4
WYŻSZA SZKOŁA OFICERSKA WOJSK LĄDOWYCH
im. gen. Tadeusza KOŚCIUSZKI
ZATWIERDZAM
KIEROWNIK CYKLU TECHNICZNEGO
………..………………
/stopień imię i nazwisko/
data ………..………….
PLAN - KONSPEKT
do przeprowadzenia zajęć z przedmiotu: szkolenie specjalistyczne
z grupą kursu specjalistycznego
specjalność: Obsługa spycharki gąsienicowej szybkobieżnej.
TEMAT: 8.4. UKŁAD SMAROWANIA I CHŁODZENIA.
OPRACOWAŁ
……...………………....
/stopień imię nazwisko/
WROCŁAW
2007
CELE: Nauczyć : - zasad obsługi układów smarowania i chłodzenia.
- lokalizacji i sposobu usuwania podstawowych niesprawności.
Zapoznać: - z budową i współdziałaniem elementów układów smarowania i
chłodzenia.
chłodzenia..
ZAGADNIENIA I CZAS:
- Rozpoczęcie zajęć - 10 min.
1. Budowa, przeznaczenie i zasady obsługiwania układu smarowania - 40 min
2. Budowa, przeznaczenie i zasady obsługiwania układu chłodzenia - 25 min.
3. Typowe niesprawności układów i sposoby ich usuwania - 10 min.
- Zakończenie zajęć - 5 min.
FORMA: Zajęcia teoretyczne.
METODA: Wykład, pokaz.
CZAS: 2 x 45 min.
MIEJSCE: Sala wykładowa, PST.
LITERATURA:
1. „Spycharka BAT-M na ciągniku ATT-405” str.69-100. syg. Inż. 495/84.
POMOCE SZKOLENIOWE: Foliogramy, plansze.
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:
1. Spycharka BAT-M..
WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:
– zajęcia prowadzę w formie wykładu i pokazu;
– szczególną uwagę zwrócić na zapoznanie z czynnościami obsługowymi elementów układów.
– w trakcie zajęć zadaję pytania w celu podniesienia aktywności myślowej;
– najważniejsze rzeczy nakazuję zanotować do zeszytu;
– w pokazie elementy układów omawiać na spycharce BAT-M. .
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Część wstępna – rozpoczęcie zajęć - 10 min.
- przyjęcie meldunku;
- podanie tematu i celu zajęć;
- podanie zagadnień i literatury;
- sprawdzenie stopnia przygotowania słuchaczy do zajęć.
Część główna - 75 min.
Zagadnienie 1. Budowa, przeznaczenie i zasady obsługiwania układu smarowania
– 40 min.
Układ smarowania służy do ciągłego doprowadzania oleju do części trących silnika w celu zmniejszenia tarcia i zużycia tych części oraz odprowadzania od nich ciepła powstającego wskutek tarcia.
Układ smarowania (rys. 17) silnika spycharki jest typu mieszanego, obiegowo-ciśnieniowego. W skład zasadniczego układu smarowania wchodzą: silnik z pokrywą głównego dopływu oleju (4), zbiornik oleju (1) z zaworem przepustowym, pompa olejowa (2), filtr olejowy (3), chłodnica oleju (5), przyrządy pomiarowe (manometr (6) i termometr (7) oraz przewody.
Ponadto do układu jest włączona pompa (8) podtłaczająca olej do silnika przy jego rozruchu oraz podgrzewacz oleju (9) ogrzewający zimny olej podczas podgrzewania silnika przez kocioł układu podgrzewania rozruchowego.
Przewody układu smarowania pomalowane są na brązowo.
Zbiornik oleju
Zbiornik oleju silnika wykonany z blachy stalowej umocowany jest z prawej strony silnika. Składa się on ze zbiornika głównego i zbiornika zapasowego umieszczonych jeden w drugim. Pojemność zbiornika głównego wynosi 65 1, a zapasowego — 50 1. Minimalna dopuszczalna ilość oleju w zbiorniku głównym wynosi 25 1, przy czym podczas pracy spycharki na wzniesieniu o pochyłości ponad 25° — 35 1.
Zbiornik zapasowy umieszczony jest wewnątrz zbiornika głównego. Oba te zbiorniki można połączyć za pomocą zaworu oporowego. Rękojeść zaworu oporowego wyprowadzona jest na zewnątrz zbiornika głównego.
Pompa olejowa, służy do podawania oleju pod ciśnieniem ze zbiornika do części trących silnika i do odpompowania oleju z dolnej części skrzyni korbowej silnika do zbiornika oleju.
Pompa olejowa typu zębatego umieszczona jest w przedniej studzience dolnej części skrzyni korbowej silnika. Pompa ta ma trzy sekcje — jedną tłoczącą i dwie odpompowujące — które umieszczone są we wspólnym kadłubie w jednej płaszczyźnie. Sekcja tłocząca pompy olejowej tłoczy olej ze zbiornika oleju przez filtr olejowy do miejsc smarowania silnika. Sekcja odpompowująca odpompowuje olej z dolnej części skrzyni korbowej silnika do zbiornika oleju.
Filtr olejowy
Filtr olejowy służy do oczyszczania oleju z zanieczyszczeń mechanicznych.
Filtr olejowy umocowany jest na górnej części skrzyni korbowej silnika za pomocą opasek. Składa się on z aluminiowego kadłuba z pokrywą, wkładu filtrującego oczyszczania wstępnego, wkładu filtrującego oczyszczania dokładnego i zaworu przepustowego.
W dnie kadłuba filtru olejowego wywiercone są otwory, do których umocowuje się zawór przepustowy, tulejkę i króciec odprowadzający olej po oczyszczeniu wstępnym. Wewnątrz tulejki umocowany jest króciec przewodu doprowadzającego olej z pompy do filtru. Króciec jednym końcem wkręcony jest w kadłub filtru, a na drugim jego końcu umocowany jest korkiem przewód do odprowadzania oleju z wkładu filtrującego oczyszczania wstępnego do wkładu filtrującego oczyszczania dokładnego. Wewnątrz króćca umieszczony jest zawór zwrotny. Zawór ten uniemożliwia przechodzenie oleju z pokrywy głównego dopływu oleju do filtru podczas pracy pompy podtłaczającej olej.
Chłodnica oleju.
Chłodnica oleju służy do chłodzenia oleju wychodzącego z silnika. Chłodnica oleju silnika umieszczona jest wraz z chłodnicą wody we wspólnej obudowie, przy czym zajmuje ona prawą część (patrząc w kierunku jazdy spycharki) tej obudowy.
Składa się ona z górnego i dolnego zbiornika oraz rdzenia. Rdzeń stanowi zespół rurek mosiężnych łączących oba zbiorniki. Dla zwiększenia powierzchni chłodzenia do rurek przylutowane są paski mosiężne. Sekcje odpompowujące pompy dostarczają gorący olej z dolnej części skrzyni korbowej silnika przewodami olejowymi do górnego zbiornika chłodnicy. Olej chłodzi się płynąc przez mosiężne rurki rdzenia i ochłodzony zbiera się w dolnym zbiorniku chłodnicy, skąd przewodem olejowym odprowadzany jest do zbiornika głównego oleju.
Rurki rdzenia są w ten sposób przyłączone do obu zbiorników, że olej płynąc przez rdzeń musi kilkakrotnie zmieniać kierunek przepływu, co wpływa na intensywniejsze chłodzenie się go. Chłodny olej jest gęsty, wolno przepływa przez rurki chłodnicy i zwiększa przez to ciśnienie w przewodzie doprowadzającym go do chłodnicy, na skutek czego zawór przepustowy umieszczony na zbiorniku oleju automatycznie kieruje olej z pompy bezpośrednio do zbiornika, pomijając chłodnicę. Zawór przepustowy zaczyna działać przy oporze oleju w chłodnicy przekraczającym 0,37 MPa.
Chłodnica ma żaluzje (omówiono je przy opisywaniu chłodnicy wody), które regulują ilość powietrza przechodzącego przez rdzeń chłodnicy, powodując przy tym zmianę intensywności chłodzenia zarówno oleju w układzie smarowania silnika, jak i płynu chłodzącego w układzie chłodzenia.
Pompa podtłaczająca olej.
Pompa podtłaczająca olej służy do wypełniania układu smarowania silnika przed jego uruchomieniem.
W spycharce zastosowana została pompa podtłaczająca MZN-2 . Jest to pompa typu zębatego z elektrycznym napędem.
Pompa ta umocowana jest na specjalnym wsporniku ustawionym na kotle układu podgrzewania rozruchowego. Składa się ona z kadłuba aluminiowego, pokrywy aluminiowej, pary kół zębatych i silnika elektrycznego.
Kadłub pompy i silnik elektryczny połączone są ze sobą kołnierzowo i skręcone śrubami dwustronnymi.
Wewnątrz kadłuba pompy wykonane są dwa wytoczenia stanowiące gniazda kół zębatych. Ponadto w odlewie kadłuba znajduje się kanał stanowiący koszulkę wodną pompy.
W czasie pracy kotła układu podgrzewania rozruchowego silnika (przy niskich temperaturach otoczenia) woda ogrzana w koszulce wodnej kotła przepływa przez koszulkę wodną pompy podtłaczającej i ogrzewa olej przetłaczany przez pompę.
Działanie układu smarowania
Podczas pracy silnika sekcja tłocząca pompy olejowej dostarcza olej pod ciśnieniem ze zbiornika głównego do filtru olejowego (3, rys. 22). Po przejściu przez szczelinowy wkład filtrujący oczyszczania wstępnego olej. przewodem olejowym (2) dopływa do pokrywy (5) głównego dopływu oleju silnika. Część oleju po przejściu przez wkład filtrujący oczyszczania dokładnego spływa przewodem olejowym (4) do komory wlotowej sekcji tłoczącej pompy. Z pokrywy (5) olej płynie do wewnętrznej przestrzeni wału korbowego, skąd kanałami dostaje się do czopów i panewek łożysk oraz do łbów korbowodów przyczepnych. W czasie obrotów wału korbowego silnika olej wycieka ze szczelin łożysk głównych i korbowodowych i rozbryzguje się. Rozbryzgany olej pada na ścianki cylindrów i tłoków i je smaruje. Nadmiar jego zostaje ze ścianek cylindrów zgarniany pierścieniami tłokowymi i przez otworki w tłokach ścieka do skrzyni korbowej. Część rozbryzganego oleju dostaje się przez otworki w nadlewach tłoków i główkach korbowodów do sworzni tłokowych, a część pionowym kanałem w skrzyni korbowej wraca do pokrywy głównego dopływu oleju i następnie przewodem i kanałami w skrzyni korbowej dostaje się do górnego wałka pionowego, wałka napędu pompy wtryskowej i rozdzielacza powietrza oraz do wałka napędu prądnicy i do wałków pochyłych. Z łożysk wałków pochyłych część oleju płynie dworna przewodami do łożysk wałków rozrządczych, talerzyków i trzonów zaworów oraz do górnych łożysk wałków pochyłych.
Olej wyciekający z wałków rozrządczych ścieka na głowice bloków cylindrów, skąd przewodami i przez osłony wałków pochyłych ścieka do dolnej części skrzyni korbowej, smarując przy tym koła zębate mechanizmu przekładniowego.
Z pokrywy głównego dopływu olej płynie kanałami do dolnego wałka pionowego i ściekając do dolnej części skrzyni korbowej smaruje napędy pompy olejowej, pompy podającej paliwo i obrotomierza.
Zbierający się w przedniej i tylnej studzience dolnej części skrzyni korbowej olej odpompowywany przez sekcje pompy olejowej płynie przewodem do chłodnicy oleju i dalej do zbiornika. Przy niskiej temperaturze olej z silnika może płynąć przez zawór przepustowy bezpośrednio do zbiornika oleju, omijając chłodnicę oleju.
Systematyczne i dokładne obsługiwanie układu smarowania ma duże znaczenie dla wydłużenia okresu międzyremontowego spycharki.
. Obsługiwanie układu smarowania polega na:
— sprawdzaniu poziomu oleju w układzie i jego uzupełnianiu;
— okresowej wymianie oleju;
— okresowym przemywaniu i wymianie wkładów filtrujących filtru olejowego;
— okresowym przemywaniu urządzeń układu smarowania oraz przewodów olejowych;
— sprawdzaniu działania układu podczas przeglądów kontrolnych i technicznych.
Poziom oleju w układzie smarowania sprawdza się za pomocą wskaźnika umieszczonego w zbiorniku oleju. Poziom oleju w zbiorniku głównym powinien wynosić co najmniej 25 1 (przy pracy na wzniesieniu o pochyłości ponad 25° — 35 1). Poziom oleju należy sprawdzać przed każdym wyjazdem spycharki z parku.
Do napełniania układu smarowania należy używać olej Superol SAE-50. Wlewany olej powinien być czysty, bez mechanicznych zanieczyszczeń.
Szczegółowo czynności obsługowe wymieniono w instrukcji Inż.495/84 str.83 – 85.
Zagadnienie 2. Budowa, przeznaczenie i zasady obsługiwania układu chłodzenia
Układ chłodzenia (rys. 23) służy do odprowadzania ciepła od części silnika stykających się z gorącymi gazami i do utrzymywania temperatury tych części w dopuszczalnych granicach normalnej pracy silnika.
Układ chłodzenia silnika spycharki jest płynowy, zamknięty z obiegiem przymusowym. Stosowany płyn chłodzący: w lecie — woda, w zimie — płyn trudno zamarzający Borygo.
Układ chłodzenia stanowią: pompa wodna (12), chłodnica wody (10),. wentylator (7), żaluzje
(9) chłodnicy, termostaty (11) (w skrzynce), termometr (5), przewody, zawór spustowy (2) płynu chłodzącego oraz koszulki bloków cylindrów i głowic silnika. Na okres zimowy włącza się do układu chłodzenia przez przestawienie przesłony (4) układ podgrzewania rozruchowego z kotłem (1).
Przewody układu chłodzenia pomalowane są na zielono.
...
szormy