2014_09_program praktyk mechanik1.docx

(154 KB) Pobierz

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU

technik mechanik, 311504

na podbudowie kwalifikacji M.17. w zawodzie mechanik-monter maszyn i urządzeń

O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ           TYP SZKOŁY: TECHNIKUM                  RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY

 

Warszawa 2012

 

1.      Praktyki zawodowe

1.1.         Bezpieczeństwo procesu produkcyjnego części maszyn i urządzeń

1.2.         Praca w małym zespole

12.3.              Jakość procesu produkcyjnego części maszyn i urządzeń

12.1. Bezpieczeństwo procesu produkcyjnego części maszyn i urządzeń

Uszczegółowione efekty kształcenia

Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi

Poziom wymagań programowych

Kategoria taksonomiczna

Materiał nauczania

BHP(1)4 scharakteryzować wymagania bezpieczeństwa dotyczące procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń;

P

B

           Przepisy prawne dotyczące zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w branży mechanicznej.

           Kodeks pracy- maszyny(Art. 215, Art. 216. Art.217).

           Ogólne wymagania w stosunku do maszyn i narzędzi

           Wyciąg z rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn

           Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006

           Obsługa i stosowanie maszyn, narzędzi i innych urządzeń technicznych wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP

           Przepisy prawne dotyczące ochrony przeciwpożarowej w branży mechanicznej.

           Przepisy prawne dotyczące ochrony środowiska w branży mechanicznej.

           Barwy i znaki bezpieczeństwa(zakazu, nakazu, ostrzegawcze, informacyjne)

BHP(1)5 wyjaśnić pojęcie ergonomia;

P

B

BHP(1)6 wyjaśnić pojęcie ochrona środowiska;

P

B

BHP(3)3 zinterpretować podstawowe prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładach produkcyjnych branży mechanicznej;

P

B

BHP(8)3 zastosować środki ochrony indywidualnej podczas obróbki ręcznej i maszynowej części maszyn i urządzeń;

P

B

BHP(8)4 zastosować środki ochrony indywidualnej podczas montażu, naprawy i obsługi maszyn i urządzeń;

P

B

BHP(8)5 zastosować środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas transportu i składowania materiałów;

PP

C

BHP(9)10 przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zastosować przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas obróbki ręcznej i maszynowej części maszyn i urządzeń;

P

C

BHP(9)11 przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zastosować przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas montażu, naprawy i obsługi maszyn i urządzeń;

P

C

BHP(9)12 przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zastosować przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas transportu i składowania materiałów;

P

C

BHP(9)13 scharakteryzować: sposoby eliminowania zagrożeń urazami mechanicznymi, zagrożeń związanych z prądem elektrycznym i substancjami niebezpiecznymi;

P

C

BHP(9)14 zorganizować bezpieczne i ergonomiczne stanowisko pracy do wykonania zadań zawodowych branży mechanicznej;

P

C

Planowane zadania (ćwiczenia)

-         Dobieranie środków ochrony indywidualnej do wykonywanych prac obróbki, montażu, naprawy, obsługi maszyn i urządzeń.

-         Wskazywanie konsekwencji naruszenia przepisów i zasad bhp podczas wykonywania obróbki ręcznej i maszynowej części maszyn i urządzeń.

-         Wskazywanie konsekwencji naruszenia przepisów i zasad bhp i ochrony środowiska podczas wykonywania montażu, naprawy i obsługi maszyn i urządzeń.

Warunki osiągania efektów kształcenia, w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne

Z proponowanej ilości zadań można wybrać te, które są możliwe do wykonania w danym zakładzie. Wszystkie zadania są przewidziane do realizacji w systemie jednej 8 godzinnej zmiany.

Praktyka u pracodawców ma na celu zdobycie wiedzy praktycznej, a tym samym zwiększenie skuteczności procesu nauczania Praktyka zawodowa ma na celu pogłębienie wiadomości nabytych w szkole oraz doskonalenie umiejętności zawodowych na różnych stanowiskach pracy. Praktyka zawodowa powinna również przygotować uczniów do kierowania pracą innych, wykształcić umiejętność pracy i współdziałania w zespole, poczucie odpowiedzialności za jakość pracy, poszanowanie mienia, uczciwość.

Środki dydaktyczne

Wyposażenie zakładu pracy.

Zalecane metody dydaktyczne

Dominującą metodą kształcenia powinna być próba pracy.

Formy organizacyjne

Zajęcia powinny być prowadzone indywidualnie.

Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia

Do oceny osiągnięć efektów kształcenia uczących się proponuje się stosowanie ćwiczeń, projektów i testów praktycznych zaopatrzonych w kryteria oceny dokładności wykonania, zgodności ze wzorcem, stosowaniem obowiązujących w zakładzie zasad organizacji pracy i bezpieczeństwa oraz ocena postawy ucznia podczas praktyki, współpraca z innymi osobami, dyscyplina.

Formy indywidualizacji pracy uczniów uwzględniające:

-         dostosowanie warunków pracy w przedsiębiorstwie,

-         dostosowanie do możliwości technologicznych przedsiębiorstwa

Nauczyciel powinien:

-         udzielać wskazówek, jak się uczyć i pomagać w trakcie uczenia się,

-         pomóc ustalić realistyczne cele i oceniać uzyskane efekty,

-         stosować materiały odwołujące się do wielu zmysłów,

-         zadawać prace oparte na zainteresowaniach uczniów,

-         wyszukiwać w uczeniu się uczniów mocne strony i na nich opierać nauczanie,

-         zachęcać uczniów do pracy i wysiłku i pozytywnie motywować,

-         w ocenie uwzględniać również zaangażowanie i determinację uczniów podczas wykonywania zadania.

 

12.2. Praca w małym zespole

Uszczegółowione efekty kształcenia

Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi

Poziom wymagań programowych

Kategoria taksonomiczna

Materiał nauczania

OMZ(2)1 planować potrzeby kadrowe z uwzględnieniem czynników wewnętrznych i czynników otoczenia;

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin