DGP_2014_09_16_prawo_na_co_dzien.pdf

(3000 KB) Pobierz
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Piszcie do nas!!!
– Pomożemy w rozwiązywaniu Waszych problemów prawnych. Czekamy na listy:
barbara.doktor@infor.pl
gazetaprawna.pl
Wtorek
16 września 2014 nr 179 (3820)
Nowe życie
butli z gazem
GETTY IMAGES
S. II
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
II
Dziennik Gazeta Prawna, 16 września 2014 nr 179 (3820)
gazetaprawna.pl
P R AW O N A C O D Z I E Ń
Porządkując dom na działce, pani Barbara znalazła dwie stare
turystyczne butle gazowe o pojemności 3 kg. – Były użyte może
kilka razy, palnik działa, nie śmierdzą gazem, chyba są sprawne.
Uznałam, że mogłabym z nich korzystać podczas wycieczek
i wakacyjnych wyjazdów, może też na działce. Jednak są to butle
stare, czyli czerwone. W internecie znalazłam informację, że nie
wolno ich używać, nie mogę ich nabić, muszę je przemalować
i zalegalizować. Czy mogę je przemalować sama, czy musi to
zrobić fachowiec? Na jaki kolor? Niebieski czy zielony, bo różne są
wersje? Gdzie zalegalizować? – sypie pytaniami kobieta.
PORADA
EKSPERTA
MAKSYMILIAN GRAŚ
prawnik Polskiej Izby Paliw Płynnych
Czerwoną
butlę trzeba
przemalować
SHUTTERSTOCK
UWAGA
Nazwa firmy na-
pełniającej na naklejce musi
być zgodna z nazwą namalo-
waną na butli.
godnie z obowiązującymi
przepisami napełnianie pustych
butli gazowych gazem płynnym
obwarowane jest wieloma warunkami.
Wynikają one z przepisów rangi ustawowej
oraz rozporządzeń. Zaliczyć do nich można
przepisy prawa budowlanego, energetycz-
nego, dozoru technicznego i odnoszących
się do bezpieczeństwa i higieny pracy.
Konsekwencją tych obwarowań jest to, że
nie wolno samodzielnie napełniać butli
gazowych, nie można także ingerować
w samą butlę. Zastrzeżenie tych czynności
dla profesjonalistów wynika z faktu, iż są to
gazowe zbiorniki ciśnieniowe, które mogą
stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia.
W konsekwencji jakakolwiek ingerencja
w butlę na własną rękę może doprowadzić
do nieszczęśliwego wypadku. Warto więc
ze starą butlą zwrócić się do pracownika
rozlewni gazu, który oceni, czy spełnia ona
nadal wszelkie normy i może być wykorzy-
stywana w dalszym ciągu, czy też w ogóle
musi być wycofana z użytku.
Dla dobra użytkowników takich
zbiorników ciśnieniowych (tak bowiem
należy zakwalifikować butle gazowe) ich
napełnianie może nastąpić wyłącznie
w uprawnionych do tego przedsiębior-
stwach, które zostały zakwalifikowane
jako rozlewnie gazu płynnego. Takie
rozlewnie muszą spełnić wiele warunków
technicznych. Rozlewnią gazu płynnego
Z
jest wyłącznie
wydzielony technolo-
gicznie, niepodpiwni-
czony obiekt
budowlany przezna-
czony do napełniania
butli gazem płynnym.
Musi on być posadowiony na
terenach płaskich bez zagłębień.
Niezbędne jest także spełnienie warunków
technicznych takich jak instalacja stałych
urządzeń zraszaczowych, wentylacji oraz
instalacji wykrywającej nadmierne
stężenie gazu w powietrzu. W tym miejscu
należy podkreślić, iż stacje paliw co do
zasady nie posiadają uprawnień do
napełniania butli gazem. Oddając do
napełnienia pustą butlę, zawsze warto
zweryfikować, czy przedsiębiorca jest do
tego uprawniony. Analogicznie wygląda
kwestia legalizacji turystycznych butli
gazowych. Zajmują się tym wyspecjalizo-
wane przedsiębiorstwa, które nierzadko od
razu zajmują się ich napełnianiem. Tym
samym zdarza się, że można załatwić obie
kwestie w jednym miejscu.
