Baley Sf. Zarys psychologii w związku z rozwojem psychiki dziecka 1948.pdf

(22125 KB) Pobierz
STEFAN BALEY
ZARYS PSYCHOLOGJI
W ZWIĄZKU Z ROZWOJEM
PSYCHIKI DZIECKA
Z 87 RYCINAMI W TEKŚCIE
I 1 BARWNĄ TABLICĄ'
K S I Ą Ż N I C A -
A T L A S
S. A. ZJEDN. ZAKŁADY KARTOGRAF. I WYDAWNICZE T. N. S. W.
LWÓW —WARSZAWA
J U 5 P .il " ) i" "
SPIS TREŚCI
I. Zjawiska psychiczne jako przedmiot psychologji
1. Charakterystyka zjawisk psychicznych. Przedmiot
psychologji ............................................................
2. Źródła i metody psychologji ..............................
3. Gałęzie i kierunki psychologji . . . ............... ...
II. Stopnie rozwoju psychicznego i główne rodzaje
zjawisk psychicznych . . *
.............................. ... .
4. Życie psychiczne a układ nerwowy . . . . . .
5. Odruchy. Instynkty. Tropizmy . .......................
6. Etapy rozwoju życia psychicznego. Mentalizacja
i automatyzacja .....................................................
7. Główne rodzaje zjawisk psychicznych. Dyspozycje
III. Uwagi o rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży
8. Uwagi ogólne. Pojęcie pedologji . . . . . . . .
9. O tak zwanym normalnym rozsiewie wielkości bio­
logicznych
.
................... .................................
10. Wzrost i ciężar jako wskaźnikr rozwoju anatomicz­
nego. Fazy pełni i fazy bujania . ................... ...
11. Zmiany proporcyj ciała podczas rozwoju fizycznego
12. Rozwój niektórych organów wewnętrznych oraz
związanych z niemi funjccyj fizjologicznych . . .
13. Rozwój siły mięśniowej
..............
14. Rozwój sprawności ruchowej. SkalaOziereckiego .
5
5
10
15
19
19
24
28
31
37
37
39
45
52
53
55
58
IV. Szczegółowa analiza czynności psychicznych i ich
rozwój u dziecka
.................................. ..................
61
15. Rozwój form zachowania się dziecka w okresie nie-. .
mowlęctwa ............... ! ......................................... 61
.
16. Ogólne uwagi o wrażeniach zmysłowych . . . .
67
17. Wrażenia skórne, stawowe i mięśniowe. Wrażenia
kinestetyczne. Zasadnicze cechy wrażeń . . . .
68
18. Wrażenia smakowe i węchowe. . . . . . . .
75
19. Zmysł słuchu ......................................................... 78
20. Zmysł równowagi ................................................
87
21. Zmysł wzroku ..............................
88
22. Przestrzeń i czas. Spostrzeżenia ruchu. . . . .
105
23. Uwagi o rozwoju pojęć wielkości i ilości u dziecka 111
24. Wrażenia ustrojowe (organiczne)
113
25. Zagadnienie pomiaru zjawisk psychicznych. Próg
podniety. Prawo Webera-Fechnera
....................... 115
26. Zjawiska adaptacji zmysłów
. . . . . . . . . 127
27. Uwagi o wrażliwości zmysłów u dzieci. . . . .
129
28. Pamięć i jej rodzaje. Rozwój pamięci we wczesnem
dziecięctwie .
129
29. Nawyki ........................................................................ 137
30. Niektóre metody badania pamięci odpoznawczej
i doraźnej
. .....................................
139
31. Pamięć kojarzeniowa i prawa kojarzenia
. . . 142
32. Rozwój mowy d z i e c k a ......................
147
33. 0 niektórych sposobach badania pamięci kojarze­
niowej. Uwagi o kierunku rozwoju pamięci u dziecka 150
34. U c z u c ia ......................
157
35. Zjawiska woli. Pragnienia i ich stosunek do uczuć.
Postanowienia ..............................
169
36. Uczuciowe przeżycia i zjawiska woli u dziecka we
wczesnem dziecięctwie. Prawo przesuwania (irra-
. djacji) uczuć
. . .......................... ................... 172
37. Fantazja i jej rozwój u dziecka . . . . . . . .
180
38. Zabawa i twórczość d zieck a............................. . 190
39. Stosunek pamięci i fantazji do spostrzeżeń. Asy­
milacja. Iluzje. Halucynacje. Sen . . . . . . . .
197
40. Spostrzeganie postaci. Synkretyzm spostrzeżeń
dziecka. Złudzenia geometryczne
. . . . . . . 201
41. Stan u w a g i ........................................................... ^ 212
42. Uwaga mimowolna i dowolna. Motywy uwagi . 218
43. Zainteresowanie . ......................
221
44. Tak zwane skutki uwagi. Apercepcja. Ekspery­
mentalne badania uwagi . . . ................... ... . 225
45. Różnice pomiędzy uwagą człowieka dojrzałego
i dziecka. Abstrakcja
..........................................231
46. Myślenie. Sądy. Pojęcia
. . . . ' . . . . . . . 233
47. Pojęcie inteligencji. Rozwój inteligencji dziecka . 237
48. Inteligencja czysta a wiedza. Najczęściej używane
formy testów inteligencji. Testy Bineta-Termana.
Iloraz inteligencji . . . .
............... . . . . 242
49. Uwagi dotyczące znaczenia skali Bineta-Termana.
Opisywanie obrazków przez dziecko. Określenia
dziecięce. Zagadnienia tak zwanego zasobu umy­
słowego dziecka .................................. % ..................263
50. Zagadnienie zeznań dziecięcych. Kłamstwa dzie­
cięce ........................................................ . . . .
269
51. Cechowanie (standaryzacja) testów. Percentylowa-
n i e ........................................................................... 272
52. Znaczenie percentylowania. Stopnie, rodzaje oraz
typy inteligencji. Zagadnienie dojrzałości szkolnej.
Zależność inteligencji od dziedziczności i środo­
wiska ..........................
287
53. Uzdolnienia specjalne i sposoby ich badania. Pro­
fil psychologiczny. Pojęcie korelacji .......................293
54. Różnice indywidualne. Typy wyobrażeniowe. Typy
Bineta. Typ objektywny i subjektywny . . . . 304
55. O stosunku dziecka do starszych i do rówieśników.
Egocentryzm dziecięcy i wynikający stąd sposób
ujmowania rzeczywistości............................. 312
56. Okresy i fazy psychicznego rozwojudziecka . . 317
57. Temperament. Charakter. Indywidualność. Osobo­
wość ........................................................................... 331
58. Uczucia społeczne i etyczne (moralne). Urabianie
charakteru
. . . ..................................................... 343
59. Stosunek uczuć do ich intelektualnej podstawy.
O tak zwanych uczuciach wyższych i ich roli przy
formowaniu się osobowościi charakteru . . . .
356
60. Uczucia re lig ijn e................................. ....
360
61. Uczucia estety czn e.............................. .................. 363
62. Uczucia intelektualne . . . . . . . . . . . . .
63: O uczeniu się ............................................. .
64. O pracy umysłowej i o zmęczeniu
. . . . . .
374
375
386
V. Zjawiska psychiczne a n o r m a ln e .............
...
397
65. Zjawiska psychiczne podświadome i nieświadome 397
66. Sennowłóctwo (somnambulizm) i hipnoza. Sugestja
i autosugestja .........................................................406
67. Uwagi o chorobach psychicznych . . . . . . . 409
68. O niektórych formach psychopatji i neuropatji 412
69. O tak-zwanych dzieciach trudnych ................... 416
Zgłoś jeśli naruszono regulamin