Wprowadzenie:
Wartość logiczna przysługuje tylko zdaniom oznajmującym, wyrażających sąd - myśl odnosząca się w sposób sprawozdawczy do jakiegoś stanu rzeczy.
Dyrektywy - wypowiedzi, takie jak norma, przepis, zasada, reguła, wskazówka, zalecenie, wpływające na zachowania się ludzi.
Normy - akty oddziaływań stanowczych. Nie opisują zachowania, lecz wskazują, jakie zachowanie powinno nastąpić. Nie można określić ich wartości logicznej.
Oceny - wyrażają aprobatę, lub dezaprobatę pewnego stanu rzeczy, odnoszą się do akceptowanych standardów, czy kryteriów - wypowiedzi nonkogitywne (nie mają wartości poznawczej).
· Oceny zasadnicze - oceniamy przedmiot bez względu na jego relację do innych przedmiotów.
· Oceny instrumentalne - skutki, które powoduje.
Przepisy prawa:
1. Rozumienie przepisu prawa:
Przepis prawa to zdaniokształtny zwrot językowy, wskazujący, bądź narzucający sposób postępowania, formalnie wyodrębniony w tekście prawnym jako artykuł, paragraf, ustęp lub jako zdaniokształtny fragment artykułu, paragrafu, lub ustępu.
Ustanawiane są mocą generalnych normatywnych aktów prawnych
Artykuł, lub paragraf - jedna, lub kilka wypowiedzi zdaniokształtnych. Niektórzy przepisem nazywają wszystkie, łącznie brane wypowiedzi zdaniokształtne, zawarte w danym paragrafie, inni - każdą z osobna.
2. Sposoby formułowania przepisów prawa:
2.1. Uwagi o strukturze przepisów prawa:
Zdaniokształtna wypowiedź składająca się z dwóch członów:
· Poprzednik - wymienia, wskazuje lub określa „okoliczności”, z którymi należy wiązać skutki prawne, rodzące skutki prawne.
· Następnik - ustala skutki prawne, jakie powinny być wiązane z okolicznościami wymienionymi w poprzedniku. Następstwa (skutki) prawne - reguły zachowania, ujemne następstwa.
Często formułowane w postaci zwrotów warunkowych (jeżeli, w razie), czasami najpierw wskazywane są skutki, dopiero potem okoliczności.
Funktory normotwórcze - kiedy i jak należy postępować (powinien, musi). Czasami są opisami różnych zdarzeń.
2.2. Wartość logiczna przepisów prawa:
Przepisy należą do klasy wypowiedzi dyrektywalnych, wskazują jak adresaci powinni się zachowywać, nie przysługuje im wartość logiczna. Nie można w poprawny sposób ze zdania wyprowadzić reguł postępowania, ani zdania z przepisu (z tego, że coś powinno być, nie wynika, że tak jest).
3. Fakty prawne:
3.1. Charakterystyka:
Fakty prawne:
· Zdarzenia prawne rodzajem faktów
· Fakt i zdarzenie - terminy zamienne
· Tylko zdarzenia - zależne i niezależne
· Zdarzenia - fakty i zachowania
· Zdarzenia i działania
Fakty prawne - „okoliczności” wymieniane w przepisach prawa, które pociągają za sobą, wywołują, czy rodzą skutki prawne, powodujące powstawanie, zmianę, lub wygasanie bądź to uprawnień, bądź obowiązków, bądź też uprawnień i obowiązków.
Pewne rodzaje faktów prawnych powodują powstawanie czyichś uprawnień, albo obowiązków, lecz nie prowadzą do powstania stosunku prawnego, nie związują bowiem jednego podmiotu z drugim i nie powodują powstania wzajemnie skorelowanych uprawnień i obowiązków dwu podmiotów prawa. Każdy stosunek prawny powstaje w wyniku tego, że zaistniał określony fakt prawny, ale nie na odwrót.
3.2. Rodzaje faktów prawnych:
Można podzielić je na zdarzenia i zachowania:
· Zdarzenia - wywołujące skutki prawne okoliczności niezależne od zachowania się podmiotów prawa np. śmierć, urodzenie, upływ czasu.
· Zachowania - działania i zaniechania:
o Działania - zachowanie się podmiotu prawa, polegające na wykonaniu określanych czynności, które można poznać za pomocą obserwacji zewnętrznej.
o Zaniechania - brak działania powinnego, wymaganego przez prawo.
Podział na czynności prawne i czyny:
· Czyny - rodzą skutki prawne, choć do ich wywołania podmiot prawa swym zachowaniem nie zmierzał
o Zgodne z prawem np. znalezienie rzeczy zgubionej
o Niezgodne z prawem - wyrządzenie szkody
· Czynności prawne - świadome i zgodne z przepisami prawa zachowania podmiotów, zmierzające do wywołania skutków prawnych mocą odpowiednich oświadczeń woli.
o Jednostronne i dwustronne
o Inter vivos i mortis causa
o Rozporządzające i zobowiązujące
o Pod tytułem darmym i odpłatnym
o Konsensualne i realne
o Kazualne i abstrakcyjne
· Orzeczenia sądowe i decyzje administracyjne:
o Orzeczenia konstytutywne - powodują powstanie lub zmianę czyichs uprawnień, lub obowiązków.
o Deklaratoryjne - stwierdzają ich istnienie nie zmieniając stanu prawnego.
Tylko razem wzięte zdarzenie, lub zachowanie oraz konstytutywne orzeczenie sądowe wykazują cechy faktu prawnego i rodzą odpowiednie skutki prawne.
4. Skutki prawne:
Powiązania skutków (następstw) prawnych z faktami - powiązania o charakterze powinnościowym, normatywnym, są narzucane lub ustalane mocą postanowień przepisów prawa.
Niektóre przepisy jednoznacznie precyzują skutki prawne, inne podają tylko górną granicę, bądź górną i d0olną, wybór rodzaju skutków pozostawiając organom stosującym prawo. Są także przepisy nakazujące stosowanie więcej niż jednego rodzaju skutków prawnych i przepisy o swobodnym uznaniu - nie narzucające rozstrzygnięcia (jeżeli H - to D albo nie - D).
Klauzule generalne - merytorycznie nie określają skutków prawnych, lecz od ocen uzależniają rozstrzygnięcie wydawane przez organ stosujący prawo.
5. Obowiązek:
Przepis, ustanawiający dla danej klasy adresatów nakaz określonego zachowania się (działania, lub zaniechania). Jego niewypełnienie powinno, lub może pociągać za sobą ujemne skutki prawne (wiązane z każdym przypadkiem, lub zależne od decyzji jakiegoś podmiotu).
Obowiązki niewymuszalne - zobowiązania naturalne - nie można ich wymusić, ale w przypadku dobrowolnego spełnienia nie można żądać zwrotu.
6. Sankcje:
Ujemne skutki prawne, polegające na zastosowaniu represji w postaci przymusu państwowego.
6.1. Sankcje represyjne:
Są złem, dolegliwościami, przykrościami wyrządzonymi tytułem odpłaty za zachowanie niezgodne z nakazami lub zakazami przepisów prawa. Polegają na pozbawieniu określonych dóbr np. życia, wolności.
Polski Kodeks karny wyróżnia:
· Kary - grzywna, ograniczenie, lub pozbawienie wolności.
· Środki karne - pozbawienie praw publicznych, zakaz zajmowania stanowiska, wykonywania zawodu, prowadzenia działalności gospodarczej, prowadzenia pojazdów, przepadek przedmiotów, naprawienie szkody, nawiązka, podanie wyroku do publicznej wiadomości).
· Sankcje wymierzane w postępowaniu administracyjnym i dyscyplinarnym.
Sankcje karne mogą być:
· Bezwzględnie oznaczone - ściśle określają rodzaj i wymiar kary.
· Względnie oznaczone - rodzaj kary i granice jej wymiaru.
· Alternatywnie oznaczone - sąd wybiera karę spośród tych, które przewiduje przepis.
6.2. Sankcja egzekucyjna:
Zmuszenie adresata, zachowującego się niezgodnie z zakazami, lub nakazami przepisu do osiągnięcia takiego stanu rzeczy, jaki powinien nastąpić w wyniku dobrowolnego zastosowania się do jego postanowień (oprócz skutków nieodwracalnych):
· Zastosowanie przymusu osobistego.
· Przymusowe wykonanie zastępcze np. uzyskanie w trybie egzekucji majątkowej środków na zaspokojenie wierzytelności.
7. Nieważność:
Dokonana czynność jest „nieważna” - nie rodzi skutków prawnych (ex lege - z mocy samego prawa, lub do unieważnienia wymagane jest wszczęcie określonego postępowania). To rodzaj sankcji, gdyż budzi niekorzystne dla podmiotu następstwa, choć nie jest ani represją, ani odpłatą.
8. Uprawnienie:
Pewna możliwość zachowania się wywołującego skutki prawne, ale zachowanie to nie jest obowiązkiem tego podmiotu (może, ma prawo).
Dozwolenia mocne - od decyzji podmiotuzależy, czy zechce skorzystać z określonej przez prawo możliwości zachowania się.
Zachowania indyferentne - dozwolone, nie rodzą skutków parwnych. To zachowania uprawnione, lecz nie w sensie dozwolenia mocnego.
9. Kompetencje:
· Całokształt uprawnień dotyczących określonego zakresu spraw, w którym organ państwa jest uprawniony do działania.
· Całokształt uprawnień i obowiązków, dotyczących dziedziny, w obrębie której organ państwa jest uprawniony i zobowiązany do działania.
Zakres kompetencji - rzeczowy, osobowy, terytorialny. Inne podmioty prawa?
10. Adresaci przepisów prawa:
Podmioty, którym przepisy prawa wskazują określony sposób postępowania. Niektóre przepisy same ustalają klasy podmiotów, do których kierują swe postanowienia.
· Podmioty stosujące prawo - na podstawie obowiązujących przepisów wydają rozstrzygnięcia jednostkowe.
· Pozostałe podmioty prawa.
Od przyjętych założeń zależy, kto zostanie nazwany adresatem pierwotnym (bezpośrednim), a kto adresatem wtórnym (pośrednim), ten sam bowiem podmiot prawa może być rozumiany jako pierwotny, lub wtórny.
11. Rodzaje przepisów prawa:
· Ius cogens - iuris cogentis są przepisami bezwzględnie stosowanymi. W każdym przypadku przewidzianym przez dany przepis mają znaleźć zastosowanie jego postanowienia, podmioty nie mają możliwości wyboru - ich zastosowanie nie może być wyłączone, zmienione lub ograniczone przez ich wolę.
· Ius dispositivum - iuris dispositivi mają zastosowanie względne. Pozostawiają podmiotom prawa swobodę kształtowania własnego zachowania i wzajemnych stosunków. Pierwszeństwo znajduje zgodne oświadczenie woli stron, stosowane są dopiero w przypadku odmiennej woli stron.
Przepisy nakazujące, zakazujące i uprawniające:
· Nakazujące - z uniwersum wszystkich sposobów zachowań możliwych w danej sytuacji, wyróżniają jedno z nich, nakazując postępować w ten sposób (często pod rygorem poniesienia ujemnych konsekwencji prawnych) i eliminując wszystkie inne.
· Zakazujące - postanawiają jak postępować nie wolno.
· Uprawniające (dozwalające) - umożliwiają wybór sposobu zachowania, które nie jest obowiązkiem. Pozostawiają całkowitą swobodę wyboru zachowania, lub wiele narzucają, pozostawiając jednak możliwość wyboru.
Istnieją także przepisy o cechach nakazu i uprawnienia, bądź zakazu i uprawnienia.
Przepisy odsyłające i blankietowe:
· Przepisy odsyłające - ustanawiane w celu uniknięcia w tekstach prawnych powtarzania tych samych postanowień. Same nie podają rodzaju i rozmiarów skutków prawnych, lub też należytego sposobu zachowania. Odsyłają do innych przepisów, działów prawa, prawa innego państwa, bądź pozaprawnych ocen. Obowiązują równocześnie.
· Przepisy blankietowe - nie rozstrzygają pewnych kwestii, rozstrzygniecie uzależniają od postanowień innych, generalnych aktów prawnych, bądź też nie wskazując zachowań zagrożonych sankcjami, tylko ustanawiają sankcje. Często też określają sankcje za zachowanie niezgodne z przepisami, które dopiero mogą zostać wydane
Lex generalis - lex specialis:
· Lex generalis - reguła powszechna.
· Lex specialis - reguła szczególna, ustanawiająca wyjątki od powszechnej.
Rozróżnienie zasad i reguł:
Reguły:
Zasady:
Stosowanie
„Wszystko, albo nic” - reguła nie wnosi nic do podjęcia decyzji.
Nie wyznaczają konsekwencji prawnych, które powinny wystąpić automatycznie, lecz stanowią jedynie „racje argumentacyjne”.
Kolizje:
Jedna obowiązuje, druga nie.
Wiele zasad, które są niezgodne w ich zastosowaniu.
Doniosłość
Wszystkie są tak samo ważne.
Wymiar „wagi”, „znaczenia”.
Reguły mogą zostać spełnione, lub niespełnione, tertium non datur, zasady wyrażają „idealną powinność”. W przypadku kolizji reguły i zasady, pierwszeństwo przyznaje się regule, chyba że zasada wyrażona jest w przepisie hierarchicznie wyższym.
Nieważność i zagrożenie karą:
· Lex plusquam perfecta - sankcja karna i nieważność dokonanej czynności.
· Lex prefecta - tylko nieważność.
· Lex minus quam perfecta - tylko kara.
· Lex imperfecta - nie ustanawia sankcji.
Przepisy proste i złożone:
· Przepisy proste - określają skutki jednego stanu faktycznego, faktu prawnego.
· Przepisy złożone - skutki dwu lub więcej faktów.
Przepisy ogólne i jednostkowe:
· Przepisy ogólne - adresaci są określani za pomocą nazw ogólnych, dotyczą zachowań powtarzalnych.
· Przepisy jednostkowe - imiennie oznaczony adresat, jednostkowy sposób zachowania się (wyroki sądowe, decyzje administracyjne).
Przepisy generalne i indywidualne:
· Przepisy indywidualne - adresat określony nazwą indywidualną.
· Przepisy generalne - nazwa generalna.
Przepisy abstrakcyjne i konkretne:
· Przepisy abstrakcyjne - normuje zachowania powtarzalne w rodzajowo określony sposób.
· Przepisy konkretne - w wyróżnionych okolicznościach jednorazowe zachowanie się.
Przepisy pierwszego i drugiego stopnia:
· Przepisy pierwszego stopnia - te, mocą których z określonymi faktami powiązane są skutki prawne.
· Przepisy drugiego stopnia - o przepisach stopnia pierwszego:
o Sprawy związane z tworzeniem (ustanawianiem)
o Uchylanie mocy obowiązującej i określanie chwili jej zyskania.
o Postanawiają które przepisy kiedy i gdzie się stosuje
o Ustalają ich znaczenie.
Przepis prawny, a norma prawna:
1. Stosunek pojęć:
1.1. Zarys problemu:
Norma prawna - wypowiedź wskazująca określony sposób postępowania.
1.2. „Przepis prawa” jako pojęcie wyłączne:
Język tekstów prawn...
mbenio85