PRACA KONTROLNA Z ZAJĘC PRAKTYCZNYCH Z TECHNIKI ROLNICZEJ4.docx

(39 KB) Pobierz

PRACA KONTROLNA Z ZAJĘC PRAKTYCZNYCH Z TECHNIKI ROLNICZEJ

Kurs kwalifikacyjny R3 semestrI 2014/2015 PRACOWAŁ:…………………………………………

Terminy i zakresy przeglądów technicznych, obsługi sezonowej oraz zasady konserwacji pojazdów rolniczych

Uzasadnienie wykonania przeglądów technicznych

Przeglądy techniczne mają na celu okresowe sprawdzenie stopnia zużycia pojazdu,

wykrycie usterek oraz w miarę potrzeby wykonanie we właściwym czasie czynności

konserwacyjnych i naprawczych. Przeglądy techniczne wykonane w okresie gwarancyjnym

noszą nazwę przeglądów gwarancyjnych, a po tym okresie nazywamy je przeglądami

okresowymi.Podczas użytkowania pojazdu w wyniku naturalnych procesów zużycia oraz

oddziaływania czynników otoczenia następuje zmiana stanu technicznego poszczególnych

zespołów i elementów, która może doprowadzić do ich uszkodzenia lub zakłócenia pracy

powodując nie planowany przestój pojazdu. Zmiana stanu technicznego niektórych układów

(np. układu kierowniczego, hamulcowego) może być przyczyną wypadków. Dbałość

o właściwy stan techniczny pojazdu oraz przestrzeganie zalecanych terminów dokonywania

przeglądów technicznych przyczyniają się do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu

Cykl i terminy wykonywania przeglądów technicznych

Czas pracy między poszczególnymi przeglądami technicznymi pojazdów (ciągników)

rolniczych określa się w jednostkach umownych zwanymi motogodzinami. W przypadku

samochodów terminy wykonywania przeglądów technicznych wyznacza się odpowiednio do

liczby przejechanych kilometrów.

Przykładowo w ciągnikach produkowanych w ZM „Ursus” jedna motogodzina odpowiada

jednej godzinie pracy silnika przy prędkości obrotowej 1500 obr/min dotyczy to ciągników

Ursus przy pozostałych ciągnikach motogodzina odpowiada 1 godzinie pracy silnika przy

prędkości obrotowej 1800 obr/min. Dlatego cykl przeglądowy ciągników produkowanych

w Polsce zawiera się w pewnym przedziale motogodzin (mtg).

Pierwsza wartość dotyczy ciągników z serii URSUS, druga ciągników licencyjnych

z serii MF.Przegląd P1 – wykonywany jest co 8-10 mtg

Przegląd P2 – wykonywany jest co 100-125 mtg

Przegląd P3 – wykonywany jest co 200-250 mtg

Przegląd P4 – wykonywany jest co 400-500 mtg

Przegląd P5 – wykonywany jest co 800-100 mtg

Dla ciągników rolniczych przykładowy cykl przeglądowy przedstawiony został na rysunku 1.

Rys. 1. Cykl przeglądowy ciągników rolniczych

Należy pamiętać o tym, że:- w odniesieniu do ciągników będących w okresie gwarancji fabrycznej obowiązuje zasada

wykonania przeglądów technicznych zgodnie z fabryczną instrukcją obsługi,

- od obowiązującej częstotliwości dopuszczalne są odchyłki w granicach ± 10%.

Zakresy czynności przeglądów technicznych

Zakresem przeglądów technicznych nazywamy zestawienie czynności, które należy

wykonywać w trakcie danego rodzaju przeglądu. Szczegółowy zakres czynności kontrolnoobsługowych

wchodzących w skład poszczególnych przeglądów technicznych pojazdu jest

podany w instrukcji obsługi wręczanej nabywcy każdego nowego pojazdu.

Zakres czynności przeglądów technicznych

Treść operacji P-I przeglądu codziennego co 8-10 mth

Oczyścić i umyć ciągnik z zewnątrz

Smarować zgodnie z tablicą smarowania

Sprawdzić poziom oleju, paliwa i cieczy chłodzącej

Sprawdzić zewnętrzne połączenia śrubowe

Sprawdzić działanie hamulców

Sprawdzić działanie układu kierowniczego

Sprawdzić pracę silnika oraz wskazania przyrządów na tablicy rozdzielczej

Sprawdzić działanie odbiorników prądu

Wyregulować ciśnienie powietrza w ogumieniu

Sprawdzić osadnik filtru paliwa i spuścić wodę

Sprawdzić poziom zanieczyszczeń w osadniku

filtru wstępnego i poziomu oleju w filtrze głównym mokrego filtru powietrza lub

sprawdzić przewody suchego filtru powietrza i zawór odciążający

Usunąć wodę skondensowaną ze zbiornikapowietrza

Sprawdzić szczelność zbiorników, przewodów i złącz

Sprawdzić naciąg paska klinowego

Obsługa sezonowa-Wykonywana jest dwa razy w roku i jest specjalnym rodzajem obsługi okresowej.

Przeprowadza się ją jednocześnie z obsługą okresową, której wykonanie przypada na początek i koniec okresu zimowego. Celem obsługi sezonowej jest przygotowanie ciągnikado pracy w zmienionych warunkach klimatycznych. Obsługa sezonowa obejmuje pełnyzakres czynności wykonywanych w ramach przeglądu technicznego ze specjalnymuwzględnieniem staranności przemycia wewnętrznego mechanizmów oraz zaopatrzenieciągnika w odpowiednie dla danej pory roku oleje, smary i płyny. Obsługa sezonowa-obejmuje ponadto następujące czynności:- oczyszczenie i gruntowne mycie pojazdu,- odnowienie uszkodzonych powłok lakierniczych,- zabezpieczenie elementów podzespołów i zespołów przed zniszczeniem.Szczegółowe zalecenia do przygotowania pojazdów do postoju międzysezonowego zawierająinstrukcje obsługi poszczególnych pojazdów.

Konserwacja pojazdów-Konserwacja jest to całokształt czynności mających na celu zmniejszenie zużywania się

części maszyn i utrzymanie w pełnej sprawności technicznej. Do typowych zabiegówkonserwacyjnych zalicza się:- czyszczenie i mycie,- wymiana olejów,powlekanie powierzchni środkami ochrony czasowej,- doładowywanie akumulatorów itp.

Niektóre zabiegi konserwacyjne wykonuje się w ramach okresowych obsług technicznych ciągników. Z uwagi na długi okres przechowywania pojazdów rolniczych pokampaniach agrotechnicznych stosuje się dwa rodzaje konserwacji:- konserwację smarową,- konserwację bezsmarową.Konserwację smarową wykonuje się za pomocą smarów i olejów pochodzenia naftowego.

Do grupy środków konserwacji bezsmarowej zalicza się masy asfaltowe produkowane nabazie żywic i asfaltów oraz kompozycje produkowane na bazie lanoliny i woskówmineralnych.Na czas dłuższego przechowywania pojazdu zdejmuje się z nich niektóre części np.akumulatory, paski klinowe i płaskie, łańcuchy napędowe, zespoły tnące i inne, czyści się je,poddaje zabiegom konserwacyjnym oraz przechowuje w oddzielnym pomieszczeniu.W zakres konserwacji pojazdów wchodzi wymiana zażytych olejów w silnikach spalinowych,przekładniach zębatych oraz układach hydraulicznych. Ważnym etapem konserwacji

pojazdów rolniczych przed przechowywaniem jest usunięcie zanieczyszczeń metodą mycia.Bardzo dobre rezultaty w usuwaniu zanieczyszczeń uzyskuje się przy stosowaniu mycia parowo-wodnego.Po oczyszczeniu i wysuszeniu powierzchni podlegających konserwacji przystępuje się do nakładania powłok ochronnych. Nakładanie środków ochrony czasowej o konsystencji ciekłej

dokonuje się najczęściej ręcznie za pomocą pędzla lub mechanicznie przy użyciu urządzeń natryskowych. Zbyt gęste preparaty jak Antykor 2 , czy smar ochronny TDM nakłada się pouprzednim nagrzaniu do temperatury 70÷100şC. Niektóre preparaty przed użyciem rozcieńcza się rozcieńczalnikami zgodnie z zaleceniem wytwórcy.Produkowane są również środki ochrony czasowej w wersji aerozolowej. Umo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin