1. Tekst przedstawia:A) opis metod pracy Bella z uczniami w szkole dla głuchoniemych.B) - historię powstania jednego z ważnych wynalazków.C) dzieje kolejnych doniosłych odkryć naukowych.D) - reakcje otoczenia na wynalazek Bella.2. Z tekstu wynika, że mówiący telegraf to:A) - aparat słuchowy.B) - pierwszy telefon.C) - instrument muzyczny.D) - przyrząd do strojenia instrumentów.3. Krążek cienkiej żelaznej blachy wykorzystany przez Bella był odpowiednikiem:A) - błony bębenkowej.B) - malutkiej kostki.C) - kanału ucha.D) - muszki ucha.4. Pierwsze próby uruchomienia urządzenia były nieudane, ponieważ Bell:A) - nie miał odpowiednich narzędzi.B) - użył niewłaściwego materiału.
C) - za mało wiedział o elektryczności.D) - nie znał szczegółów budowy ucha.5. Które cechy charakteryzują głównego bohatera tekstu:A) - niecierpliwość, pewność siebie.B) - zarozumiałość, wyjątkowy upór.C) - dociekliwość, wielka wytrwałośćD) - ciekawość, nadmierna ostrożność.6. Podmiot mówiący w wierszu wyraża:A) - obojętność.B) - strach.C) - zakłopotanie.D) - zachwyt.7. Według podmiotu mówiącego w wierszu odgłosy lasu brzmią jak:A) - burza.B) - rozmowa.C) - koncert.D) - wichura.8. W którym z cytatów występuje bezpośredni zwrot do odbiorcy:A) - To muzyka, która z ciemnej ziemi wyrosła.B) - Tylko wiecznie zieleni się sosna.
C) - Czy w ciszy jest tyle muzyki?D) - Patrz, jak ciche mchy falują.9. Epitety w wierszu służą między innymi opisaniuA) - przyrody i jej bogactwa.B) - instrumentów muzycznych.C) - pory dnia i zjawisk przyrody.D) - osób wędrujących po lesie.10. Które wyrazy świadczą o tym, że obraz przedstawiony w wierszu jest dynamiczny?A) - uderzają, strącaB) - borowiki, strunyC) - gąszcze, dzwonkiD) - zbudzone, pachnące11. Na rysunku przedstawiono wskazania wagi po umieszczeniu na niej pustego pojemnika oraz tego samego pojemnika napełnionego po brzegi mąką. Jakie będzie wskazanie wagi, kiedy znajdzie się na niej ten sam pojemnik, z którego odsypano połowę ilości mąki?A) - 0,9 kgB) - 0,8 kgC) - 0,7 kgD) - 0,6 kg12. Na którym rysunku prostokąt o bokach 2 cm i 3 cm przedstawiono w skali 1:2?A) B) C) D)13. Jaka jest łączna długość wszystkich krawędzi prostopadłościanu o wymiarach podanych na rysunku obok?A) - 280 cmB) - 210 cmC) - 140 cmD) - 70 cm14. Alicja przygotowała napój z 1 litra wody i 0,1 listra soku. Następnie wlewała do szklanek porcje po 0,5 litra tego napoju. Ile najwięcej takich porcji napoju mogła przygotować.A) - 8B) - 7C) - 6D) - 5
15. Piotr wyszedł z domu o godzinie 17:35, a wrócił 15 minut po dziewiętnastej. Ile minut był poza domem?A) - 40B) - 85C) - 100D) - 14016. Prostokątna kartka papieru samoprzylepnego ma wymiary 21 cm na 30 cm. Ile najwięcej prostokątnych naklejek o wymiarach 5 cm na 7 cm można wyciąć z tej kartki?A) - 8
B) - 9C) - 16D) - 1817. Ile godzin dziennie czynna jest kolejka liniowa?A) - 9,5B) - 8,7C) - 8,5D) - 8,318. Jaką różnicę wysokości pokonuje kolejka w drodze ze stacji na szczyt góry?A) - 557B) - 820C) - 1377D) - 219719. Dwaj dwudziestolatkowie chcą w środę wjechać kolejką na szczyt góry, a powrotną drogę pokonać pieszo schodząc szlakiem turystycznym. Ile zapłacą łącznie za bilety na przejazd kolejką?A) - 54 złB) - 44 złC) - 27 złD) - 22 zł20. Magda ma 13 lat, a jej siostra Ania jest o osiem lat młodsza. Ich tata jest przewodnikiem górskim. W sobotę wyjechali w trójkę kolejką na szczyt, a potem z niego zjechali. Ile zapłacili łącznie za bilety na przejazd kolejką?A) - 46 zł
B) - 41 złC) - 28 złD) - 23 zł 25. Samorząd szkolny organizuje zbiórkę książek i zabawek przeznaczonych na loterię. Napisz ogłoszenie o tej zbiórce. Pamiętaj!Ogłoszenie musi być krótkie i konkretne. Powinno zawierać takie elementy jak: czego konkretnie dotyczy ogłoszenie, do kiedy jest aktualne i jak odbiorca ogłoszenia może skontaktować się z jego nadawcą.Ogłoszenie może dotyczyć właściwie wszystkiego: sprzedaży telefonu, informacji o jakimś wydarzeniu, rzeczy zgubionej lub znalezionej.Ogłoszenia nie trzeba opatrywać żadnym nagłówkiem. Zdania powinny być krótkie i proste.Przykładowe rozwiązanie zadania: Samorząd szkolny ogłasza zbiórkę książek i zabawek na loterię. Zbiórka potrwa do 14 kwietnia do godz. 12.00. Chętnych prosimy o przynoszenie darów do sekretariatu szkoły, II pietro, pokój 11
dorotkar