Instruktor tańca
(235502)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Instruktor tańca (235502)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-023-8 (23)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/walidacji kompetencji 7
2.7. Zadania zawodowe 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 9
3. Opis kompetencji zawodowych 10
3.1. Organizowanie i reklamowanie zajęć tanecznych dla różnych grup uczestników Kz1 10
3.2. Tworzenie układów tanecznych przy akompaniamencie muzycznym we współpracy z choreografem Kz2 11
3.3. Prowadzenie zajęć tanecznych Kz3 12
3.4. Kompetencje społeczne KzS 13
4. Profil kompetencji kluczowych 14
5. Słownik 15
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach:
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
235502 Instruktor tańca
Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 7).
Grupa elementarna 2355 – Nauczyciele sztuki w placówkach pozaszkolnych (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2355 Other arts teachers).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja P. Edukacja, Dział 85. Edukacja, Grupa 85.5. Pozaszkolne formy edukacji.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 18 stanowiskach pracy w 18 instytucjach/przedsiębiorstwach (małe − 2, mikro − 16, w tym inne – 16 edukacja artystyczna/nauka tańca i 2 domy kultury), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Andrzej Z. Łukomski – Studio Tańca A. Łukomski w Radomiu,
· Grzegorz Gargula – Zespół Doskonalenia Tanecznego G. Gargula w Krakowie,
· Jerzy Oleszczyński – Ośrodek Sztuki Tanecznej LIDER w Lublinie,
· Dorota Koprowska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.
Ewaluatorzy:
· Wojciech Wójtowicz – PPHU Enosta Sp. z o.o. w Krakowie,
· Paweł de Purbaix – Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Recenzenci:
· Jarosław Korycki – Szkoła Tańca JAREMI w Pruszkowie,
· Jacek Baczewski – Regionalny Ośrodek Kultury w Łomży.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Barbara Mazur (przewodnicząca) – przedstawiciel pracodawców, Centrum Kultury i Promocji w Kraśniku,
· Andrzej Gąsiorowski – Stowarzyszenie Sztuki i Edukacji Artystycznej, Szkoła Tańca AS w Krakowie,
· Waldemar Wielgosz – Związek Zawodowy „Solidarność” Pracowników Kultury w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 07.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Instruktor tańca uczy różnych rodzajów tańca, np: klasycznego, towarzyskiego, ludowego, współczesnego, jazz, hip hop, street dance, baletu, opracowuje układy taneczne, dobiera odpowiedni rodzaj muzyki, współpracuje z choreografem.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Głównym zadaniem Instruktora tańca jest projektowanie i organizowanie różnorodnych zajęć tanecznych. Instruktor tańca pracuje z osobami różnymi pod względem płci, wieku, stanu zdrowia i poziomu sprawności fizycznej. Instruktor tańca prowadzi swoją działalność zawodową w grupach składających się z osób indywidualnych lub zespołach (pary taneczne, formacje o określonej liczbie uczestników na zajęciach). Podstawą pracy są kontakty z ludźmi. Objaśnienia prowadzącego wspomagane prawidłowym pokazem pozwalają uczestnikom łatwiej zrozumieć i opanować różne figury taneczne. Wzajemne kontakty powinny być kształtowane na zasadach pełnej dobrowolności, wspólnoty zainteresowań, bezkonfliktowości i wzajemnego poszanowania. Zadaniem, jakie często pojawia się, jest też konieczność przekonania osób uczestniczących w zajęciach do zmiany dotychczasowych zachowań i nawyków ruchowych.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Instruktor tańca może pracować w szkołach tańca, ośrodkach rekreacji, domach kultury, przedszkolach, szkołach, klubach fitness. Może też założyć własną szkołę tańca jako działalność gospodarczą. Instruktorzy tańca często łączą pracę instruktora z pracą tancerza lub choreografa. Praca instruktora tańca ma charakter zadaniowy. Zajęcia dla grup indywidualnych odbywają się najczęściej dwa razy w tygodniu przez cały rok. Zajęcia trwają zwykle 90 minut. Zespoły taneczne (formacje i pary turniejowe) trenują w innym rytmie (sesje minimum 2 dni, minimum 1 raz w miesiącu lub przygotowując się do występów częściej). Ogromna różnorodność programu, a także warunków, okoliczności i potrzeb nie pozwala na rutynę i szablonowość zajęć. Instruktor tańca, wykonując swoją pracę, jest narażony na przeciążenia układu kostno-mięśniowego. Istnieje zwiększone ryzyko przewlekłych chorób narządu ruchu, np.: urazów mięśni i przyczepów ścięgnistych, zmęczeniowych złamań kości.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Praca instruktora wymaga współpracy z ludźmi, dlatego konieczna jest łatwość nawiązywania kontaktów. Zachowanie instruktora powinna cechować życzliwość, spokój i opanowanie. Niezbędną cechą Instruktora tańca jest wytrwałość i cierpliwość, a także zdolność koncentracji (gdy prowadzi trening indywidualny) i podzielność uwagi (gdy ma do czynienia z większą grupą tańczących). Przydatna w tym zawodzie jest spostrzegawczość, dzięki której instruktor wychwytuje i koryguje błędy popełniane przez tańczących. Zajęcia urozmaicone, wzbogacone nowymi i ciekawymi pomysłami wymagają wyobraźni i myślenia twórczego. Objaśniając daną formę ruchu, Instruktor tańca musi jasno, poprawnie formułować i wydawać polecenia – przydatna jest łatwość wypowiadania się. Instruktor tańca powinien interesować się naukami medycznymi i biologią (budowa i funkcjonowanie organizmu ludzkiego), a także psychologią, dzięki której będzie lepiej rozumiał innych i jego praca będzie bardziej efektywna. Przeciwwskazaniem do pracy w zawodzie są przewlekłe choroby układu krążeniowego, oddechowego i układu kostno-mięśniowego, a także epilepsja i ostre stany chorobowe. Od instruktora tańca wymagana jest sprawność fizyczna, a także wyczulony wzrok i słuch.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Warunkiem podjęcia pracy w zawodzie instruktora tańca jest zwykle posiadanie wykształcenia wyższego drugiego stopnia z przygotowaniem pedagogicznym. Podstawą wykonywania zawodu instruktora tańca jest przygotowanie taneczne oraz znajomość tańca i bardzo dobre przygotowanie techniczne do nauczania przynajmniej jednego stylu tańca. Instruktorami często zostają wieloletni tancerze, którzy kończąc swoją karierę zakładają firmy taneczne. W zawodzie tym może pracować osoba o bardzo dobrej sprawności i wydolności fizycznej, dużej sprawności układu kostno-stawowego i mięśniowego, bowiem praca wymaga prezentowania większości figur tanecznych. Wymagana jest też sprawność narządu równowagi.
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania//walidacji kompetencji
W zawodzie nie ma możliwości awansu w znaczeniu osiągania coraz wy...
bhp.KarolKa