EUROPEJSKA INTEGRACJA REGIONALNA
wykłady
Definicje międzynarodowej integracji gospodarczej (MIG):
· Ujęcie etymologiczne: łączenie się dwóch lub więcej jednostek gospodarczych w większą całość
· Proces historyczny polegający na scalaniu różnych działalności gospodarczych zachodzących w 3 etapach: początkowo łączenie podmiotów gospodarczych w ramach regionów, następnie łączenie regionów w gospodarki narodowe a w końcowym etapie łączenie gospodarek narodowych w gospodarkę światową
· Idea solidarności między krajami wymieniającymi towary
· Układ powiązań gospodarczych między krajami
· Powstawanie organizmu gospodarczego obejmującego grupę krajów, który ze względu na wewnętrzne powiązania ekonomiczne wyodrębnia się z systemu gospodarki światowej
Międzynarodowa integracja gospodarcza (MIG) - proces wewnętrznych i wzajemnych dostosowań struktur gospodarczych łączących się krajów, powstawania strukturalnych powiązań ekonomicznych między tymi krajami, a w konsekwencji spajania ich w jedną całość stanowiącą możliwie jednolity mechanizm gospodarczy, dzięki czemu możliwy jest wzrost konkurencyjności tychże państw w skali międzynarodowej.
Pierwszoplanowe ogólne PRZESŁANKI integracji gospodarczej:
1. Dążenie do wzrostu efektywności gospodarowania
2. W skali makroekonomicznej - dynamizacja procesów wzrostowych jakie powinny mieć miejsce w integrujących się gospodarkach kraju.
Przesłanki integracji:
1. Ekonomiczne:
· Skala gospodarowania – pozytywny efekt skali produkcji zmniejszający koszty jednostkowe
· Specjalizacja produkcji – umożliwiająca proefektywnościowe wykorzystanie efektu skali
· Konieczność ponoszenia relatywnie wysokich nakładów na działalność rozwojową – wspomagającą postęp technologiczny i techniczny
· Odpowiednio chłonny rynek – niezbędny w celu równoważenia rynku globalnego (w związku ze wzrostem mocy wytwórczych w gospodarce światowej –zwiększającym globalną podaż towarów)
· Dążenie do utrzymania stabilnego i stosunkowo wysokiego wzrostu gospodarczego
· Wzrost konkurencyjności integrujących się gospodarek europejskich w stosunku do systemu gospodarek amerykańskiej, japońskiej, chińskiej
2. Polityczne: Tendencje do umacniania pozycji gospodarczo-politycznej danego organizmu gospodarczego w systemie gospodarki światowej, m.in. ustalone na konferencji jałtańskiej w 1945r.
Koncepcje integracji całościowej:
1. Prularizm (transakcjonizm), przesłankami tej koncepcji są:
a. Pokój
b. Bezpieczeństwo narodowe
c. Suwerenność państwowa
d. Działania dyplomatyczne
Przemiany społeczno-gospodarcze odbywają się w wyniku wzajemnego oddziaływania wielu czynników o równorzędnym znaczeniu.
Integracja polega na tworzeniu wspólnot o relatywnie wysokim i samosterującym poziomie wymiany dyplomatycznej, ekonomicznej, społecznej oraz politycznej przy czym ważną rolę odgrywa tu świadomość społeczeństwa, a także instytucji kreowanych przez nie.
2. Funkcjonalizm
Ujmowanie integracji dwuaspektowo: jako system podtrzymywania (stan) oraz system zmian (proces)
· Gospodarka jest traktowana jako system dynamiczny będący w ciągłym ruchu
· Integracja jako proces wzajemnych dostosowań
· efekt integracji (jej powodzenie) zależy od zdolności dostosowań działań poszczególnych państw do potrzeb wspólnoty i wypracowania rozwiązań uwzględniających jej interesy
3. Neofunkcjonalizm
· Analizuje on głównie mechanizmy współpracy regionalnej (integracja ekonomiczna i polityczna są współzależne, są ze sobą powiązane za pomocą „efektu rozprzestrzeniania się”)
· Integracja gospodarcza oraz unia polityczna są ze sobą wzajemnie powiązane: uczestnicy procesów integracyjnych najpierw podejmują decyzje o charakterze ekonomiczno-społecznym a następnie rozwijają sferę wzajemnych stosunków politycznych.
4. Federalizm
· Oparcie integracji na teorii międzynarodowego ładu pokojowego oraz na teorii organizacji politycznych funkcjonujących w ramach państw
· Integracja polega na scaleniu określonych funkcji państwa na szczeblu rządu federalnego oraz decentralizacji na poziomie regionalnym.
· ujęcie umiarkowane – tworzenie „paktu federalnego” ( pewne porozumienie między gospodarkami )
· ujęcie radykalne – „federacja gospodarek „ mająca władzę ponadnarodową w postaci zgromadzenia konstytucyjnego
Modele integracji zróżnicowanej:
· Model wielu szybkości - wszystkie państwa UE są zobligowane do realizacji wspólnych zadań przyjętych przez wspólnoty, ale mogą tego dokonywać w zróżnicowanym tempie; zadania zadania pochodzą z acquis; politykę gospodarczą różnicują terminy realizacji
· Model „zmiennej geometrii” - kraje zainteresowane współpracą w określonych dziedzinach, ściślejszą niż wynika to z acquis, mogą podejmować inicjatywy w tym kierunku na zasadzie tymczasowości lub trwałości; politykę gospodarczą różnicuje przestrzeń geograficzna
· Model „indywidualnych opcji” czyli „ pick and choose Europe ” - poszczególne kraje mogą dokonywać wyboru spośród zadań przyjętych przez wspólnotę, wybierając te, które odpowiadają im ze względu na interesy narodowe, utrzymując jedynie podstawowe zaangażowanie w realizację acquis; politykę gospodarczą różnicuje zakres integracji
Typy ugrupowań integracyjnych:
1. Stopień zinstytucjonalizowania formy kształtowania się zintegrowanych struktur gospodarczych
a. funkcjonalna (rynkowa) – tożsama z nieformalną.
Procesy integracyjne inicjowane są przez podmioty gospodarujące dążące do maksymalizacji produktywności dzięki aktywizacji wymiany międzynarodowej, przy czym instytucjonalny wymiar integracji ma zapewnić przede wszystkim sprawne działanie w ramach mechanizmu rynkowego.
Impuls do integracji stanowią podmioty gospodarcze
b. instytucjonalna – tożsama z formalną
Procesy ekonomiczne są kształtowane przez instytucje działające w ramach ugrupowania integracyjnego.
Impuls do integracji stanowią instytucje
2. Podmiot inicjujący procesy integracyjne
a. odgórna – władze państwowe lub samorządy
b. oddolna – podmioty gospodarcze w szczególności przedsiębiorcy, mieszkańcy regionów przygranicznych
3. Stopień wpływu poszczególnych krajów na decyzje podejmowane w ugrupowaniu integracyjnym, a dotyczące wszystkich jego członków
a. nie ograniczająca suwerenności (międzynarodowa)
b. ograniczają suwerenność (ponadnarodowa)
4. miejsce podejmowania kluczowych decyzji w zintegrowanym systemie gospodarczym
a. integracja równych partnerów (pozioma) - jednakowy wpływ na podejmowane decyzje
b. integracja nierównych partnerów (pionowa) - większy i mniejszy wpływ
Typy integracji gospodarczej wg charakteru powiązań w ugrupowaniu:
· Międzynarodowa integracja umowna państw suwerennych (integracja równych partnerów), przykłady: EFTA (European Free Trade Association), CEFTA (Central European Free Trade Agreement), NAFTA (North American Free Trade Agreement), MERCOSUR (Mereado Comun del Cono Sur), ASEAN (Association of South East Asian Nations)
· Ponadnarodowa integracja umowna państw dobrowolnie ograniczających suwerenność na rzecz instytucji integracyjnych ( integracja równych partnerów ) w trakcie realizacji; przykład: Unia Europejska
· Integracja nie równoprawna politycznie ( integracja nierównych partnerów )tzn. politycznie podporządkowana jednemu państwu; przykład: w przeszłości: Wlk. Brytania i jej kolonie, Francja i jej kolonie, w pewnej mierze również relacje Wlk. Brytanii i krajów Wspólnoty Brytyjskiej
· Integracja nie równoprawna gospodarczo (integracja nierównych partnerów) tzn. gospodarczo podporządkowana jednemu państwu; przykład: jak wyżej a także Meksyk-USA, niektóre kraje Ameryki południowej (np. Panama, Kostaryka, Honduras, Gwatemala)-USA
Główne cechy instytucjonalno-organizacyjnych form ugrupowań integracyjnych (formy integracji):
Forma integracji
Wysoki stopień liberalizacji wzajemnej wymiany handlowej (brak barier we wzajemnej wymianie handlowej)
Wspólna polityka handlowa, zastosowanie wspólnej zewnętrznej taryfy celnej i barier pozataryfowych
Swobodny przepływ czynników produkcji i towarów wewnątrz ugrupowania
Harmonizacja polityki ekonomicznej, wspólna waluta
Pełna unifikacja polityki ekonomicznej i zagranicznej, w tym obronnej, wspólne ponadnarodowe organa władzy
Stowarzyszenie (strefa) wolnego handlu
+
Unia celna
Wspólny rynek
Unia monetarna (ekonomiczna i walutowa)
Pełna integracja (gospodarcza i polityczna)
samkat