23_235502_instruktor_tanca.doc

(228 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Instruktor tańca

(235502)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Specjaliści

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Instruktor tańca (235502)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN               978-83-7951-023-8 (23)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy,
zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/walidacji kompetencji                            7

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem
kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.               Organizowanie i reklamowanie zajęć tanecznych dla różnych grup uczestników Kz1                             10

3.2.               Tworzenie układów tanecznych przy akompaniamencie
muzycznym we współpracy z choreografem Kz2                             11

3.3.               Prowadzenie zajęć tanecznych Kz3                            12

3.4.               Kompetencje społeczne KzS                             13

4.              Profil kompetencji kluczowych                            14

5.              Słownik                            15

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach:

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

235502 Instruktor tańca

Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 7).

Grupa elementarna 2355 – Nauczyciele sztuki w placówkach pozaszkolnych (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2355 Other arts teachers).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja P. Edukacja, Dział 85. Edukacja, Grupa 85.5. Pozaszkolne formy edukacji.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 18 stanowiskach pracy w 18 instytucjach/przedsiębiorstwach (małe − 2, mikro − 16, w tym inne – 16 edukacja artystyczna/nauka tańca i 2 domy kultury), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Andrzej Z. ŁukomskiStudio Tańca A. Łukomski w Radomiu,

·       Grzegorz Gargula – Zespół Doskonalenia Tanecznego G. Gargula w Krakowie,

·       Jerzy OleszczyńskiOśrodek Sztuki Tanecznej LIDER w Lublinie,

·       Dorota Koprowska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.

Ewaluatorzy:

·       Wojciech Wójtowicz – PPHU Enosta Sp. z o.o. w Krakowie,

·       Paweł de Purbaix – Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Recenzenci:

·       Jarosław Korycki – Szkoła Tańca JAREMI w Pruszkowie,

·       Jacek Baczewski – Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży.

 


Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Barbara Mazur (przewodnicząca) – przedstawiciel pracodawców, Centrum Kultury i Promocji w Kraśniku,

·       Andrzej Gąsiorowski – Stowarzyszenie Sztuki i Edukacji Artystycznej, Szkoła Tańca AS w Krakowie,

·       Waldemar Wielgosz – Związek Zawodowy „Solidarność” Pracowników Kultury w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       07.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Instruktor tańca uczy różnych rodzajów tańca, np: klasycznego, towarzyskiego, ludowego, współczesnego, jazz, hip hop, street dance, baletu, opracowuje układy taneczne, dobiera odpowiedni rodzaj muzyki, współpracuje z choreografem.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Głównym zadaniem Instruktora tańca jest projektowanie i organizowanie różnorodnych zajęć tanecznych. Instruktor tańca pracuje z osobami różnymi pod względem płci, wieku, stanu zdrowia i poziomu sprawności fizycznej. Instruktor tańca prowadzi swoją działalność zawodową w grupach składających się z osób indywidualnych lub zespołach (pary taneczne, formacje o określonej liczbie uczestników na zajęciach). Podstawą pracy są kontakty z ludźmi. Objaśnienia prowadzącego wspomagane prawidłowym pokazem pozwalają uczestnikom łatwiej zrozumieć i opanować różne figury taneczne. Wzajemne kontakty powinny być kształtowane na zasadach pełnej dobrowolności, wspólnoty zainteresowań, bezkonfliktowości i wzajemnego poszanowania. Zadaniem, jakie często pojawia się, jest też konieczność przekonania osób uczestniczących w zajęciach do zmiany dotychczasowych zachowań i nawyków ruchowych.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Instruktor tańca może pracować w szkołach tańca, ośrodkach rekreacji, domach kultury, przedszkolach, szkołach, klubach fitness. Może też założyć własną szkołę tańca jako działalność gospodarczą. Instruktorzy tańca często łączą pracę instruktora z pracą tancerza lub choreografa. Praca instruktora tańca ma charakter zadaniowy. Zajęcia dla grup indywidualnych odbywają się najczęściej dwa razy w tygodniu przez cały rok. Zajęcia trwają zwykle 90 minut. Zespoły taneczne (formacje i pary turniejowe) trenują w innym rytmie (sesje minimum 2 dni, minimum 1 raz w miesiącu lub przygotowując się do występów częściej). Ogromna różnorodność programu, a także warunków, okoliczności i potrzeb nie pozwala na rutynę i szablonowość zajęć. Instruktor tańca, wykonując swoją pracę, jest narażony na przeciążenia układu kostno-mięśniowego. Istnieje zwiększone ryzyko przewlekłych chorób narządu ruchu, np.: urazów mięśni i przyczepów ścięgnistych, zmęczeniowych złamań kości.


2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Praca instruktora wymaga współpracy z ludźmi, dlatego konieczna jest łatwość nawiązywania kontaktów. Zachowanie instruktora powinna cechować życzliwość, spokój i opanowanie. Niezbędną cechą Instruktora tańca jest wytrwałość i cierpliwość, a także zdolność koncentracji (gdy prowadzi trening indywidualny) i podzielność uwagi (gdy ma do czynienia z większą grupą tańczących). Przydatna w tym zawodzie jest spostrzegawczość, dzięki której instruktor wychwytuje i koryguje błędy popełniane przez tańczących. Zajęcia urozmaicone, wzbogacone nowymi i ciekawymi pomysłami wymagają wyobraźni i myślenia twórczego. Objaśniając daną formę ruchu, Instruktor tańca musi jasno, poprawnie formułować i wydawać polecenia – przydatna jest łatwość wypowiadania się. Instruktor tańca powinien interesować się naukami medycznymi i biologią (budowa i funkcjonowanie organizmu ludzkiego), a także psychologią, dzięki której będzie lepiej rozumiał innych i jego praca będzie bardziej efektywna. Przeciwwskazaniem do pracy w zawodzie są przewlekłe choroby układu krążeniowego, oddechowego i układu kostno-mięśniowego, a także epilepsja i ostre stany chorobowe. Od instruktora tańca wymagana jest sprawność fizyczna, a także wyczulony wzrok i słuch.

2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie

Warunkiem podjęcia pracy w zawodzie instruktora tańca jest zwykle posiadanie wykształcenia wyższego drugiego stopnia z przygotowaniem pedagogicznym. Podstawą wykonywania zawodu instruktora tańca jest przygotowanie taneczne oraz znajomość tańca i bardzo dobre przygotowanie techniczne do nauczania przynajmniej jednego stylu tańca. Instruktorami często zostają wieloletni tancerze, którzy kończąc swoją karierę zakładają firmy taneczne. W zawodzie tym może pracować osoba o bardzo dobrej sprawności i wydolności fizycznej, dużej sprawności układu kostno-stawowego i mięśniowego, bowiem praca wymaga prezentowania większości figur tanecznych. Wymagana jest też sprawność narządu równowagi.

2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji

W zawodzie nie ma możliwości awansu w znaczeniu osiągania coraz wy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin