
uregulowane na warunkach
transakcji rynkowej pomiędzy
zainteresowanymi i dobrze
poinformowanymi, niepowią-
zanymi z sobą stronami.
Odpis z tytułu trwałej
utraty nieruchomości in-
westycyjnych ujmujemy
w korespondencji z pozosta-
łymi kosztami operacyjny-
mi. Odpisu z tytułu trwałej
utraty wartości aktywów
finansowych dokonujemy
natomiast w koresponden-
cji z kosztami finansowy-
mi. W kolejnych okresach
sprawozdawczych, po prze-
prowadzeniu procedury ak-
tualizacji wyceny inwestycji,
zasadne może się okazać
podwyższenie lub odwróce-
nie odpisu aktualizującego
wycenę aktywów dokonane-
go uprzednio w toku wyceny
PRZYKŁAD
Wycena rzeczoznawcy
Jednostka wycenia nieruchomości inwestycyjne według cen nabycia
pomniejszonych o dokonane odpisy amortyzacyjne. Wartość netto
nieruchomości inwestycyjnej z ksiąg na 31 grudnia 2013 r. wynosiła
450 000 zł (wartość brutto 800 000 zł, umorzenie 350 000 zł).
Spółka ma zaciągnięty kredyt bankowy, którego zabezpieczenie spłaty
stanowi powyższa nieruchomość. Ze względu na sytuację na rynku
bank prosił jednostkę o skorzystanie z pomocy rzeczoznawcy przy
ustaleniu wartości rynkowej nieruchomości inwestycyjnej. Wartość
nieruchomości z wyceny rzeczoznawcy wyniosła 400 000 zł. Jednost-
ka zdecydowała, że jest to przesłanka do dokonania odpisu z tytułu
trwałej utraty wartości w wysokości 50 000 zł.
Pozostałe
koszty operacyjne
1) 50 000
Odpisy z tytułu
trwałej utraty
wartości nieruchomości
50 000 zł (1
Objaśnienia do schematu:
1. Dokonanie odpisu z tytułu trwałej utraty wartości w wysokości
50 000 zł.
bilansowej. Każdorazowe
przeprowadzenie procedury
aktualizacji wyceny inwe-
stycji i odwrócenie odpisu
aktualizującego ich wycenę,
w tym przeprowadzonych
ocen, szacunków i obliczeń,
wymaga odpowiedniego udo-
kumentowania w księgach
rachunkowych oraz ujaw-
nienia danych dotyczących
utraty wartości aktywów.
Odwrócenia częściowego lub
całkowitego odpisu z tytułu
trwałej utraty nieruchomo-
ści inwestycyjnych doko-
nujemy w korespondencji
z pozostałymi przychodami
operacyjnymi. Jeżeli docho-
dzi do odwrócenia odpisu
z tytułu trwałej utraty warto-
ści aktywów finansowych, uj-
mujemy je w korespondencji
z przychodami finansowymi.
[przykład]
Podstawa prawna
Ustawa z 29 września 1994 r.
o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r.
poz. 330 ze zm.).
Krajowy standard rachunkowo-
ści nr 4 „Utrata wartości aktywów”
(Dziennik Urzędowy Ministra Finan-
sów z 2012 r. poz. 15).
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin