Zagadnienia do egzaminu – Metodyka edukacji matematycznej
1. Podstawy psychologiczno – pedagogiczne nauczania matematyki, teorie Piageta, Brunera, Wygotskiego i inne.
2. Rozwój klasyfikacji i orientacji przestrzennej u dzieci - diagnozowanie,
3. Dojrzałość do uczenia się matematyki – wskaźniki dojrzałości za E. Gruszczyk – Kolczyńską. Dziecięce liczenie, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, dojrzałość emocjonalna, orientacja w przestrzeni. Zadania diagnostyczne.
4. Przegląd metod kształtujących pojęcia matematyczne. Czynnościowe nauczanie matematyki.
5. Zadania matematyczne – typologia, charakterystyka, metody rozwiązywania. Metoda seminarium rozwiązywania zadań, metoda kruszenia.
6. Gry i zabawy matematyczne dzieci.
7. Kształtowanie pojęć w zakresie orientacji przestrzennej.
8. Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych zbiorów. Zadania rozwijające klasyfikowanie. Szeregowanie.
9. Rytmy – wykorzystanie ich w nauczaniu matematyki, zabawy kształtujące rytmy.
10. Kształtowanie pojęcia liczebności zbioru. Arytmetyka liczb naturalnych – pojęcie liczby naturalnej, 5 aspektów liczby, wprowadzenie liczby.
11. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10. Aspekty dodawania, rodzaje zadań na odejmowanie. Prawo przemienności i łączności dodawania
12. Liczby dwucyfrowe, dodawanie i odejmowanie z i bez przekroczenia progu dziesiątkowego. Sposoby przekraczania progu dziesiątkowego.
13. Rozszerzenie zakresu liczbowego do 100
14. Arytmetyka liczb naturalnych - dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.
15. Mnożenie i dzielenie – wprowadzenie mnożenia – przykłady, prawo przemienności mnożenia, wprowadzenie dzielenia, rodzaje zadań na dzielenie.
16. Układanie i rozwiązywanie równań i nierówności.
17. Mierzenie i ważenie przedmiotów, odmierzanie płynów różnymi miarkami; odczytywanie temperatury.
jakikoles91