Ceremonie czyli obrządki y zwyczaie ktore bywaią w kościele katolickim 1780.pdf

(50504 KB) Pobierz
CEREMONIE
CZY L I
OBRZĄDKI * ZWYCZAIE
które b y w a ł y
w K
o ś c ie l e
K
a
­
t o l i c k im
W PRZYPAUAIĄCYCH.
ROŻNYCH OKOLICZNOŚCIACH
Z
A
Ż
K
Y
W
A
N
E
d l a w ygody
a p
I
an ow
P
a r a f ia l n y c h
.
Y ORAZ DLA POTRZEBNEY Y INNYM
WIADOMOŚCI
y
NAUKI
Z E B R A Ń E,
P0WAG4 P
isma
Ś
więtego
y
SwięTYcn Os*
CO W ,
T U D Z I E Ż
D A
WNOŚCI
4
U Ż Y W A HI A
.^ J iU .N ,J p W Ą N E
ze złecehia
J, O , X i
4
żę&ii .»B
iskupa
P
łockiego
w K A
L
I S Z
U
w Drukarni J. K, MCi i Rzeczypofpolttey *
V
t}|
*j
T Sto tu Populo in liis, qtre nd DEUM
■* percinent, ut referas, quis dicuntnr ad
cum: oiteLiH
üfqné populo Ceremonias S
c
ricum colondi,
E co : C
ig. r. 19.
& 20.
o d ap.
Bądź ty lu ow wtych rzeczach, które kwBO-
d .i
GU m
lcźcy, d (dnofit,
co
m ią do nirgtfj
?
btjs
ów
uhzowj ludow Ceram ie i porządek
Jiusetttfl.
i
on
Qu?e eft íilia Gens íie indica, ut habeat
Ceremonias, juítaque Judicia S univer fam
c
legem, qurnm ego proponam hodie ante o-
cuios veitros.
D
euteronom
4 u 8
ii
. . »
Któryż infzw N
aród icft ta zacny, ż< m
k
by iał
C
í
rem
onte, i* fety' [praw
icdliw i
c,
km, który in dzń przcłoze przed oczy w
ajze.
.
Omnía honefté Sc fecundum ordinera fi-
anc, i*
a Curm Cap:
14. u. 40.. *
d
t
K¿zhU u za \
c w
rtTTTTT:
4
-
AS S A S •
V
IP
Ir
TptrirlrT?
S
í
A A A A
W S T Ę P
D<j WYKŁADU CERÉMOMIY,
C
zyli
ÓB RZADKOW w POWSZECHNOŚCI;,
Niżeli do Cerołndniy, wfzczegulności i
, do tłomacżenia przyfiąpiemy, kładą fię tu
niektóre pytania ci Cdreriiórliach
w pófpdlitośei;
Pftanie
pięfwsźeiObrządek,
ffa Ą albo tale nazwane Geremoniel
Odpowiedź:
jeft znak. widomy
1
-
1
ftanowiońy dla wzbudzenia ludzi do
I
śzci ■
Boflciey.
*¥i
ia.
Byt:
z
?
$(ikaż tokaskad
§
n
£
í
¿
2
.L ...] |
Odf
Cześć Bolka ieft dwoiajca:
'1
icneirznd
i zewnętrzna.
A
Tom
ik
1
,
czyli Obrządki i zwyczaie
y
Ceremonie,
Pyt:
5
Co
iestcześć wnętrznął' P 7- Na coi iest potrzebne o-
t
:
y
Odp:
Jeft uznanie naywyżlzey, i zu-
iwiadczeniezewnętrzne, ponieważ BOG
pełney władzy Bofkiey nad nami '
zna wszystkie myśli i chęci naszej
Pyt:
4
Coz to iest uznawać władze
Odp:
Dla dwóch ofobliwie przy­
Boską nad namp
czyn: i. dla oświadczenia: iż nie tyl­
Odp:
Jest mieć chęć ikuteczną i
ko dufzy, ále i ciała i wfzyftkich rze­
ochotną, czyn enia tego, co fię BO«
czy ktoirych używamy. BOG ieft Twór-
GU podoba, a ftrzeźenia fię tego, co
fcą i Panem. 2. dla dania przykładu:
fię iemu nie podoba,
to ieft. dla wzbudzenia innych ludzi
Pyt:
5
Nie dosyćże da uznani
4
do chcenia i Czynienia tego, co fię
naywyższey władzy Boskiey. wyznawać
BOGU podoba.
tylko, iż
BOGiest naszym Twórcą i Pa­ Pyt: 8 gestie człowiek obowią­
nem, bez czynienia co
?
zany do dania takiego
Odp:
Nie dofyć, bo fluga Pana
Odp:
Jeft, bo będąc ftworżonym
dó towárzyftwa¿ to ieft: do wfpoma*
fwego powinien chcieć czynić wolą,
gania innych, i bydź wfporaaganym
a d^lekoż bardziey ftworzenie wolą
od innych, powinien im pomagać do
Twórcy fWego. jakoż wyznawać BO­
Wykonania flaypierwfzego, i naypoży-
G A za Pana, i nie chcieć czynić wo­
tecznieyfzego obowiązku, to ieft. czy­
li Jego, ieft znać że on ieft Pańem,'
nienia, có fię BOGO podoba, á ftrzeie-
5
Tzeczą famą zapierać fię poddańftwa
hia fię. co fię BOGU ńiepodoba.
fwego.
Pyt. 9 ¿fakiemiz znakami
Pyt: 6 Co iest cześć zewnętrznej
tym ludzie oświadczali cześć wnętrznął
Odp:
Jeft oświadczenie znakieni
Odp:
Ptzez pokłon wyrządzany
zewnętrznym uznawania B O G A zaf
padnieniem na twa
,
ż
lbo
t
a innym uło"
Pana życia, i śmierci, i chęci czjg^
zeniem Ciała, oznaczaiącytn pokorę i
nienia. co fię iemu podoba, ftrzeże-
iiniżońóśćj przez Uftne modlitwy przy*
ńia fię tego, co fię iemu niepodoba,
fiofowaiic do potrzeb i okoliczności.
Pyii
Aa
w kto-
2
^
Ceremonie,
czyli Obrządki i zwytzaie.
$
w których ftę znaydowano, iSko tęź
dzieyftw. Czyniono to także dla prz®*
bfiaruiąc BOGU cząftkę maiątku ,fó-
błagania BOGA przez upokorzenie fif
bie od niego danego, to ieft: albo
przed nim i oświadczenie dla popet"
woce ziemi, albo bydlęta: czego w i­
nionych, grzechów, i oftygłego ftara-
doczne żnayduią % przykłady ni
nia fię oto, co í¡£ BOGIJ podoba, żę
Świętych owych Patryarchach, Abra­
pie życia, ále śmierci byli godnemi
hamie, jzaaku, Jakubie, a co więkfzi
podobney tey, którą zábiiali bydlęta,
wizyftkie Narody lubo BałwocKtoal-
á na refzcie na wyznanie naywyżfzey
ik ie , zawfze prawie tych użjywały
i zupełney władzy Bofkiey md niemi,
fpofobow, ria uczczenie tych rzeczy,
w ktorey tak ich mogłznifzczyć.iako
q
*
którym aczkolwiek błędliwie fiolką
gień nifzczyłoweoíiary, ktoredo Czczę?
przyznawały doftoyność.
tu na tén koniec palono.
Czworaki
zaś ten
Pyt:10 ffaHe Ofiary
czy­
rodzay Ofiary aczkolwiek i u infzycfi
niono?
Károdow był w używaniu, wprawie
Odp:
Albo łkładano na Ołtarzu átoli Moyżefzowym wyraźnie był od
BOGU poświęconym, albo zabiiano by­
BOGA nakazanym, á od ludu Jzrael-
dlęta, albo zabiiano i palono; ito wizy- h fkiegp iednoftaynie w obrządkach Re­
ftko czyniono z obrządkami, ktote tota­
ligii utrzymywanym;
Pierwsza i
tych
lne każdego pabożeńftwo wynalazło.
ofiar nazywała fię u nich
Irib z tętni, które mieli z podania odi
Euchąristicum
czyli dziękczynienia;
Adama, a u Jzraelitow z teini które irń
Druga Sacriju/um
, to ieft
p
m
i
BOG przepifał przez Moyżefza
ofiara uprafzaiąca;
Trzecia propitiata>
'Pyt: i l Na jakiż koniec to czynili?
rm
to ieft* błagalna;
dostatnia
i
,
u
Odp:
Albo na podziękowanie BO­
crificium
,
m
u
c
f
í
e
r
t
a
l
zyli ofiara o- I
GU, to ieft dla wyznania, iż tó ma­
^naczaiąca cześć famemu tylko BO- I
ją od BOGA. żtbo dla przełożenia mu
(
j
U powinną. którą nad inne ofiary, /
pokornego włafnych potrzeb, to ieft
wyrażała ofiara całopalenia.
dla uproizenia fobie nowych Dobro-
dzieyftw
czyli Obrządki i zwyczaie.
7
Ceremonie
.Pyt:
1 2 . Poniew BOG
pmć w flużbie Iwoiey, przepiiał przez
nic nié
Moyźefza. i cześć, którą Mu odda­
potrzebnie na coż, ludzie te rzeczy da*
wać. i obrządki, z ktoremi ią oddawać
Wali BOGU*
}
mieli- Chryftns też Pan * znioflfzy
-
Odp;
Dlą wyżywienia Ofub po­
obrządki ftarego Teftamentu, uftano*
święconych 5QGÎJ, i uczących lud,
w ił nś ich mieyfce SakrameRta. kto-
pzcić Jego, ü pa utrzymanie iako i
jre nic innego nie fą, tylko znaki w i­
przyozdobienie mieyfc Jemu pośy/ię-»
dome ła&i niewidomey.
ponych.
Pyt
Z
4
1 fak te znaki, których
Pyt:
15.
Nip możęż bydź ęzwwieh
Kościot Katolicki używa, wzbudzała do
tnaczey wzbudzony dq czci Boskiey,. tyl­
ęzci Boskiey ludzi?
ko przez znąki zewnętrznej
Odp:
Albo wyrażając Łafkę, kto-
:
p
d
N
O
ie może. t> będąc zło?
P
fa przez te znaki daie fię, albo przy­
żony z ciała i dufzy, pie pożnaie tył*
pominając odebraną, albo wzbudzając
ko przez znaki, które pod zmyfty pod*
do fzukania te y , ktorey potrzehuie-
- jjadaią, Tak pie może człowiek po*
my.
?naç BOQA, tylko przez znaki ze-,
Pyt: iy. Któż te znaki
Wnętrzne. to ieft przez rzeczy świat
Odp:
jedne uftanowił Chryftus
%
ten fliładające:
Imisibilia ipsius pen
Pan, drugie uftanowił Kościoł Świę­
ęąh quee faĘa surit intplleSta conspiciun
-
ty, to ieft Przełożeni Kościelni,
t u r
Jako mówi Paweł Święty.
Rom.
Pyt: 16' Które znaki zewnętrzne
fi
v. 2
ie może człowiek nabydź
q
N
ęiirystus Pan ustanowili
wiary, tylko przez zpaki#zewnętrzne,
Odp:
Te, które i wyraźaią I da­
to ieft przez opowiadanie tego, cq
ją łaikę; takiemi znakami, iak iu ż
JiOCr obiawit, j tego co BOG cudo*
wyżey powiedziano, fą Sakrśmentas
Wnie czynił pa pokazanie, i i to Op
tak naprzykład. obmycie wodą znaczy,
obiawił. co ludzie od Niego poflani
i daię łaikę obmywającą od grzechów.
opowiadali, I dla tego BOG chcąc
Zydow lud od ftebię wybrany utrzy-
*;
mać
§
Zgłoś jeśli naruszono regulamin