POLITECHNIKA
WROCŁAWSKA
Skład grupy:
Łukasz Kopeć (177127)Krzysztof Krakos
Marek Czyż
Daniel Szablewski
Wydział: Elektryczny
Termin:
Poniedziałek
13:15-14:45
Semestr letni 10/11
Data ćwiczenia:
04.04.2011
Pomiary przemysłowe- laboratorium
Temat:
Pomiary PH i konduktometryczne.
Ocena:
1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia było poznanie przyrządów służących do pomiaru pH oraz konduktywności oraz wyznaczenie tych wielkości dla różnych substancji.
2. Przebieg ćwiczenia:
Lp.
badana ciecz
pH
kond.
1.
woda demineralizowana
5,49
125,2
2.
woda kranowa
7,16
1,115
3.
woda mineralna gazowana
4,30
0,635
4.
woda z Odry
7,82
1,463
5.
pepsi
2,13
4,04
Temp. stała: 24,4o
Po wykonaniu pomiarów pH oraz konduktywności, nalaliśmy do szklanki świeżej wody kranowej i zmierzyliśmy jej konduktywność. Wyniosła ona 0,862 mS
Następnie wsypywaliśmy do niej po kolei łyżeczki soli i obserwowaliśmy wartość kond. :
Ilość dosypanej soli
Zmierzona konduktywność
1 łyżeczka soli
50,04 mS
2 łyżeczki soli
88,1 mS
3 łyżeczki soli
115,5 mS
4 łyżeczki soli
137,1 mS
Obliczyliśmy stężenie NaCl dla poszczególnych ilości soli ze wzoru:
- stężenie, mg/dm3 NaCl
- współczynnik przeliczeniowy (f=0,52)
- przewodność właściwa,
Po dosypaniu jednej łyżeczki w szklance znajdowało się ok. 5g soli.
5. Wnioski
Po wykonaniu ćwiczenia zapoznaliśmy się ze współczynnikami pH kilku cieczy. Chemicznie czysta woda powinna mieć pH na poziomie 7. Najbardziej zbliżony temu współczynnik miała woda z kranu. Najbardziej zasadową cieczą okazała się woda z Odry, natomiast najbardziej kwaśną pepsi.
Zauważyć można, że największą konduktywność wykazuje pepsi.
Po dosypywaniu do szklanki kolejnych łyżeczek soli, rosła przewodność właściwa, która zależy m.in. od stężenia roztworu. Po rozpuszczeniu w roztworze kolejnych ilości NaCl, staje się on bardziej nasycony i sól nie rozpuszcza się tak dobrze. Dlatego wzrost przewodności nie był równomierny.
Kony777