Butle gazowe jako urządzenia ciśnienio-
we mogą być sprawdzone wyłącznie przez
przeszkolone osoby. Fakt, że butla była
kiedyś wykorzystywana, nie śmierdzi i że
można odpalić palnik, nie jest wystarczają-
cy. Sugeruję więc oddać ją w ręce specjalisty,
który oceni, jak należałoby z nią dalej
postępować. Jeżeli butla będzie nadal zdatna
do użytku, można ją napełniać i z niej
korzystać. Jeżeli nie, to warto porozmawiać
o możliwości jej usprawnienia.
Małgorzata Raczkowska
dgp@infor.pl
Jeszcze kilka lat temu napeł-
nianie butli gazowych było
czynnością techniczną, któ-
rej można było dokonać np. na
stacji paliw. Teraz takie upraw-
nienia mają jedynie rozlewnie
gazu płynnego. Przedsiębior-
ców jest wielu, warto się rozej-
rzeć w najbliższej okolicy. Nie
należy robić tego pokątnie na
małych stacyjkach, które nie
mają autoryzacji, bo narazimy
siebie i innych na niebezpie-
czeństwo.
Kiedyś turystyczne butle
gazowe były czerwone. Dziś
ich kolor powinien być inny,
gdyż czerwony zarezerwowa-
ny jest dla urządzeń przeciw-
pożarowych, czyli np. gaśnic.
Z kolei przepisy nie określają
jaki, ważne, by pokrywał całą
butlę. Przepisy milczą też co
do tego, kto jest uprawniony
do pomalowania butli, a więc
może tego dokonać także jej
właściciel. Dużo ważniejsza jest
jednak weryfikacja, czy butla
jest zalegalizowana, a więc czy
nadal spełnia wymogi dozoru
technicznego. Jeżeli tak, to nie
powinno być problemu z jej na-
pełnieniem i dalszą eksploata-
cją. Jeśli nie – można przepro-
wadzić badanie polegające na
sprawdzeniu stanu technicz-
nego butli poświadczone spe-
cjalnym certyfikatem – świa-
dectwem bezpieczeństwa.
Legalizacji butli dokonuje
się co 10 lat; datę moż-
na znaleźć na tablicz-
ce znamionowej.
Możliwa jest też
regeneracja bu-
tli. Polega ona
na całkowitym
usunięciu sta-
rej powłoki la-
kierniczej, od-
malowaniu
farbami prosz-
kowymi, myciu
wnętrza, spraw-
dzeniu szczelno-
ści i ewentualnej
wymianie zawo-
rów. To jednak
droga impreza,
niewiele więcej
będzie kosztować
kupno nowej butli.
Dopuszczalne
jest także wymie-
nienie pustej butli
gazowej na pełną.
Warto przy takiej
wymianie pamiętać,
że na każdej powin-
na być tabliczka zna-
mionowa z informacją
o ciężarze netto i mak-
symalnej ilości (wadze)
gazu, jaki może się w niej
znaleźć, oraz datą legaliza-
cji. Zawór powinien być za-
mknięty zaślepką zabezpie-
czającą gaz przed wyciekiem
w razie przypadkowego odkrę-
cenia. Dodatkowo zaślepka po-
winna być przykryta szczelną
folią termokurczliwą (plombą),
która świadczy o tym, że bu-
tla jest pełna, a także identy-
fikuje firmę napełniającą. Do
butli powinna być także dołą-
czona instrukcja bezpieczeń-
stwa w postaci naklejki. Na
niej znajdują się podstawowe
informacje o gazie, rozlewni,
która napełniła butlę, i telefon
kontaktowy.
Podstawa prawna
Par. 15–17 rozporządzenia mini-
stra gospodarki z 6 września 1999 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny
pracy przy magazynowaniu, napeł-
nianiu i rozprowadzaniu gazów
płynnych (Dz.U. nr 75, poz. 846
ze zm.).
Można sprawdzić w internecie swoje zdrowotne historie
Piotr Pieńkosz
piotr.pienkosz@infor.pl
Chciałbym kontrolować, czy
pracodawca opłaca za mnie
składki na ubezpieczenie zdro-
wotne, a co za tym idzie, czy
mam prawo korzystać z pu-
blicznych placówek medycz-
nych. Podobno jest to moż-
liwe, a co więcej, bezpłatne
i proste – zastanawia się
pan Roman.
Istnieje taka możliwość. Cho-
dzi o Zintegrowany Informator
Pacjenta, serwis internetowy
prowadzony przez Narodowy
Fundusz Zdrowia. Oprócz ak-
tualnej informacji o tym, czy
jest się ubezpieczonym, zainte-
resowana osoba znajdzie tam
historię świadczeń, z których
skorzystała od 2008 r., infor-
mację o numerze w kolejce do
zaplanowanej operacji lub za-
biegu, a także o ważności wy-
stawionych na jej nazwisko re-
cept. Informacje te dostępne
są bezpłatnie, online. Serwis
działa 24 godziny na dobę, sie-
dem dni w tygodniu. Wystar-
czy zalogować się na stronie
www.zip.nfz.gov.pl, podając in-
dywidualny login i hasło.
Dane niezbędne do uzy-
skania dostępu do Zintegro-
wanego Informatora Pacjenta
można otrzymać w oddziale
NFZ właściwym dla woje-
wództwa, w którym miesz-
kamy. Najpierw jednak należy
na stronie zip.nfz.gov.pl wy-
pełnić wniosek rejestracyjny.
Trzeba podać imię, nazwisko,
własny PESEL i numer doku-
mentu tożsamości, np. dowo-
du. Następnie należy udać się
do wspomnianego oddzia-
łu NFZ, by potwierdzić swoje
dane. Urzędnik sprawdzi, czy
rzeczywiście jesteśmy osobą,
za którą podaliśmy się w for-
mularzu. Trzeba więc przy-
nieść dokument tożsamości,
który wskazaliśmy na etapie
rejestracji.
Podczas tej jednej wizyty do-
staniemy login i hasło. Ważną
informacją dla osób, które już
korzystają z e-administracji,
jest to, że nie da się pominąć
wizyty w NFZ nawet wówczas,
gdy posiada się profil zaufa-
ny ePUAP. W tej sytuacji profil
okazuje się nieprzydatny.
NFZ zapewnia, że pełne
dane w ZIP pojawiają się w cią-
gu 24 godzin od wydania logi-
nu i hasła. Następnie są aktu-
alizowane raz na dobę.
Podstawa prawna
Art. 192 ust. 1 ustawy z 27 sierp-
nia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środ-
ków publicznych (t.j. Dz.U. z 2008 r.
nr 164, poz. 1027 ze zm.).
Rozporządzenie ministra zdro-
wia z 20 grudnia 2012 r. w sprawie
sposobu, trybu i terminów wystę-
powania do NFZ oraz udostępniania
przez NFZ świadczeniobiorcy infor-
macji o prawie do świadczeń opieki
zdrowotnej oraz o udzielonych mu
świadczeniach (Dz.U. poz. 1505).
SHUTTERSTOCK
Redaktor prowadzący:
Barbara Grzywińska-Doktór,
barbara.doktor@infor.pl
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 16 września 2014 nr 179 (3820)
gazetaprawna.pl
III
P R AW O N A C O D Z I E Ń
Sześciolatek nie pójdzie samodzielnie do szkoły i z powrotem
Danuta Pawłowska
dgp@infor.pl
SHUTTERSTOCK
W szkole podstawowej, do któ-
rej chodzi moje dziecko, lekcje
zaczynają się w południe. Czy
szkoła ma obowiązek zapewnić
najmłodszym uczniom możli-
wość korzystania ze świetlicy?
Od kiedy dziecko może samo-
dzielnie poruszać się po osiedlu?
– pyta pani Joanna.
Lekcje w szkole w pierwszych
latach podstawówki trwają
zaledwie kilka godzin dzien-
nie. Pracujący rodzice, którzy
zazwyczaj są poza domem
9 godzin, mogą zadecydować,
czy dziecko już jest gotowe do
samodzielnego pokonywania
trasy szkoła-dom, czy lepiej
skorzystać z opieki w świetlicy.
Według prawa młody człowiek
może poruszać się samodziel-
nie po ulicach po ukończeniu
7 lat. Czyli sześciolatki, które
właśnie poszły do 1 klasy, nie
mogą jeszcze same chodzić do
szkoły ani wracać bez opieki
do domu po lekcjach. Młodsze
rodzeństwo (do lat 7) możemy
powierzyć pod opiekę dziecku,
które ma co najmniej 10 lat. Za-
nim jednak zdecydujemy się
na to, by dziecko samo szło do
szkoły i z niej wracało, powin-
niśmy przećwiczyć z nim tra-
sę, omówić zagrożenia, spraw-
dzić, jak nasza pociecha radzi
sobie na przejściu dla pieszych,
czy potrafi otworzyć drzwi do
domu.
Jeśli rodzice wolą sami od-
prowadzać i odbierać dziecko
ze szkoły, to oczywiście takie-
mu uczniowi przysługuje opie-
ka w świetlicy szkolnej. Zgod-
nie z literą prawa powinna ona
działać w każdej szkole podsta-
wowej, placówce prowadzącej
kształcenie specjalne, a nawet
w gimnazjum, jeśli zachodzi
taka potrzeba. To dyrektor
szkoły po konsultacji z rodzi-
cami ustala godziny jej otwar-
cia i zasady funkcjonowania,
oczywiście zależy to od możli-
wości lokalowych i kadrowych
w danej placówce. W świetlicy
pod okiem jednego nauczyciela
bądź opiekuna może pozosta-
wać nie więcej niż 25 dzieci. Za-
jęcia świetlicowe powinny być
tak zorganizowane, aby sprzy-
jały rozwijaniu zainteresowań
uczniów lub umożliwiały im
odrabianie lekcji.
Podstawa prawna
Art. 43 ustawy z 20 czerwca 1997 r.
– Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.
nr 98, poz. 602 ze zm.).
Art. 67 ustawy z 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (Dz.U. nr 95,
poz. 425 ze zm.).
Chciałbym zostać
Jak przygotować się do rekrutacji
W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej kandydat może zostać za-
pytany o:
przyczynę ubiegania się o stanowisko urzędnicze,
dotychczasowe doświadczenie zawodowe,
znajomość języka obcego i obsługi komputera,
znajomość funkcjonowania administracji publicznej i struk-
tury urzędu lub sporządzenie krótkiego pisma na podstawie
określonych dokumentów.
PORADA
EKSPERTA
MAREK REDA
dyrektor generalny
Warmińsko-Mazur-
skiego Urzędu
Wojewódzkiego
urzędnikiem
Artur Radwan
artur.radwan@infor.pl
Zastanawiam się nad podjęciem zatrudnienia w administracji
publicznej. Nie wiem jednak, jakie są kryteria przyjęć. Na co powinienem
zwrócić uwagę, starając się o tego typu pracę – zastanawia się pan Stefan.
zesa Rady Ministrów. Ogło-
szenie musi zawierać nazwę
i adres jednostki, określenie
stanowiska pracy, wymaga-
nia i opis. Podobne zasady
obowiązują wobec kandyda-
tów do zatrudnienia w gmi-
nie lub w powiecie, gdzie
o ogłoszeniu konkursu de-
cyduje np. wójt lub sekretarz.
Chcąc zatrudnić się w ad-
ministracji, powinniśmy do-
kładnie czytać ogłoszenia
i krok po kroku sprawdzać
stawiane wyma-
gania, które
dzieli się na
koniecz-
ne i pożądane. Brak speł-
nienia koniecznych już na
wstępie dyskwalifikuje kan-
dydata na określone stano-
wisko. W ogłoszeniu o na-
borze zamieszczana jest też
informacja o zakresie zadań
wykonywanych na danym
stanowisku, wymaganych do-
kumentach, terminie i miej-
scu ich składania. Dodatko-
wym atutem jest spełnienie
przez kandydata wymagań
i umiejętności uznanych
w ogłoszeniu za pożą-
dane. Najczęściej są
nimi: doświad-
czenie w pracy
na podobnym
stanowisku,
odporność
na stres,
sumien-
ność, od-
powie-
dzialność,
umie-
jętność
Najczęściej wymagane dokumenty
kopie dokumentów potwierdzających wykształcenie,
kopia dowodu osobistego lub oświadczenie o posiadaniu
obywatelstwa polskiego,
oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych,
oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione
umyślnie,
oświadczenie o niekaralności za przestępstwo skarbowe po-
pełnione umyślnie,
oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych
osobowych do celów rekrutacji,
życiorys,
list motywacyjny
Co roku w administracji pu-
blicznej poszukiwanych jest
kilkanaście tysięcy pracowni-
ków. Urzędników potrzebu-
ją samorządy i korpus służby
cywilnej, poza tym istnieje
kilkanaście urzędów pań-
stwowych, np. Kancelaria
Sejmu lub Senatu, w któ-
rych o przyjęciu decydują we-
wnętrzne zasady określane
w regulaminach. Do pozosta-
łych stosuje się powszechnie
obowiązujące przepisy o służ-
bie cywilnej i pracownikach
samorządowych.
O etat w administracji
może ubiegać się każdy, kto
spełnia wymogi określone
w ustawie o służbie cywilnej
lub o pracownikach samorzą-
dowych i te dotyczące stano-
wiska wskazanego w ogło-
szeniu o naborze. W służbie
cywilnej (SC) może być za-
trudniona osoba, która jest
obywatelem polskim, korzy-
sta z pełni praw publicznych,
nie była skazana prawomoc-
nym wyrokiem za umyślne
przestępstwo lub umyśl-
ne przestępstwo skarbowe,
cieszy się nieposzlakowaną
opinią i posiada wymaga-
ne kwalifikacje na określo-
ne stanowisko. Nabór na
wszystkie stanowiska w SC
jest otwarty i konkurencyj-
ny. Rekrutację organizuje
dyrektor generalny, któ-
ry ma obowiązek upo-
wszechnić informacje
o wolnych stanowi-
skach w siedzibie
i Biuletynie In-
formacji Pu-
blicznej urzędu
oraz w Biulety-
nie Informa-
cji Publicznej
Kancelarii Pre-
imo dużego
doświadczenia
można powiedzieć,
że zdarzają się sytuacje,
które zaskakują członków
zespołów konkursowych.
Spróbowałem usystematyzo-
wać takie przypadki.
Podzieliłem kandydatów
ze względu na ich
podejście do samego
konkursu.
– kandydat poproszony
o zaprezentowanie swoich
porażek i słabych stron
w obszarze zarządzania
ludźmi powiedział, że przez
25 lat pracy nie zdarzyło mu
się popełnić żadnego błędu,
a wszystko, co robił, wieńczył
sukces.
Roztargniony
– w czasie
rozmowy kwalifikacyjnej był
przekonany, że złożył
aplikację do urzędu marszał-
kowskiego. Znał nawet
nazwisko marszałka.
Spiskowiec fatalista
– nie
odpowiedział na żadne
z zadanych pytań. Podsu-
mował to w następujący
sposób: „Może i nie zna-
łem odpowiedzi, ale wy
i tak byście mnie nie
zatrudnili”.
– „Pytanie, które zadał mi
pan przewodniczący, jest
niezwykle głębokie
i przemyślane. Korzystając
jednak z możliwości
wystąpienia przed takimi
fachowcami, chciałbym się
skupić na innym aspekcie
tej sprawy”.
Kandydatka gustująca
w naborach
– „Mogliby
Komplemenciarz dyplomata
Chodząca doskonałość
M
pracy w zespole i znajomość
języków obcych. Uwaga! Po
wybraniu ogłoszenia i skom-
pletowaniu dokumentów,
trzeba pamiętać o terminie
na ich dostarczenie do urzę-
du podawanym w ogłoszeniu.
Jest on liczony od dnia publi-
kacji informacji w biuletynie
kancelarii premiera.
Rekrutacja na stanowisko
urzędnicze może składać
się z testu wiedzy i rozmo-
wy kwalifikacyjnej. Urzę-
dy stosują testy wiedzy, gdy
liczba kandydatów jest duża
lub gdy jest to niezbędne do
sprawdzenia wymagań na
określone stanowisko. Naj-
częściej jednak prowadzi się
wyłącznie rozmowę.
Stosowane przez urzędy
metody i techniki naboru
są dowolne. Test wiedzy dla
kandydatów do pracy w de-
partamencie prawnym jed-
nostki może się np. składać
z pytań dotyczących zna-
jomości konstytucji, funk-
cjonowania administracji
państwowej, kodeksu postę-
powania administracyjnego
i zasad techniki prawodaw-
czej. Bardzo często testy ba-
dają też umiejętności analizy
i syntezy informacji. Z kan-
dydatami, którzy otrzymają
określoną przez komisję eg-
zaminacyjną liczbę punktów,
przeprowadzana jest rozmo-
wa kwalifikacyjna. Niezali-
czenie testu jest przeszkodą,
która uniemożliwia przej-
ście do kolejnego etapu re-
krutacji.
Podstawa prawna
Art. 4–5, art. 9 ust. 2,
art. 26–33 ustawy z 21 listo-
pada 2008 r. o służbie
cywilnej (t.j. Dz.U.
z 2014 r. poz. 1111).
Art. 6 ustawy
z 21 listopada 2008 r.
o pracownikach
samorządowych
(Dz.U. nr 223,
poz. 1458
ze zm.).
SHUTTERSTOCK
państwo przyjąć mnie
pierwszą i szybciej zadawać
pytania, bo muszę jeszcze
wziąć udział w drugim
naborze”.
Minimalista
– kandydat
z doktoratem stwierdził,
że praca w kancelarii ogólnej
byłaby spełnieniem jego
zawodowych aspiracji.
Spece od wizerunku
przysyłają swoje dokumenty
wraz z nietypowymi
zdjęciami, np. sweet focia,
zdjęcie w bikini, z imprezki
w pubie albo z ogniska.
Jedna z kandydatek przyznała,
że chce pracować w urzędzie
– ponieważ można chodzić na
zwolnienia lekarskie. Inny
kandydat, że teraz się nie
przygotował, ale gdy zostanie
zatrudniony, na pewno
wszystkiego się nauczy.
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
IV
Dziennik Gazeta Prawna, 16 września 2014 nr 179 (3820)
gazetaprawna.pl
P R AW O N A C O D Z I E Ń
Jaki
dochód
uprawnia
do świadczeń
na dzieci
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
jej przyznać świadczenia
na dziecko?
Czy kryterium
dochodowe
będzie
wyższe
Rodzicom, którzy wycho-
wują troje dzieci, gmina
nie przyznała świadczeń ze
względu na przekroczenie
kryterium dochodowego.
Dowiedzieli się jednak, że
w rozpoczynającym się 1 li-
stopada nowym okresie za-
siłkowym próg ten ma się
zmienić. Czy zostanie pod-
wyższony?
Kryteria dochodowe
uprawniające do
świadczeń na dzieci
są zmieniane co trzy lata.
Ostatnia podwyżka przypa-
dała na 2012 r., więc kolejna
powinna nastąpić dopiero
w przyszłym roku, ale zosta-
ła podzielona na dwa etapy.
W pierwszym, od okresu za-
siłkowego rozpoczynającego
się 1 listopada 2012 r., progi
dochodowe wzrosły z 504 zł
do 539 zł na osobę w rodzinie
oraz z 583 zł do 623 zł w przy-
padku, gdy rodzice wychowu-
ją niepełnosprawne dziecko.
Drugi etap podwyżki kryte-
rium nastąpi właśnie od li-
stopada tego roku. Progi będą
wynosić odpowiednio 574 zł
i 664 zł. Te kwoty będą obo-
wiązywać co najmniej do
końca tego okresu zasiłkowe-
go, czyli do 31 października
2015 r.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów
z 10 sierpnia 2012 r. w sprawie
wysokości dochodu rodziny albo
dochodu osoby uczącej się stano-
wiących podstawę do ubiegania
się o zasiłek rodzinny oraz wyso-
kości świadczeń rodzinnych (Dz.U.
poz. 959).
poprzedzającym okres zasiłko-
wy, na który składany jest
wniosek. Przy ubieganiu się
Wprawdzie co do za- o świadczenia na ten rozpoczy-
sady prawo do zasiłku nający się w listopadzie, po-
jest uzależnione od trzebna będzie wysokość do-
spełnienia kryterium docho- chodu z 2013 r. Jednak
dowego, to przepisy przewi- w związku z tym, że od ubie-
dują wyjątek. Dotyczy on sy- głego roku mogło dojść do jego
tuacji, gdy dochód rodziny zmiany, przepisy przewidują
w przeliczeniu na jednego jej stosowanie specjalnej proce-
członka przekracza próg dury, która pozwala na jego
o kwotę równą lub niższą od uaktualnienie. Jeżeli członek
wysokości najniższego zasiłku, rodziny lub osoba ucząca się
który będzie obowiązywał nie ma już dochodu, który osią-
w okresie wypłaty, na który gała w 2013 r., zostanie on po-
składany jest wnio-
traktowany przez
sek. Od 1 listopada
gminę jako utraco-
Tydzień
ny i nie będzie
najniższy zasiłek
będzie nadal wyno-
z zasiłkami
uwzględniany. Na-
sił 77 zł, a w związ-
tomiast w sytuacji
ku z tym, że wzrośnie uzyskania dochodu, którego
kryterium dochodowe, to mak- nie było w roku poprzedzają-
symalna kwota przekroczenia cym okres zasiłkowy, zostanie
progu wyniesie 651 zł (574 zł + on powiększony o tę kwotę
77 zł) na osobę w rodzinie lub z miesiąca przypadającego po
741 zł (664 zł + 77 zł), jeśli dziec- miesiącu, w którym po raz
ko jest niepełnosprawne. Aby pierwszy został osiągnięty. Po-
rodzice mogli skorzystać z tej nadto dochód uzyskany w roku
możliwości, muszą być upraw- poprzedzającym okres zasiłko-
nieni do świadczeń w kończą- wy jest też zawsze dzielony
cym się okresie zasiłkowym, przez faktyczną liczbę miesię-
pod warunkiem, że nie doszło cy, w których był uzyskiwany,
w nim do przekroczenia wy- a nie przez liczbę miesięcy
sokości kryterium. Jeżeli tak w roku.
było, w nadchodzącym okresie
Podstawa prawna
zasiłkowym ta zasada nie bę-
Art. 3 pkt 2 i 2a, art. 5 ust. 4–4b
ustawy z 28 listopada 2003 r.
dzie mogła być wobec nich za-
o świadczeniach rodzinnych
stosowana, chyba że w związ-
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1456 ze zm.).
ku z podwyższonym kryterium
ich dochody okażą się od nie-
Czy dochód jest
go niższe.
Podstawa prawna
Art. 5 ust. 3 ustawy z 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1456 ze zm.).
na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne. Następnym ro-
dzajem dochodu jest ten osią-
gany w wyniku prowadzenia
działalności gospodarczej i też
są od niego odejmowane
wspomniane wyżej należno-
ści. Dochodem jest też zaro-
bek, który w ogóle nie podle-
ga opodatkowaniu (rodzaje są
wymienione w przepisach).
Od dochodu odliczane są też
alimenty świadczone na rzecz
innych osób.
Podstawa prawna
Art. 3 pkt 1 ustawy z 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1456 ze zm.).
wej defini-
cji należy do rodziny, ale
przebywa w instytucji za-
pewniającej całodobowe
utrzymanie, również nie bę-
dzie uwzględniana.
Podstawa prawna
Art. 3 pkt 16 ustawy z 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1456 ze zm.).
Czy wszystkie
dzieci należą
do
składu rodziny
Pani Katarzyna mieszka
z mężem i trójką dzieci,
przy czym najstarsza, peł-
noletnia córka ma własne-
go potomka. Zarówno ona,
jak i jej córeczka pozosta-
ją na ich utrzymaniu. Czy
starając się o zasiłek na
dwójkę młodszych dzieci,
rodzice mogą podać je
jako członków rodziny, co
pozwala podzielić dochód
przez większą liczbę osób?
Czy strata
pracy obniży
dochód
Pracodawca nie przedłu-
żył czytelniczce umowy
o pracę i od dwóch mie-
sięcy jest bezrobotna. Do
tej pory nie otrzymywała
zasiłku na dwójkę dzieci,
bo wspólne dochody jej
i męża powodowały prze-
kroczenie kryterium. Czy
teraz, gdy nie otrzymuje
już wynagrodzenia, będzie
mogła uzyskać świadcze-
nia na dzieci?
nego, emerytury, renty,
w tym rodzinnej i socjalnej,
ale już nie takiej przyzna-
nej rolnikowi, który prze-
kazał lub wydzierżawił go-
spodarstwo. Kolejnym
dochodem utraconym jest
wyrejestrowanie działalno-
ści gospodarczej lub jej za-
wieszenie, jeżeli powodem
tego jest sprawowanie oso-
bistej opieki nad dzieckiem,
zaprzestanie pobierania za-
siłku chorobowego, macie-
rzyńskiego lub świadczenia
rehabilitacyjnego, które
przysługiwały po utracie
pracy, brak świadczeń ali-
mentacyjnych spowodowany
śmiercią osoby zobowiązanej
do ich płacenia.
Podstawa prawna
Art. 3 pkt 23 ustawy z 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1456 ze zm.).
Czy jest określona
lista dochodów
uzyskanych
Pani Agnieszce kończy się
w październiku urlop wy-
chowawczy i będzie wracać
do pracy. Czy jej wyna-
grodzenie zostanie po-
traktowane jako dochód
uzyskany i będzie uwzględ-
niane przy obliczaniu kry-
terium dochodowego?
pomniejszany
o podatek
Czy liczą się
zarobki
z poprzedniego roku
Pan Karol będzie starał się
o świadczenia na dziecko,
które urodziło się w sierp-
niu. Czy składając o nie
wniosek, powinien podać
dochody swoje oraz żony,
które osiągnęli w 2013 r.?
Rodzice wychowujący
trójkę dzieci będą składać
wniosek o zasiłek rodzin-
ny. Czy osiągany przez
nich dochód będzie po-
mniejszony o podatek oraz
składki na ubezpieczenia
społeczne?
Czy przekroczenie
progu jest
dopuszczalne
Czytelniczka będzie
składać wniosek o zasiłek
na pięcioletnią córkę.
Obawia się jednak, że jej
dochody mogą być wyższe
od ustawowego kryterium.
Czy mimo to gmina może
Aby sprawdzić, czy ro-
dzina spełnia ustawo-
we kryterium, ko-
nieczne jest podanie przez jej
członków przeciętnego mie-
sięcznego dochodu osiągnię-
tego w roku kalendarzowym
Zgodnie z ustawą do-
chód członków rodzi-
ny, który jest brany
pod uwagę przy sprawdzaniu,
czy spełnione jest kryterium
dochodowe, to przede wszyst-
kim przychód podlegający
opodatkowaniu na zasadach
określonych w ustawie o po-
datku dochodowym od osób
fizycznych. Jest on pomniej-
szany o koszty uzyskania
przychodu, podatek, składki
Przepisy zaliczają do
rodziny małżonków,
rodziców dzieci, opie-
kunów faktycznych i pozo-
stające na ich utrzymaniu
dzieci, które nie ukończyły
25 lat oraz te, które już osią-
gnęły ten wiek, ale w związ-
ku z posiadaniem orzeczenia
o znacznym stopniu niepeł-
nosprawności przyznane zo-
stało na nie świadczenie pie-
lęgnacyjne, specjalny zasiłek
opiekuńczy lub zasiłek dla
opiekuna. Do członków ro-
dziny nie zalicza się dziecka
pozostającego pod opieką
opiekuna prawnego, potom-
ka pozostającego w związku
małżeńskim i pełnoletniego
dziecka, które ma swoje
dziecko. Czytelniczka nie
może więc wliczyć do rodzi-
ny córki ani wnuczki. Córka
jako tworząca odrębną dwu-
osobową rodzinę powinna
oddzielnie starać się o zasiłek
na swoje dziecko. I uwaga!
Osoba, która według ustawo-
Lista okoliczności,
w których dochody
mogą być uznane za
utracone, jest określona
w przepisach i należy do
nich przede wszystkim utra-
ta zatrudnienia lub innej
pracy zarobkowej. O ile pod
tym pojęciem jest rozumia-
ne wykonywanie pracy m.
in. na podstawie stosunku
pracy, umowy o pracę na-
kładczą, na podstawie umo-
wy agencyjnej, umowy-zle-
cenia i o dzieło, to jako
utracony nie jest traktowa-
ny brak dochodu pochodzą-
cego z tego ostatniego źró-
dła. Ponadto do katalogu
dochodów utraconych zali-
cza się też rozpoczęcie urlo-
pu wychowawczego, utrata
zasiłku albo stypendium dla
bezrobotnych, zasiłku lub
świadczenia przedemerytal-
nego, nauczycielskiego
świadczenia kompensacyj-
Katalog dochodów
uzyskanych jest wy-
szczególniony w prze-
pisach i zawiera przeciwstaw-
ne sytuacje do tych, w których
następuje ich utrata, z wyjąt-
kiem świadczeń alimentacyj-
nych. Uzyskanie dochodu po-
woduje więc m.in. zakończenie
urlopu wychowawczego, roz-
poczęcie pracy lub otrzymy-
wanie takich świadczeń jak
emerytura, renta, zasiłek dla
bezrobotnych, a także rozpo-
częcie lub wznowienie dzia-
łalności gospodarczej.
Podstawa prawna
Art. 3 pkt 24 ustawy z 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1456
ze zm.).
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
SHUTTERSTOCK
W nadchodzącym okresie zasiłkowym będzie obowiązywać
wyższy próg dochodów
, który pozwala na otrzymywanie
pomocy. Wyniesie on 574 zł na członka rodziny lub 664 zł,
gdy rodzice mają niepełnosprawne dziecko.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin