DGP_2015_01_15_prawo_na_co_dzien.pdf

(1467 KB) Pobierz
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Piszcie do nas!!!
– Pomożemy w rozwiązywaniu Waszych problemów prawnych. Czekamy na listy:
barbara.doktor@infor.pl
gazetaprawna.pl
Czwartek
15 stycznia 2015 nr 9 (3902)
Pracownik
musi dostać
pensję
S. II
SHUTTERSTOCK
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
II
Dziennik Gazeta Prawna, 15 stycznia 2015 nr 9 (3902)
gazetaprawna.pl
p r aw o n a c o d z i e ń
Należy dochodzić
zaległego
wynagrodzenia
Mój pracodawca od kilku miesięcy nie wypłaca na
czas pensji – pisze pan Andrzej. – Na początku były
to tylko opóźnienia, ale od dwóch miesięcy nie
dostałem jeszcze wypłaty. Wiem, że firma boryka się
z problemami finansowymi, chodzą plotki, że może
ogłosić upadłość. Nie wiem, czy w takiej sytuacji
będę mieć jakiekolwiek szanse na odzyskanie
pieniędzy i czy w związku z tym już teraz
powinienem próbować walczyć o swoje
– pyta czytelnik
Maria Kuźniar
dgp@infor.pl
Krok po kroku
Jeśli pracodawca nie
płaci wynagrodzenia,
należy:
Skierować do niego pismo
z żądaniem wywiązania
się ze zobowiązań wynika-
jących z umowy o pracę.
1
Bezpłatna
pomoc
prawna dla
niezamożnych
bez podatku
Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
2
Prawo chroni pracowników,
których firmy zalegają z pen-
sjami, nawet jeśli pracodaw-
ca ogłosi upadłość. Dlatego
zarówno teraz, jak i w razie
niewypłacalności firmy pan
Andrzej może odzyskać
pieniądze.
Pierwszą instytucją,
do której powinien się
skierować, jest Pań-
stwowa Inspekcja
Pracy. Kodeks pracy
wskazuje bowiem, że
obniżanie wynagro-
dzenia, jego nieter-
minowa wypłata lub
też niewypłacanie pie-
niędzy są wykroczeniami
przeciwko prawom pra-
cownika. Jeśli zarzuty zo-
staną potwierdzone, praco-
dawca może zostać ukarany
mandatem karnym (do
2 tys. zł) lub nawet karą
grzywny (do 30 tys. zł).
Co ważniejsze z punk-
punk
tu widzenia pra-
cownika, firma
będzie też musia-
ła wypłacić zaległe
wynagrodzenie.
Jeśli podczas kon-
troli okaże się, że
faktycznie pracodaw-
ca zalega z wypłatą i nie ma
sporu co do jej wysokości, in-
spektor może zalecić usunięcie
nieprawidłowości lub nakazać
wypłatę należnych świadczeń.
Pracownicy, których firmy
zostały postawionye w stan
upadłości też nie są w złej
sytuacji, bo nie oznacza to
bezpowrotnej utraty zale-
głego wynagrodzenia. W tym
przypadku pomoże Fundusz
Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych, który ma za-
spokajać roszczenia pracow-
nicze. Z funduszu może zostać
wypłacone wynagrodzenie za
pracę, za czas niezawinionego
przez pracownika przestoju,
niewykonywania pracy (czy-
li zwolnienia od pracy), nie-
zdolności do niej wskutek
choroby oraz za czas urlopu
wypoczynkowego – jednak
za okres nie dłuższy niż trzy
miesiące. Pracownik może też
liczyć na otrzymanie z FGŚP
ustawowej odprawy z tytułu
Jeśli pracodawca na
pismo nie odpowie i wy-
nagrodzenia nie wypłaci,
warto złożyć zawiadomie-
nie do Państwowej Inspek-
cji Pracy. Taką placówkę
znajdziemy w każdym po-
wiecie. Inspekcja powinna
zająć się naszą sprawą
w ciągu 30 dni.
zwolnień
grupowych oraz
ekwiwalentu pieniężnego za
urlop wypoczynkowy należny
za rok kalendarzowy, w któ-
rym ustał stosunek pracy, je-
śli nastąpiło to w okresie nie
dłuższym niż dziewięć mie-
sięcy poprzedzających datę
wystąpienia niewypłacalno-
ści pracodawcy. Pod pewnymi
warunkami pracownik może
też uzyskać odszkodowanie
za skrócenie okresu wypo-
wiedzenia i dodatek wyrów-
nawczy.
Ale uwaga! Fundusz gwa-
rantuje wypłatę zaległych
świadczeń tylko w ograni-
czonym zakresie. Trudno więc
oczekiwać, że zaspokoi on
wszystkie niewypłacane na-
leżności, a jedynie te podsta-
wowe – czyli wynagrodzenie
za pracę, ekwiwalent za urlop
lub wynagrodzenie chorobo-
we. Wypłata należności nastę-
puje na wniosek
zatrudnionego,
byłego pracow-
nika lub członka
rodziny zmarłe-
go pracownika.
W przypadku wy-
płaty zaległych
świadczeń z fun-
duszu, łączna kwo-
ta za okres jednego
miesiąca nie może
przekraczać prze-
ciętnego miesięcz-
nego wynagrodzenia
z poprzedniego kwartału.
Do czasu wypłaty świad-
czeń pracownik, który znaj-
duje się w ciężkiej sytuacji
materialnej, może wystąpić
o zaliczkę. Należy wówczas
złożyć do marszałka woje-
wództwa wniosek w tej spra-
wie. We wniosku powinno się
znaleźć oświadczenie, że zain-
teresowany pozostaje w sto-
sunku pracy, rodzaj roszczeń
i ich wysokość. Dodatkowo
trzeba przedstawić dowód
na faktyczną upadłość pra-
codawcy.
Wniosek o zaliczkę moż-
na złożyć, gdy zaległości
w wypłacie wynagrodzenia
dotyczą pracodawcy, który
z powodu trudności finan-
sowych zaprzestał działalno-
ści na okres dłuższy niż dwa
miesiące.
W ostateczności pan An-
drzej może też wystąpić na
Jeśli interwencja in-
spektorów PIP okaże się
niewystarczająca, możemy
w tej instytucji poprosić
o pomoc w przygotowa-
niu wniosku do sądu pracy.
W pozwie należy zawrzeć
sumę, na którą składa-
ją się wszystkie elementy
zaległego wynagrodze-
nia, informacje o okresie
zalegania z pensją oraz
o krokach podjętych do tej
pory. Przeciwko praco-
dawcy wszczęte zostanie
postępowanie egzeku-
cyjne, w wyniku którego
nakaz zapłaty i może zostać
ukarany grzywną. Nieza-
leżnie od postępowania
przed sądem pracy można
też złożyć doniesienie do
prokuratury o popełnieniu
przestępstwa.
Po otrzymaniu prawo-
mocnego wyroku są-
dowego należy przekazać
go komornikowi, aby ten
wyegzekwował zasądzo-
ne kwoty. Proces windy-
kacji może trwać kilka
dni, ale też kilka miesięcy.
Może też zakończyć się bez
sukcesu.
shu
3
TTe
Od pewnego czasu jestem w trudnej sytuacji
życiowej i pobieram świadczenie z pomocy
społecznej. Wkrótce w sądzie rozpocznie się
proces, w którym będę stroną. Wygranie tej
sprawy znacznie poprawiłoby moją sytuację.
Udało mi się znaleźć adwokata, który zgodził
się udzielać mi bezpłatnej pomocy prawnej.
Czy jednak skorzystanie z takiego darmowego
świadczenia nie pociągnie za sobą konieczności
zapłacenia przeze mnie podatku dochodowego
– pyta pani Maria
rsT
OCK
4
5
Jeśli pracodawca okaże
się niewypłacalny,
można się zwrócić do Fun-
duszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych.
drogę sądową z pozwem prze-
ciwko pracodawcy. Przepisy
prawa przewidują, że wnoszą-
cy powództwo nie musi opła-
cać kosztów sądowych (chyba
że wartość sporu przekracza
50 tys. zł).
Art. 282 ustawy z 26 czerwca 1974 r.
– Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r.
poz. 1502).
Art. 8–16 ustawy z 13 lipca 2006 r.
o ochronie roszczeń pracowniczych
w razie niewypłacalności pracodaw-
cy (Dz.U. z 2014 r. poz. 272).
Art. 11 ustawy z 13 kwietnia 2007 r.
o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U.
z 2012 r. poz. 404 ze zm.).
Podstawa prawna
Przepisy, które weszły w życie z początkiem
2015 roku, są korzystne dla osób niezamoż-
nych. Nowe regulacje zwalniają z podatku
dochodowego wartość nieodpłatnego świad-
czenia z tytułu pomocy prawnej udzielonej
osobie uprawnionej i pobierającej świadcze-
nie z pomocy społecznej lub zasiłek rodzin-
ny, przyznane w formie decyzji administra-
cyjnej na zasadach określonych – odpowiednio
– w przepisach o pomocy społecznej oraz
o świadczeniach rodzinnych. Co ważne, to zwol-
nienie podatkowe obowiązuje niezależnie od
wartości świadczenia związanego z bezpłatną
pomocą prawną. Osoba, która skorzysta z ta-
kiego darmowego wsparcia, będzie tylko zobo-
wiązana do złożenia oświadczenia o pobieraniu
tego rodzaju świadczeń.
