EGZAMIN.docx

(16 KB) Pobierz

Zagadnienia do egzaminu – Metodyka edukacji matematycznej

1.      Podstawy psychologiczno – pedagogiczne nauczania matematyki, teorie Piageta, Brunera, Wygotskiego i inne.

2.      Rozwój klasyfikacji i orientacji przestrzennej u dzieci - diagnozowanie,

3.      Dojrzałość do uczenia się matematyki – wskaźniki dojrzałości za E. Gruszczyk – Kolczyńską. Dziecięce liczenie, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, dojrzałość emocjonalna, orientacja w przestrzeni. Zadania diagnostyczne.

4.      Przegląd metod kształtujących pojęcia matematyczne. Czynnościowe nauczanie matematyki.

5.      Zadania matematyczne – typologia, charakterystyka, metody rozwiązywania. Metoda seminarium rozwiązywania zadań, metoda kruszenia.

6.      Gry i zabawy matematyczne dzieci.

7.       Kształtowanie pojęć w zakresie orientacji przestrzennej.

8.       Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych zbiorów. Zadania rozwijające klasyfikowanie. Szeregowanie.

9.       Rytmy – wykorzystanie ich w nauczaniu matematyki, zabawy kształtujące rytmy.

10.    Kształtowanie pojęcia liczebności zbioru. Arytmetyka liczb naturalnych – pojęcie liczby naturalnej, 5 aspektów liczby, wprowadzenie liczby.

11.    Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10. Aspekty dodawania, rodzaje zadań na odejmowanie. Prawo przemienności i łączności dodawania

12.    Liczby dwucyfrowe, dodawanie i odejmowanie z i bez przekroczenia progu dziesiątkowego. Sposoby przekraczania progu dziesiątkowego.

13.    Rozszerzenie zakresu liczbowego do 100

14.    Arytmetyka liczb naturalnych - dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

15.    Mnożenie i dzielenie – wprowadzenie mnożenia – przykłady, prawo przemienności mnożenia, wprowadzenie dzielenia, rodzaje zadań na dzielenie.

16.    Układanie i rozwiązywanie równań i nierówności.

17.    Mierzenie i ważenie przedmiotów, odmierzanie płynów różnymi miarkami; odczytywanie temperatury.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin