skrypt - edukacja estetyczna.odt

(44 KB) Pobierz

Wychowanie estetyczne

Wychowanie estetyczne - ogół świadomych oddziaływań i działań własnych wychowanka, w których wartości estetyczne i artystyczne wykorzystuje się do pogłębiania życia uczuciowego, rozwoju aktywności twórczej i samoekspresji wychowanka oraz do umożliwienia mu kontaktu z różnymi dziedzinami sztuki.

Cele wychowania estetycznego:

·                     wyrabianie wrażliwości estetycznej, przez którą rozumie się zdolność dostrzegania i przeżywania wszelkiego piękna: przyrody, wytworów ludzkiej pracy i działalności twórczej

·                     rozbudzanie potrzeb wyrażających się w chęci przeżywania piękna

·                     doskonalenie zdolności rozumienia piękna i umiejętności dokonywania oceny artystycznej wytworów przyrody i człowieka, a zwłaszcza dzieł sztuki

·                     rozwijanie zainteresowań estetycznych oraz potrzeby ekspresji własnych doznań artystycznych i związanych z nimi twórczych i odtwórczych zdolności artystycznych, a także zamiłowań do uprawiania tej formy aktywności.

 

„(…) dbając o piękno stajemy się lepsi, szlachetniejsi i bogatsi”. K. Kotłowski

Piękno należy do podstawowych wartości i do najstarszych pojęć w kulturze staroeuropejskiej.

Starożytni grecy odnosili piękno do postaci człowieka, do myśli i twierdzili, że piękne mogą być oblicza. Z czasem piękna zaczęto używać tylko do rzeczy materialnych. Wdrażamy wartość piękna poprzez wychowanie przez sztukę.

Badania nad twórczością były prowadzone przede wszystkim w XX wieku. Badano związki, które występują pomiędzy twórczością a rozwojem człowieka. Problemem tym zajmowali się wszyscy przedstawiciele nauk humanistycznych.

Starożytna Grecja

– miejsce genezy wychowawczych funkcji sztuki (powstanie jej archetypu)

                              KONSUMPCYJNA
ZŁY GUST         =
                                                        POSTAWA WOBEC ŚWIATA

Funkcje sztuki:

·                     Poznawcza

·                     Komunikacyjna

·                     Estetyczna (aksjologiczna)

·                     Ekspresyjna (twórcza)

·                     Kompensacyjna

 

28/02/2013              WYKŁAD 2

EGZAMIN: Pytania półotwarte, zamknięte i jedno otwarte –nasz stosunek do dziedziny sztuki. Można mieć 3 nieobecności plus aktywność podwyższenie oceny daje.

Edukacja estetyczna, jako teoria: 1)  rozumiana szerzej, …

 

2) Po drugie – wymiar osobowy, utożsamiany z kulturą osobistą, estetyczną człowieka – kształtowanie budowanie i wspieranie kultury estetycznej

 

Kultura estetyczna oznacza typ i poziom uczestnictwa jednostki, lub określonej grupy społecznej, w systemie wartości estetycznych i dóbr artystycznych społecznie zobiektywizowanych, przyjętych i funkcjonujących w określonej społeczności.” (autorka: G…………….)

Przedmiotem edukacji estetycznej jest sztuka rozumiana dwuwarstwowo: twórczość i ekspresja oraz recepcja i opór (?)

 

Pedagogiczna koncepcja sztuki stworzył………... a w Polsce Irena Wojnar

 

Edukacja estetyczna realizowana jest wielodziedzinowo np. działalność teatralna, plastyczna, literacka..

 

Lektury obowiązkowe:

I.                    Wojnar – Teoria wychowania estetycznego, PWN 1997 (!)

II.                 Zalewska-Pawlak – Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna

III.              Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, wydawnictwo Akademickie Żak

IV.              Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego – red. Zalewska – Pawlak (Uł 2009)

 

CD W1:

Arystoteles – filozof złotego środka (materia oraz Bóg jest potrzebny)

Przypisuje mu się funkcję terapeutyczną, kompensacyjną sztuki. Używał pojęcia katharsis – oczyszczający. Dramaty starożytne z tego potem korzystały – dramatyczne sytuacje i ludzkie namiętności były zbawienne, bo kanalizowały te negatywne emocje. Czyli przywołał on w pedagogice funkcję terapeutyczną sztuki.

Średniowiecze

1000 lat, najdłuższa epoka historyczna. Bardzo wiele zmieniło się przez ten czas np. w mentalności ludzi. Społeczne uwarunkowania edukacji estetycznej – kto mógł być wtedy zainteresowany pięknem w wymiarze osobowym? Interesuje nas najbardziej wymiar wartości, aksjologiczny – jakie wartości były wtedy aktualizowane, co było ważne dla człowieka średniowiecznego? Religijność, Bóg, zbawienie. Pośrednikiem w osiągnięciu tego byli święci patroni. Wartość=wiara w Boga.

·                     Widać to np. w architekturze. Np. klasztory – materialny symbol potrzeby mroku, tajemnicy, oddalenia od życia codziennego i dążenie do Boga i „doskonałości”.

·                     Druga (od XII wieku, rozwój kultury dworskiej oraz powstawanie państw, królestw) emanacja w architekturze to katedra (w Pelpinie np.) – zwłaszcza pełny gotyk. Władcy prześcigali się w wielkości katedr, jako symbolu wielkości państwa w relacji z Bogiem. To już nie klęczący mnich na posadce, ale pokazywanie swoich zasług wobec Boga. Przepych w kolizji z wartościami.

Powstawały też uniwersytety..

·                     Okres schyłkowy, początek przejścia w kolejną epokę, który widać w zmieniającej się sztuce. Powstają kaplice – zmiana relacji człowieka z Bogiem. Ludzie bogaci zaczęli budować kaplice, pozwalały na bardziej intymną rozmowę z Bogiem. Powstały przy dworach. Bóg jest symbolicznie bliżej człowieka. (Sztuka współczesna przepowiada przyszłe przewartościowania, tutaj zachodzą najszybciej i najszybciej są akceptowane)

W średniowieczu artysta był rzemieślnikiem, bezimiennym, tworzył sztukę sakralną. Gdzie szukać w średniowieczu przejawów estetyki świeckiej? Ideał rycerski i sztuka bycia= kultura dworska, czyli gra na instrumencie, znajomość pieśni (zwłaszcza młodzi) rycerskich – ujawniła się w nich tęsknota za lepszym, pięknym życiem (w sensie też duchowym). Ludzie wtedy byli bardzo labilni emocjonalnie, infantylni. Ta tęsknota widoczna była w mitycznych symbolach..

Czyli estetyka była wymagana w średniowieczu w kulturze rycerskiej i dworskiej

Renesans

Odrodzenie to podstawowa idea tego okresu. Jakie czynniki spowodowały, że kultura rycerska upadła? (Włochy i Niderlandy - rozwinęły się dzięki morskiemu handlowi) Pojawiło się wtedy wojsko zaciężne, płatne. Wyprawy krzyżowe przynosiły panom duże zyski i mogli kupić oddział wojska, rycerze nie byli już tak potrzebni w walce, pojawiła się potrzeba powstania polityka – dworzanina, który był wykształconym szlachcicem, który niósł ze sobą wartości estetyczne. Do kultury polskiej wprowadziła dworzan swoich królowa Bona. (Machiavelli – cel uświęca środki)

Edukacja dworzanina – polityka, historia oraz gracja – to była kategoria estetyczna przynależna dworzaninowi. Estetyczność ta miała być kształcona na dworach np. ukłony dworskie, zachowanie towarzyskie, było to potwierdzeniem przynależności człowieka do światowej elity – estetyka nadal jest spostrzegana jako przynależność do wyższych sfer. Szkołą gracji i ogłady, miłej powierzchowności było samo życie na dworze.

Łukasz Górnicki? – twórca pierwszego podręcznika edukacji estetycznej – o dworzaninie i jego zachowaniu. Gracjan? napisał  „Listy dworzanina” – początek XVII w. - użył po raz pierwszy pojęcia GUST/SMAK; dobry gust = kultura estetyczna czyli efekt edukacji estetycznej w renesansie.

Dominująca orientacja wychowawcza do XIX wieku to kształcenie dobrego gustu.

W Polsce szlachcie nie podobały się elementy zniewieścienia więc mówiono o ‘twarzy przyjemnej’ a nie ładnej jak w zachodniej Europie.

Humanizm – był ideologią mieszczaństwa bogacącego się np. we Włoszech – czy wykształcenie nie powinno równoważyć pochodzenia? Prawo do bogacenia się, przyjemności oraz powszechnego bytowania z pięknem podnosili Włosi. Zdobienie przez Papieża, książąt już nie tylko obiektów sakralnych. Estetyczność jako zasada życia i bycia, która powinna się łączyć z zasadami etycznymi, przynajmniej w teorii. Kamienice średniowieczne (np. Zamość) czyli piękno na co dzień, tylko dla siebie. Prawo do bogactwa, wykształcenia i piękna. Rozwinął się mecenat sztuki

Gdy forma przerasta treść to następuje zmiana dziejowa.. (prawa Hegla). (OBECNIE NP. SOMATOESTETYKA..? – np. popularny jest taniec)

Wiek XVII i XVIII - stolicą kultury estetycznej staje się Francja i Paryż. Poza dworskością, która staje się co raz bardziej przesadna, rozwija się umiejętność wypowiadania się na temat np. tworzonej ku czci wielkich władców literatury. Umiejętność jej odbioru i oceny.

Ocena sztuki była racjonalistyczna – rozumowe kryteria piękna:

·                                             Wyrażanie celów

·                     Ład i porządek moralny

·                     Symetria – stosunku całości i części

Wyrazem był np. „Cyd” – jedność czasu, miejsca i akcji, których nie można było złamać (aż do Szekspira).

Zaczęły pojawiać się książki metodyczne nt. tego na co zwrócić uwagę w poznawaniu sztuki np. zwróć uwagę na linię ramion..  – potem się wypowiadał taki czytelnik na salonach.’ Zabawy przyjemne a pożyteczne’ – czasopisma które wyrabiały smak. To był RACJONALIZM OŚWIECENIOWY

Zaczął ulegać on Romantyzmowi

Etap przejściowy Rokoko – przerost formy nad treścią. Przełomem tutaj była sielanka w literaturze. Do estetyczności dopuszczono emocje, nie tylko rygor. Nie wiemy co, ale nas coś w tym porusza. Początek nurtu uczuciowego w literaturze (szczyt emocji – Konrad).

Podstawą teorii wychowania estetycznego jest relacja człowieka i sztuki. Sztuka jest bowiem ucieleśnieniem piękna.

 

Człowiek        sztuka           piękno

 

Już w starożytności Platon podkreślał ogromne znaczenie muzyki w wychowaniu, mówił też o potrzebie cenzury. Łagodny model wychowania do sztuki to model platoński charakteryzujący się także uwzniośleniem uczuć patriotycznych.

Arystoteles wprowadził  z kolei  funkcję  „oczyszczania” przez  sztukę.

Tak więc początków teorii wychowania estetycznego należy szukać już w starożytności. Odkryto wówczas możliwość wychowania dzięki sztuce.

 

           W renesansie chodziło o przełożenie form piękna na formy życia każdego człowieka ( ideał dworzanina).

W ideale renesansowym piękność ta była bardzo istotna , gdyż dotyczyła życia codziennego. Następowała afirmacja chwili w życiu ( np. sztuka delektowania się jedzeniem).

Wychowanie estetyczne należało tylko  do elit,  człowiek dobrze  urodzony winien umiec  wypowiadać  się o sztuce. Tak  było  do  końca  XVII  wieku.

 

        W  okresie romantyzmu  nastapiło  „przełamanie”. Zwraca  się  już  bardziej  uwagę  na  elementy  emocjonalne.  Podstawą sztuki sa  umiejętności wzruszania się , emocjonalność. Zaczęto uważać, że każdy  człowiek  ma  szansę  do  wyrażania  takich  uczuć, ale nie każdy  ma  szansę  się  wykształcić.   Dobry  smak  nie  jest  budowany na  rozumie i wiedzy ale umiejętności  wzruszania się.  Zaczyna  się  pojawiać  tendencja  do  upowszechniania ksztłacenia  estetyki.

 

        W  II  połowie XIX wieku w  Anglii i  Niemczech powstał  ruch  sztuki  użytkowej dla  biednych.  Produkowane przedmioty  użytku  codziennnego  upiekszające życie  biednym,  bo stwierdzono, że oni  również są  zdolni  do  odczuwania piękna.

 

 

             Równoczesnie z  falą upowszechniania sztuki odkryto rysunek dziecka jako sztukę ( Konrad  Ricci 1886r.). Powstawały salony sztuki dziecięcej. Ważne było wtedy jak dorosły człowiek ustosunkowuje się do sztuki dziecka.

Kultura estetyczna dotyczyła tego, czym ja się otaczam, ale także co sądzę o rysunku dziecka.

Na  przełomie  XIX  i XX  wieku dziecko „odkryto” przez jego rysunek. Stwierdzono, że  rysunek jest  częścią osobowości  dziecka. 

 

Od momentu odkrycia rysunku powstały w pedagogice 2 nurty :

 

1/ problem rozwoju rysunku i artyzmu dziecka

2/ problem swobody i wolności w wychowaniu

 

Do połowy XX wieku była tendencja  nie ingerowania w rysunki dziecka.

 

 

 

 

ROMANTYZM

II   wykład -  7  marca 

 

Edukacja estetyczna w romantyźmie utożsamiana była z kulturą estetyczną, która wyrażała się w posiadaniu dobrego smaku i gustu. Uważano, że aby mieć dobry gust trzeba mieć pewną wrażliwość.  Dobry  gust  dotyczył życia  a  nie oceniania sztuki. 

Gust mógł być wykształcony u ludzi, ale nie dało się wykształcić artysty. Artysta w dobie romantyzmu traktowany był jako pół-Bóg. Geniusz artysty ratował społeczeństwo przed utratą dobrego gustu.

Kultura estetyczna miała objąć relację do sztuki dziecka i objąć sztukę użytkową.

 

Termin „ wychowanie estetyczne” został sformułowany przez niemieckiego filozofa i poetę Schillera ( „ Listy o wychowaniu estetycznym”).

Jego koncepcja miała wpływ również na społeczeństwo. Schiller był prekursorem niemieckiego romantyzmu. Stworzył utopijną wizje państwa. Uważał, że  społeczeństwo będzie szczęśliwe, jeśli ludzie będą mieli czas na zajmowanie się sztuką. Stworzył gry i zabawy z pięknem. Schiller rewolucję  społeczną chciał zastąpić rewolucją estetyczną.

Uważał , że człowiek szczęśliwy to człowiek estetyczny.

 

 

 

XX wiek

 

Wychowanie do sztuki  =  kultura estetyczna = dobry smak, gust

 

W XX wieku sztuka nie jest elitarna, jest  upowszechniana. Realizowana jest w szkołach.  Wspierano  rysunek dziecka, wprowadzono śpiew do szkół, powstają  chóry szkolne.

            Celem wychowania estetycznego jest kultura estetyczna wyrażająca się w 3 aspektach  ( wąski zakres wychowania estetycznego ) :

1/ człowiek powinien wychowywać się do sztuki

2/ preferować sztukę użytkową

3/ mieć pozytywny stosunek do sztuki dziecka

Do  końca  lat 30-tych jeszcze  mówimy o  wychowaniu  „ do  sztuki”.   

 

W  latach  30-tych  zaczęto  zwracać  uwagę na na dzieci i młodzież, na różne formy ekspresji, zabawę ruchową.

Weszła pedagogika rytmu Steinera, który uważał, że człowiek ma własny rytm, wydobycie tego rytmu na zewnątrz to przesłanie najbardziej zgodne z naturą. Chodziło  tu o naturalistyczne  spojrzenie na  dziecko. Pojawiły się zajęcia ruchowe, gimnastyczne.

Organizacja pracy i zajęć miała być związana z rytmem wewnętrznym człowieka.  Na  tym  rytnie  wewnętrznym była oparta  rewolucja  w  tańcu, który  zaprezentowała amerykańska  tancerka Isadora  Duncan

 

           Oprócz rysunku na początku lat 30-tych rozwinęły się inne formy ekspresji, tj. taniec ludowy, rytmika, formy teatralne, czyli ekspresja muzyczna, taneczna i teatralna. 

Uczniowie  byli   aktywniejsi i nadawali ton swojej edukacji.

W tym okresie nauczyciel dołączył do młodzieży, bo w laboratorium teatralnym „Drama” nauczyciel był nie tylko obserwatorem ale i jednym z uczestników.

Młodzież improwizowała jakiś temat, były to eksperymenty teatralne.  W  Dramę wciągana była również publiczność. Reżyserem był 1 z uczniów i  mógł  się  wymieniać rolami.  Wchodziła w grę pantonima.

W XX wieku nastąpił :

 

1/ wzrost form artystycznej aktywności dzieci i młodzieży

 

2/ upowszechniono sztukę w stylu amerykańskim ( drama) – książka Johna Deweya wydana w 1936r. „ Sztuka jako doświadczenie ”

 

 

Atak kultury amerykańskiej dotyczył jakby ożywienia muzeów, sztuka mogła być doświadczeniem codziennym np. założenie  stroju dworzanina. Dewey mówił: „Przestańmy  oddzielać  sztukę od życia”.  Uczyć  się  przez  doświadczenie,  to  uczyć  się  w sposób trwały.

Była to pedagogika aktywna, swobodnych działań.

Według Deweya doświadczenie estetyczne jest takim samym doświadczeniem jak każda inna forma nauki przez działanie. Ludzie,  muzeum i eksponaty pracują na rzecz dziecka, aby mogło doświadczyć tej sztuki.

Tworzenie muzeów i skansenów służyło aktywności dziecka.

 

II połowa XX wieku to narodziny nowego kierunku wychowania estetycznego - zaczęło się wychowanie przez sztukę .

 

Twórcą był Herbert Read – „ Wychowanie przez sztukę „” 1946r.

Uważał on, że sztuka powoduje, iż człowiek wzrasta duchowo i dzięki niej się rozwija.

Mamy  tu  do  czynienia  z pojęciem:

wychowanie  estetyczne w szerokim zakresie = edukacja estetyczna

Wówczas używany był termin wychowanie estetyczne w szerokim zakresie, czyli edukacja estetyczna.

Ten  kierunek  trwa  do lat 80-tych. 

 

Reada interesowało, jak sztuka może wpłynąć na dziecko oraz na dorosłego człowieka.

Read  napisał  to  dziełow  czasie  II  wojny i odwołał się do sztuki jako do ratunku po barbarzyństwach tej wojny.  Uważał, że społeczeństwo  stało się  zimne , bo w  edukacji nie ma  sztuki. Szkoła nie uczy dziecka wrażliwości na drugiego człowieka.

Read zwrócił uwagę na dwie funkcje sztuki, jakie pełni wobec  człowieka: ekspresji i komunikacji. Uważał, że bardzo istotna op®ócz inteligencji logicznej jest inteligencja obrazowa. Człowiek nie postrzega świata tylko za pomocą rozumu, ale również za pomocą wrażeń. Był zdania, że zarówno ekspresja jak i komunikacja winny być w szkole.  Każda  ekspresja domaga się  komunikacji

Prowadzono warsztaty, na których uczono nauczycieli komunikacji niewerbalnej czyli  wzmocnienia  swojej wypowiedzi  gestem, mimiką.

 

Na przełomie lat 60-70 tych  XX wieku rozwija się w Polsce wychowanie estetyczne.

Dzięki inicjatywom  nauczycieli wprowadzono  do  szkół w  ramach  zajęć dodatkowych wychowanie przez  sztukę. Powstawało bardzo  dużo zespołów  teatralnych, muzycznych  pod  działalnością amatorską.

Twórcami polskiego wychowania przez sztukę byli : Irena Wojnar i Bogdan Suchodolski.  By  wzmocnić działanie wychowawcze  łączono różne formy ekspresji.  

W 1976r. po raz pierwszy w Polsce nastąpiło połączenie zajęć plastycznych z muzycznymi . Wprowadzono zajęcia eksperymentalne – malowanie muzyki.  Prekursorem  w  tej  dziedzinie  była  Anna  Trojanowska.

 


Twórczość plastyczna dziecka – c.d.

 

 

Do  lat  80-tych było wykorzystanie  rysunku jako edukacji  artystycznej .

Jako dorośli oczekujemy, że dzieci same są w stanie ciągle rozwiązywać coś twórczo, że istnieje wrażliwość twórcza dzieci.  Nie  ingerujemy, bo dziecko z  urodzenia  jest  artystą -  tak  było  do  połowy  XX  wieku.

 

Obecnie rysunek postrzegamy jako :

- rysunek jako język graficzny ( przygotowanie do wirtualnego bytowania)

- rysunek jako twórczość w ogóle

- rysunek jako narzędzie do rozwijania wrażliwości i zdolności  artystycznych dziecka

 

W XXI wieku istnieją następujące zasady artystyczne :

 

- nie narzucajmy własnych kryteriów artystycznych

 

- w  stosunku  do  prac  dzieci szczególnie  uzdolnionych  artystycznie stosujemy kryterium naiwności ( Maria Gołaszewska uważa, że jest to kryterium, w którym możemy estetycznie  ocenić postępy dziecka - kategoria w sensie pozytywnym).

Naiwność to określona postawa wobec życia – charakteryzuje się świeżością doznań i uczuć,  ich autentycznością. Nie dokonujemy wcześniej przemyśleń intelektualnych. Jest to afirmacja rzeczywistości realnej jako bliskiego i rzeczywistego świata. Towarzyszy jej niedoskonałość techniczna.

W pracach dziecka zachwyca nas świeżość s...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin