Pracownik obsługi płacowej
(431301)
Pracownicy biurowi
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Pracownik obsługi płacowej (431301)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-135-8 (135)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 8
2.7. Zadania zawodowe 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 9
3. Opis kompetencji zawodowych 10
3.1. Prowadzenie spraw płacowych oraz rozliczeń świadczeń z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego Kz1 10
3.2. Prowadzenie rozliczeń z ZUS i urzędem skarbowym Kz2 11
3.3. Archiwizowanie dokumentów dotyczących rozliczeń z tytułu wynagrodzeń Kz3 12
3.4. Kompetencje społeczne KzS 12
4. Profil kompetencji kluczowych 13
5. Słownik 14
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach:
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
431301 Pracownik obsługi płacowej
Grupa wielka 4 – Pracownicy biurowi (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 4).
Grupa elementarna 4313 – Pracownicy obsługi płacowej (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie: 4313 Payroll clerks).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja N. Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca, Dział 82. Działalność związana z administracyjną obsługa biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, Grupa 82.1. Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 22 stanowiskach pracy w 15 przedsiębiorstwach (duże – 1, średnie – 8, małe − 5, mikro − 1, w tym produkcyjne − 2, handlowe − 2, usługowe − 6, administracyjne – 1, inne − 4), przeprowadzonych w marcu i kwietniu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Magdalena Dec – Komandor S.A. w Radomiu,
· Anna Sołśnia – Zespół Szkół Specjalnych w Grójcu,
· Teresa Czyż – Spółdzielnia mieszkaniowa „Stokłosy” w Warszawie,
· Jadwiga Furgalska – Firma „W. Lewandowski” PHU w Łodzi.
Ewaluatorzy:
· Daniela Barska – Zarząd Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie,
· Artur Gontarz – Gontarz Firma Usługowa w Zamościu.
Recenzenci:
· Jan Przydatek – ekspert niezależny, były pracownik Zyko Dróg S.C. w Radomiu,
· Małgorzata Łukaszewska – Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Andrzej Strębski (przewodniczący) – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie,
· Ryszard Michalczyk – Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami, EMR Consulting w Warszawie,
· Adrianna Filiks – przedstawiciel pracodawców, Feelman Group Sp. z o.o. w Warszawie,
· Anna Wolska – Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 10.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Pracownik obsługi płacowej realizuje zadania związane z obsługą finansową pracowników w zakresie wynagrodzeń.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Pracownik obsługi płacowej jest zawodem o charakterze biurowym. W zależności od struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa pracuje w dziale księgowości, dziale kadr i płac lub w samodzielnej komórce podległej bezpośrednio kierownikowi jednostki. Celem pracy jest bieżące naliczanie składników wynagrodzeń na podstawie o umów zawartych z pracownikami i zleceniobiorcami oraz dodatkowe ewidencje dotyczące czasu pracy. Pracownik obsługi płacowej rozlicza zobowiązania ubezpieczeniowe wobec ZUS oraz podatkowe wobec urzędu skarbowego. Sporządza i przekazuje do ZUS deklaracje należnych składek. Dokonuje rozliczeń wynagrodzenia za okres czasowej niezdolności do pracy, a także świadczenia pieniężnego z ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. Oblicza kwoty do wypłaty dla pracowników oraz generuje polecenia przelewów, które, po zatwierdzeniu przez uprawnioną osobę, zostają przekazane na konta bankowe pracowników. Pracownik obsługi płacowej sporządza roczne informacje o dochodach pracowników i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT). Na wniosek pracownika lub innych uprawnionych organów wydaje zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia dla różnych celów, w tym emerytalno-rentowych.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy pracownika obsługi płacowej jest biuro. Jest to praca wykonywana samodzielnie, z użyciem komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem. Do wykonywania pracy niezbędne jest stworzenie stanowiska zgodnie z przepisami i zasadami BHP i ergonomii. Czynnikiem uciążliwym dla zdrowia jest długotrwała praca w pozycji siedzącej, nadmiernie obciążająca układ mięśniowo-szkieletowy. Do wykonywania pracy wymagany jest spokój i skupienie, co wyklucza lokalizację stanowiska pracy w pobliżu urządzeń emitujących hałas. Pracę charakteryzują stałe, powtarzające się czynności. Przebiega zazwyczaj w systemie jednozmianowym.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Pracownik obsługi płacowej powinien cechować się umiejętnością logicznego myślenia, zdolnością koncentracji i podzielności uwagi. Ważna jest też umiejętność organizacji pracy, dokładność, systematyczność, terminowość, skrupulatność i spostrzegawczość. Pracownika obsługi płacowej, ze względu na charakter pracy, powinno cechować zdyscyplinowanie, wytrwałość i cierpliwość w wykonywaniu powierzonych zadań. Bardzo ważna jest też umiejętność współpracy z ludźmi. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu pracownika obsługi płacowej są wady wzroku i słuchu nie podlegające korekcji oraz schorzenia układu kostno-stawowego uniemożliwiające długotrwałą pracę w pozycji siedzącej. W zawodzie mogą być zatrudnione osoby z niepełnosprawnością ruchową kończyn dolnych, po dostosowaniu stanowiska pracy do ich potrzeb.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
...
bhp.KarolKa