1. Podstawa prawna ewidencji gruntów i budynków?
- Ustawa z dnia 17 maja 1989r. „Prawo geodezyjne i kartograficzne” (Dz.U.05.240.2027, tekst jednolity)
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U.01.38.454)
2. Kto prowadzi ewidencję gruntów i budynków?Starosta
3. Cel wykorzystania danych ewidencyjnych?
Ewidencja gruntów i budynków ma na celu gromadzenie i dostarczanie danych na potrzeby:
- oznaczanie nieruchomości w księgach wieczystych
- zagos. Przestrzennego
- gospodarki gruntami
- wyznaczania podatków i innych obciążeń publicznoprawnych
- zapewnienia ochrony interesów majątkowych stron w przypadku obrotu nieruchomościami
- statystyki publicznej.
4. Podział kraju dla celów ewidencyjnych?
Podstawowymi jednostkami odniesienia dla celów ewid., które są ściśle związane z podziałem administracyjnym kraju są:
- Jedn. ewidencyjna (gmina),
- obręb (wieś),
- działka.
5. Jedn. ewid, obręb, grupa rejestrowa.
Jedn ewid - obszar gruntów położonych w granicach administracyjnych gminy, a jeżeli w skład gminy wchodzi miejscowość o statusie miasta albo wyodrębnionej dzielnicy - również w granicach administracyjnych miasta lub wyodrębnionej dzielnicy. Jednostki ewidencyjne z uwagi na duże obszary, jakie zajmują, a więc i utrudnienia w technice zakładania i prowadzeni ewidencji gruntów, zostały podzielone na obręby.
Obręb – podstawowa jednostka powierzchniowa dla, której sporządza się odrębny operat ewidencyjny. Obszar obrębu tworzą powierzchnie wszystkich działek ewidencyjnych wchodzących w jego skład, a jego granice na obszarach wiejskich powinny być zgodne z granicami wsi, miejscowości, sołectw.
Obręb:
- podziału na obręby dokonuje starosta po zasięgnięciu opinii organu do spraw zagos. przestrzennego i właściwej miejscowo jednostki statystyki publicznej
- granice obrębów wiejskich powinny być zgodne z granicami wsi i sołectw (nazwa obrębu – np. nazwa wsi)
- granice obrębów na obszarach miejskich powinny być zgodne z granicami dzielnic oraz pokrywać się z granicami osiedli i zespołów urbanistycznych (nazwa – nr obrębu)
- podział na obręby wykazuje się na mapie przeglądowej w skali 1:10 000 lub 1:25 000
- obręb określany jest przez nazwę i numer lub wyłącznie przez numer
- identyfikator obrębu WW.PP.GG_R.XXXX WW- kod województwa (z Rejestru podziału terytorialnego kraju –GUS)
PP- kod powiatu
GG- kod gminy
R – rodzaj gminy
XXXX – numer obrębu
grupa rejestrowa – dotycząca przedmiotów ewidencyjnych (właścicieli i władających nieruchomościami)
6. Podstawowe obiekty rejestrowane w ewidencji
EGiB (kataster nieruchomości) - jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.
7. Pojęcia: działka, budynek, lokal oraz dane o tych obiektach?
Dz. ewid – ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny ze względu na stan prawny, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych. Z definicji wynika, że każda działka jest określona pod względem:
a) identyfikator (oznaczenie dz)
b) geometrycznym (granice dz)
c) topologicznym (spójność obszaru)
d) czasu (rejestracji i aktualiza)
e) wyróżnionych atrybutów opisowych, które wpływają na definiowanie działki w sposób dostosowany do konkretnego katastru
Dane ewidencyjne działki:
- województwo,
- powiat,
- jednostka ewidencyjna,
- obręb,
- numer działki ewidencyjnej,
- pole pow. działki ewidencyjnej,
- rodzaj użytków w granicach działki ewidencyjnej,
- klasy bonitacyjne użytków w granicach działki ewidencyjnej,
- pow. użytków w działce,
- współrzędne pkt geodezyjnych,
- wartość działki ewidencyjnej,
- data określenia wartości,
- numer jedn rej. gruntów,
- oznaczenie podmiotu (właściciel, władający oraz osób jednostek organizacyjnych i organów mających inne prawa do nieruchomości niż własność),
- numer księgi wieczystej,
- inne dokumenty określające własność,
- numer rejestru zabytków,
- numer rejonu statystycznego,
- data utworzenia obiektu,
- data weryfikacji danych.
Budynek – obiekt budowlany, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych posiadający fundamenty i dach. Przystosowany do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów
Rodzaje budynków:
- mieszkaniowe -1-m
- przemysłowe -2-p
- transport i łączności -3-t
- handlowo-usługowe -4-h
- zbiorniki, silosy, budynki magazynowe -5-s
- biurowe -6-b
- szpitale i zakł opieki med -7-z
- oświaty, nauki i kultury -8-k
- produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa -9-g
- inne mieszkalne -10-i
budynki mieszkalne – obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych
budynki niemieszkalne – obiekty budowlane, w których więcej niż 50% powierzchni użytkowej jest wykorzystywane na potrzeby inne niż mieszkalne
Dane ewidencyjne budynku:
- województwo
- powiat
- jednostka ewidencyjna
- obręb
- numer działki, na której użytkowany jest budynek
- identyfikator budynku
nr porządkowy budynku (nr adresowy)
- funkcja podstawowa budynku
- pole powierzchni zabudowy
- numeryczny opis konturu budynku
- liczna pełnych kondygnacji nad/podziemnych
- liczna i nr lokalu stanowiący oddzielną nieruchomość
- liczba i numer lokali innych
- powierzchnia użytkowa wszystkich lokali w budynku
- powierzchnia użytkowa pomieszczeń przynależnych
- materiał, z którego zbudowane są zewnętrzne ściany (drewno, mur, inne)
- rok zakończenia budowy
- wartość budynku
- data określenia wartości
- numer rejestru zabytków
- oznaczenie jednostki rejestrowej budynków
- numer KW
- oznaczenie innego dokumentu określającego własność
- oznaczenie dokumentu określającego inne prawa do budynku niż własność
- data i zegarowy czas wprowadzenia danych
- data weryfikacji danych
dane dotyczące odrębnych nieruchomości
Lokal – (samodzielny lokal mieszkalny lub lokal o innym przeznaczeniu) wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczen pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych lub wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne. Stwierdzenie w/w wymagań stwierdza starosta w formie zaświadczenia zgodnie z ustawą o własności lokali. Ze względu na funkcję użytkową w ewidencji wyróżnia się lokal mieszkalne i niemieszkalne.
Pomieszczenia przynależne:
- piwnica
- garaż
- miejsca postojowe w wielostanowiskowych garażach
- strych
- komórka
- inne
Dane ewidencyjne lokalu:
-jednostka ewidencyjna
- identyfikator lokalu
- nr ewid budynku, w którym znajduje się lokal
- funkcja użytkowa lokalu
- liczba izb wchodzących w skład lokalu
- liczba i rodzaj pomieszczeń przynależnych lokalu
- powierzchnia użytkowa lokalu
- powierzchnia pomieszczeń przynależnych do lokalu
- oznaczenie podmiotowe
- nr jednostki rejestrowej lokalu
- oznaczenie dokumentu określającego inne prawa do lokalu niż własność
- wartość lokalu
- data i zegarowy czas wpisania danych
8. Jedn rej budynku, lokali – pojęcie?
- w skład jednej jednostki rejestrowej budynków wchodzą budynki, które jednocześnie spełniają następujące warunki:
1) stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności,
2) położone są na działkach ewidencyjnych wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów
3)należą do jednego właściciela
Odrębną jednostkę rejestrową budynków tworzą również budynki trwale związane z gruntem, z którymi związane jest inne niż własność prawo rzeczowe i jest inny władający niż właściciel.
Jednostka rejestrowa lokali – w skład jednostki rejestrowej wchodzą lokale, które spełniają jednocześnie następujące warunki:
1) stanowią odrębne nieruchomości,
2) znajdują się w budynkach położonych na działkach ewidencyjnych wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów.
(znajdujące się w budynkach położonych w granicach jednego obrębu i należące do tego samego właściciela)
Odrębną jednostkę rejestrową lokali tworzą również lokale stanowiące odrębne nieruchomości, z którymi związane jest inne niż własność prawo rzeczowe i jest inny władający niż właściciel.
9. Operat ewidencyjny?
Operat ewidencyjny – składa się z map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów. Częściami składowymi operatu ewidencyjnego są:
1) operat geodezyjno-prawny
w skład operatu geodezyjno–prawnego wchodzą zbiory dowodów, prowadzone dla każdego obrębu ewidencyjnego, uzasadniające wpisy do komputerowych baz danych ewidencyjnych, to jest:
- dokumenty stanów prawnych nieruchomości,
- geodezyjna dokumentacja techniczna
- zbiory dokumentów zawierających dane opisowe budynków i lokali.
2) operat opisowo-kartograficzny
zawiera uporządkowane komputerowe wydruki raportów podstawowych i pomocniczych oraz numeryczną mapę ewidencyjną
10. Dokumentacja geodezyjno – prawna
11. Dokumentacja kartograficzna (raporty)?
Raport – zbiór informacji liczbowych tworzonych na podstawie komputerowych BD
Podstawowe raporty obrazujące dane ewidencyjne:
1.rejestr gruntów
2.rejestr budynków
3.rejestr lokali
4.kartoteka budynków
5.kartoteka lokali
6.mapa ewidencyjna
Pomocnicze raporty tworzone na podstawie basy danych ewidencyjnych:
1.zestawienie gruntów
2.wykaz gruntów
3.wykaz lokali
4.wykaz budynków
5.skorowidz działek
6wykazy:
- podmiotów ewidencyjnych
-...
machowski.bartosz46