135_431301_pracownik_obslugi_placowej.doc

(236 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Pracownik obsługi płacowej

(431301)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownicy biurowi

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Pracownik obsługi płacowej (431301)

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN               978-83-7951-135-8 (135)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6             

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.               Prowadzenie spraw płacowych oraz rozliczeń świadczeń z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego Kz1                             10

3.2.               Prowadzenie rozliczeń z ZUS i urzędem skarbowym Kz2                             11

3.3.               Archiwizowanie dokumentów dotyczących rozliczeń z tytułu wynagrodzeń Kz3                             12

3.4.               Kompetencje społeczne KzS                             12

4.              Profil kompetencji kluczowych                            13

5.              Słownik                            14

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach:

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

431301 Pracownik obsługi płacowej

Grupa wielka 4 – Pracownicy biurowi (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 4).

Grupa elementarna 4313 – Pracownicy obsługi płacowej (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie: 4313 Payroll clerks).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja N. Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca, Dział 82. Działalność związana z administracyjną obsługa biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, Grupa 82.1. Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 22 stanowiskach pracy w 15 przedsiębiorstwach (duże – 1, średnie – 8, małe − 5, mikro − 1, w tym produkcyjne − 2, handlowe − 2, usługowe − 6, administracyjne – 1, inne − 4), przeprowadzonych w marcu i kwietniu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Magdalena Dec – Komandor S.A. w Radomiu,

·       Anna Sołśnia              – Zespół Szkół Specjalnych w Grójcu,

·       Teresa Czyż               – Spółdzielnia mieszkaniowa „Stokłosy” w Warszawie,

·       Jadwiga Furgalska Firma „W. Lewandowski” PHU w Łodzi.

Ewaluatorzy:

·       Daniela Barska – Zarząd Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie,

·       Artur Gontarz – Gontarz Firma Usługowa w Zamościu.


Recenzenci:

·       Jan Przydatek – ekspert niezależny, były pracownik Zyko Dróg S.C. w Radomiu,

·       Małgorzata Łukaszewska – Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Andrzej Strębski (przewodniczący) – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie,

·       Ryszard Michalczyk – Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami, EMR Consulting w Warszawie,

·       Adrianna Filiks – przedstawiciel pracodawców, Feelman Group Sp. z o.o. w Warszawie,

·       Anna Wolska – Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       10.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Pracownik obsługi płacowej realizuje zadania związane z obsługą finansową pracowników w zakresie wynagrodzeń.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Pracownik obsługi płacowej jest zawodem o charakterze biurowym. W zależności od struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa pracuje w dziale księgowości, dziale kadr i płac lub w samodzielnej komórce podległej bezpośrednio kierownikowi jednostki. Celem pracy jest bieżące naliczanie składników wynagrodzeń na podstawie o umów zawartych z pracownikami i zleceniobiorcami oraz dodatkowe ewidencje dotyczące czasu pracy. Pracownik obsługi płacowej rozlicza zobowiązania ubezpieczeniowe wobec ZUS oraz podatkowe wobec urzędu skarbowego. Sporządza i przekazuje do ZUS deklaracje należnych składek. Dokonuje rozliczeń wynagrodzenia za okres czasowej niezdolności do pracy, a także świadczenia pieniężnego z ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. Oblicza kwoty do wypłaty dla pracowników oraz generuje polecenia przelewów, które, po zatwierdzeniu przez uprawnioną osobę, zostają przekazane na konta bankowe pracowników. Pracownik obsługi płacowej sporządza roczne informacje o dochodach pracowników i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT). Na wniosek pracownika lub innych uprawnionych organów wydaje zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia dla różnych celów, w tym emerytalno-rentowych.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy pracownika obsługi płacowej jest biuro. Jest to praca wykonywana samodzielnie, z użyciem komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem. Do wykonywania pracy niezbędne jest stworzenie stanowiska zgodnie z przepisami i zasadami BHP i ergonomii. Czynnikiem uciążliwym dla zdrowia jest długotrwała praca w pozycji siedzącej, nadmiernie obciążająca układ mięśniowo-szkieletowy. Do wykonywania pracy wymagany jest spokój i skupienie, co wyklucza lokalizację stanowiska pracy w pobliżu urządzeń emitujących hałas. Pracę charakteryzują stałe, powtarzające się czynności. Przebiega zazwyczaj w systemie jednozmianowym.

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Pracownik obsługi płacowej powinien cechować się umiejętnością logicznego myślenia, zdolnością koncentracji i podzielności uwagi. Ważna jest też umiejętność organizacji pracy, dokładność, systematyczność, terminowość, skrupulatność i spostrzegawczość. Pracownika obsługi płacowej, ze względu na charakter pracy, powinno cechować zdyscyplinowanie, wytrwałość i cierpliwość w wykonywaniu powierzonych zadań. Bardzo ważna jest też umiejętność współpracy z ludźmi. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu pracownika obsługi płacowej są wady wzroku i słuchu nie podlegające korekcji oraz schorzenia układu kostno-stawowego uniemożliwiające długotrwałą pracę w pozycji siedzącej. W zawodzie mogą być zatrudnione osoby z niepełnosprawnością ruchową kończyn dolnych, po dostosowaniu stanowiska pracy do ich potrzeb.

2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin