Scenariusz zajęć z obszaru edukacji plastycznej.doc

(31 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć z obszaru edukacji plastycznej

Scenariusz zajęć z obszaru edukacji plastycznej. Grupa dzieci 5-letnich.

Temat: Lecą liście z drzewa. Kalkografia- odbijanie liści.

Cele ogólne:
-Tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu piękna i bogactwa przyrody jesienią;
-Stwarzanie sytuacji umożliwiających wzbogacanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci.
-Wyjaśnianie zaobserwowanych zjawisk, bogacenie słownictwa.

Cele szczegółowe – dziecko:
-poda rozwiązanie zagadki
-wykaże się znajomością nazw drzew: kasztanowiec, klon, dąb
-rozpozna liście pochodzące z tych drzew
-określi barwę, kształt, wielkość liści
-będzie się poruszać zgodnie ze słyszaną muzyką, zareaguje ruchem na przerwę w muzyce
-wykorzysta tworzywo przyrodnicze jako materiał plastyczny
-pozna nową technikę plastyczną – odbijanie liści przez „przecieranie”
-skupi uwagę na zadaniach, doprowadzi je do końca
-wypowie się na temat pracy swojej i kolegów.

Metody pracy:
oparte na: słowie, bezpośrednim spostrzeganiu, działaniu, przeżywaniu.

Formy pracy:
zbiorowa, zespołowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana. 

Środki wspomagające działanie: szary papier, liście przyniesione z wycieczki, kaseta z nagraną muzyką do tańca, wazoniki, czarny, biały i kolorowy papier rysunkowy, farby plakatowe, pędzle, kubeczki,  ściereczki, kredki woskowe, zszywacz.

Przebieg zajęć:
1. Dzieci siedzą w kole, na środku leżą (przykryte szarym papierem) przyniesione z lasu liście. Co to jest? – rozwiązanie zagadki LIŚCIE (spadają z drzewa żółte, rude i czerwone, wiatr je niesie wysoko w tę i tamtą stronę).
2. Słuchają wiersza L. Krzemienieckiej „Bukieciki” i wypowiadają się na jego temat: 
Posypały się listeczki dookoła, 
to już jesień te listeczki 
z wiatrem woła: 
- opadnijcie moje złote i czerwone, 
jestem jesień, przyszłam tutaj w waszą stronę. 
Lecą listki, lecą z klonu i z kasztana 
będą z listków bukieciki złote dla nas
3. „Jesienne liście” – klasyfikacja materiału przyrodniczego. Dzieci mają za zadanie posegregować liście, które pomieszał jesienny wiatr (nazywanie drzew z których pochodzą, określanie kształtów, barwy i wielkości). Z posegregowanych liści układają bukiety i wkładają je do wazoników.
4. Zabawa ruchowa z ćwiczeniami oddechowymi „Tańczące liście”. Dzieci otrzymują po jednym liściu, kładą go na dłoni i tańczą z nim w rytm słyszanej muzyki. Na przerwę w muzyce dmuchają na swoje liście.
5. Działalność plastyczna dzieci
Wykorzystanie liści do wykonania prac plastycznych.
Odbijanie liści na kartce techniką „przecierania” (liść leży pod kartką siateczką naczyń do góry; boczną powierzchnią kredki przesuwamy energicznie po kartce, aby powstało odbicie faktury liścia; na krawędziach i na ogonku liścia przyciskamy mocniej, aby uwidocznić cały jego kształt).
6. Porządkowanie sali, wypowiedzi dzieci na temat prac swoich i kolegów; zszycie prac i utworzenie albumów; umieszczenie albumów jako pamiątek z lasu w KĄCIKU PRZYRODY. 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin