curling.pdf

(435 KB) Pobierz
Curling
aut
11
4
6
2
2
4
3
5
7
6
3
5
7
9
10
8
8
9
11
10
12 12
Położenie kamieni (od najbliższego do najdalszego od środka)
7
8
6
5
9
10
4
3
11
2
12
Kapitan
Kamień na
Kapitan
Kamień na
Kapitan
Wybicie o
Prawo
Kapitan
Wybicie o
lewo
Kapitan
Kamień na
1
Kapitan
Kamień na
2
Prawo
lewo
Kapitan
Wybicie o
Kapitan
Wybicie o
Szczotkujący
dodaj
+
2
2
1
Szczotkujący
dodaj
+
Szczotkujący
odejmij
Szczotkujący
odejmij
Karty i żetony do wycięcia
1
-1
-1
Wstęp
Curling jest grą zespołową, w której rywalizują 2 drużyny. W prawdziwym curlingu każda z
drużyn powinna liczyć 3 zawodników w tej grze wystarczą 1-2 osoby:
Kapitan
- ustala strategię gry. W prawdziwym curlingu funkcja kapitana jest stała. W tej grze
powinna przechodzić na kolejnych z graczy z drużyny (co jedną partię). Kapitan rzuca
kostkami i wybiera jak mocne ma być odbicie oraz na którą stronę poleci kamień (dobierając
odpowiednie karty).
Szczotkujący
- w prawdziwym curlingu ci dwaj zawodnicy szczotkują lód, aby nieco zmienić
trasę puszczanego kamienia. W tej grze to gracz, który ma prawo dodać lub odjąć 1 od rzutu
kostek (wykłada wtedy odpowiednią kartę na stół). Ma na to tylko 30 sekund (ewentualnie
minutę) od momentu rzutu kostkami przez kapitana. (Najlepiej, gdy możemy ten czas mierzyć
klepsydrą lub minutnikiem).
Przebieg gry
Jeśli w drużynie gra tylko jeden gracz, to łączy on wszystkie funkcje.
Na początku obaj kapitanowie rzucają 2 kostkami. Który z nich wyrzuci w sumie więcej oczek
ten zaczyna grę. Choć w prawdziwym curlingu drużyna gra 8 kamieniami to w tej grze kapitan
ma tylko 4 własne kamieni (żetonów). Ich kolor pozostaje przypisany do drużyny do końca
gry.
Na początku kolejki kapitan informuje pozostałych graczy swojej drużyny, na które pole
(numer) będą starać się trafić (pomoże to szczotkującemu w korekcji wyniku) oraz wykłada
dwie karty rzutu (prawa-lewa i wybicie1 lub wybicie2). Potem rzuca 2 kostkami. Od tego
momentu szczotkujący ma 30s na dołożenie swojej karty. Jeśli powie „już” można przejść do
ustawiania kamieni (żetonów) w domu (na kołach). Jeśli nic nie powie to czekamy, aż minie
30s. Po ruchu szczotkującego obliczany jest wynik i kamień (żeton) drużyny rzucającej
umieszczony jest na odpowiednim polu w domu (numer w kolorowych kręgach). Przy
ustawianiu należy uwzględnić stronę, którą wyznaczył kapitan). Jeśli na tym polu stał już jakiś
kamień to przesuwamy go zgodnie z kartą wybicia na numer o 1 lub 2 większy na przeciwną
stroną (np.: jeśli był kamień na lewej 2 to przechodzi on na prawą 3 lub prawą 4). Jeśli wybity
kamień trafia na zajęte pole to wybija stojący tam kamień na aut i zajmuje jego miejsce. Jeśli w
wyniku wybicia lub błędnej korekty szczotkującego należałoby przesunąć kamień na pole z
liczbą większą niż 12 to kamień taki też trafia na aut. Te naprzemienne rzuty powtarzamy
4 razy (tyle kamieni ma każda z drużyn) - tak kończy się jedna partia. Partii trzeba rozegrać
parzystą ilość - w ten sposób każda z drużyn będzie tę samą liczbę razy kończyć partię.
Partię wygrywa drużyna, która ma kamień najbliżej środka (w obliczaniu pomaga opis na plan-
szy). Za ten kamień dostaje 1 punkt. Jeśli następny w kolejności odległości od środka kamień
należy do wygrywającej drużyny to za niego drużyna dostaje również 1 punkt. Punktuje każdy
kamień, który znajduje się bliżej środka niż kamienie przeciwnika. Jeśli kamienie
przeciwników leżą w tej samej odległości od środka to nie dają one punktów. Kamienie na
aucie nie są liczone do punktów drużyny. Całą grę wygrywa drużyna, która zdobyła więcej
punktów we wszystkich partiach.
W grze użyto grafik na licencji Public Domain z:
openclipart.org/detail/202152/half-of-a-curling-sheet-by-dustwin-202152
openclipart.org/detail/131797/note-with-thumbtack--by-lmproulx
openclipart.org/detail/202150/yellow-curling-rock-by-dustwin-202150
openclipart.org/detail/202149/red-curling-rock-by-dustwin-202149
Zgłoś jeśli naruszono regulamin