Rzymski Paweł - Wykład obrzędów kościelnych Historycznych i duchowych 1825.pdf

(15938 KB) Pobierz
APPROBATA DUCHOW NA.
W olno drukować.
X .
Gaspar Jaworski
Cen. Xiąg Duc]
IM PRIM ATU R.
Varsaviae
1825.
ADALBERTUS
AlićniEpi^c^pus et P
r
jmas
.
m pp.
DO
JAŚNIE
W I E L M O Ż N E G O JX.
PAW ŁA
'
JANA
■v
W O R O N I C Z A
ARCYBISKUPA W A R SZA W SK IE G O
PRYMASA K RÓLESTW A POLSKIEGi
SENATORA
tegoż
KRÓLESTW A etc. et<
JAŚNIE W IELM OŻN Y PASTERZU!
Ofiara, którą w tém drobnem dziełku
Autor u nóg TW O IC H ośmiela się zło­
żyć, wielkości T W E Y wprawdzie nie odpo­
wiada : jednakie, île przynaymniéy do­
brą i szczerą chęcią poświęcona, wzgar­
dzoną i odrzuconą bydź się nie spodzie­
wa.
Imię T W O I E , Naywyiszy Kościo­
ła Polskiego Kapłanie, na takich ułamkach
bydź zapisanóm nie ma potrzeby , aby
przeszło do potomności} zapiszą ie dzieie
Literatury, Narodu i Kościoła, obok w y­
sokich talentów i wielkich cnót, które-*
mi iuż oddawna widnokręgowi Polskiemu
przyświecasz, a teraz na pferwszey Sto
licy Kościoła Polskiego jaśnieiesz.
Lecs
dziełku temu wiele na tem zależy, abA
T W E Imię nosiło na czele i niem się chlu
biło
5
przyda mu To zaszczytne Imię wię
cey ważności, albo raczey, łaskawsze wzglę
dy zapewni
u
Czytelnika. Przebacz,
J
aśnii
W
ielmożny
P
asterzu
, śmiałości, ieśli ies
wykroczeniem, i racz przyłąć łaskawie
maluczką i ubogą ofiarę, którą Ci Autoi
składa, w dowód naygłębszego uszanowania
DO ŁASKAW EG O CZYTELNIKA.
niedostatku Dzieł
obszerni
szych
,może ci s
i
ę
,Ła
to dziełko na co
pzdćhc ż pok
ryac oia
tylko i nieudolnie rzeczy do służby
na­
leżących, i Obrzędów
d
w
śo
li ci się podoba wykład takowy, gdzie
"
na
samem, tylko uwidzianćm dowcipnie podo­
bieństwie
,i o wszystkićm śmiało się d
ie, co
j
y
c
a
n
z iak na przykład: ze cztery
części kościoła
,
znaczą czterech Ewanieli-
stów: wysokość tegoż, wysokość cnót: dłu­
gość,
nieskwapliwość:szerokość, miło
drzwi, posłuszeństwo: posadzka, pokorę: czte­
ry ściany, cztery cnoty główne:
kapłańska
,znaczy pokorę , przeto ii
kolan spuszcza, a przytwierdzenie ićy paskiem,
cnót z sobą połączenie: ie dwa składy orna-
ta, znaczą dwoiaką miłość, B o g a i
g o
.
i t. d. (i) wykładu takiego, ani wszyst­
,
kich szczegółów pod wykład podciągnionych,
w tern dziełku nie znayduicszj gdyi nie wszyst­
ko co w Obrzędach pod oczy podpada, lub co
z niemi ma
ia izw zek
,
odrębnie uwa
k ią
ma swoie szczególne duchowne znaczenie.
Chcąc rozumieć, co
obózędz
wie, na to co w nich iest głównem, i do cze-,
go w prost
a
r
e
i
m
z uwaiać
,
a
/
dem niektórych, wiedzieć, z jakiego powoda,
O) Apud
Durandum
in Rat. Div. .Off
W
i
/
Zgłoś jeśli naruszono regulamin