Warto też zwrócić uwagę, że nowe unor-
mowania zmniejszają równocześnie formal-
ne obowiązki prawników udzielających takich
świadczeń. Nie będą bowiem musieli wystawiać
informacji PIT-8C o wysokości przychodu i prze-
kazać jej osobie korzystającej ze świadczenia,
a także odpowiedniemu urzędowi skarbowemu.
Świadczeniodawca bezpłatnej pomocy prawnej
będzie musiał tylko przechowywać wspomniane
już oświadczenie otrzymane od osoby korzy-
stającej z darmowego wsparcia.
Jednocześnie warto pamiętać, że do nieod-
płatnej pomocy prawnej mają również zasto-
sowanie dotychczasowe przepisy, które w dal-
szym ciągu obowiązują. Otóż przewidują one,
że zwolniona z podatku dochodowego jest war-
tość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od
świadczeniodawcy w związku z jego promocją
lub reklamą. W tym przypadku jednak przewi-
dziano istotny limit. Mianowicie jednorazowa
wartość tych świadczeń nie może przekraczać
200 zł. Obowiązuje też inne ograniczenie, zgod-
nie z którym zwolnienie nie ma zastosowania,
jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz
pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozo-
stającej ze świadczeniodawcą w stosunku cy-
wilnoprawnym.
Oprócz tego można też korzystać z in-
nego dotychczasowego zwolnienia, które
przewiduje, że wolna od podatku dochodo-
wego jest wartość otrzymanych świadczeń
od wolontariuszy, udzielanych na zasadach
określonych w ustawie o działalności pożyt-
ku publicznego.
Podstawa prawna
Art. 21 ust. 1 pkt 68a, pkt 117 i pkt 117a ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361, ze zm.).
shuTTersTOCK
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 15 stycznia 2015 nr 9 (3902)
gazetaprawna.pl
III
p r aw o n a c o d z i e ń
Urząd pracy da pieniądze
na spółdzielnię socjalną
Do niedawna byłam nauczycielką klas I–III w szkole podstawowej. Zostałam zwolniona, a razem
ze mną kilka innych koleżanek. Wspólnie chciałybyśmy założyć firmę, która będzie się zajmować
opieką nad osobami starszymi. Zastanawiamy się nad spółdzielnią socjalną. W jaki sposób można
to zrobić i czy państwo wspiera takie inicjatywy – pyta pani Anna
Karolina Topolska
karolina.topolska@infor.pl
PoRaDa
eKSPeRTa
RT
RTa
DR BARBARA
GoDlewsKA-BUjoK
ekspert prawny ogólnopolskiego
Związku Rewizyjnego spółdzielni socjalnych
P
Założenie spółdzielni socjalnej
jest alternatywą dla zwykłej
działalności gospodarczej. To
przedsięwzięcie mocniej na-
stawione na realizację nie tyl-
ko celów biznesowych, ale też
społecznych. Ustawowym ce-
ce
lem działania takiej spółdziel-
spółdziel
ni jest zawodowa reintegracja
jej członków, czyli odbudowa-
odbudowa
nie i podtrzymanie zdolności
do samodzielnego świadcze-
świadcze
nia pracy.
Nie każdy jednak może ją
założyć. Do grupy upraw-
upraw
nionych należą m.in. osoby
bezrobotne zarejestrowa-
zarejestrowa
ne w urzędzie pracy. Co
więcej, mogą one uzyskać
w powiatowym pośrednia-
pośrednia
ku dotację finansową na
jej założenie. Korzyścią
wynikającą z utworze-
utworze
nia spółdzielni jest rów-
rów
nież zwolnienie z opłat za
wpis do Krajowego Reje-
Reje
stru Sądowego (KRS), za
jego zmiany oraz za do-
do
konywanie ogłoszeń
w Monitorze Sądo-
Sądo
wym i Gospodarczym.
Ponadto dochody spół-
spół
dzielni wydatkowa-
wydatkowa
ne w roku podatko-
podatko
wym na społeczną
i zawodową reinte-
reinte
grację jej członków
w części niezaliczo-
niezaliczo
nej do kosztów uzyska-
uzyska
nia przychodów są zwolnio-
zwolnio
ne z podatku dochodowego
od osób prawnych.
Spółdzielnia socjalna może
też ubiegać się u starosty o re-
re
fundację z Funduszu Pracy
składek na niektóre ubezpie-
ubezpie
czenia społeczne (emerytalne,
rentowe i chorobowe) od kwo-
kwo
ty minimalnego wynagrodze-
wynagrodze
nia zatrudnionych w niej
bezrobotnych albo w pełnej
wysokości (przez 24 miesią-
miesią
ce od dnia zatrudnienia)
albo w połowie wysokości
(przez kolejne 12 miesię-
miesię
cy) na podstawie odpo-
odpo
wiedniej umowy między
starostą a spółdzielnią.
Działalność spółdzielni może
być też wspierana ze środków
budżetu państwa lub jednost-
ki samorządu terytorialnego
m.in. poprzez dotacje, pożycz-
ki, poręczenia, usługi lub do-
radztwo finansowe, księgowe
i prawne.
Osoba bezrobotna może
uzyskać dotację z powiatowe-
go urzędu pracy zarówno na
założenie spółdzielni socjalnej,
jak i przystąpienie do niej. Je-
śli chodzi o tę pierwszą moż-
liwość, potrzebna jest wspólna
inicjatywa co najmniej pięciu
bezrobotnych. Wniosek o do-
tację należy złożyć w pośred-
niaku właściwym ze względu
na miejsce zamieszkania lub
pobytu bezrobotnego albo ze
względu na siedzibę nowego
podmiotu. Maksymalna wyso-
kość dotacji dla członka spół-
dzielni, który jest jednocze-
śnie jej założycielem, nie może
przekroczyć czterokrotności
przeciętnego wynagrodzenia
ogłaszanego przez prezesa
Głównego Urzędu Statystycz-
nego raz na kwartał.
Natomiast osoba
przystępująca
do istnieją-
cej spółdziel-
ni socjalnej
może otrzy-
mać najwyżej
trzykrotność
przeciętnej
płacy. Obec-
nie śred-
nie wynagrodzenie za III kw.
2014  r. wynosi 3781,14  zł,
więc najwyższe kwoty do-
tacji wynoszą odpowiednio
15 124,56 zł i 11 343,42 zł. Finalna
wysokość dofinansowania za-
leży od decyzji starosty (w jego
imieniu działa najczęściej dy-
rektor urzędu pracy).
We wniosku o przyznanie
dotacji należy zawrzeć m.in.
kalkulację kosztów związa-
nych z podjęciem działalno-
ści i źródła ich finansowania
oraz wymienić wydatki, któ-
re będą poniesione w ramach
uzyskanych środków np. na
zakup towarów i usług, po-
zyskanie lokalu lub wkład do
spółdzielni socjalnej. Podanie
musi także określać propono-
waną formę zabezpieczenia
zwrotu środków (może nim
być poręczenie, gwarancja
bankowa, blokada środków
na rachunku bankowym albo
akt notarialny o poddaniu się
egzekucji przez dłużnika). Do
wniosku należy dołączyć pi-
semne oświadczenie zało-
życieli spółdzielni socjalnej,
że wniesione do niej środki
Funduszu Pracy zostaną wy-
korzystane zgodnie z prze-
znaczeniem.
O uwzględnieniu lub
odrzuceniu wniosku
urząd pracy powia-
damia w ciągu 30 dni
od jego złożenia. Jeśli
decyzja jest pozy-
tywna, pośred-
niak podpisze
z bezrobot-
nym umo-
wę o przy-
znanie
lanując założenie spółdzielni socjalnej, należy pamię-
tać, że mogą ją założyć nie tylko osoby bezrobotne, ale
również inne, znajdujące się w szczególnej sytuacji na
rynku pracy. Mogą być to osoby niepełnosprawne lub
absolwenci centrów integracji społecznej (CIS) albo absol-
wenci klubów integracji społecznej (KIS). Wszystkie wymie-
nione osoby mogą dostać dofinansowanie z różnych
funduszy. I tak na podstawie art. 12a ust. 1 ustawy o rehabili-
tacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych osoby niepełnosprawne mogą dostać
dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych. Z kolei na podstawie art. 46 ust. 1
pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia absolwenci KIS i
absolwenci CIS mogą otrzymać dotację ze środków Funduszu
Pracy na podjęcie działalności w formie spółdzielni socjalnej,
w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji
i doradztwa związanego z podjęciem tej działalności na
takich samych zasadach jak osoby bezrobotne, nawet jeżeli
nie są zarejestrowani jako bezrobotni. Osoby bez pracy
i absolwenci KIS i CIS planujący założyć wspólną spółdzielnię
mogą złożyć jeden wspólny wniosek o przyznanie dotacji.
Warto również pamiętać, że starosta może przyznać
wnioskodawcom środki z Funduszu Pracy, o ile spełnią oni
warunki określone w par. 5 rozporządzenia w sprawie
przyznawania środków na podjęcie działalności na zasadach
określonych dla spółdzielni socjalnych. Zgodnie z tym
przepisem dofinansowania nie może otrzymać m.in. osoba,
która w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku
odmówiła bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji
pracy lub innej formy pomocy z urzędu pracy albo z własnej
winy przerwała aktywizację bądź uchyliła się od udziału
w niej. Wyłączone od jego uzyskania są też osoby, które
wcześniej otrzymały już wsparcie finansowe ze środków
publicznych na podjęcie działalności gospodarczej lub
rolniczej, założenie spółdzielni socjalnej lub przystąpienie do
niej, prowadziły działalność gospodarczą w okresie 12 miesięcy
poprzedzających złożenie wniosku, były wpisane do KRS jako
założyciele spółdzielni socjalnej w okresie 6 miesięcy przed
złożeniem wniosku oraz były karane w okresie 2 lat przed
złożeniem wniosku za przestępstwa przeciwko obrotowi
gospodarczemu.
Sh
U
TTeR
STOC
K
środków. Zawierając ją, war-
war
to pamiętać, że jeżeli osoba,
która otrzyma dotację, będzie
członkiem spółdzielni krócej
niż 12 miesięcy albo naruszy
warunki umowy, będzie mu-
mu
siała zwrócić otrzymane środki
wraz z odsetkami.
Myśląc o założeniu spół-
spół
dzielni socjalnej, trzeba też
zwrócić uwagę na liczne
obowiązki jej animatorów.
Przede wszystkim muszą
określić zakres jej działal-
działal
ności, a następnie przygoto-
przygoto
wać statut i uchwalić go na
zebraniu założycieli. Wtedy
też powinien nastąpić wy-
wy
bór pierwszych or-
or
ganów spółdziel-
spółdziel
ni – zarządu i rady
nadzorczej. Na-
Na
stępnie założyciele
muszą złożyć wniosek
o rejestrację spółdzielni
w KRS, do którego załączą
m.in. statut, protokół z ze-
ze
brania założycielskiego, listę
członków założycieli (z orygi-
nalnymi podpisami), podjęte
przez nich uchwały (w tym
o powołaniu spółdzielni
i przyjęciu jej statutu) oraz
zaświadczenia z powiato-
wego urzędu pracy potwier-
dzające posiadanie przez te
osoby statusu osoby bezro-
botnej.
Podstawa prawna
Art. 46 ustawy o promocji zatrud-
nienia i instytucjach rynku pracy
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 674 ze zm.).
Art. 17 ust. 1 pkt 43 ustawy o podat-
ku dochodowym od osób prawnych
(t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.).
Ustawa z 27 kwietnia 2006 r.
o spółdzielniach socjalnych (Dz.U.
nr 94, poz. 651 ze zm.).
Ustawa z 16 września 1982 r.
– Prawo spółdzielcze (t.j. Dz.U.
z 2013 r. poz.  1443).
Rozporządzenie ministra pracy
i polityki społecznej z 23 kwiet-
nia 2012 r. w sprawie przyznawania
środków na podjęcie działalności na
zasadach określonych dla spółdzielni
socjalnych (Dz.U. z  2012  r. poz.  456
ze zm.).
Nie ma przyzwolenia na publiczne picie w noc sylwestrową
Małgorzata Raczkowska
dgp@infor.pl
Noworoczną imprezę spę-
dzałem na rynku niewielkie-
go miasteczka – opowiada pan
Marek. – Mimo mrozu na sce-
nie grał zespół, trochę osób go
słuchało, ktoś tańczył. Dopie-
ro tuż przed północą rynek się
zaludnił. Przyszło wielu ludzi,
prawie każdy miał w ręce ja-
kąś butelczynę i popijano prze-
ważnie z gwinta, a to szam-
pana, a to piwo, a to nawet
wódkę. Straży miejskiej i po-
licji było wszędzie mnóstwo,
nikt nie reagował na picie,
było jednak spokojnie. My
mieliśmy wino i szklaneczki.
Postawiłem je na murku, nala-
łem do szklanek. I wtedy pod-
szedł do mnie miejski strażnik
i poprosił grzecznie, bym scho-
wał butelkę, bo nie wolno pić
alkoholu na rynku. Wydawało
mi się, że w tę jedną noc zakaz
nie obowiązuje – zastanawia
się nasz czytelnik
Obowiązuje. Noc sylwestro-
wa, jeśli trzymać się literal-
nie przepisów, nie różni się
niczym od każdej innej nocy.
A zatem spożywanie alkoho-
lu w miejscu publicznym (do-
kładniej: na ulicach, placach
i w parkach, chyba że są to
specjalnie wyznaczone miej-
sca do jego spożycia na miej-
scu, w punktach sprzedaży
tych napojów) jest zakazane
i stanowi wykroczenie. Wy-
kroczeniem jest również spo-
żywanie alkoholu podczas im-
prez masowych. Tak stanowi
ustawa o wychowaniu w trzeź-
wości. Dodatkowo rada gmi-
ny może, w drodze uchwały,
wprowadzić zakaz spożywania
alkoholu w innych miejscach,
czasowo lub na stałe. Nie może
natomiast oficjalnie przyzwo-
lić na picie. Praktyką jednak
jest, że rzeczywiście służby
porządkowe przymykają oko
na spożywanie niewielkich
ilości alkoholu podczas zaba-
wy sylwestrowej, pod warun-
kiem że nie jest to picie osten-
tacyjne i spożywający alkohol
nie zakłócają spokoju. Jednak
przyzwolenia prawnego na to
nie ma.
Zarówno picie, jak i zamiar
spożywania, czyli przebywa-
nie w miejscu publicznym
z otwartą butelką, rozstawie-
nie szklanek, jako wykrocze-
nia podlegają karze. Mandat za
spożywanie alkoholu w miej-
scu publicznym wynosi 100 zł
i jest określony w taryfikato-
rze mandatów. Kara za zamiar
picia wyszczególniona w nim
nie jest. A zatem dotyczy jej
ogólny zapis o mandatach
i według kodeksu wykroczeń
wynosić może od 20 do nawet
500 zł, przy czym kara za za-
miar nie powinna przekraczać
kary za czyn popełniony.
Uwaga! Jeżeli mandatu nie
przyjmiemy (mamy do tego
prawo), sprawa zostanie prze-
kazana do sądu. Jeśli przyjmie-
my, mamy obowiązek opłacić
go w ciągu siedmiu dni.
Art. 14, art. 43
1
pkt 1–2 ustawy
z 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i prze-
ciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U.
z 2012 r. poz. 1356).
Art. 11 ustawy z 20 maja 1971 r.
– Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2013 r.
poz. 482).
Podstawa prawna
Redaktor prowadzący:
Barbara Grzywińska-Doktór
barbara.doktor@infor.pl
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
IV
Dziennik Gazeta Prawna, 15 stycznia 2015 nr 9 (3902)
gazetaprawna.pl
p r aw o n a c o d z i e ń
Kiedy trzeba złożyć deklarację
na podatek od nieruchomości
Nabycie nieruchomości wiąże się
z koniecznością zapłaty podatku.
Dlatego w ciągu 14 dni np. od zakupu
mieszkania trzeba przedłożyć
do lokalnego samorządu stosowną
informację.
Za niedopełnienie
tego obowiązku grożą m.in.
kary karne skarbowe
. Można ich
jednak uniknąć
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Czy informację
powinien złożyć
deweloper
Pan Jan kupił mieszkanie
od dewelopera. Podpisał
akt notarialny 12 stycznia.
Czy informację o budyn-
kach i nieruchomościach
budowlanych do wójta
gminy musi złożyć dewelo-
per – pyta pan Jan.
informacji na podatek od
nieruchomości. Chce upo-
rządkować tę sprawę. – Czy
urząd mnie ukarze, czy też
wezwie do złożenia infor-
macji – pyta.
W związku z transakcją
nabycia mieszkania
podatnikiem podatku
od nieruchomości stał się pan
Jan. Zgodnie z art. 6 ust. 1 usta-
wy o podatkach i opłatach lo-
kalnych ciąży na nim obo-
wiązek podatkowy, który po-
wstaje od pierwszego dnia
miesiąca następującego po
tym, w którym powstały oko-
liczności uzasadniające po-
wstanie tego obowiązku. mó-
wiąc prościej skoro 12 stycznia
został podpisany akt notarial-
ny przenoszący na pana Jana
własność mieszkania, to obo-
wiązek podatkowy powstanie
od 1 lutego. Niezależnie od
tego, w ciągu 14 dni, licząc od
12 stycznia, czytelnik ma obo-
wiązek złożyć wójtowi gminy
informację o nieruchomo-
ściach i obiektach budowla-
nych na formularzu ustalonym
przez radę gminy.
informację
o nieruchomo-
ściach i obiektach budowla-
nych (dotyczy osób fizycznych)
lub deklarację na podatek od
nieruchomości (dotyczy osób
prawnych i spółek nieposia-
dających osobowości prawnej)
musi złożyć również dewelo-
per. On też ma na to 14 dni,
licząc od 12 stycznia. W jego
przypadku z końcem stycz-
nia wygaśnie obowiązek po-
datkowy. Deweloper przestanie
być podatnikiem podatku od
nieruchomości w stosunku do
zbytego mieszkania.
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 1, ust. 3, 6 i 9 ustawy
z 12 stycznia 1991 r. o podatkach
i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U.
z 2014 r. poz. 849 ze zm.).
Wójt gminy (to on jest
organem podatkowym
w przypadku podatku
od nieruchomości) może za-
równo ukarać czytelniczkę, jak
i wezwać ją do złożenia infor-
macji o nieruchomościach
i obiektach budowlanych. Zwy-
kle jednak najpierw wzywa do
złożenia informacji. Jeśli do-
tychczas pani anna nie otrzy-
mała zawiadomienia, powinna
sama dopełnić tej formalności.
a
aby być pewna, że uniknie kary
skarbowej, powinna dołączyć
czynny żal, czyli pismo, w któ-
rym wyjaśnia powody niedo-
pełnienia obowiązku złożenia
informacji na podatek od nie-
ruchomości.
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 3 ustawy z 12 stycznia
1991 r. o podatkach i opłatach lokal-
nych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849
ze zm.).
w wyznaczonym terminie
niezbędnych wyjaśnień lub
uzupełnienia deklaracji,
wskazując przyczyny podania
w wątpliwość rzetelności da-
nych w niej zawartych.
możliwe
jest również prze-
prowadzenie np. kontro-
li u podatnika. artykuł 286
par. 1 ordynacji podatkowej
daje kontrolującym upraw-
nienie do wstępu na grunt
i do budynków, lokali lub in-
nych pomieszczeń kontrolo-
wanego.
gmina może więc
sprawdzić, czy dane wykaza-
ne w deklaracji zgadzają się
ze stanem rzeczywistym. Jeśli
natomiast pojawiły się w niej
błędy rachunkowe, to organ
sam może je poprawić (jeśli
są to niewielkie kwoty) lub
wezwać do skorygowania
deklaracji. Odmowa podat-
nika może spowodować, że
organ podatkowy przeprowa-
dzi postępowanie podatko-
we i wyda decyzję określającą
wysokość podatku od nieru-
chomości.
Podstawa prawna
Art. 274a par. 2, art. 286 par. 1
ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordy-
nacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r.
poz. 749 ze zm.).
Czy umowa
przedwstępna
oznacza podatek
Pani Joanna podpisa-
ła z deweloperem umowę
przedwstępną i wpłaciła
zaliczkę. – Czy w związku
z tym muszę złożyć infor-
mację o nieruchomościach
i obiektach budowlanych
pod rygorem ukarania
– pyta czytelniczka.
Czy za niezłożenie
informacji grozi
grzywna
Pani Magda kupiła
z mężem mieszkanie. Mał-
żonkowie nie złożyli jednak
informacji na podatek
od nieruchomości. – Czy
urząd może nas ukarać
grzywną – pyta pani Magda.
getty images
Czy gmina wezwie
do złożenia
zeznania
Pani Anna kupiła miesz-
kanie we wrześniu 2014 r.
Nie zdawała sobie sprawy
z tego, że notariusz nie
wysłał do urzędu gminy
Osobie, która nie złoży
informacji o nierucho-
mościach i obiektach
budowlanych, grożą przede
wszystkim odsetki od zaległo-
ści podatkowych, o ile powsta-
ną. Jeśli bowiem kupuje ona
mieszkanie, które zostało wy-
budowane w tym samym roku
(np. zakończenie budowy na-
stąpiło w 2014 r. i w tym sa-
mym roku lokal został kupio-
ny), to obowiązek podatkowy
powstaje od 1 stycznia kolej-
nego roku. W 2014 r. nie po-
wstaną więc zaległości w po-
datku od nieruchomości.
Za niezłożenie informacji
grożą jednak również kary
karne skarbowe.
ich
wysokość
jest co do zasady uzależniona
od wysokości uszczuplenia,
czyli od wysokości kwoty, któ-
ra powinna wpłynąć na kon-
to urzędu, a nie wpłynęła. Za
niezłożenie informacji do wój-
ta, burmistrza lub prezydenta
miasta zwykle w grę wchodzą
grzywny i mandaty za wykro-
czenie skarbowe. W 2015 r.
kwota mandatu może wynieść
od 175 zł do 3500 zł, a grzyw-
na – od 175 zł do 35 tys. zł. Je-
śli gminny organ podatkowy
zdecyduje się na ukaranie po-
datnika, to zwykle powinien
to być mandat za wykroczenie
skarbowe. Ściągnięciem nie
będzie jednak zajmował się
urząd gminy, ale urząd skar-
bowy, któremu ten pierwszy
przekaże wniosek o ukaranie.
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 1, 2, 6 i 7 ustawy
z 12 stycznia 1991 r. o podatkach
i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U.
z 2014 r. poz. 849 ze zm.).
Czy koniecznie
trzeba składać
czynny żal
Pan Mateusz w paździer-
niku kupił mieszkanie, co
potwierdził akt notarial-
ny zawarty u notariusza.
Nie złożył jednak infor-
macji o nieruchomościach
i obiektach budowlanych
do urzędu miasta. – Czy
aby uniknąć ewentualnej
kary muszę złożyć czynny
żal – pyta.
W praktyce urzędy
gminy zwykle naj-
pierw przypominają
o obowiązku złożenia informa-
cji na podatek od nieruchomo-
ści, a dopiero później wszczy-
nają postępowania podatkowe
i dążą do ukarania właściciela
mieszkania. aby uniknąć kary,
a
można złożyć czynny żal.
Zgodnie z art. 16 kodeksu kar-
nego skarbowego nie podlega
karze za przestępstwo skarbo-
we lub wykroczenie skarbowe
sprawca, który po popełnieniu
czynu zabronionego zawiado-
mił o tym organ powołany do
ścigania, ujawniając istotne
okoliczności tego czynu,
w szczególności osoby współ-
działające w jego popełnieniu.
Czynny żal można złożyć jedy-
nie wtedy, gdy organ podatko-
wy nie wie jeszcze o wykrocze-
niu lub nie podjął czynności
w związku z nim. Wraz z czyn-
nym żalem trzeba dopełnić
formalności, a więc złożyć in-
formację o nieruchomościach
i obiektach budowlanych, a gdy
wymaga to zapłaty podatku
– uiścić należność na konto
urzędu.
Pan mateusz powinien
więc działać szybko. Jeśli
urząd miasta nie podjął jesz-
cze żadnych czynności, po-
winien złożyć informację na
podatek od nieruchomości
na właściwym formularzu
i czynny żal, a w nim wyja-
śnić, dlaczego nie złożył in-
formacji w terminie.
Podstawa prawna
Art. 16 ustawy z 10 września 1999 r.
– Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U.
z 2013 r. poz. 186 ze zm.).
Czy błąd może
doprowadzić
do kontroli
Niewielka spółka z o.o.
złożyła deklarację na
podatek od nieruchomo-
ści, ale popełniła w nim
błędy rachunkowe. Czy
urząd gminy może ją skon-
trolować i ukarać?
Organy podatkowe
zwykle stosują łagod-
niejsze środki mające
zdyscyplinować podatnika
lub wyegzekwować od niego
poprawną deklarację. Wójt,
burmistrz lub prezydent
miasta mogą wezwać do zło-
żenia wyjaśnień i uzupełnie-
nia albo poprawienia błędnie
wypełnionej deklaracji po-
datkowej. Jak wynika z art.
274a par. 2 ordynacji podat-
kowej, w razie wątpliwości
co do poprawności złożonej
deklaracji organ podatkowy
może wezwać do udzielenia
Umowa przedwstępna
jest rodzajem przyrze-
czenia, na mocy któ-
rego deweloper i pani Joanna
zobowiązują się do sprzedaży
i zakupu np. lokalu mieszkal-
nego. Przeniesienie własności
nieruchomości nastąpi dopie-
ro z chwilą zawarcia aktu
notarialnego, który będzie
umową kupna-sprzedaży
mieszkania. Oznacza to, że
zawarcie umowy przedwstęp-
nej nie rodzi obowiązku zło-
żenia informacji na podatek
od nieruchomości. taki obo-
wiązek powstanie dopiero po
zawarcia ostatecznego aktu
notarialnego, na mocy które-
go pani Joanna stanie się wła-
ścicielką mieszkania i ewen-
tualnie ułamkowych części
wspólnych nieruchomości.
Dopiero więc od daty zawarcia
aktu notarialnego należy li-
czyć termin na złożenie in-
formacji o nieruchomościach
i obiektach budowlanych.
trzeba ją będzie złożyć do
wójta, burmistrza lub prezy-
denta miasta właściwego ze
względu na położenie nieru-
chomości. Pani Joanna musi
pamiętać, aby informację zło-
żyć na formularzu obowiązu-
jącym w tym roku w gminie
lub mieście.
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 1, 2, 6 i 7 ustawy
z 12 stycznia 1991 r. o podatkach
i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U.
z 2014 r. poz. 849 ze zm.).
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin