rozdział 1 Wstęp do współczesnej filozofii program.doc

(41 KB) Pobierz
Dr hab

Dr hab. Agnieszka Nogal

Dyżur: czwartek 11.45-13.15 Pokój 104,

Instytut Filozofii, Krakowskie Przedmieście 3

@-mail: a.nogal@uw.edu.pl

 

Wstęp do współczesnej filozofii

Wykład

Rok akademicki 2014/2015

 

Skrócony opis:

Wykład daje możliwość zapoznania się ze współczesnymi koncepcjami filozoficznymi.

Pełny opis:

Wykład daje możliwość zapoznania się ze współczesnymi koncepcjami filozoficznymi, takimi jak:

- podstawowe nurty dwudziestowiecznej filozofii: fenomenologia, hermeneutyka, strukturalizm, filozofia analityczna,

- filozoficzne podstawy wiedzy naukowej,

- nauka jako paradygmat,

- ideologia a filozofia,

- totalność filozofii,

- współczesny stan kultury: ponowoczesność,

- idea polityki filozoficznej,

- kategorie tożsamości oraz różnicy, tożsamość indywidualna oraz zbiorowa,

- współczesne koncepcje sprawiedliwości,

- teorie komunikacji oraz porozumienia,

- feminizm oraz filozofia feministyczna,

Literatura:

Fenomenologia, Pomiędzy strukturą a historią, Historia i jej rozumienie, Gottlob Frege i Początki filozofii analitycznej, [w:] Emerich Coreth, Peter Ehlen, Gerd Haeffner, Friedo Ricken, Filozofia XX wieku, przekład Marian L. Kalinowski Wydawnictwo Antyk, Kęty 2004, s. 7-34, 65-71, 72-82, s. 127-147.

Hannah Arendt, Prawda i polityka, [w:] Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Aletheia, Warszawa 1994, s. 267-308.

Karl Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, T. 2, Wysoka fala proroctw : Hegel, Marks i następstwa, przekład Tadeusz Korczyc, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1987, fr.

Zygmunt Bauman, Ponowoczesność, czyli dekonstruowanie nieśmiertelności, [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. Stanisław Czerniak i Andrzej Szahaj, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996, s.143 -168

Jean-François Lyotard, Odpowiedź na pytanie: Co to jest ponowoczesność? [w:] Postmodernizm dla dzieci: korespondencja 1982-1985, przekład Jacek Migasiński, Aletheia, Warszawa 1998, s. 7-28

Wolfgang Welsch, Mowa, konflikt, rozum. Prezentacja i krytyka Lyotardowskiej koncepcji

Postmodernizmu [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. Stanisław Czerniak i Andrzej Szahaj, Instytut Filozofii i Socjologii PAN,, Warszawa 1996, s. 59-82

Jacques Derrida, Kres człowieka, [w:] Pismo Filozofii, przekład Paweł Pieniążek, Inter Esse, Kraków 1992, s. 129-160.

Charles Taylor, Etyka autentyczności, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak – Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków-Warszawa 1996, fr.

Richard Rorty, Pierwszeństwo demokracji wobec filozofii, [w: ]Obiektywność, relatywizm i prawda. Pisma filozoficzne. Tom I, przekład. Janusz Margański, Aletheia 1999.

John Rawls, Teoria sprawiedliwości, przekład Maciej Panufnik, Jarosław Pasek, Adam Romaniuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 86-93

Jurgen Habermas: Moderna – nie dokończony projekt, [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. Stanisław Czerniak i Andrzej Szahaj, Instytut Filozofii i Socjologii PAN,, Warszawa 1996, s. 273-298

Will Kymlicka, Feminizm, [w:] Współczesna filozofia polityczna, przekład Andrzej Pawelec, Aletheia, Warszawa 2009, s. 453-503

Alasdair MacIntyre, Cnota, tradycja, jedność życia ludzkiego, [w:] Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, przekład Adam Chmielewski, PWN Warszawa 1996, s. 265-401

Efekty uczenia:

W zakresie wiedzy student:

- posiada znajmość podstawowych zagadnień z zakresu współczesnej filozofii, zna ich genezę

- zna najważniejsze stanowiska we współczesnych sporach z tej dziedziny i używane w nich strategie argumentacyjne

- zna podstawowe kategorie dyskursufilozoficznego

- zna poglądy filozofów zaliczanych do kanonu współczesnej filozofii

W zakresie umiejętności student:

- potrafi wskazać i wyjaśnić założenia teoretyczne i normatywne zagadnień z zakresu wspólczesnej filozofii

- potrafi określić konsekwencje stanowisk normatywnych

- analizuje strategie argumentacyjne

- rozpoznaje relacje zachodzące między wiedzą teoretyczną i praktyczną

W zakresie postaw student:

- rozpoznaje filozoficzny wymiar zagadnień

- nabiera krytycznego dystansu do prezentowanego materiału

- kształtuje otwarte nastawienie do róznorodności poglądów

Kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia: końcowe zaliczenie pisemne w formie testu lub egzamin ustny.

Ocena bardzo dobra

- rozwiązanie testu z pytaniami zamkniętymi (sprawdzanie wiedzy) oraz otwartymi (sprawdzenie umiejętności) i uzyskanie 30- 26 pkt

Ocena dobra

- rozwiązanie testu z pytaniami zamkniętymi (sprawdzanie wiedzy) oraz otwartymi (sprawdzenie umiejętności) i uzyskanie 25 -21 pkt

Ocena dostateczna

- rozwiązanie testu z pytaniami zamkniętymi (sprawdzanie wiedzy) oraz otwartymi (sprawdzenie umiejętności) uzyskując 20 - 16 pkt

Wynik 15-10 pkt upoważnia do zaliczenia wykładu bez oceny.

Wynik poniżej 10 pkt wymaga ustnego zaliczenia.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin