monitory.txt

(11 KB) Pobierz
Małe tanie monitory studyjne
Na każdego z nas przychodzi kiedy pora, żeby kupić swoje pierwsze monitory studyjne. Zwykle nie dysponujemy kapitałem i szukamy czego odpowiedniego i taniego. Naszš uwagę zwróciły nowe monitory M-Audio BX5 D2. Czym? Ano tym, że w tecie porównawczym opublikowanym w portalu Music Radar nowe monitory M-Audio wygrały z o wiele droższš konkurencjš 

Co wyjdzie z tego porównania? Oba modele monitorów sš wyposażone w przetworniki o rednicy 5. Przetwornik zastosowany w Yamaha HS5 ma wykonanš z tworzywa sztucznego w kolorze kojarzšcym się z Yamaha NS10M. Skok membrany jest nieduży. W M-Audio BX5 membrana jest wykonana ze znacznie bardziej wytrzymałego tworzywa kompozytowego z kevlarem, dodatkowo wzmocnionego strukturš gęstej plecionki. Do tego skok membrany jest kilkukrotnie większy, co z pewnociš przełoży się na lepszy bas.

Przetwornik wysokotonowy w Yamaha HS5 to 1 tweeter z lakierowanš kopułkš materiałowš. Przetwornik jest skutecznie chroniony przed ewentualnymi uszkodzeniami mocnš metalowš siatkš. M-Audio BX5 D2 ma naturalnš kopułkę materiałowš, ale nie ma żadnego zabezpieczenia przed uszkodzeniem Wcibskie paluszki młodszego rodzeństwa bšd bratanków lub siostrzeńców należy trzymać z daleka od tych monitorów :-P

Oba modele majš wyloty bass-reflex z tyłu, co przekłada się na większy bas w naszych typowych warunkach domowych :-) W obu przypadkach tunele sš nastrojone na około 60-65 Hz, przy czym efektywniejszy bas majš monitory M-Audio BX5, które dmuchajš z poziomem około -4 dB dla 60 Hz podczas gdy Yamaha HS5 ma spadek -6 dB. W obu też przypadkach przetworniki 5 zaczynajš realnie grać od około 110 Hz, przy czym HS5 majš 1 dB niższš efektywnoć.

Zarówno M-Audio BX-5 D2, jak Yamaha HS5 majš po dwa wzmacniacze, sš więc to konstrukcje typu bi-amp. Obaj producenci informujš w danych technicznych, że monitory majš moc 70 W. To znaczy  tyle mocy według danych oferujš wzmacniacze W przypadku M-Audio BX5 D2 sš to końcówki pracujšce w bardzo muzycznej, bo charakteryzujšcej się niskimi zniekształceniami klasie AB o mocach 40 W na dół i 30 W na górkę. Monitory z białymi membranami majš według danych producenta odpowiednio 45 W na dół i 25 W na górkę. Warto wspomnieć, że obaj producenci nieco nacišgnęli rzeczywistš moc swoich monitorów, skoro M-Audio deklaruje dla BX2 D2 pobór mocy na poziomie 70 W, to przy efektywnoci na poziomie 60% (klasa AB) wychodzi moc około 40 W. Łšcznie. Jeszcze mocniej nagięła rzeczywistoć Yamaha, gdyż przy poborze mocy 45 W obiecywane 70 W jest po prostu ciemš 

Oba testowane modele monitorów majš wejcia jak w dużych prawdziwych monitorach  symetryczne XLR uzupełnione o jack 1/4 TRS akceptujšce sygnały symetryczne i niesymetryczne. Regulacja wzmocnienia znajduje się z tyłu monitorów, w obu przypadkach bez zaskoków. Yamaha HS5 ma dodatkowe wyposażenie  filtr typu Desk majšcy niwelować zdudnienia od blatu biurka bšd stołu mikserskiego (niepotrzebny, bo HS5 majš w pamie niskiego rodka cofnięte pasmo) oraz przełšcznik regulujšce poziom wzmocnienia końcówki wysokotonowej. Do wyboru dla końcówki HF sš pozycje -2 dB/ 0 dB/ +2 dB

Yamaha HS5 jest potomkiem NS10m. Ma ewidentnie wywalony rodek o 3 dB, choć nieco inaczej niż we wspomnianych najbardziej znanych monitorach studyjnych na wiecie :-) W tym przypadku jest to doć znaczne wzmocnienie pasma 500 Hz  1,5 kHz. Również od 4 kHz do 7 kHz mamy podbitš górkę. Brzmieniowo HS5 sš jasne, majš punktowy dół, choć znacznie cichszy, niż u konkurenta. Na dłuższa metę rodek i górka sš męczšce, więc można skorzystać z tłumika -2 dB dla końcówki wysokotonowej. Niestety ta operacja powoduje, że monitory zaczynajš brzmieć jak przez koc

M-Audio BX5 D2 brzmiš jak duże monitory :-) Nowoczenie, z podkrelonym basem, z delikatnie cofniętym rodkiem i czytelnš górkš. Bas nie jest tak punktowy jak w HS5, ale za to po prostu jest :-) Jest go więcej i brzmi niżej. Zaskakujšco nisko, jak na takie maleństwa  przecież pojemnoć obudowy BX5 D2 jest mniejsza od monitorków Yamahy, więc według praw fizyki ( ;-) ) powinno być odwrotnie! Trzeba pamiętać, że realnie dół pasma kończy się w BX5 D2 na 55 Hz przy spadku -10 dB, a na 65 Hz przy spadku -3 dB Do tego w zakresie 75 Hz  100 Hz mamy spory spadek (podobnie, jak w HS5). Ale wrażeniowo basu jest sporo, a nawet dużo. Jak na takie tanie maleństwa zaskakujšco dużo.

Yamaha HS5 wymagajš dłuższego oswojenia się z nimi, nauczenia się specyficznego rodkowego brzmienia z ostrš górkš. Nie od razu miksy zrealizowane na tych monitorach będš dobrze brzmieć na innym sprzęcie. To trochę tak, jakby prowadzić samochód w korekcyjnych okularach z pryzmatami odchylajšcymi widok dla prawego oka o 10° w poziomie. Można, tylko po co? Generalnie Yamaha HS5 nie sš najodpowiedniejszymi monitorami dla poczštkujšcych realizatorów czy muzyków Ich brzmienie trudno nazwać naturalnym.

Portal o produkcji muzycznej, produkcyjnym oprogramowaniu muzycznym i o sprzęcie studyjnym
00 home01 news02 profil03 test04 YT05 relacja06 konkurs07 promocje sklepów
Ť touchAble 2  zaawansowane oprogramowanie do sterowania Abletona z pozycji iPadaAkai MPC FLY  MPC zaprojektowane specjalnie do iPada ť
M-Audio BX5 D2 i Yamaha HS5  małe tanie monitory studyjne w tecie porównawczym

M-Audio_BX5D2_Yamaha HS5_rzut_komp

Na każdego z nas przychodzi kiedy pora, żeby kupić swoje pierwsze monitory studyjne. Zwykle nie dysponujemy kapitałem i szukamy czego odpowiedniego i taniego. Naszš uwagę zwróciły nowe monitory M-Audio BX5 D2. Czym? Ano tym, że w tecie porównawczym opublikowanym w portalu Music Radar nowe monitory M-Audio wygrały z o wiele droższš konkurencjš Jak to się mogło stać?

Radek Barczak, Michał Poboczny

M-Audio_BX5D2_Yamaha HS5_reka

Postanowilimy zestawić nowe małe monitory M-Audio również z nowym, ale w polskich sklepach bardziej popularnym modelem monitorów Yamaha HS5. Zaznaczmy, że dwukrotnie droższymi Co wyjdzie z tego porównania? Oba modele monitorów sš wyposażone w przetworniki o rednicy 5. Przetwornik zastosowany w Yamaha HS5 ma wykonanš z tworzywa sztucznego w kolorze kojarzšcym się z Yamaha NS10M. Skok membrany jest nieduży. W M-Audio BX5 membrana jest wykonana ze znacznie bardziej wytrzymałego tworzywa kompozytowego z kevlarem, dodatkowo wzmocnionego strukturš gęstej plecionki. Do tego skok membrany jest kilkukrotnie większy, co z pewnociš przełoży się na lepszy bas.

M-Audio_BX5D2_LF

Przetwornik wysokotonowy w Yamaha HS5 to 1 tweeter z lakierowanš kopułkš materiałowš. Przetwornik jest skutecznie chroniony przed ewentualnymi uszkodzeniami mocnš metalowš siatkš. M-Audio BX5 D2 ma naturalnš kopułkę materiałowš, ale nie ma żadnego zabezpieczenia przed uszkodzeniem Wcibskie paluszki młodszego rodzeństwa bšd bratanków lub siostrzeńców należy trzymać z daleka od tych monitorów :-P

Yamaha HS5_HF_zoom

Oba modele majš wyloty bass-reflex z tyłu, co przekłada się na większy bas w naszych typowych warunkach domowych :-) W obu przypadkach tunele sš nastrojone na około 60-65 Hz, przy czym efektywniejszy bas majš monitory M-Audio BX5, które dmuchajš z poziomem około -4 dB dla 60 Hz podczas gdy Yamaha HS5 ma spadek -6 dB. W obu też przypadkach przetworniki 5 zaczynajš realnie grać od około 110 Hz, przy czym HS5 majš 1 dB niższš efektywnoć.

Yamaha HS5_LF_rzut

Zarówno M-Audio BX-5 D2, jak Yamaha HS5 majš po dwa wzmacniacze, sš więc to konstrukcje typu bi-amp. Obaj producenci informujš w danych technicznych, że monitory majš moc 70 W. To znaczy  tyle mocy według danych oferujš wzmacniacze W przypadku M-Audio BX5 D2 sš to końcówki pracujšce w bardzo muzycznej, bo charakteryzujšcej się niskimi zniekształceniami klasie AB o mocach 40 W na dół i 30 W na górkę. Monitory z białymi membranami majš według danych producenta odpowiednio 45 W na dół i 25 W na górkę. Warto wspomnieć, że obaj producenci nieco nacišgnęli rzeczywistš moc swoich monitorów, skoro M-Audio deklaruje dla BX2 D2 pobór mocy na poziomie 70 W, to przy efektywnoci na poziomie 60% (klasa AB) wychodzi moc około 40 W. Łšcznie. Jeszcze mocniej nagięła rzeczywistoć Yamaha, gdyż przy poborze mocy 45 W obiecywane 70 W jest po prostu ciemš :-P

M-Audio_BX5D2_Yamaha HS5_tyl

Oba testowane modele monitorów majš wejcia jak w dużych prawdziwych monitorach  symetryczne XLR uzupełnione o jack 1/4 TRS akceptujšce sygnały symetryczne i niesymetryczne. Regulacja wzmocnienia znajduje się z tyłu monitorów, w obu przypadkach bez zaskoków. Yamaha HS5 ma dodatkowe wyposażenie  filtr typu Desk majšcy niwelować zdudnienia od blatu biurka bšd stołu mikserskiego (niepotrzebny, bo HS5 majš w pamie niskiego rodka cofnięte pasmo) oraz przełšcznik regulujšce poziom wzmocnienia końcówki wysokotonowej. Do wyboru dla końcówki HF sš pozycje -2 dB/ 0 dB/ +2 dB.

char M-Audio BX-5 mkII kontra Yamaha HS5

Yamaha HS5 jest potomkiem NS10m. Ma ewidentnie wywalony rodek o 3 dB, choć nieco inaczej niż we wspomnianych najbardziej znanych monitorach studyjnych na wiecie :-) W tym przypadku jest to doć znaczne wzmocnienie pasma 500 Hz  1,5 kHz. Również od 4 kHz do 7 kHz mamy podbitš górkę. Brzmieniowo HS5 sš jasne, majš punktowy dół, choć znacznie cichszy, niż u konkurenta. Na dłuższa metę rodek i górka sš męczšce, więc można skorzystać z tłumika -2 dB dla końcówki wysokotonowej. Niestety ta operacja powoduje, że monitory zaczynajš brzmieć jak przez koc

M-Audio_BX5D2_Yamaha HS5_tylkiem

M-Audio BX5 D2 brzmiš jak duże monitory :-) Nowoczenie, z podkrelonym basem, z delikatnie cofniętym rodkiem i czytelnš górkš. Bas nie jest tak punktowy jak w HS5, ale za to po prostu jest :-) Jest go więcej i brzmi niżej. Zaskakujšco nisko, jak na takie maleństwa  przecież pojemnoć obudowy BX5 D2 jest mniejsza od monitorków Yamahy, więc według praw fiz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin