ściągakataster1.doc

(124 KB) Pobierz
1

1.        Podstawa prawna ewidencji gruntów i budynków?

-        Ustawa z dnia 17 maja 1989r. „Prawo geodezyjne i kartograficzne” (Dz.U.05.240.2027, tekst jednolity)

-        Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U.01.38.454)

2.       Kto prowadzi ewidencję gruntów i budynków?Starosta

3.        Cel wykorzystania danych ewidencyjnych?

Ewidencja gruntów i budynków ma na celu gromadzenie i dostarczanie danych na potrzeby:

- oznaczanie nieruchomości w księgach wieczystych

- zagos. Przestrzennego

- gospodarki gruntami

- wyznaczania podatków i innych obciążeń publicznoprawnych

- zapewnienia ochrony interesów majątkowych stron w przypadku obrotu nieruchomościami

- statystyki publicznej.

4.        Podział kraju dla celów ewidencyjnych?

Podstawowymi jednostkami odniesienia dla celów ewid., które są ściśle związane z podziałem administracyjnym kraju są:

-  Jedn. ewidencyjna (gmina),

-  obręb (wieś),

-  działka.

5.        Jedn. ewid, obręb, grupa rejestrowa.

Jedn ewid - obszar gruntów położonych w granicach administracyjnych gminy,
a jeżeli w skład gminy wchodzi miejscowość o statusie miasta albo wyodrębnionej dzielnicy - również w granicach administracyjnych miasta lub wyodrębnionej dzielnicy. Jednostki ewidencyjne z uwagi na duże obszary, jakie zajmują, a więc i utrudnienia w technice zakładania i prowadzeni ewidencji gruntów, zostały podzielone na obręby.

Obręb – podstawowa jednostka powierzchniowa dla, której sporządza się odrębny operat ewidencyjny. Obszar obrębu tworzą powierzchnie wszystkich działek ewidencyjnych wchodzących w jego skład, a jego granice na obszarach wiejskich powinny być zgodne z granicami wsi, miejscowości, sołectw.

Obręb:

- podziału na obręby dokonuje starosta po zasięgnięciu opinii organu do spraw zagos. przestrzennego i właściwej miejscowo jednostki statystyki publicznej

- granice obrębów wiejskich powinny być zgodne z granicami wsi i sołectw (nazwa obrębu – np. nazwa wsi)

- granice obrębów na obszarach miejskich powinny być zgodne z granicami dzielnic oraz pokrywać się z granicami osiedli i zespołów urbanistycznych (nazwa – nr obrębu)

- podział na obręby wykazuje się na mapie przeglądowej w skali 1:10 000 lub 1:25 000

- obręb określany jest przez nazwę i numer lub wyłącznie przez numer

- identyfikator obrębu WW.PP.GG_R.XXXX        WW- kod województwa (z Rejestru podziału terytorialnego kraju –GUS)

PP- kod powiatu

GG- kod gminy

R – rodzaj gminy

XXXX – numer obrębu

grupa rejestrowa – dotycząca przedmiotów ewidencyjnych (właścicieli i władających nieruchomościami)

6.        Podstawowe obiekty rejestrowane w ewidencji

EGiB (kataster nieruchomości) - jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz
o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami
i lokalami.

7.        Pojęcia: działka, budynek, lokal oraz dane o tych obiektach?

Dz. ewid – ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny ze względu na stan prawny, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych. Z definicji wynika, że każda działka jest określona pod względem:

a) identyfikator (oznaczenie dz)

b) geometrycznym (granice dz)

c) topologicznym (spójność obszaru)

d) czasu (rejestracji i aktualiza)

e) wyróżnionych atrybutów opisowych, które wpływają na definiowanie działki w sposób dostosowany do konkretnego katastru

Dane ewidencyjne działki:

- województwo,

- powiat,

- jednostka ewidencyjna,

- obręb,

- numer działki ewidencyjnej,

- pole pow. działki ewidencyjnej,

- rodzaj użytków w granicach działki ewidencyjnej,

- klasy bonitacyjne użytków w granicach działki ewidencyjnej,

- pow. użytków w działce,

- współrzędne pkt geodezyjnych,

- wartość działki ewidencyjnej,

- data określenia wartości,

- numer jedn rej. gruntów,

- oznaczenie podmiotu (właściciel, władający oraz osób jednostek organizacyjnych i organów mających inne prawa do nieruchomości niż własność),

- numer księgi wieczystej,

- inne dokumenty określające własność,

- numer rejestru zabytków,

- numer rejonu statystycznego,

- data utworzenia obiektu,

- data weryfikacji danych.

Budynek – obiekt budowlany, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni
za pomocą przegród budowlanych posiadający fundamenty i dach. Przystosowany
do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów

Rodzaje budynków:

- mieszkaniowe -1-m

- przemysłowe -2-p

- transport i łączności -3-t

- handlowo-usługowe -4-h

- zbiorniki, silosy, budynki magazynowe -5-s

- biurowe -6-b

- szpitale i zakł opieki med -7-z

- oświaty, nauki i kultury -8-k

- produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa -9-g

- inne mieszkalne -10-i

budynki mieszkalne – obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych

budynki niemieszkalne – obiekty budowlane, w których więcej niż 50% powierzchni użytkowej jest wykorzystywane na potrzeby inne niż mieszkalne

Dane ewidencyjne budynku:

- województwo

- powiat

- jednostka ewidencyjna

- obręb

- numer działki, na której użytkowany jest budynek

- identyfikator budynku

nr porządkowy budynku (nr adresowy)

- funkcja podstawowa budynku

- pole powierzchni zabudowy

- numeryczny opis konturu budynku

- liczna pełnych kondygnacji nad/podziemnych

- liczna i nr lokalu stanowiący oddzielną nieruchomość

- liczba i numer lokali innych

- powierzchnia użytkowa wszystkich lokali w budynku

- powierzchnia użytkowa pomieszczeń przynależnych

- materiał, z którego zbudowane są zewnętrzne ściany (drewno, mur, inne)

- rok zakończenia budowy

- wartość budynku

- data określenia wartości

- numer rejestru zabytków

- oznaczenie jednostki rejestrowej budynków

- numer KW

- oznaczenie innego dokumentu określającego własność

- oznaczenie dokumentu określającego inne prawa do budynku niż własność

- data i zegarowy czas wprowadzenia danych

- data weryfikacji danych

dane dotyczące odrębnych nieruchomości

 

Lokal – (samodzielny lokal mieszkalny lub lokal o innym przeznaczeniu) wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczen pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych lub wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne. Stwierdzenie w/w wymagań stwierdza starosta w formie zaświadczenia zgodnie z ustawą o własności lokali. Ze względu na funkcję użytkową w ewidencji wyróżnia się lokal mieszkalne i niemieszkalne.

Pomieszczenia przynależne:

- piwnica

- garaż

- miejsca postojowe w wielostanowiskowych garażach

- strych

- komórka

- inne

Dane ewidencyjne lokalu:

- województwo

- powiat

-jednostka ewidencyjna

- obręb

- identyfikator lokalu

- nr ewid budynku, w którym znajduje się lokal

- funkcja użytkowa lokalu

- liczba izb wchodzących w skład lokalu

- liczba i rodzaj pomieszczeń przynależnych lokalu

- powierzchnia użytkowa lokalu

- powierzchnia pomieszczeń przynależnych do lokalu

- oznaczenie podmiotowe

- nr jednostki rejestrowej lokalu

- numer KW

- oznaczenie dokumentu określającego inne prawa do lokalu niż własność

- wartość lokalu

- data określenia wartości

- data i zegarowy czas wpisania danych

- data weryfikacji danych

8.        Jedn rej budynku, lokali – pojęcie?

Jednostka rej budynków

- w skład jednej jednostki rejestrowej budynków wchodzą budynki, które jednocześnie spełniają następujące warunki:

1) stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności,

2) położone są na działkach ewidencyjnych wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów

3)należą do jednego właściciela

Odrębną jednostkę rejestrową budynków tworzą również budynki trwale związane z gruntem, z którymi związane jest inne niż własność prawo rzeczowe i jest inny władający niż właściciel.

Jednostka rejestrowa lokali – w skład jednostki rejestrowej wchodzą lokale, które spełniają jednocześnie następujące warunki:

1) stanowią odrębne nieruchomości,

2) znajdują się w budynkach położonych na działkach ewidencyjnych wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów.

(znajdujące się w budynkach położonych w granicach jednego obrębu i należące do tego samego właściciela)

Odrębną jednostkę rejestrową lokali tworzą również lokale stanowiące odrębne nieruchomości, z którymi związane jest inne niż własność prawo rzeczowe i jest inny władający niż właściciel.

9.        Operat ewidencyjny?

Operat ewidencyjny – składa się z map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów. Częściami składowymi operatu ewidencyjnego są:

1) operat geodezyjno-prawny

w skład operatu geodezyjno–prawnego wchodzą zbiory dowodów, prowadzone dla każdego obrębu ewidencyjnego, uzasadniające wpisy do komputerowych baz danych ewidencyjnych, to jest:

- dokumenty stanów prawnych nieruchomości,

- geodezyjna dokumentacja techniczna

-  zbiory dokumentów zawierających dane opisowe budynków i lokali.

2) operat opisowo-kartograficzny

zawiera uporządkowane komputerowe wydruki raportów podstawowych i pomocniczych oraz numeryczną mapę ewidencyjną

10.      Dokumentacja geodezyjno – prawna

11.      Dokumentacja kartograficzna (raporty)?

Raport – zbiór informacji liczbowych tworzonych na podstawie komputerowych BD

Podstawowe raporty obrazujące dane ewidencyjne:

1.rejestr gruntów

2.rejestr budynków

3.rejestr lokali

4.kartoteka budynków

5.kartoteka lokali

6.mapa ewidencyjna

Pomocnicze raporty tworzone na podstawie basy danych ewidencyjnych:

1.zestawienie gruntów

2.wykaz gruntów

3.wykaz lokali

4.wykaz budynków

5.skorowidz działek

6wykazy:

- podmiotów ewidencyjnych

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin