Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne.pdf

(5142 KB) Pobierz
Jak pomagać uczniom
Jak pomagać uczniom
Jak pomagać uczniom
rozwijać uzdolnienia
rozwijać uzdolnienia
rozwijać uzdolnienia
informatyczne?
informatyczne?
informatyczne?
Hanna Stachera, Anna Kijo, Justyna Wilińska
Hanna Stachera, Anna Kijo, Justyna Wilińska
Hanna Stachera, Anna Kijo, Justyna Wilińska
Jak pomagać uczniom rozwijać
uzdolnienia informatyczne?
Hanna Stachera
Anna Kijo
Justyna Wilińska
Warszawa 2014
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
tel. +48 22 345 37 00
fax +48 22 345 37 70
Publikacja powstała w ramach projektu
„Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”
Autorzy:
Hanna Stachera
Anna Kijo
Justyna Wilińska
Recenzent:
Wanda Jochemczyk
Projekt graficzny:
Agencja Reklamowa FORMS GROUP
Warszawa 2014
Nakład: 5000 egz.
ISBN 978-83-62360-34-5
Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EGZ EMPL ARZ BE ZPŁ ATNY
Przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Pracownia C&C Sp. z o.o.
www.pracowniacc.pl
Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne?
Spis treści
Wstęp
Rozdział I
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½ 5
Rozważania o uzdolnieniach
Rozdział II
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 19
Wychowanie przedszkolne i szkoła podstawowa
Rozdział III
Gimnazjum
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 73
Rozdział IV
Rozdział V
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 105
Szkoła ponadgimnazjalna
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 145
Być rodzicem dziecka uzdolnionego informatycznie
Podsumowanie
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 158
Wstęp
Najważniejszym wkładem, jaki może wnieść oświata do rozwoju dziecka jest
dopomożenie mu w znalezieniu dziedziny, która najbardziej odpowiada jego talentom,
w której będzie kompetentnym fachowcem, w której praca będzie dawała mu
zadowolenie.
Howard Gardner
Niniejsza publikacja powstała w celu podzielenia się z Państwem doświadczeniami w pracy nauczyciela z uczniem
uzdolnionym informatycznie. Poruszone zagadnienia są skierowane do nauczycieli zajęć komputerowych i infor-
matyki, a także do rodziców dzieci uzdolnionych informatycznie. Znajdą tu Państwo opisy diagnozowania i pracy
z uczniem zdolnym podczas kolejnych etapów jego edukacji, czyli od wychowania przedszkolnego do matury.
Swoim doświadczeniem dzielą się trzy nauczycielki z wieloletnim stażem pracy z uczniem zdolnym:
Anna Kijo – autorka podręczników do informatyki, wykładowca akademicki; Justyna Wilińska – nauczycielka
informatyki w VIII Liceum Ogólnokształcącym i LVIII Gimnazjum im. Władysława IV w Warszawie i Hanna Stachera
– nauczycielka informatyki w XIV Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica w Warszawie.
Na potrzeby tej publikacji wykonane zostały badania ankietowe i wywiady z uzdolnionymi uczniami oraz ich
rodzicami. Wnioski z tych badań i ich wyniki zostały zaprezentowane w kolejnych rozdziałach, stanowią podstawę
do formułowania stwierdzeń i wskazówek dla nauczycieli.
Zawartość poradnika
Publikacja składa się z trzech rozdziałów dotyczących poszczególnych etapów edukacji dziecka uzdolnionego
informatycznie, części poświęconej rozważaniom nad zdolnościami; ostatni rozdział jest przeznaczony dla rodziców.
Rozdział drugi zawiera dodatkowo także opis zagadnień związanych z rozwijaniem zainteresowań informatycznych
na etapie wychowania przedszkolnego.
W każdym rozdziale znajdą Państwo: nawiązanie do wcześniejszego etapu rozwoju uzdolnień, część diagno-
styczną, opis sposobu tworzenia planów indywidualnego rozwoju ucznia zdolnego informatycznie, zbiór materia-
łów, propozycji i wskazówek dla nauczyciela dotyczących metod i form pracy z uczniem podczas zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych, a także przykładowe metody oceny umiejętności i wiedzy ucznia.
Rozdziały poświęcone kolejnym etapom edukacji dziecka zdolnego zawierają sprawdzone propozycje na-
uczycieli praktyków, przeznaczone do bezpośredniego wykorzystania przez nauczyciela podczas zajęć. W każdej
części znajdują się: jeden arkusz diagnostyczny, dwa szczegółowe scenariusze zajęć z uczniem zdolnym i pięć
szkiców zajęć, a także jeden przykładowy arkusz pozwalający sprawdzić przyrost wiedzy i umiejętności ucznia.
W rozdziale przeznaczonym dla rodziców uzdolnionych dzieci podane zostały przykładowe sposoby rozpo-
znawania uzdolnień, możliwości pomocy dziecku zdolnemu w rozwijaniu jego pasji oraz wskazówki dotyczące
współpracy z nauczycielem. Rodzice znajdą także pomysły na twórcze wykorzystanie zdolności informatycznych
dziecka do rozwiązywania problemów praktycznych i rozwijania jego predyspozycji i zdolności.
W publikacji wykorzystano literaturę i wiedzę z zakresu pedagogiki i dydaktyki szkolnej oraz psychologii,
a ponadto materiały opracowane w ramach projektu Ośrodka Rozwoju Edukacji pn.
Opracowanie i wdrożenie
kompleksowego systemu pracy uczniem zdolnym.
Autorki zapraszają do lektury i żywią wielką nadzieję, że przekazana w Państwa ręce publikacja będzie pomocna
w diagnozowaniu uzdolnień oraz pracy z dzieckiem uzdolnionym informatycznie.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin