801.pdf
(
426 KB
)
Pobierz
Hieronim St. Kreis OSB
TYNIECKA IKEBANA
wprowadzenie
Spis treści
Opisy kompozycji
...................................................................9
Od autora...............................................................................1
IKEBANA
wiadomości ogólne
1. Ikebana – znaczenie terminu
.......................................20
2. Cechy charakterystyczne ikebany
...............................21
a) nurt tradycyjny........................................................21
b) nurt nowoczesny .....................................................2
3. Rola naczynia
...............................................................25
Typy naczyń
.................................................................25
Rozmiar naczynia........................................................26
4. Linie główne i podporządkowane
................................26
5. Style wprowadzające
....................................................27
a) wersja podstawowa .................................................27
b) wersja odwrócona ...................................................27
TYNIKE
podstawowe założenia
A. KLUCZE DO STYLÓW PODSTAWOWYCH
I ICH WARIANTÓW
1. Rosnące drzewo i style podstawowe
............................0
2.
Warianty stylów podstawowych
.................................. 1
.
Rzeźba kwiatowa
.........................................................2
4.
Kompozycje w stylu wolnym
.......................................2
B. WPROWADZENIE
W CZYTANIE GRAFICZNYCH ZAPISÓW
STYLÓW PODSTAWOWYCH I ICH WARIANTÓW
1. Graficzne zapisy kompozycji (schematy)
.....................
2.
Linie główne (podwójne czytanie)
...............................4
.
Linie podporządkowane (asysty)..................................4
4.
Określanie kątów
.........................................................35
5. Rozmiar naczynia
........................................................40
6.
Formaty kompozycji
....................................................40
7. Pozycje kenzanu w naczyniu niskim
...........................42
8. Wyprowadzanie linii w naczyniu wysokim
................4
9. Pozycje linii na kenzanie
..............................................44
C. STYLE PODSTAWOWE
1. Pionowy
........................................................................47
2. Ukośny
.........................................................................49
3. Horyzontalny
................................................................51
4. Kaskadowy
...................................................................53
D.
ZASTOSOWANIE MATERIAŁU ROŚLINNEGO
1. Zasady ogólne
..............................................................54
2. Kompozycje z jednego rodzaju materiału
....................55
3. Kompozycje z dwóch rodzajów materiału
...................57
4. Kompozycje z trzech rodzajów materiału
....................58
5. Materiał symboliczny
...................................................58
podstawowe
wiadomości techniczne
A. OGÓLNE TECHNIKI PRZYGOTOWAWCZE
(KONDYCJONOWANIE I FORMOWANIE)
1. Przygotowanie materiału roślinnego
............................62
a) odświeżanie roślin po transporcie bez wody
..........62
b) pobudzenie roślin do chłonięcia wody
....................6
c) udrożnienie tkanek przewodzących wodę
...............6
2. Strona przód – tył roślin...............................................64
3. Formowanie materiału
.................................................65
a) redukcje...................................................................65
b) uzupełnienia
............................................................66
c) wyginania ................................................................66
4
d) załamywania
...........................................................66
e) zacinania .................................................................66
4. Wyginanie liści
............................................................67
5. Wyginanie łodyg kwiatowych
......................................67
6. Wyginanie gałęzi
..........................................................68
7. Załamywanie gałęzi
.....................................................68
8. Zacinanie gałęzi
...........................................................69
B. TECHNIKI
STOSOWANE W NISKICH NACZYNIACH
(moribana)
1. Stabilizacja kenzanu w naczyniu
.................................70
2. Osadzanie roślin na kenzanie
......................................70
3. Ukrywanie kenzanu w kompozycji
.............................74
4. Osadzanie roślin bez kenzanu
......................................74
C. TECHNIKI
STOSOWANE W WYSOKICH NACZYNIACH
(nageire)
Osadzanie materiału
1. Zamocowanie bezpośrednie
.........................................75
a) rośliny wrzucane
.....................................................75
b) rośliny wyginane
.....................................................76
c) rośliny załamywane
.................................................77
2. Zamocowanie krzyżowe
..............................................78
3. Zamocowanie widłowe
................................................79
4. Przywiązana belka
.......................................................80
5. Zamocowanie łączone
..................................................81
6. Osadzanie roślin w centrum naczynia
.........................82
a) matagi kubari ..........................................................82
b) izutsu kubari............................................................83
c) kenzan .....................................................................83
7. Rurki pcv w naczyniu
..................................................84
5
Przykłady wiązań
1.
Wiązanie drutem
..........................................................88
2. Wiązanie
rafią
..............................................................90
.
Wiązanie wąską taśmą
.................................................91
KWIATY W LITURGII
przestrzeń sakralna
A. SPECYFIKA MIEJSCA ..................................................94
B. PODSTAWOWE ZASADY ODSŁANIANIA SACRUM
1. Akceptacja wystroju architektonicznego wnętrza
.......95
2. Postawa służby
.............................................................96
.
Miejsca i przedmioty święte
........................................97
4. Hierarchia ważności
.....................................................97
5. Funkcjonalność w liturgii
............................................98
6. Naturalny materiał roślinny, naczynia
.........................99
C. DROGA ROZWOJU
1. Dekoracja....................................................................
101
2. Podprowadzenie do modlitwy
...................................102
3. Przekaz tajemnic wiary
..............................................102
D. DROGA KWIATÓW w ujęciu chrześcijańskim
Etap 1: Przyjęcie daru
....................................................
105
Etap 2: Przemiana ..........................................................106
Etap : Ofiarowanie .......................................................106
podstawowe założenia
1.
Rok liturgiczny
........................................................... 110
2.
Symbolika linii głównych
.......................................... 112
.
Style uzupełniające
.................................................... 11
4.
Kompozycje o Przenajświętszej Trójcy
..................... 11
5. Rzeźba kwiatowa
....................................................... 11
6.
Kompozycje w stylu wolnym
..................................... 114
6
Plik z chomika:
clivie
Inne pliki z tego folderu:
134129.JPG
(5547 KB)
142427.JPG
(2896 KB)
142727.JPG
(2673 KB)
140100.JPG
(2683 KB)
135115.JPG
(2059 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 27.02.2021
Biografie
Biznes
Czasopisma
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin