zpz wyk 5.docx

(17 KB) Pobierz

Temat: Przestępczość na szkodę funduszy unijnych

Europejska polityka spójności UE 2007- 2013-10-24

 

POLITYKA SPÓJNOŚCI- polityka ujęta w traktatach unijnych przez przyjęcie jednolitego Aktu Europejskiego w 1986 roku służąca wzmacnianiu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej poprzez zmniejszenie różnic w poziomie życia i rozwoju gospodarczego między najbiedniejszymi i najbogatszymi regionami państw Członkowskich UE

 

Myśl przewodnia KE na lata 2007-2013 – większy wzrost gospodarczy i zatrudnienie we wszystkich regionach i miastach UE

 

Spójność gospodarcza mierzona jest za pomocą produktu krajowego brutto na mieszkańca uwzględniając parytet siły nabywczej

-Spójność społeczna – za pomocą wskaźnika stopy bezrobocia, ale coraz częściej jako miernik uwzględnia się stopę partycypacji

 

Polityka UE:

-inne

-polityka sp

 

Cele polityki spójności

1.       Konwergencja

Cel priorytetowy, wspiera ezrost i tworzenie nowych miejsc pracy w regionach najbiedniejszych

Rrgiony Kwalifikujące się: regiony poziomu NUTS 2 – Klasyfikacja Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych

KIERUNEK- ukierunkowany na przyspieszenie konwergencji najsłabiej rozwiniętych regionów i państw członkowskich poprzez poprawę warunków wzrostu zatrudnienia dzięki zwiększeniu ilości i poprawie jakości inwestycji w kapitał ludzki i rzeczowy, rozwojowi innowacyjności

Finansowanie funduszy strukturalnych – regiony tzw. efektu statystycznego czyli regiony które kwalifikowałyby się do pomocy , gdy próg kwalifikalności pozostał na poziomie

 

KONWERGENCJA

To podstawowe pojęcie z zakresu polityki spójności UE. Tak określono jeden z jej celów

Cel ten wiąże się ze wspieraniem wzrostu

 

2.       Cel : konkurencyjność regionalna i zatrudnienie

Wspiera zmiany strukturalne w regionach nie kwalifikujących się do celu 1, oraz zmiany na rynku pracy

Regiony nie kwalifikujące się do finansowania ….

3.       Cel: europejska współpraca terytorialna

Wspiera terytorialna konkurencyjność oraz promuje harmonijny i zrównoważony rozwój terytorialny UE w ramach 3 komponentów: trans granicznego, transnarodowego oraz międzyregionalnego

 

Polityka spójności UE 2014-2020

W latach tych w Polsce na poziomie krajowym będzie można ubiegac się o wsparcie w ramach 8 programów operacyjnych oraz programów Eur

 

 

kontrola S i FS

-sprawdzenie czy beneficjenci realizują projekty zgodnie z przepisami prawa, obowiązującymi zasadami oraz umową o dofinansowanie projektu

Przedmiotowa kontrola ma charakter permanentny – poszczególne jej elementy obejmuja projektodawcę prawie na wszystkich etapach cyklu życia projektu:

-kontrola systemowa- ma miejsce w przypadku gdy IŻ deleguje część swoich funkcji związanych z zarządzaniem i kontrolą PO innym podmiotom

·         Zgodność wybieranych projektów z kryteriami mającymi zastosowanie do danego programu operacyjnego

·         Zgodność realizowanych projektów z odpowiednimi zasadami prawa wspólnotowego oraz prawa krajowego przez cały okres realizacji

·         Istnienie informatycznego systemu rejestracji

·         Istnienie odpowiedniej ścieżki audytu tj. zgodnie z art. 15 rozporządzenia Komisji WWE

·         Istnienie procedur zapewniających, że wszystkie dokumenty dotyczące wydatków i audytów wymagane do zapewnienia właściwej ścieżki audtytu

-kontrola realizacji projektu- polega na sprawdzeniu

·         Wniosek o płatność wraz z załączonymi kopiami dokumentów poświadczonymi przez beneficjenta za zgodność z oryginałem, potwierdzającymi poniesione wydatki lubv wraz z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki

 

Nieprawidłowość w realizacji projektu

Zgodnie z art. 2 pkt 7 rozp Rady WE za nieprawidłowość należy uważać jakiekolwiek naruszenie przepisu prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie

Do grupy nieprawidłowości podlegający raportowaniu dop KE zaliczamy:

-nieprawidłowości będące przedmiotem wstępnego ustalenia administracyjnego lub sądowego, stwierdzone bądź podejrzewane w związku z realizacją programów operacyjnych, podlegające niezwłocznemu zgłoszeniu

Niepodlegające raportowaniu:

- wykorzystaniu lub przedstawieniu nieprawdziwych niepoprawnych lub niepełnych oświadczeń lub dokumentów w celu sprzeniewierzenia lub bezprawnego zatrzymania środków

 

Typowe przypadki nieprawidłowości:

1.podanie nieprawdziwych informacji w aplikacjach

2.Procedura przetargowa- nieprzestrzeganie zasady równości konkurencji

3.Zakup maszyn od firmy powiązanej z beneficjentem kapitałowo i osobowo

4.Kwalifikowalność kosztów – współfinansowanie tzw. robót dodatkowych

5.Brak realizacji projektu

 

Skutki wykrycia nieprawidłowości:

1.       Wszczęcie postępowania karnego

2.       Zwrot środków dofinansowania

3.       Wykluczenie z otrzymania dofinansowania

4.       Zwrot środków otrzymanych jako refundacja wydatków uznanych za nieprawidłowe

5.       Odmowa refundacji wydatków uznanych za nieprawidłowe

6.       Potrącenie środków uznanych za nieprawidłowe z kolejnej tanszy refundacji

7.       Naprawienie szkody

 

Podstawa prawna oraz umiejscowienie Instytucji Certyfikującej

Instytucja Certyfikująca to komórka organizacyjna utworzona przez Ministra Rozwoju Regionalnego odpowiedzialna za certyfikację wydatków ponoszonych w ramach funduszy europejskich. Jest ona niezależna od Instytucji Zarządzających poszczególnymi programami operacyjnymi.

 

 

Nieprawidło0wość:

-jakiekolwiek naruszenie przepisów prawa wspólnotowego

-wynikające z działania lub zaniedbania ze strony podmiotu gospodarczego

-które spowodowało lub może spowodować szkodę w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich w związku z finansowaniem nieuzasadnionego wydatku z budżetu Wspólnotowego

 

Ważne definicje

- nieprawidłowość

-nadużycie finansowe-  jakiekolwiek celowe działanie lub zaniechanie w zakresie wykorzystania lub przedstawienia nieprawdziwych niepoprawnych lub niepełnych oświadczeń lub dokumentów, nieujawnienie informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku………..

 

PRZYKŁADY NIEPRAWIDŁOWOŚCI

-naruszenie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych

- fałszerstwo dokumentów

- Oszustwa

- poświadczenie nieprawdy

- wyłudzenie środków publicznych

 

DOTACJA- bezzwrotna pomoc finansowa, uzupełnia środki własne ale ich nie zastępuje. Zazwyczaj jest to refundacja kosztów, które beneficjent poniósł. Oznacza to że na realizację projektów, które otrzymały dotację np. z funduszy strukturalnych….

 

Przedsiębiorcy będą mogli pozyskać dotacje na przedsięwzięcia ………..

Przykłady przestępstw

Art. 270 kk

271

272

273

286

297

303

82

 

System kontroli:

Instytucje krajowe

-IŻ, IA, IC, NIK, UZP

Instytucje wspólnotowe:

-KE, OLAF, ETO

 

Kontrole IŻ:

- weryfikają wydatki sprawdzające: dostarczenie współfinansowanych towarów i usług, faktyczne podniesienie zadeklarowanych wydatków

 

Weryfikacja dokumentów:

-dotyczy wniosku o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami oraz wniosku o płatność zawierającego w okresie programowania 2007-2013 również częścią sprawozdawczą

-przeprowadzana jest z zachowaniem zasady „dwóch par oczu”

 

Kontrole wykonywane są (na miejscu):

-przed podpisaniem umowy o dofinansowanie- zestawienie wydatków i dokumentów potwierdzających ich poniesienie, kontrole procedur zawierania umów,

-w trakcie realizacji projektu- wniosków o płatność, procedur zawierania umów

-na zakończenie realizacji projektu- wnioski o płatność końcową, dokumentacji złożonej przez beneficjenta

-po zakończeniu realizacji projektu- trwałość

 

Kontrola Prezesa UZP

-174 kontrole – brak naruszeń

-125 kontroli – naruszenia ustawy PZP

 

Rabunek projektu:

-środki własne

-kredyt bankowy

-dotacja

-zapłata za towary

-zapłata za usługi

 

Zakres kompetencji kontrolnych Prezesa UZP:

1.kontrole doraźne

2.kontrole uprzednie obligatoryjne…

 

Taktyka Zwalczania Przestępczości godzącej w budżet wspólnoty- jest to przestępczość gospodarcza czy też inaczej ujmując…………

 

Źródła informacji- zawiadomienie instytucji kontrolnych

Zgłoś jeśli naruszono regulamin