PRACA KONTROLNA Z ZAJĘC PRAKTYCZNYCH Z TECHNIKI ROLNICZEJ
Kurs kwalifikacyjny R3 semestrI 2014/2015 PRACOWAŁ:…………………………………………
Terminy i zakresy przeglądów technicznych, obsługi sezonowej oraz zasady konserwacji pojazdów rolniczych
Uzasadnienie wykonania przeglądów technicznych
Przeglądy techniczne mają na celu okresowe sprawdzenie stopnia zużycia pojazdu,
wykrycie usterek oraz w miarę potrzeby wykonanie we właściwym czasie czynności
konserwacyjnych i naprawczych. Przeglądy techniczne wykonane w okresie gwarancyjnym
noszą nazwę przeglądów gwarancyjnych, a po tym okresie nazywamy je przeglądami
okresowymi.Podczas użytkowania pojazdu w wyniku naturalnych procesów zużycia oraz
oddziaływania czynników otoczenia następuje zmiana stanu technicznego poszczególnych
zespołów i elementów, która może doprowadzić do ich uszkodzenia lub zakłócenia pracy
powodując nie planowany przestój pojazdu. Zmiana stanu technicznego niektórych układów
(np. układu kierowniczego, hamulcowego) może być przyczyną wypadków. Dbałość
o właściwy stan techniczny pojazdu oraz przestrzeganie zalecanych terminów dokonywania
przeglądów technicznych przyczyniają się do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu
Cykl i terminy wykonywania przeglądów technicznych
Czas pracy między poszczególnymi przeglądami technicznymi pojazdów (ciągników)
rolniczych określa się w jednostkach umownych zwanymi motogodzinami. W przypadku
samochodów terminy wykonywania przeglądów technicznych wyznacza się odpowiednio do
liczby przejechanych kilometrów.
Przykładowo w ciągnikach produkowanych w ZM „Ursus” jedna motogodzina odpowiada
jednej godzinie pracy silnika przy prędkości obrotowej 1500 obr/min dotyczy to ciągników
Ursus przy pozostałych ciągnikach motogodzina odpowiada 1 godzinie pracy silnika przy
prędkości obrotowej 1800 obr/min. Dlatego cykl przeglądowy ciągników produkowanych
w Polsce zawiera się w pewnym przedziale motogodzin (mtg).
Pierwsza wartość dotyczy ciągników z serii URSUS, druga ciągników licencyjnych
z serii MF.Przegląd P1 – wykonywany jest co 8-10 mtg
Przegląd P2 – wykonywany jest co 100-125 mtg
Przegląd P3 – wykonywany jest co 200-250 mtg
Przegląd P4 – wykonywany jest co 400-500 mtg
Przegląd P5 – wykonywany jest co 800-100 mtg
Dla ciągników rolniczych przykładowy cykl przeglądowy przedstawiony został na rysunku 1.
Rys. 1. Cykl przeglądowy ciągników rolniczych
Należy pamiętać o tym, że:- w odniesieniu do ciągników będących w okresie gwarancji fabrycznej obowiązuje zasada
wykonania przeglądów technicznych zgodnie z fabryczną instrukcją obsługi,
- od obowiązującej częstotliwości dopuszczalne są odchyłki w granicach ± 10%.
Zakresy czynności przeglądów technicznych
Zakresem przeglądów technicznych nazywamy zestawienie czynności, które należy
wykonywać w trakcie danego rodzaju przeglądu. Szczegółowy zakres czynności kontrolnoobsługowych
wchodzących w skład poszczególnych przeglądów technicznych pojazdu jest
podany w instrukcji obsługi wręczanej nabywcy każdego nowego pojazdu.
Zakres czynności przeglądów technicznych
Treść operacji P-I przeglądu codziennego co 8-10 mth
Oczyścić i umyć ciągnik z zewnątrz
Smarować zgodnie z tablicą smarowania
Sprawdzić poziom oleju, paliwa i cieczy chłodzącej
Sprawdzić zewnętrzne połączenia śrubowe
Sprawdzić działanie hamulców
Sprawdzić działanie układu kierowniczego
Sprawdzić pracę silnika oraz wskazania przyrządów na tablicy rozdzielczej
Sprawdzić działanie odbiorników prądu
Wyregulować ciśnienie powietrza w ogumieniu
Sprawdzić osadnik filtru paliwa i spuścić wodę
Sprawdzić poziom zanieczyszczeń w osadniku
filtru wstępnego i poziomu oleju w filtrze głównym mokrego filtru powietrza lub
sprawdzić przewody suchego filtru powietrza i zawór odciążający
Usunąć wodę skondensowaną ze zbiornikapowietrza
Sprawdzić szczelność zbiorników, przewodów i złącz
Sprawdzić naciąg paska klinowego
Obsługa sezonowa-Wykonywana jest dwa razy w roku i jest specjalnym rodzajem obsługi okresowej.
Przeprowadza się ją jednocześnie z obsługą okresową, której wykonanie przypada na początek i koniec okresu zimowego. Celem obsługi sezonowej jest przygotowanie ciągnikado pracy w zmienionych warunkach klimatycznych. Obsługa sezonowa obejmuje pełnyzakres czynności wykonywanych w ramach przeglądu technicznego ze specjalnymuwzględnieniem staranności przemycia wewnętrznego mechanizmów oraz zaopatrzenieciągnika w odpowiednie dla danej pory roku oleje, smary i płyny. Obsługa sezonowa-obejmuje ponadto następujące czynności:- oczyszczenie i gruntowne mycie pojazdu,- odnowienie uszkodzonych powłok lakierniczych,- zabezpieczenie elementów podzespołów i zespołów przed zniszczeniem.Szczegółowe zalecenia do przygotowania pojazdów do postoju międzysezonowego zawierająinstrukcje obsługi poszczególnych pojazdów.
Konserwacja pojazdów-Konserwacja jest to całokształt czynności mających na celu zmniejszenie zużywania się
części maszyn i utrzymanie w pełnej sprawności technicznej. Do typowych zabiegówkonserwacyjnych zalicza się:- czyszczenie i mycie,- wymiana olejów,powlekanie powierzchni środkami ochrony czasowej,- doładowywanie akumulatorów itp.
Niektóre zabiegi konserwacyjne wykonuje się w ramach okresowych obsług technicznych ciągników. Z uwagi na długi okres przechowywania pojazdów rolniczych pokampaniach agrotechnicznych stosuje się dwa rodzaje konserwacji:- konserwację smarową,- konserwację bezsmarową.Konserwację smarową wykonuje się za pomocą smarów i olejów pochodzenia naftowego.
Do grupy środków konserwacji bezsmarowej zalicza się masy asfaltowe produkowane nabazie żywic i asfaltów oraz kompozycje produkowane na bazie lanoliny i woskówmineralnych.Na czas dłuższego przechowywania pojazdu zdejmuje się z nich niektóre części np.akumulatory, paski klinowe i płaskie, łańcuchy napędowe, zespoły tnące i inne, czyści się je,poddaje zabiegom konserwacyjnym oraz przechowuje w oddzielnym pomieszczeniu.W zakres konserwacji pojazdów wchodzi wymiana zażytych olejów w silnikach spalinowych,przekładniach zębatych oraz układach hydraulicznych. Ważnym etapem konserwacji
pojazdów rolniczych przed przechowywaniem jest usunięcie zanieczyszczeń metodą mycia.Bardzo dobre rezultaty w usuwaniu zanieczyszczeń uzyskuje się przy stosowaniu mycia parowo-wodnego.Po oczyszczeniu i wysuszeniu powierzchni podlegających konserwacji przystępuje się do nakładania powłok ochronnych. Nakładanie środków ochrony czasowej o konsystencji ciekłej
dokonuje się najczęściej ręcznie za pomocą pędzla lub mechanicznie przy użyciu urządzeń natryskowych. Zbyt gęste preparaty jak Antykor 2 , czy smar ochronny TDM nakłada się pouprzednim nagrzaniu do temperatury 70÷100şC. Niektóre preparaty przed użyciem rozcieńcza się rozcieńczalnikami zgodnie z zaleceniem wytwórcy.Produkowane są również środki ochrony czasowej w wersji aerozolowej. Umo...
edukator