Scenariusz obchodów Światowego Dnia Ziemi
w Zespole Szkół w Rogożu.
Cel : Przybliżenie i uświadomienie wagi problemów ekologicznych.
Dekoracja – plakaty o tematyce ekologicznej, w centralnym miejscu namalowany krajobraz Ziemi zniszczonej, zaśmieconej, wymarłej i jaskrawożółty napis NA RATUNEK ZIEMI.
Scenerię tworzą też porozrzucane śmieci i pojedyncze kwiaty symbolizujące, że jeszcze można ocalić Ziemię.
Prezenter:
Serdecznie witamy naszych gości, nauczycieli i wszystkich uczniów na uroczystości zorganizowanej z okazji Dnia Ziemi. Zapraszamy do udziału w przygodzie, która nauczy nas korzystania i dbania z większą troską o bezcenne zasoby naszej planety.
Po raz pierwszy ,,Dzień Ziemi” obchodzony był 22 kwietnia 1970r. w Stanach Zjednoczonych. W 1977r. obrońcy środowiska ze Stanów Zjednoczonych ogłosili dzień 22 kwietnia ,, Dniem Ziemi”, a od 1990r. stał się on świętem międzynarodowym. W Polsce obchodzony jest od 1980r. Organizowany jest po to, aby wspomóc międzynarodową działalność na rzecz środowiska. Jego niezwykłą rangę podnoszą konkretne działania integrujące lokalne społeczeństwo w walce o czyste i zdrowe otoczenie.
A co robimy w tym kierunku w naszej szkole ?
/ Wymienia się konkretne działania na rzecz środowiska/
Na początku uczniowie klasy III – PRZYJACIELE PRZYRODY wystąpią w przedstawieniu pt. ,, Na ratunek Ziemi”. Te dzieciaki potrafią naprawdę dużo i są napędem tego ,,ekologicznego wozu”.
Słychać odgłos lądującego statku kosmicznego. Makieta statku umieszczona przed dekoracją. Zza sceny wychodzą dwaj kosmici. Wszędzie pełno śmieci, dymiące kominy, gołe drzewa. W rzece pływają szkielety ryb, puszki, butelki. Gdzie niegdzie symboliczny kwiatek - znak, że jeszcze można uratować Ziemię.
Kosmita 1:
Co to za pla-ne-ta ta-ka za-śmie-co-na i ta-ka zni-szczo-na! Czy-żby to by-ła Zie-mia?
Kosmita 2:
Tak pię- knie wy-glą-da-ła Zie-mia o-glą-da-na z Ko-smo-su. Do- piero z bli-ska wi-dać i-le zni-szczeń na niej u-czy-nio-no.
Popatrz w wodzie pełno śmieci, ołów z aut w roślinach, czarny dym z kominów leci !
Gdzie te wody czyste, gdzie te ryby, raki? Czy je człowiek wytruł, czy też diabeł jaki?
Jak tu brzydko, jak tu szaro i ponuro!
Tu się przecież nie da żyć!
Ziemia jest ogromna, lecz przyroda nieprzytomna. Ginie fauna, ginie flora, piękna Ziemia, ale chora!
Oni sami niedługo ulegną zagładzie.
Uciekajmy stąd, jak najszybciej!
Nie,nie, zobaczymy co się dzieje.
/Wchodzi Król Śmieć ze swoją świtą – ubraną na czarno. Siada na tronie, na tle dymiącej fabryki, nad brudną wodą, wokoło mnóstwo śmieci/
Kim jesteście?
Król Śmieć:
Ja jestem Król Śmieć, a to moi poddani.
Pył:
Ja jestem pył, a to jest dym. To my sprawiamy, że powietrze jest brudne.
Skąd was tak dużo w powietrzu?
Dym:
Ja tworzę się przy spalaniu benzyny, węgla, drewna. Wielką radość sprawia mi podrażnianie waszych oczu.
/ Truciciele głośno śmieją się/
Sprawiamy też, że bolą was gardła i trudno wam oddychać.
Tlenek węgla:
Ja jestem tlenek węgla. Jestem niewidoczny. Powstaję w czasie spalania benzyny węgla. Gdy mnie nawdychasz będziesz niedotleniony, będzie bolała cię głowa.
Dwutlenek siarki:
Ja jestem dwutlenek siarki, a to tlenek azotu. Tworzymy się w rafineriach, gdzie przerabia się ropę naftową.
Tlenek azotu:
Czujemy się wspaniale, gdy utrudniamy ludziom oddychanie.
Ja oprócz tego łatwo dostaję się do atmosfery i tam łączę się z wodą. Wtedy spadam na ziemie jako kwaśny deszcz.
A co to takiego kwaśny deszcz?
Trujące dymy, spaliny samochodowe i gazy przedostają się do atmosfery. Tak powstają trujące kwasy, które z chmur spadają na ziemię w postaci kwaśnego deszczu. Kwaśne deszcze zatruwają glebę, wody w rzekach, i jeziorach. Z tego powodu wymierają ryby i inne zwierzęta, wymierają lasy.
Najbardziej jesteśmy dumni z tego, że uczestniczymy w tworzeniu się ozonu.
Ozon:
Ja jestem zły ozon. Powstaję przy powierzchni ziemi. Niszczę warstwę, która pochłania niebezpieczne dla ludzi promienie słoneczne, ultrafioletowe, które przedostają się w nadmiarze na ziemię przez tak zwane dziury ozonowe i powodują u ludzi choroby oczu i skóry.
Słucham uważnie i zastanawiam się, kto za to wszystko jest odpowiedzialny?
/Wchodzi Ziemia i płacze./
Czemu płaczesz Ziemi miła ?
Ziemia:
Kiedyś życie na ziemi tętniło radością, moja planeta była rajem dla każdego stworzenia. Dzisiaj umilkł ptaków śpiew i wiatru wiew.
Dziecko1:
Tak, Ziemia była piękna, czyste miała powietrze i wodę, lecz straciła swą urodę.
Dziecko 2:
Była czysta, piękna i zielona. Niebiesko było od jezior, zielono od lasów i tak pięknie by było, gdyby nie śmieci brudasów.
Dziecko 1:
Świat żyje coraz szybciej. Dokąd zmierza? W dobrych i złych kierunkach. Niestety także w stronę ekologicznej zagłady.
A kto ją zniszczył, czy może jakaś kometa?
Człowiek rzucił swej Ziemi wyzwanie: To ja jestem Ziemio twoim panem, a ty bezbronna musisz mi się poddać i swoje dobra mej wygodzie i memu szczęściu oddać!
I stało się – ołowiane chmury, betonowe domy, ropiejące wody. Nie masz już Ziemio swoistej urody.
Tak, niestety zapomniano całkowicie- czysta ziemia- znaczy życie!
Człowiek to dziwna istota. Z jednej strony jest mądry, tyle rzeczy wymyślił i ułatwił sobie życie –a drugiej- tak często sobie szkodzi.
/Poddani Króla Śmiecia wychodzą wznosząc okrzyki/
Ten świat jest nasz – zadymić czas!
Zawsze w marszu, zawsze w drodze, zostawiamy śladów morze,
Krok za krokiem, ślad za śladem.
Kto powstrzyma ten wielki marsz?
Ekoludek 1:
Ja!
Kim jesteś?
Jestem Ekoludek. Pragnę, by serce przyrody biło rytmem nieustannym, lasy szumiały, ptaki śpiewały.
/PIOSENKA/
Ekoludek 2:
Nie martw się Ziemio, są jeszcze ludzie, którym bliska jest ochrona środowiska!
Ekoludek 3:
My dzieci już dziś stajemy w jej obronie. Przyroda musi podlegać całkowitej ochronie !
Ludzie, zwierzęta i drzewa oddychają tym samym powietrzem, żyją pod tym samym niebem, są owocami tej samej matki – Ziemi.
Ludzie, jak się poprawicie to weselsze będzie życie. Ziemia będzie znów zielona, łąka będzie kolorowa, a owoców będzie w bród.
Ekoludek 2;
Ratujmy nasz świat od klęsk, ludzkich plag na ziemi, w powietrzu i w wodzie.
Stwórzmy bratni krąg, z czystych serc i rąk. Pomóżmy bezbronnej przyrodzie!
/ Wszyscy robią krąg trzymając się za ręce/
Przetrzyj oczy i rozejrzyj się dokoła. Na ziemi leżą śmieci, butelki, puszki, plastik. Podejmij wezwanie i stan się ,,zielonym”!
/PIOSENKA – dzieci sprzątają śmieci segregując i wkładając do odpowiednich pojemników wcześniej przygotowanych/
Aby odpady stały się pożyteczne, trzeba je najpierw posegregować.
Nie można wszystkiego wyrzucać razem, bo nie da się takich pomieszanych śmieci później wykorzystać.
Ludzie wycinają ogromne obszary lasów, żeby wyprodukować papier. A przecież lasy to płuca naszej planety. Makulaturę można wykorzystać do ponownej produkcji papieru i ocalić wiele drzew.
A jak można oczyścić powietrze, którym oddychamy?
Na wszystkich kominach zamontujemy specjalne filtry.
A co z rzekami?
Nie jest wcale łatwo sprawić, aby woda była czysta. Trzeba wybudować oczyszczalnie ścieków i przekonać ludzi, że nawozy sztuczne nie są najlepszym pomysłem na dobre plony.
Jedna jest Ziemia i jedno słońce, w sercach pragnienia żyją gorące.
Razem: Jeszcze Ziemia nie zginęła póki My żyjemy!
Na nas już czas! Myślę, że spokojnie możemy opuścić tę planetę.
Do zobaczenia! Jeszcze kiedyś was odwiedzimy!
/Machają ręką i odchodzą/
Niedługo zaczną się wakacje, a z nimi przygody w lesie, nad wodą i w górach, Wszędzie tam, gdzie będziecie szanujcie przyrodę!
My dzieci na pewno mamy niewielki wpływ na to, jaka fabryka stanie w pobliżu lasu, jakie samochody parkować będą pod naszym oknem, ale w dużym stopniu zależy czy nasz świat będzie zielony i czysty, czy na trawnikach nie będzie puszek po napojach, papierków po cukierkach. Przynajmniej to jest w naszej mocy!
A teraz posłuchajcie kilku naszych rad:
- Nie niszcz przyrody-ona żyje, czuje, leczy, kocha!
- Nie zanieczyszczaj miejsc, w których przebywasz!
- Nie hałasuj i nie płosz zwierząt w lesie!
- Nie zamieniaj rzek w ścieki!
- Z umiarem stosuj środki chemiczne i biologiczne!
- Oszczędzaj wodę!
- Nie wypalaj traw!
- Szanuj prace innych!
- Bądź przyjazny środowisku!
Nie jesteśmy z pewnością pierwszymi, którzy głoszą, że żyjemy w czasach szczególnych wyzwań ekologicznych. Coraz powszechniejsze staje się przekonanie, że to nasz styl życia ma wpływ na powstawanie wielu poważnych problemów ekologicznych-lokalnych i globalnych. I od zmiany naszego stylu życia zależy poprawa stanu środowiska
W celu podniesienia świadomości ekologicznej całej naszej społeczności lokalnej oraz uświadomienia wagi problemów ochrony środowiska zorganizowaliśmy QUIZ PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNY ,
do którego zapraszamy koleżanki, kolegów oraz gości.
Ustawienie pięciu stolików a następnie:
1. Wybór pięciu siedmioosobowych drużyn, które będą zmagać się w różnych zadaniach.
2..Drużyny losują nazwę swojego landu : Wodolandia, Energolandia. Śmieciolandia, Żywieniolandia, Podróżolandia po czym wybierają kapitana.
3. Powołanie Jury konkursu.
4. Podanie regulaminu QUIZU.
5. Zadania podawane kolejno do wykonania z limitem czasowym.
- Wymyśl hasło promujące Twoją krainę / forma transparentu/
- Ubierz ekologicznie z materiałów odpadowych kapitana tak, aby odróżniał się od reszty zespołu.
- Przeprowadź analizę wiersza o treści ekologicznej i odpowiedz na pytania.
- Wymyśl hymn dla swojego landu i zaśpiewaj go.
- Wybierz i podkreśl właściwą odpowiedź w mini ,,ekoteście”.
- Wykonaj z materiałów odpadowych rzeźbę przedstawiającą coś lub kogoś.
6. Podliczenie punktacji i wyłonienie zwycięskiej drużyny.
7. Wręczenie nagród.
ZAKOŃCZENIE - Zaśpiewanie wspólnie piosenki :
,,W zielonym kraju ptaszki śpiewają,
ptaszki śpiewają pod jaworem.
W zielonym kraju wszyscy kochają ,
Wszyscy kochają zieloną toń .”
Opracowała : Jolanta Tomczak
Plan realizacji Programu ekozespołów
Jolanta Tomczak
Zespół Szkół w Rogożu
Z EKOLOGIĄ NA TY
Poziom nauczania : szkoła podstawowa, klasa III.
Zajęcia edukacyjne : zajęcia zintegrowane i pozalekcyjne (koło ekologiczne )
Upowszechnienie Programu ekozespołów : gazetka szkolna, imprezy ekologiczne z udziałem rodziców, zebrania rodziców.
Cele :
- tworzenie trwałych nawyków i zachowań ekologicznego stylu życia w domu, szkole i najbliższym otoczeniu,
- doskonalenie umiejętności pracy w zespole,
- uświadomienie uczniom ich wpływu na środowisko,
- włączenie do ekologicznych działań najbliższych członków rodziny oraz całej społeczności lokalnej.
HARMONOGRAM ZAJĘĆ :
I Program ekozespołów – programem naszych działań na rzecz środowiska.
Osoby wspierające : dyrektor, rodzice.
Tematyka
Sposób realizacji
Termin
1. Tworzenie ekozespołów ,,Przyjaciele przyrody”.
2.Pomiary zużycia wody, energii, wytwarzania odpadów w gospodarstwie domowym.
- Utworzenie dwóch ekozespołów
- Wypełnienie formularzy rejestracyjnych
- Rozdanie kart badawczych
- Zapoznanie z tematyką spotkań.
- Omówienie technik pomiarowych
...
stonka47