Rozwiązania_S1_S2_S4_S5_S6.pdf

(292 KB) Pobierz
SPRAWDZIAN
OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015
CZĘŚĆ 1.
JĘZYK POLSKI I MATEMATYKA
ROZWIĄZANIA ZADAŃ I SCHEMAT PUNKTOWANIA
(S1, S2, S4, S5, S6)
GRUDZIEŃ 2013
Zadanie 1.
Wymaganie ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji. Uczeń
[…]
zdobywa świadomość języka jako
wartościowego i wielofunkcyjnego
narzędzia komunikacji,
[…]
uczy się
rozpoznawać różne teksty kultury, w tym
użytkowe oraz stosować odpowiednie
sposoby ich odbioru.
Rozwiązanie
B1
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie niepełnej lub błędnej odpowiedzi albo brak odpowiedzi.
Zadanie 2.
Wymaganie ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji. Uczeń
[…]
uczy się rozpoznawać różne teksty
kultury, w tym użytkowe oraz stosować
odpowiednie sposoby ich odbioru.
Rozwiązanie
FP
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie niepełnej lub błędnej odpowiedzi albo brak odpowiedzi.
Zadanie 3.
Wymaganie ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji. Uczeń
rozwija
[…]
umiejętność poszukiwania
interesujących go wiadomości, a także
ich porządkowania
[…].
Rozwiązanie
2F
Wymaganie szczegółowe
1.7. Uczeń wyszukuje w tekście
informacje wyrażone wprost i pośrednio
(ukryte).
Wymaganie szczegółowe
1.2. Uczeń określa temat i główną myśl
tekstu.
Wymaganie szczegółowe
1.4. Uczeń identyfikuje wypowiedź jako
tekst informacyjny, literacki
[…].
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie niepełnej lub błędnej odpowiedzi albo brak odpowiedzi.
Zadanie 4.
Wymaganie ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji. Uczeń
[…]
zdobywa świadomość języka jako
wartościowego i wielofunkcyjnego
narzędzia komunikacji
[…].
Rozwiązanie
B1
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie niepełnej lub błędnej odpowiedzi albo brak odpowiedzi.
Zadanie 5.
Wymaganie ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji. Uczeń
[…]
zdobywa świadomość języka jako
wartościowego i wielofunkcyjnego
narzędzia komunikacji
[…].
Rozwiązanie
AD
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie niepełnej lub błędnej odpowiedzi albo brak odpowiedzi.
Zadanie 6.
Wymaganie ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji. Uczeń
[…]
uczy się rozpoznawać różne teksty
kultury, w tym użytkowe oraz stosować
odpowiednie sposoby ich odbioru.
Rozwiązanie
A2
Wymaganie szczegółowe
1.7. Uczeń wyszukuje w tekście
informacje wyrażone wprost i pośrednio
(ukryte).
Wymaganie szczegółowe
3.4. Uczeń rozpoznaje w tekście formy
przypadków, liczb, osób, czasów
i rodzajów gramatycznych – rozumie ich
funkcje w wypowiedzi.
Wymaganie szczegółowe
3.3. Uczeń rozpoznaje w wypowiedziach
podstawowe części mowy
[…]
zaimek,
przyimek
[…]
i wskazuje różnice między
nimi.
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie niepełnej lub błędnej odpowiedzi albo brak odpowiedzi.
Zadanie 7.
Wymaganie ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji. Uczeń
rozwija
[…]
umiejętność poszukiwania
interesujących go wiadomości, a także
ich porządkowania
[…].
Rozwiązanie
PF
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie niepełnej lub błędnej odpowiedzi albo brak odpowiedzi.
Zadanie 8.
Wymaganie ogólne
II. Uczeń poznaje teksty kultury
odpowiednie dla stopnia rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego;
rozpoznaje ich konwencje gatunkowe
[…].
Rozwiązanie
A
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie błędnej odpowiedzi lub brak odpowiedzi.
Zadanie 9.
Wymaganie ogólne
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń poznaje teksty kultury
odpowiednie dla stopnia rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego
[…]
poznaje specyfikę literackich
[…]
sposobów wypowiedzi artystycznej
[…].
Rozwiązanie
D
Wymaganie szczegółowe
2.4. Uczeń rozpoznaje w tekście
literackim: porównanie, przenośnię,
epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy
[…].
Wymaganie szczegółowe
2.11. Uczeń identyfikuje
[…]
baśń
[…].
Wymagania szczegółowe
1.2. Uczeń określa temat i główną myśl
tekstu.
1.3. Uczeń identyfikuje
[…]
nadawcę
wypowiedzi.
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie błędnej odpowiedzi lub brak odpowiedzi.
Zadanie 10.
Wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji. Uczeń
[…]
zdobywa świadomość języka jako
wartościowego i wielofunkcyjnego
narzędzia komunikacji
[…].
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń poznaje teksty kultury
odpowiednie dla stopnia rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego
[…]
poznaje specyfikę literackich
[…]
sposobów wypowiedzi artystycznej
[…].
Rozwiązanie
C
Schemat punktowania
1 pkt – za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi.
0 pkt – za zaznaczenie błędnej odpowiedzi lub brak odpowiedzi.
Zadanie 11.
Wymaganie ogólne
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń rozwija
umiejętność wypowiadania się w mowie
i piśmie na tematy
[…]
związane
z poznawanymi tekstami kultury
[…].
Przykładowe rozwiązania uczniowskie
Ojciec czuwa nad bezpieczeństwem dzieci wracających ze szkoły do domu.
Świadczy o tym cytat: „I z grządki całą widzi okolicę”.
Ojciec opiekuje się młodymi roślinami, dba o obejście domu. Wskazuje na to
cytat: „Przed domem ojciec wsparty na motyce, / Schyla się, trąca listki
rozwinięte”.
Ojciec wykonuje pracę, która wymaga wysiłku. „Przed domem ojciec wsparty
na motyce, / Schyla się”.
Wymaganie szczegółowe
1.1. Uczeń tworzy spójne teksty na
tematy
[…]
związane z otaczającą
rzeczywistością i poznanymi tekstami
kultury.
Wymagania szczegółowe
3.3. Uczeń rozpoznaje w wypowiedziach
podstawowe części mowy
[…]
czasownik
[…].
2.5. Uczeń rozpoznaje
[…]
rym
[…].
Zgłoś jeśli naruszono regulamin