Mistrzowie Kina Amerykańskiego.docx

(78 KB) Pobierz

Notatki Mistrzowie Kina Amerykańskiego:

 

GREGG ARAKI:

Debiut: 1987 (przed przełomem dokonanym przez Soderbergha) – „Troje zagubionych ludzi w nocy”:

è    Zapowiada styl i tematykę późniejszych filmów

è    Rezygnacja z kina ściśle narracyjnego

è    Inspiracja Nową Falą

è    Historia 3 osób: Alicji zajmującą się wideo, Davida – homoseksualnego muzyka. Tym trzecim jest craig, partner Alicji, zafascynowany jednocześnie jej przyjacielem

„Długi weekend” (1989):

è    Psychodrama pomiędzy trzema parami: lesbijka Rachel i heteroseksualna Leah spotykają po latach przyjaciela ze szkoły – homoseksualnego Michaela.

è    Dołączają do nich partnerzy dziewczyn i były kochanek M. – Alex.

è    Wzajemne kłótnie i konflikty osią fabuły

è    Poczucie zagubienia i niepewność własnej tożsamości – później w trylogii zapowiedzianej przez „Całkowicie Popieprzony” (1993)

„Końcówka życia” (1992)

è    Manifest New Queer Cinema

è    Większy budżet niż poprzednie

è    Zapis gwałtownego związku dwóch mężczyzn chorych na AIDS, ich desperackiego pędu ku śmierci. Jeden z bohaterów – Jon, krytyk filmowy. Drugi – Luc/Luk – prostytuujący się młody mężczyzna

è    Podróż dwójki przez krajobraz popkultury

è    Zestawienie brutalności i emocji (dedykacja reżysera – „to big white house full of republican Fuckheads”)

è    Realizm łączony z dużą dozą odrealnienia

è    Fabuła zepchnięta na drugi plan, ważne są relacje

Trylogia Teen Angst:

è    Całkowicie Popieprzony

è    Przeklęte Pokolenie

è    Nigdzie

·         Wszystkie o dośw. Młodego pokolenia

a) I. część – fascynacja reż. Godardem. O alienacji 6 homoseksualnych bohaterów. Reżyser używa wielu nośników filmowych, wprowadza elementy tekstowe, na podobieństwo plansz franc. Reżysera

Wątek Andy’ego i jego kochanka ulega rozproszeniu w całej serii epizodów. Inspiracja – statystyki mówiące, że większość samobójstw zdarza się wśród osób o orientacji homoseksualnej.

b) Przeklęte Pokolenie (ang. Doom generation – nawiązanie do gry Doom, typu FPS skąd wzięty jest wzór kampowego, krwawego okrucieństwa dokonanego na azjatyckim sprzedawcy)

Ładunek okrucieństwa i seksu.

Podróż dwóch heteroseksualnych kochanków, którzy poznają młodego nieznajomego i ruszają na wyprawę pełną seksu i zbrodni.

Portret ‘pokolenia X’

Koniec: oniryczna scena przemocy seksualnej – dziewczyna zgwałcona przez mężczyznę z bluźnierzym tatuażem: ogromnej swstyki namalowanej na amerykańskim sztandarze. Wszystko przy akompaniamencie hymnu USA.

c) Nigdzie – młodzieżowa wizja końca świata, w której problem alienacji zyskuje groteskowy wymiar. 

Alienation – główny bohater zostaje uprowadzony przez kosmitę.

Popkulturowy kolaż. Krytycy zauważyli podobieństwo do Beverly Hills, 90210 opowiadającego o bogatych nastolatkach. Araki zaprosił Kathleen Robertson do udziału (wystąpiła ona także w kilku odcinkach BH)

Splendor (1999):

è    Komedia romantyczna

è    Veronica – bohaterka poznaje dwóch mężczyzn, Abla i Zeda będących totalnymi przeciwieństwami

è    Nie mogąc wybrać żadnego z nich namawia ich do wspólnego życia

è    Poznaje tego trzeciego – Ernsta i decyduje się wyjść za niego za mąż

è    W dniu ślubu – ceremonia przerwana przez jej kochanków. Ona sama decyduje się na powrót.

Mysterious Skin (2004):

è    Film traktujący o dwóch bohaterach: Neilu i Brianie, podchodzących zupełnie różnie do doświadczenia molestowania przez trenera w dzieciństwie. 

è    Historię Neila, uwiedziony przez trenera poznajemy w sposób linearny; Briana – na stopniowym ujawnianiu tajemnicy

è    NEIL: fascynacja starszym mężczyzną, nieświadomy krzywdy jaką mu wyrządził. Później zaczyna pełnić rolę „hustlera” świadczącego usługi erotyczne homoseksualistom.

è    BRIAN: rozwiązywanie traumy z dzieciństwa przez wyparcie wspomnień (scena orgii z udziałem Neila i trenera zostaje zupełnie wyparta z jego świadomości, chłopak uważa że porwali go komici). Aseksualizm. Motyw kosmitów: nawiązuje relacje z niepełnosprawną dziewczyną, która uważa że została także porwana.

è    Zwrot w stronę kina problemowego i samoświadomego.

Buziaczek (Smiley Face):

è    Regres reżysera

è    Konsekwencje nadużycia narkotyków

è    Jane – niespełniona aktorka przez przypadek zjada talerz ciastek nafaszerowanych marihuaną. Jej dzień zmienia się w koszmar: nie dostaje roli, której chciała, kradnie oryginalne wydanie „Manifestu Komunistycznego” (O.O) i zostaje skazana na roboty publiczne.

DARREN ARONOFSKY:

è    Po ukończeniu studiów na Harvardzie otrzymał stypendium American Film Institute, dzięki którym zrealizował krótkometrażowy Supermarket Sweep (1991)

A PI (1997)

è    1. Film pełnometrażowy

è    Skromny thriller za 60 tysiecy dolarów

è    Przyniósł nagrodę za reżyserię na festiwalu Sundance i zyskał status filmu kultowego

è    Oryginalne rozwiązania, które nie występują w innych filmach. Także: metoda kolażu

è    Elektroniczna muzyka Clinta Mansella

è    Fabuła: konflikt rozumu i obsesji. Bohater: genialny matematyk stara się dotrzeć do tajemnicy liczby pi, która ma się stać kluczem do zrozumienia wzorców powtarzających się w rzeczywistości. Z matematyka zamienia się w owładniętego obsesją numerologa.

è    Zaczynają interesować się nim osoby trzecie, które pragną wykorzystać jego pracę np. do zrozumienia działania giełdy, a w konsekwencji – bogactwa

è    Inspiracja filmu: rozmowy A. z nauczycielem matematyki w szkole średniej, który zasypywał uczniów ciekawostkami. Także książka o spiskowej teorii świata, gdzie autor tłumaczył daty z historii USA jako swoiste prawidłowości.

REQUIEM DLA SNU (2000)

è    Jared Leto, Jennifer Connelly

è    Próba adaptacji strategii obrazu telewizyjnego

è    Sara Goldfarb, uzależniona od telewizji pragnie odzyskać dawną figurę w celu wystąpienia na żywo w programie telewizyjnym. Zaczyna stosować leki odchudzające od których się uzależnia. Uzależniony jest także jej syn, pogrążający się w narkotykach. Oboje pogrążają się w fizycznej dezintegracji.

è    Inspiracja: książka Huberta Selby’ego Jr. „Last Exit to Brooklyn”

è    W filmie: gł. Bohaterem Harry na równi z matką (w książce jedynie Harry). Wątek Sary pozwolił A. zbudować stronę wizualną i strulturalną filmu, która odchodzi od praktyk kina mainstreamowego.

è    Elementy niediegetyczne, rytmizujące przekaz i zbliżające go do formuły telewizyjnej (OBRAZ – wartością autonomiczną nie niosącą ze sobą niczego więcej).

è    Film konsekwentny estetycznie a jednocześnie niezwykle emocjonalny

è    Muzyka: Clint Mansell we współpracy z Kronos Quartet

Źródło (2006):

è    Historia naukowca poszukującego lekarstwa na raka i jego chorej małżonki

è    Na różnych płaszczyznach czasowych: z jednej strony opowieść hiszpańskiego konkwistadora poszukującego Drzewa Życia w kraju Majów, kolejny – futurystyczna inkarnacja bohatera docierającego w końcu do drzewa poszukiwanego przez poprzednie wcielenia. Konkwistador Tomas związany jest z Tomem Cero nie tylko dlatego że gra go Hugh Jackman. Postać konkwistadora jest rodzajem literackiej projekcji jego żony, która w ostatnich tygodniach życia pisała historyczno-baśniową powieść o poszukiwaniu nieśmiertelności.

è    Bohater skazany na klęskę – zaniedbuje żonę w ostatnich tygodniach życia, poświecajac się badaniom które nawet jeśli odniosą skutek nie ocalą jej już życia.

è    Kontrowersje: symbolika zaczerpnięta z różnych religii, zw. Z New Age

ZAPAŚNIK (2008)

è    Kreacja Mickeya Rourke.

è    Surowa forma

è    Randy jest zapaśnikiem, który musi porzucić karierę ze względu na chorobę. Stoi przed nowym wyzwaniem: odbudowaniem relacji z córką, którą kiedyś odrzucił.

LARRY CLARK:

è    Debiut – późno (w wieku 52 lat)

è    Uważany za największego skandalistę kina niezalenego USA

è    Debiutował jako fotograf – cykl „teenage lust” – problem młodzieńczej seksualności

DZIECIAKI (1995)

è    Konfrontacja dwóch perspektyw – młodego 19 letniego scenarzysty (Harmony Korine) i 52 letniego reżysera.

è    Film niemalże afabularny

è    Zapis 24 godzin z życia grupy młodych ludzi próbujących seksu, alkoholu i używek

è    W centrum zainteresowania reż.: Telly i Jennie. W pierwszej scenie 14-letni bohater uwodzi jedną z równieśniczek, by później przechwalać się swoim wyczynem w otoczeniu kolegów. Telly jest „kolekcjonerem dziewic” – uwodzi jedynie te, które nie miały żadnego kontaktu z mężczyzną.

è    Później: luźne epizody, głównie spotkania Tellyego z kolegami i alkoholiczno-seksualnych wybiegów.

è    JENNIE: nieśmiała dziewczyna, także jedna z ofiar Tellyego. Mimo, że ma za sobą jedne doświadczenie seksualne, jest ona nośnikiem wirusa HIV. Wiedząc że bohater szuka nowych ofiar idzie na przyjęcie w celu zapobiegnięcia kolejnej tragedii – jednak jest już za późno.

è    Na pograniczu formy dokumentowanej.

è    Praca kamery prowadzonej często z ręki.

è    Udział nieprofesjonalnych aktorów

è    Sceny seksu nieletnich (zastąpienie dorosłymi bohaterami)

è    Beznamiętny sposób relacjonowania wydarzeń. Reżyser nie wskazuje dlaczego jego bohaterowie są tacy ani nie próbuje wyjaśnić przebiegu wydarzeń. Zło jest tu tylko pochodną pustki.

KOLEJNY DZIEŃ W RAJU (1998):

è    Najsłabsza realizacja w dorobku Clarka.

è    Naw. Do wzorców kina hollywoodzkiego

è    Współpraca profesjonalnych aktorów: Jamesa Woodsa i Melanie Griffith – jako para przestępców: Mel i Sid, którzy spotykają młodocianego złodzieja i zabójcę Bobbiego i jego partnerkę, Rosie.

è    Kino drogi spod znaku Bonnie i Clyde.

è    Bohaterowie filmu to po prostu bezwzględni bandyci szukający łatwego sposobu na pieniądze na narkotyki (Bobbyego i Rosie poznajemy w scenie próby włamania do automatu wydającego napoje gdzie zabijają przypadkowego człowieka).

è    Zło ma wymiar banalny

BULLY (2001):

è    Para bohaterów: Marty i Bobby

è    Marty jest dręczony przez kolegę. Pewnego dnia z przyjaciółmi planują zbrodnię. Te „dzieciaki z dobrych domów” z zimną krwią zabijają swojego kolegę Bobbyego, jest to akt zaplanowany a bohaterowie z którymi widz do tej pory się utożsamiał okazują podobną przyjemność i satysfakcję z dokonanego czynu co ten, który ich wcześniej dręczył.

è    Wiele scen z życia codziennego nie związanych z głównym wątkiem

è    Strategie kojarzone z filmem dokumentalnym

KEN PARK (2002):

è    Scenariusz Harmony Korine

è    Analzia patologicznych relacji rodzinnych kształtujących działanie bohaterów. Bohaterowie: młodzi ludzie spotykający się dopiero w finale podczas grupowej orgii, wcześniej zaś jedynie na placu na którym jeżdżą na deskorolkach.

è    Bohaterowie: Shawn, związany z rówieśniczką ale uprawiający także seks z jej matką; Tate mieszka z dziadkami, których nienawidzi i w końcu morduje; Peaches – ofiara religijnego fanatyzmu i molestowania; Claude żyjący w cieniu despotycznego ojca

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin