Diagnoza - ważne.doc

(26 KB) Pobierz
Istnieją pewne charakterystyczne normy, które stosują logopedzi

Istnieją pewne charakterystyczne normy, które stosują logopedzi.

 

Głoska                                            wiek dziecka

[m] i [mi]                                          do 16 m.ż.

[t] i [d]                                             do 18 m.ż.

[l]                                                     do 3. r.ż.

[s] i [z]                                              do 30. m.ż.

[sz] i [ż]                                            do 4 r.ż.

[c] i [dz]                                            do 42. m.ż.

[cz] i [dż]                                          do 4,5 r.ż.

[r]                                                     do 5,5. r.ż.

 

 

Oceniam. Sprawdzam też odruchy, budowę anatomiczną aparatu artykulacyjnego (czyli tego wszystkiego czym mówimy), oddech. I oceniam funkcje poznawcze dziecka.

 

Sprawdzam jego motorykę dużą i małą, analizę i syntezę wzrokową i słuchową (!), grafoperpcepcję, sposób komunikacji pozawerbalnej, rozumienie mowy, lateralizację, pamięć symultaniczną i sekwencyjną, umiejętność kategoryzacji i układania sekwencji, myślenie przyczynowo - skutkowe i orientację przestrzenną oraz czasową. Oczywiście dla każdego dziecka jest inna norma. Inne są wymagania dla dwulatka, inne dla sześciolatka.

U dzieci starszych oceniam też wady wymowy. 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin