Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
technik mechanik, 311504
na podbudowie kwalifikacji M.17. w zawodzie mechanik-monter maszyn i urządzeń
O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ TYP SZKOŁY: TECHNIKUM RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY
Warszawa 2012
1.1. Bezpieczeństwo procesu produkcyjnego części maszyn i urządzeń
1.2. Praca w małym zespole
12.3. Jakość procesu produkcyjnego części maszyn i urządzeń
12.1. Bezpieczeństwo procesu produkcyjnego części maszyn i urządzeń
Uszczegółowione efekty kształcenia
Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi
Poziom wymagań programowych
Kategoria taksonomiczna
Materiał nauczania
BHP(1)4 scharakteryzować wymagania bezpieczeństwa dotyczące procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń;
P
B
− Przepisy prawne dotyczące zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w branży mechanicznej.
− Kodeks pracy- maszyny(Art. 215, Art. 216. Art.217).
− Ogólne wymagania w stosunku do maszyn i narzędzi
− Wyciąg z rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn
− Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006
− Obsługa i stosowanie maszyn, narzędzi i innych urządzeń technicznych wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP
− Przepisy prawne dotyczące ochrony przeciwpożarowej w branży mechanicznej.
− Przepisy prawne dotyczące ochrony środowiska w branży mechanicznej.
− Barwy i znaki bezpieczeństwa(zakazu, nakazu, ostrzegawcze, informacyjne)
BHP(1)5 wyjaśnić pojęcie ergonomia;
BHP(1)6 wyjaśnić pojęcie ochrona środowiska;
BHP(3)3 zinterpretować podstawowe prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładach produkcyjnych branży mechanicznej;
BHP(8)3 zastosować środki ochrony indywidualnej podczas obróbki ręcznej i maszynowej części maszyn i urządzeń;
BHP(8)4 zastosować środki ochrony indywidualnej podczas montażu, naprawy i obsługi maszyn i urządzeń;
BHP(8)5 zastosować środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas transportu i składowania materiałów;
PP
C
BHP(9)10 przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zastosować przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas obróbki ręcznej i maszynowej części maszyn i urządzeń;
BHP(9)11 przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zastosować przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas montażu, naprawy i obsługi maszyn i urządzeń;
BHP(9)12 przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zastosować przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas transportu i składowania materiałów;
BHP(9)13 scharakteryzować: sposoby eliminowania zagrożeń urazami mechanicznymi, zagrożeń związanych z prądem elektrycznym i substancjami niebezpiecznymi;
BHP(9)14 zorganizować bezpieczne i ergonomiczne stanowisko pracy do wykonania zadań zawodowych branży mechanicznej;
Planowane zadania (ćwiczenia)
- Dobieranie środków ochrony indywidualnej do wykonywanych prac obróbki, montażu, naprawy, obsługi maszyn i urządzeń.
- Wskazywanie konsekwencji naruszenia przepisów i zasad bhp podczas wykonywania obróbki ręcznej i maszynowej części maszyn i urządzeń.
- Wskazywanie konsekwencji naruszenia przepisów i zasad bhp i ochrony środowiska podczas wykonywania montażu, naprawy i obsługi maszyn i urządzeń.
Warunki osiągania efektów kształcenia, w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne
Z proponowanej ilości zadań można wybrać te, które są możliwe do wykonania w danym zakładzie. Wszystkie zadania są przewidziane do realizacji w systemie jednej 8 godzinnej zmiany.
Praktyka u pracodawców ma na celu zdobycie wiedzy praktycznej, a tym samym zwiększenie skuteczności procesu nauczania Praktyka zawodowa ma na celu pogłębienie wiadomości nabytych w szkole oraz doskonalenie umiejętności zawodowych na różnych stanowiskach pracy. Praktyka zawodowa powinna również przygotować uczniów do kierowania pracą innych, wykształcić umiejętność pracy i współdziałania w zespole, poczucie odpowiedzialności za jakość pracy, poszanowanie mienia, uczciwość.
Środki dydaktyczne
Wyposażenie zakładu pracy.
Zalecane metody dydaktyczne
Dominującą metodą kształcenia powinna być próba pracy.
Formy organizacyjne
Zajęcia powinny być prowadzone indywidualnie.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia
Do oceny osiągnięć efektów kształcenia uczących się proponuje się stosowanie ćwiczeń, projektów i testów praktycznych zaopatrzonych w kryteria oceny dokładności wykonania, zgodności ze wzorcem, stosowaniem obowiązujących w zakładzie zasad organizacji pracy i bezpieczeństwa oraz ocena postawy ucznia podczas praktyki, współpraca z innymi osobami, dyscyplina.
Formy indywidualizacji pracy uczniów uwzględniające:
- dostosowanie warunków pracy w przedsiębiorstwie,
- dostosowanie do możliwości technologicznych przedsiębiorstwa
Nauczyciel powinien:
- udzielać wskazówek, jak się uczyć i pomagać w trakcie uczenia się,
- pomóc ustalić realistyczne cele i oceniać uzyskane efekty,
- stosować materiały odwołujące się do wielu zmysłów,
- zadawać prace oparte na zainteresowaniach uczniów,
- wyszukiwać w uczeniu się uczniów mocne strony i na nich opierać nauczanie,
- zachęcać uczniów do pracy i wysiłku i pozytywnie motywować,
- w ocenie uwzględniać również zaangażowanie i determinację uczniów podczas wykonywania zadania.
12.2. Praca w małym zespole
OMZ(2)1 planować potrzeby kadrowe z uwzględnieniem czynników wewnętrznych i czynników otoczenia;
jrataj