„BAWIMY SIĘ DŹWIĘKAMI – PROPOZYCJE ĆWICZEŃ I ZABAW ROZWIJAJĄCYCH PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ DZIECI”
Percepcja słuchowa to zdolność odbioru dźwięków, ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania poprzez odniesienie ich do poprzednich doświadczeń.
Pracując z dziećmi upośledzonymi umysłowo, u których zaburzone są różnorodne funkcje i procesy, staram się planować odpowiednio zajęcia edukacyjne, aby stwarzać możliwość pełniejszego angażowania percepcji i pamięci słuchowej. Sprawność narządu słuchu jest szczególnie ważna u dziecka, gdyż warunkuje nie tylko prawidłowy rozwój głosu i mowy oraz opanowanie odpowiednich form językowych, ale wpływa również w decydujący sposób na ogólny rozwój dziecka. Deficyt percepcji słuchowej może utrudniać nabywanie ważnych umiejętności – czytania, pisania, mowy – jej rozumienia i poprawnego artykułowania dźwięków.
Przedstawiam wybrane ćwiczenia, które stosuję podczas zajęć lekcyjnych oraz zabaw z młodszymi dziećmi w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć słuchową oraz koordynację słuchowo-ruchową.
W pracy z dziećmi pomocne będą niewątpliwie:
o Nowa Szkoła: „Gra – znajome dźwięki”, „Gra – zwierzęta”
o Wydawnictwo Harmonia: „Odgłosy przyrody – zagadki obrazkowo-dźwiękowe” oraz „Dźwięki naszego otoczenia”
o Przedmioty codziennego użytku – klucze, szklanka, metalowy kubek, klocki. Uczniowie obserwują przedmioty i dźwięki, a następnie słuchają z zamkniętymi oczami, wskazując następnie wybrany przedmiot, mogą mieć ilustracje tych przedmiotów lub tylko cienie (podwyższamy stopień trudności).
o Na bębenek lub szeroką plastikową miskę sypiemy różny materiał – groch, kasztany, korale będą dźwiękami głośnymi natomiast kasza, drobny makaron, piasek, siemię lniane, makarony wytworzą dźwięki ciche. Ponadto ćwiczenie daje nam możliwość rozwijania percepcji dotykowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Przytoczone przykłady ćwiczeń stosowane w mojej praktyce, dotyczą tylko stymulowania percepcji słuchowej, rozwijania i doskonalenia umiejętności odbioru, rozpoznawania oraz naśladowania dźwięków. Pracując z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych należy dostosowywać formy pracy, pomoce dydaktyczne oraz metody tak, aby każde dziecko mogło odnieść sukces na miarę swoich możliwości. Zabawy i ćwiczenia rozwijające percepcję słuchowa, pobudzają również koordynację wzrokowo-ruchową, percepcję dotykową, pozwalają poznać schemat własnego ciała, rozwijają umiejętność rozpoznawania stosunków przestrzennych. Muzyka nie wymaga tłumaczenia, żadnego komentarza, przewodnika. Jest ona dla dzieci najbardziej komunikatywną dziedziną sztuki.
milcia01