Temat: Przestępczość na szkodę funduszy unijnych
Europejska polityka spójności UE 2007- 2013-10-24
POLITYKA SPÓJNOŚCI- polityka ujęta w traktatach unijnych przez przyjęcie jednolitego Aktu Europejskiego w 1986 roku służąca wzmacnianiu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej poprzez zmniejszenie różnic w poziomie życia i rozwoju gospodarczego między najbiedniejszymi i najbogatszymi regionami państw Członkowskich UE
Myśl przewodnia KE na lata 2007-2013 – większy wzrost gospodarczy i zatrudnienie we wszystkich regionach i miastach UE
Spójność gospodarcza mierzona jest za pomocą produktu krajowego brutto na mieszkańca uwzględniając parytet siły nabywczej
-Spójność społeczna – za pomocą wskaźnika stopy bezrobocia, ale coraz częściej jako miernik uwzględnia się stopę partycypacji
Polityka UE:
-inne
-polityka sp
Cele polityki spójności
1. Konwergencja
Cel priorytetowy, wspiera ezrost i tworzenie nowych miejsc pracy w regionach najbiedniejszych
Rrgiony Kwalifikujące się: regiony poziomu NUTS 2 – Klasyfikacja Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych
KIERUNEK- ukierunkowany na przyspieszenie konwergencji najsłabiej rozwiniętych regionów i państw członkowskich poprzez poprawę warunków wzrostu zatrudnienia dzięki zwiększeniu ilości i poprawie jakości inwestycji w kapitał ludzki i rzeczowy, rozwojowi innowacyjności
Finansowanie funduszy strukturalnych – regiony tzw. efektu statystycznego czyli regiony które kwalifikowałyby się do pomocy , gdy próg kwalifikalności pozostał na poziomie
KONWERGENCJA
To podstawowe pojęcie z zakresu polityki spójności UE. Tak określono jeden z jej celów
Cel ten wiąże się ze wspieraniem wzrostu
2. Cel : konkurencyjność regionalna i zatrudnienie
Wspiera zmiany strukturalne w regionach nie kwalifikujących się do celu 1, oraz zmiany na rynku pracy
Regiony nie kwalifikujące się do finansowania ….
3. Cel: europejska współpraca terytorialna
Wspiera terytorialna konkurencyjność oraz promuje harmonijny i zrównoważony rozwój terytorialny UE w ramach 3 komponentów: trans granicznego, transnarodowego oraz międzyregionalnego
Polityka spójności UE 2014-2020
W latach tych w Polsce na poziomie krajowym będzie można ubiegac się o wsparcie w ramach 8 programów operacyjnych oraz programów Eur
kontrola S i FS
-sprawdzenie czy beneficjenci realizują projekty zgodnie z przepisami prawa, obowiązującymi zasadami oraz umową o dofinansowanie projektu
Przedmiotowa kontrola ma charakter permanentny – poszczególne jej elementy obejmuja projektodawcę prawie na wszystkich etapach cyklu życia projektu:
-kontrola systemowa- ma miejsce w przypadku gdy IŻ deleguje część swoich funkcji związanych z zarządzaniem i kontrolą PO innym podmiotom
· Zgodność wybieranych projektów z kryteriami mającymi zastosowanie do danego programu operacyjnego
· Zgodność realizowanych projektów z odpowiednimi zasadami prawa wspólnotowego oraz prawa krajowego przez cały okres realizacji
· Istnienie informatycznego systemu rejestracji
· Istnienie odpowiedniej ścieżki audytu tj. zgodnie z art. 15 rozporządzenia Komisji WWE
· Istnienie procedur zapewniających, że wszystkie dokumenty dotyczące wydatków i audytów wymagane do zapewnienia właściwej ścieżki audtytu
-kontrola realizacji projektu- polega na sprawdzeniu
· Wniosek o płatność wraz z załączonymi kopiami dokumentów poświadczonymi przez beneficjenta za zgodność z oryginałem, potwierdzającymi poniesione wydatki lubv wraz z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki
Nieprawidłowość w realizacji projektu
Zgodnie z art. 2 pkt 7 rozp Rady WE za nieprawidłowość należy uważać jakiekolwiek naruszenie przepisu prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie
Do grupy nieprawidłowości podlegający raportowaniu dop KE zaliczamy:
-nieprawidłowości będące przedmiotem wstępnego ustalenia administracyjnego lub sądowego, stwierdzone bądź podejrzewane w związku z realizacją programów operacyjnych, podlegające niezwłocznemu zgłoszeniu
Niepodlegające raportowaniu:
- wykorzystaniu lub przedstawieniu nieprawdziwych niepoprawnych lub niepełnych oświadczeń lub dokumentów w celu sprzeniewierzenia lub bezprawnego zatrzymania środków
Typowe przypadki nieprawidłowości:
1.podanie nieprawdziwych informacji w aplikacjach
2.Procedura przetargowa- nieprzestrzeganie zasady równości konkurencji
3.Zakup maszyn od firmy powiązanej z beneficjentem kapitałowo i osobowo
4.Kwalifikowalność kosztów – współfinansowanie tzw. robót dodatkowych
5.Brak realizacji projektu
Skutki wykrycia nieprawidłowości:
1. Wszczęcie postępowania karnego
2. Zwrot środków dofinansowania
3. Wykluczenie z otrzymania dofinansowania
4. Zwrot środków otrzymanych jako refundacja wydatków uznanych za nieprawidłowe
5. Odmowa refundacji wydatków uznanych za nieprawidłowe
6. Potrącenie środków uznanych za nieprawidłowe z kolejnej tanszy refundacji
7. Naprawienie szkody
Podstawa prawna oraz umiejscowienie Instytucji Certyfikującej
Instytucja Certyfikująca to komórka organizacyjna utworzona przez Ministra Rozwoju Regionalnego odpowiedzialna za certyfikację wydatków ponoszonych w ramach funduszy europejskich. Jest ona niezależna od Instytucji Zarządzających poszczególnymi programami operacyjnymi.
Nieprawidło0wość:
-jakiekolwiek naruszenie przepisów prawa wspólnotowego
-wynikające z działania lub zaniedbania ze strony podmiotu gospodarczego
-które spowodowało lub może spowodować szkodę w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich w związku z finansowaniem nieuzasadnionego wydatku z budżetu Wspólnotowego
Ważne definicje
- nieprawidłowość
-nadużycie finansowe- jakiekolwiek celowe działanie lub zaniechanie w zakresie wykorzystania lub przedstawienia nieprawdziwych niepoprawnych lub niepełnych oświadczeń lub dokumentów, nieujawnienie informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku………..
PRZYKŁADY NIEPRAWIDŁOWOŚCI
-naruszenie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych
- fałszerstwo dokumentów
- Oszustwa
- poświadczenie nieprawdy
- wyłudzenie środków publicznych
DOTACJA- bezzwrotna pomoc finansowa, uzupełnia środki własne ale ich nie zastępuje. Zazwyczaj jest to refundacja kosztów, które beneficjent poniósł. Oznacza to że na realizację projektów, które otrzymały dotację np. z funduszy strukturalnych….
Przedsiębiorcy będą mogli pozyskać dotacje na przedsięwzięcia ………..
Przykłady przestępstw
Art. 270 kk
271
272
273
286
297
303
82
System kontroli:
Instytucje krajowe
-IŻ, IA, IC, NIK, UZP
Instytucje wspólnotowe:
-KE, OLAF, ETO
Kontrole IŻ:
- weryfikają wydatki sprawdzające: dostarczenie współfinansowanych towarów i usług, faktyczne podniesienie zadeklarowanych wydatków
Weryfikacja dokumentów:
-dotyczy wniosku o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami oraz wniosku o płatność zawierającego w okresie programowania 2007-2013 również częścią sprawozdawczą
-przeprowadzana jest z zachowaniem zasady „dwóch par oczu”
Kontrole wykonywane są (na miejscu):
-przed podpisaniem umowy o dofinansowanie- zestawienie wydatków i dokumentów potwierdzających ich poniesienie, kontrole procedur zawierania umów,
-w trakcie realizacji projektu- wniosków o płatność, procedur zawierania umów
-na zakończenie realizacji projektu- wnioski o płatność końcową, dokumentacji złożonej przez beneficjenta
-po zakończeniu realizacji projektu- trwałość
Kontrola Prezesa UZP
-174 kontrole – brak naruszeń
-125 kontroli – naruszenia ustawy PZP
Rabunek projektu:
-środki własne
-kredyt bankowy
-dotacja
-zapłata za towary
-zapłata za usługi
Zakres kompetencji kontrolnych Prezesa UZP:
1.kontrole doraźne
2.kontrole uprzednie obligatoryjne…
Taktyka Zwalczania Przestępczości godzącej w budżet wspólnoty- jest to przestępczość gospodarcza czy też inaczej ujmując…………
Źródła informacji- zawiadomienie instytucji kontrolnych
ela199117