Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.doc

(36 KB) Pobierz
Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym

Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.

 

Dobra szkoła powinna znać potrzeby ucznia, środowiska w którym uczeń się znajduje i je rozumieć. Niezbędna więc jest dobra jej łączność ze środowiskiem lokalnym, znajomość lokalnej specyfiki kulturowej i społeczno-gospodarczej, różnego rodzaju problemów. Obecna szkoła stawia na przyszłe potrzeby społeczne. Wychowankowie mają być przygotowani do życia w przyszłości. Stąd konieczność współdziałania z władzami lokalnymi, instytucjami i organizacjami społecznymi, dobra znajomość rynku pracy i prognoz w tym względzie. W dobrej szkole wszyscy mówią jednym głosem w trakcie realizacji wizji rozwoju szkoły.  Wizja ta nie może zostać odgórnie narzucona i nakazana. Powinni ją stwarzać i ciągle udoskonalać (w debatach i dyskusjach) wszyscy zainteresowani: rodzice, uczniowie, nauczyciele.

Współpraca szkoły ze środowiskiem może służyć różnorodnym celom oraz przybierać postać różnych zadań, a w zależności od charakteru tych zadań może przybierać rozmaite formy:

1.      Działania szkoły na rzecz środowisk -: związane jest z:

·         rozwijaniem działalności pozalekcyjnej uczniów,

·         rozwijaniem zamiłowań i zainteresowań dzieci (służą temu celowi różne ogniska pracy pozaszkolnej np. MOK, kluby, świetlice),

·         zorganizowaniem stałej pomocy uczniom w przygotowywaniu się do lekcji,

·         udostępnieniem określonym grupom pomieszczeń i urządzeń szkolnych np. lekcje w muze­um, teatrze, zakładzie pracy, instytucji samorządowej itp.,

·         organizowaniem opieki prawnej nad dzieckiem zagrożonym wychowawczo

·         zapobieganiem przestępczości np. sądownictwo, kuratorzy, policja,

·         wzajemną pomocą w postaci doradztwa np. specjaliści, eksperci, rzeczoznawcy itp.,

·         przybliżaniem kultury, szczególnie środowiska lokalnego, np. muzea, teatry, kina.

    

2.      Wpływ środowiska na rzecz szkoły - związane jest z

·         współdziałaniem z samorządami lokalnymi – udział wychowawców w pracach komisji,

·         tworzeniem rad młodzieżowych, wspólne opracowywanie szczegółowego planu pracy.

3.      Działania ściśle zespolone w obu środowiskach.

·         działalność wychowawcza w środowisku

·         szkoła powinna inicjować i organizować kontakty z innymi instytucjami, poprzez przekazywanie określonych komunikatów

Myślenie o dobrej szkole jest równoznaczne z myśleniem o szkole bezpiecznej i przyjaznej, o instytucji zdolnej do przekształcania się i zmieniania, elastycznie reagującej na potrzeby.                   Nowa filozofia szkoły opiera się na współpracy wszystkich zainteresowanych: nauczycieli, uczniów, rodziców, całej społeczności lokalnej." 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin