KIEROWNIK CYKLU SZKOLENIA
.......................................
stopień, imię i nazwisko
dn. ...................................
Grupa
Pluton
Podpis
Data
TEMAT 8/6 Urządzenia rozruchowe, podgrzewacz
CELE: Nauczyć – budowy urządzeń rozruchowych i podgrzewacza.
Zapoznać – z podstawowymi niesprawnościami oraz sposobami usuwania ich
Doskonalić – i pogłębiać wiadomości zdobyte na wcześniejszych zajęciach.
Kształtować – i wyrabiać nawyki we właściwym postępowaniu w czasie wykonywania czynności przy sprzęcie technicznym.
METODA: Wykład
CZAS: 1 x 40 min
MIEJSCE: sala wykładowa, laboratorium.
LITERATURA:
1. „Spycharka BAT – M na ciągniku ATT - 405” Inż. 495/84
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWE:
Eksponaty z sali wykładowej
ZAGADNIENIA: 1. Rozruch elektryczny – elementy składowe układu rozruchowego.
2. Obsługiwanie rozruchu elektrycznego, niesprawności i sposoby usuwania
3. Rozruch sprężonym powietrzem.
4. Podgrzewacz – elementy składowe i zasady działania.
WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO – METODYCZNE:
1. W zagadnieniu 1 podać i omówić definicję eksploatacji, gotowości bojowej sprzętu
technicznego oraz nakreślić zadania jakie wypełnia eksploatacja sprzętu technicznego.
2. W zagadnieniu 6 podać stosowane materiały eksploatacyjne.
3. W zagadnieniu 1 podać podział sprzętu na grupy w/g nowych zarządzeń i wytycznych,
zwracając uwagę że opracowania, instrukcje dotyczące eksploatacji sprzętu wydane przed
1994r. wymagają uaktualniania w/g nowych zarządzeń i wytycznych.
4. Szczególną uwagę zwrócić omawiając grupy sprzętu na zasady użycia tego sprzętu oraz
odpowiedzialność operatora za eksploatację sprzętu.
5. Podczas zajęć omówić zadania spoczywające na służbach logistycznych oraz dowódcach
w zakresie utrzymania w pełnej gotowości bojowej sprzętu.
6. Uzmysłowić słuchaczom, że kultura techniczna ma bardzo duży wpływ na utrzymanie
sprzętu w pełnej sprawności technicznej, a tym samym w gotowości bojowej pododdziału.
1. Przyjęcie meldunku.
2. Sprawdzenie obecności.
3. Pytania kontrolne.
4. Podanie tematu, celu i zagadnień. Przedstawienie literatury.
ZAGADNIENIE 1. Rozruch elektryczny – elementy składowe układu rozruchowego
Spycharka ma dwa niezależne od siebie układy rozruchu: elektryczny i powietrzny. Układ elektryczny jest układem podstawowym, a układ rozruchu powietrznego jest zapasowy.
Przy korzystaniu z układu rozruchu elektrycznego silnik uruchamia się rozrusznikiem. Koło zębate rozrusznika zazębia się z zębatym wieńcem koła zamachowego silnika i obraca wał korbowy silnika. W spycharce zainstalowany jest rozrusznik typu ST –16M.
Układ rozruchu elektrycznego składa się:
- kadłub rozrusznika
- pokrywy od strony napędu kolektora
- automat napędu rozrusznika
- osłona automatu napędu rozrusznika
- wirnik
- kolektor wirnika
- łożyska toczne
- szczotki
- zaciski ruchome
- trzpień
- uzwojenie automatu napędu rozrusznika
- koła zębate rozrusznika
- wałek wirnika
- biegun z uzwojeniem wzbudzenia
- sprężyna zwrotna
1. Do uruchomienia silnika zabrania się wykorzystywać akumulatory rozładowane powyżej 50%.
2. Po uruchomieniu rozrusznikiem silnika należy niezwłocznie wyłączyć przycisk rozrusznika, aby wykluczyć możliwość dłuższej jego pracy bez obciążenia.
3. Kategorycznie zabrania się naciskania przycisku rozrusznika w czasie pracy silnika.
4. Po każdych 25-30 h sprawdzić ustawienie rozrusznika.
Niesprawności rozrusznika i sposoby ich usunięcia.
- po naciśnięciu na przycisk, rozrusznik się włącza.
- nie włączony wyłącznik masy
- spalony bezpiecznik
- słabo umocowane przewody na zaciskach
SPOSÓB USUNIĘCIA
- włącznik włączyć
- wymienić bezpiecznik
- umocować nakrętkami przewody
- wirnik rozrusznika obraca się ze zmienną liczbą obrotów
- rozładowanie akumulatorów
- poluzowanie lub zanieczyszczenie styku w obwodzie rozrusznika
akumulatory przekazać do ładowania
dokręcić nakrętki w miejscu mocowań
Za pomocą układu rozruchu powietrznego uruchamia się silnik w razie niesprawności układu rozruchu elektrycznego. Układ rozruchu powietrznego składa się z dwóch butli ze sprężonym powietrzem, zaworu redukcyjnego, manometru, rozdzielacza powietrza, dwunastu zaworów rozruchowych oraz przewodów powietrznych wysokiego ciśnienia. Stalowe butle ze sprężonym powietrzem przymocowane są do specjalnych wsporników na przedniej ściance kabiny spycharki, po prawej stronie. Każda butla ma zawór. Pojemność obu butli wynosi 10 litrów(po 5 w każdej). Pełne butle umożliwiają 10-14 rozruchów silnika. Obie butle połączone są przewodem z zaworem redukcyjnym. Na przewodzie tym umieszczony jest króciec zakręcany korkiem. Przy ładowaniu butli bez wyjmowania ich ze spycharki do króćca przyłącza się przewód doprowadzający sprężone powietrze do butli. Butle układu rozruchu powietrznego ładuje się sprężonym powietrzem ze specjalnej sprężarki lub butli ze sprężonym powietrzem o większym ciśnieniu. Butle ładować można bezpośrednio w spycharce lub też poza spycharką.
Za pomocą u...
szormy