ANALIZA diagnozy w klasie I.docx

(20 KB) Pobierz

ANALIZA DIAGNOZY UCZNIÓW

U PROGU NAUKI W KLASIE I

                                                            ROK SZKOLNY 2013/2014

                                       Szkoła Podstawowa nr 2 w Brzezinach-Berdechowie

 

Diagnoza gotowości   uczniów do podjęcia nauki w klasie I podjęta została  w celu zbadania stopnia opanowania przez dzieci umiejętności i wiadomości przewidzianych dla tego etapu kształcenia. Przedmiotem pomiaru są umiejętności zgodne z Rozporządzeniem Ministra

Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008_r. w sprawie podstawy programowej

wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Diagnozie poddano 6 uczniów klasy I w miesiącu wrześniu w sposób bezstresowy , prawie niezauważalny dla dziecka .Diagnoza została wkomponowana w codzienne szkolne zajęcia. Dobór zadań był uzależniony od tematyki dnia, rodzaju oraz układu zajęć planowanych przez nauczyciela. Uczniowie byli  diagnozowani przez dwa tygodnie po około 5–10 minut dziennie. Czas przeznaczony na wykonanie wybranych zadań z kart nie przekraczał  10 minut w ciągu dnia i  był  dostosowany do możliwości poszczególnych uczniów.

Do diagnozy wiadomości i umiejętności dzieci wykorzystano zadania w kartach pracy opracowanych  przez wydawnictwo WSiP oraz obserwacje prowadzone przez nauczyciela. Bogato ilustrowane karty zawierały zadania z pięciu obszarów:

I. Komunikowanie się

II. Umiejętności społeczne; współdziałanie w grupie ,

III. Rozumienie i poszanowanie przyrody

IV. Edukacja matematyczna, czynności intelektualne

V. Umiejętności poznawcze ważne dla uczenia się

 

Informacje na temat stopnia opanowania umiejętności, które nie zostały ujęte w kartach

pracy, nauczyciel gromadził podczas obserwacji, rejestrując zachowania dziecka w danej

sytuacji. Zakres obserwacji istotnych dla diagnozy i sposób ich punktacji opisano w kartotekach obserwacji.

Na ich podstawie nauczyciel ustalił punktację dla każdego ze swoich

uczniów, wykorzystując obserwacje prowadzone w ciągu dotychczasowych zajęć.

Analiza wyników diagnozy dostarczyła  nauczycielom niezbędnych informacji do planowania dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej  w klasie I.

Wyniki uzyskane przez poszczególnych uczniów przedstawiają się następująco:

Nr w dzienniku

Imię i nazwisko ucznia

Komunikowanie się

Umiejętności społeczne,

współdziałanie w grupie

Rozumienie i poszanowanie przyrody

Edukacja matematyczna

Czynności manualne

Umiejętności poznawcze ważne dla uczenia się

Wynik ucznia pkt

 

 

                                        Wynik % ucznia

01

Zuzanna Krok

100%

100%

100%

89%

100%

99%

02

Martyna Raś

56%

57%

95%

89%

67%

67%

03

Katarzyna Pasek

47%

48%

84%

55%

53%

46%

04

Piotr Stasiowski

94%

71%

100%

100%

92%

81%

05

Bartłomiej Śliwa

89%

71%

100%

100%

92%

89%

06

Przemysław Śliwa

69%

67%

79%

89%

92%

75%

 

Średnia % klasy

76%

69%

93%

87%

83%

76%

 

Dokonując analizy  wyników diagnozy uczniów u progu klasy I stwierdzić można że 4 uczniów jest w stopniu wysokim gotowa do rozpoczęcia nauki w klasie I, Martyna Raś napotyka na trudności podczas komunikowania się i współdziałania w grupie, natomiast Katarzyna Pasek  jest najmniej gotowa do podjęcia nauki w klasie I. Po rozmowach z nauczycielem przedszkola  uzyskałam informację ,że  uczęszczała ona mało do oddziału przedszkolnego, pochodzi z rodziny dysfunkcyjnej  , objętej opieką kuratora sądowego. Dziewczynka  posiada bardzo poważną wadę wymowy, używa tylko artykulacyjnych skrótów  zrozumiałych tylko dla jej  bliższego otoczenia. Jak zaznacza nauczycielka oddziału przedszkolnego  rodzice nie wyrazili zgody na badania dziecka w poradni pedagogiczno-psychologicznej , ani w poradni logopedycznej mimo  ciągłych nalegań i próśb. Nie wyrazili oni również zgody na odroczenie dziecka od  rozpoczęcia nauki w klasie I.

Jak wskazuje tabela największą gotowość do nauki w klasie I przejawiają Zuzanna Krok i Bartłomiej Śliwa.

Wnioski z diagnozy:

1)     Należy  podejmować  działania w nakłonieniu rodziców  Katarzyny Pasek na  jak najszybsze badanie i leczenie dziecka w poradni logopedycznej oraz pedagogiczno-psychologicznej.

2)     Należy opracować program pracy  dydaktyczno-wychowawczej z Katarzyną Pasek w klasie I.

3)     Podjąć działania z Martyna Raś mające na celu podniesienie stopnia jej  umiejętności  w zakresie komunikowania się i współpracy w grupie.

 

 

 

              Małgorzata Przydział

Zgłoś jeśli naruszono regulamin