ABC BHP.pdf

(345 KB) Pobierz
Jakub Chojnicki
Grażyna Jarosiewicz
ABC BHP
Informator
dla pracodawców
Warszawa 2010
Projekt graficzny okładki
Dorota Zając
Opracowanie redakcyjne
Monika Kolitowska-Sokół
Opracowanie typograficzne i łamanie
Jan Klimczak
Copyright © Główny Inspektorat Pracy 2010
Stan prawny wrzesień 2010
PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY
GŁÓWNY INSPEKTORAT PRACY
www.pip.gov.pl
SPIS TREŚCI
Rozdział I.
Rozdział II.
Rozdział III.
Rozdział IV.
Rozdział V.
Rozdział VI.
Rozdział VII.
Rozdział IX.
Rozdział X.
Rozdział XI.
Rozdział XII.
Organy nadzoru nad warunkami pracy. Kontrola PIP
Odpowiedzialność i podstawowe obowiązki
pracodawcy w zakresie bhp
Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp
Obiekty budowlane i pomieszczenia pracy
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne
Profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników.
Badania lekarskie
Odzież i obuwie robocze. Środki higieny osobistej
Napoje i posiłki profilaktyczne
Szkolenia w dziedzinie bhp
Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy.
Badania i pomiary czynników szkodliwych
Czynniki stwarzające szczególne zagrożenie
dla zdrowia i życia
Rozdział XIII. Prace szczególnie niebezpieczne
Rozdział XIV. Maszyny i inne urządzenia techniczne
Rozdział XV.
Wypadki przy pracy
Rozdział XVI. Choroby zawodowe
Rozdział XVII. Ochrona pracy kobiet
Rozdział XVIII. Ochrona pracy młodocianych
Rozdział XIX. Ocena ryzyka zawodowego
Rozdział XX.
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy
dotyczące bhp
Rozdział XXII. Odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów bhp
Rozdział XXIII. Podstawy prawne
Rozdział XXI. Wykroczenia przeciwko prawom pracownika
90
92
93
55
59
62
68
74
76
77
78
86
45
Rozdział VIII. Środki ochrony indywidualnej
26
30
33
37
40
8
12
15
22
5
Bezpieczeństwo i higiena pracy jest obowiązkiem prawnym i spo-
łecznym każdego pracodawcy, a także przedsiębiorcy, niebędące-
go pracodawcą na rzecz którego jest świadczona praca przez osoby
fizyczne, w tym wykonujące na własny rachunek działalność gospo-
darczą bez względu na podstawę świadczenia tej pracy, zatrudnia-
jącego ludzi na podstawie umów cywilno-prawnych. Pracodawcy
i przedsiębiorcy, którzy świadomie inwestują w bhp w swojej firmie
wiedzą, że w ten sposób nie tylko zapobiegają wypadkom i choro-
bom spowodowanym pracą, ale również budują pozytywny wize-
runek swojej firmy, stanowiący zasadniczy element jej sukcesów.
Pracodawco, przedsiębiorco pamiętaj!
Tworzenie bezpiecznych warunków pracy oraz motywowanie
ludzi do bezpiecznego postępowania to nie tylko wywiązywa-
nie się z obowiązku nałożonego przez prawo na pracodawcę,
ale także inwestycja, która się opłaca.
ROZDZIAŁ I.
ORGANY NADZORU NAD WARUNKAMI PRACY.
KONTROLA PIP
Organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy,
w szczególności przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczą-
cych legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej jest
Państwowa Inspekcja Pracy.
Działa ona na podstawie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy z dnia 13 kwietnia 2007 r.
[1]. Państwowa Inspekcja Pracy podlega Sejmowi.
Pozostałe organy nadzoru podlegają poszczególnym ministrom. Są to: Wyższy Urząd
Górniczy, Urząd Dozoru Technicznego, Urzędy Nadzoru Budowlanego, Inspekcja Sanitar-
na i inne, ukierunkowane na szczególne rodzaje działalności (np. Inspekcja Drogowa).
Jakie podmioty podlegają kontroli PIP?
Kontroli PIP, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontroli legalności zatrud-
nienia, zgodnie z art. 13 ustawy [1], podlegają:
pracodawcy,
przedsiębiorcy, niebędący pracodawcami, na rzecz których jest świadczona praca
przez osoby fizyczne, w tym przez osoby wykonujące pracę na własny rachunek.
Od czego inspektor pracy rozpoczyna kontrolę u pracodawcy/przedsiębiorcy?
Zgodnie z ustawą o PIP inspektor pracy ma prawo przeprowadzenia kontroli o każdej
porze dnia i nocy. Inspektor pracy rozpoczyna czynności kontrolne od okazania praco-
dawcy/przedsiębiorcy lub osobie upoważnionej do jego reprezentowania legitymacji słu-
żbowej oraz imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
Kontrolę prowadzi inspektor wskazany w upoważnieniu. Jeśli będzie ją kontynuował
inny inspektor, on także musi pokazać odrębne upoważnienie.
Możliwe jest też przeprowadzenie kontroli tylko na podstawie legitymacji służbowej.
Dzieje się to w sytuacji, gdy trzeba ją przeprowadzić niezwłocznie (np. istnieje zagrożenie
życia lub zdrowia pracowników, którzy pracują na wysokości bez zabezpieczeń
przed upadkiem, w niezabezpieczonych wykopach itp.). W takich przypadkach inspektor
pracy także musi przedstawić upoważnienie, ale już po rozpoczęciu kontroli, nie później
jednak, niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia kontroli.
Co dla pracodawcy/przedsiębiorcy oznacza w praktyce ustawowy obowiązek współ-
działania z inspekcją pracy w trakcie prowadzonej przez nią kontroli?
Obowiązki pracodawcy/przedsiębiorcy w trakcie kontroli polegają przede wszystkim
na umożliwieniu inspektorowi dostępu do wszystkich pomieszczeń pracy, wglądu w do-
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin