PRZEKŁADNIE ZĘBATE.pdf

(1694 KB) Pobierz
POLITECHNIKA POZNAŃSKA
WYDZIAŁ BUDOWY MASZYN I ZARZĄDZANIA
MASZYNY I URZĄDZENIA TECHNOLOGICZNE
TEMAT:
Przekładnie zębate.
Wykonawca:
Wydział:
Kierunek:
Semestr:
Grupa:
Rok akademicki:
Studia:
Adrian Nowicki
BMiZ
Zarządzanie i inżynieria produkcji
V
ZP2
2012/2013
Stacjonarne I stopnia
Prowadzący zajęcia:
dr inż. Piotr Frąckowiak
Spis treści
1. Wstęp: .......................................................................................................................................................... 3
2. Przekładnie zębate dzielimy ze względu na kształt bryły na której wykonano zęby: .................................... 4
3. Podział przekładni zębatych na kształt linii zębów: ...................................................................................... 4
3. Podział przekładni zębatych ze względu na wzajemnie położenie osi: ......................................................... 6
4. Podział przekładni zębatych ze względu na ilość przekładni elementarnych:............................................... 7
5. Podział przekładni zębatych ze względu na kinematykę osi: ........................................................................ 9
6. Podział przekładni zębatych ze względu na zmianę wirowania wału: ........................................................ 10
7. Inne typy przekładni- przykłady: ................................................................................................................ 11
8. Smarowanie przekładni zębatej.................................................................................................................. 12
Smarowanie zanurzeniowe ........................................................................................................................ 12
Smarowanie obiegowe ............................................................................................................................... 12
9. Opis przekładni ślimakowej ........................................................................................................................ 13
10. Podsumowanie ......................................................................................................................................... 14
Zastosowanie przekładni zębatych ............................................................................................................. 14
Sprawność przekładni:................................................................................................................................ 14
Zalety przekładni zębatych: ........................................................................................................................ 14
Wady przekładni zębatych: ........................................................................................................................ 14
2
1.
Wstęp:
Przekładnia zębata
- przekładnia mechaniczna, w której przeniesienie napędu odbywa się za
pośrednictwem nawzajem zazębiających się kół zębatych.
Przekładnie rozróżnia się ze względu na:
Ilość stopni:
przekładnia jednostopniowa-
w której współpracuje jedna para kół zębatych
przekładnia wielostopniowa
np. dwustopniowa, trzystopniowa itd.- w której szeregowo
pracuje więcej par kół zębatych; przełożenie całkowite przekładni wielostopniowej
jest iloczynem przełożeń poszczególnych stopni
Umiejscowienie zazębienia:
zazębienie zewnętrzne
zazębienie wewnętrzne
Rodzaj przenoszonego ruchu:
przekładnia obrotowa
- uczestniczą w niej dwa koła zębate
przekładnia liniowa
- koło zębate współpracuje z listwą zębatą tzw. zębatką. Ruch
obrotowy zamieniany jest w posuwisty lub na odwrót
Parametry charakteryzujące przekładnię zębatą:
sprawność mechaniczna - stosunek mocy na wale biernym do mocy na wale czynnym. Moc
na wale biernym jest mniejsza gdyż powstają straty energii, spowodowane oporami tarcia,
poślizgiem itp..
przenoszony moment i prędkość obrotowa,
przełożenie,
odległość osi kół,
kąt pomiędzy osiami,
masa,
moc,
3
2. Przekładnie zębate dzielimy ze względu na kształt bryły na której
wykonano zęby:
a) Walcowe
b) Stożkowe i inne
3. Podział przekładni zębatych na kształt linii zębów:
a) Koła o zębach prostych
b) Koła o zębach śrubowych- skośnych
4
c) Koła o zębach łukowych
d) Koła o zębach daszkowych i strzałkowych
PRZYKŁAD:
Koła daszkowe ( 1,2 ) oraz widoczny rozdział mocy na kołach ( 3,4 )
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin