Temat: Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zagrożenia występujące na
stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego
1. Zawód wykonywany: kierowca
2. Charakterystyka stanowiska pracy
Kierowcy
Terytorium Unii Europejskiej
III III. Wykonywane czynności:
załadunek, rozładunek towarów,dowóz do odbiorców,obsługa codzienna pojazdu.
IV. Maszyny, urządzenia, narzędzia pracy:
Ciągnik siodłowy z naczepą.
V. Czas pracy:
Dziennie czas pracy nie może przekraczać 15 godzin.
Maksymalny dobowy czas prowadzenia pojazdu max 9 godzin, dwa razy w tygodniu może zostać wydłużony do 10 godzin.
Dobowy czas odpoczynku musi wynosić co najmniej 11 godzin, może być podzielony na 3+9 godzin.
Tygodniowy czas odpoczynku (po zakończeniu sześciu 24 godzinnych okresów) musi wynosić, co najmniej 45 godzin.
Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekraczać 56 godzin, a czas prowadzenia w dwóch następujących po sobie tygodniach nie może przekraczać 90 godzin.
Maksymalny czas prowadzenia bez przerwy wynosi 4,5 godziny i przerwa między kolejnymi okresami prowadzenia wynosi 45 minut.
3. Przedsięwzięcia profilaktyczne
3.1. Profilaktyka medyczna
Do wykonywania zawodu kierowcy wystarczy posiadać wykształcenie na poziomie zasadniczym, prawo jazdy odpowiedniej kategorii i pozytywną opinię z badań lekarskich i psychologicznych. Kierowca może być skierowany na dodatkowe badania psychologiczne lub lekarskie po ukończeniu 50 roku życia lub na polecenie policji. W zależności od typu kierowanego pojazdu wymaga się odpowiedniej kategorii prawa jazdy. Na tym stanowisku pracy, zwłaszcza w prowadzeniu dużych pojazdów samochodowych, preferuje się mężczyzn.
3.2. Profilaktyka organizacyjna
Praca kierowcy w urzędzie to przemieszczanie się na dużych i małych odległościach. Jej organizacja zależy od specyfiki urzędu. Czas prowadzenia pojazdu jest dla wszystkich kierowców taki sam i wynosi maksymalnie 9 godzin jazdy na dobę. Praca kierowcy nie zawsze jest stale bezpośrednio nadzorowana. Specyficzną kontrolę nad jej wykonaniem pełnią przepisy ruchu drogowego, w tym przepisy dotyczące transportu osób i mienia, a bezpośrednio policjanci patrolujący drogi oraz sprawdzający stan techniczny pojazdów. Osobą nadzorującą pracę kierowcy jest jego przełożony, który dba o stan techniczny pojazdów, o stan zdrowia i organizację pracy pracownika.
W pracy kierowcy dominują czynności rutynowe i nie rutynowe dotyczą szczególnych sytuacji na drodze. Kierowca jest odpowiedzialny za prowadzony pojazd i jego wyposażenie, bezpieczeństwo przewożonego towaru lub ludzi. Ponosi odpowiedzialność zawodową — istnieje możliwość odebrania prawa wykonywania zawodu.
3.3. Świadczenia profilaktyczne
Kierowca większą część czasu spędza w kabinie środka transportu. Warunki pracy kierowcy – temperatura, hałas, drgania, oświetlenie zależą od stanu technicznego pojazdu i jego nowoczesności. Z zawodem kierowcy wiąże się szereg zagrożeń związanych z długim pozostawaniem w pozycji siedzącej, drganiami, złym ogrzewaniem w kabinie, uczestnictwem w ruchu drogowym oraz uciążliwości jak hałas uliczny, spaliny samochodowe, jazda w „korkach” miejskich, monotonia rutynowych czynności przy jednoczesnym skupieniu uwagi na warunkach drogowych, konieczność częstego, długiego przebywania pora domem.
3.4. Profilaktyka techniczna
Posługiwanie się sprawnym samochodem.
Wykonywanie obsługi codziennej oraz okresowych przeglądów technicznych.
Przestrzeganie przepisów prawa drogowego.
Zwracanie uwagi na zachowania innych użytkowników dróg.
Zachowanie ostrożności.
Stosowanie sprawnego i dobrze ustawionego oświetlenia samochodu.
Wykonywanie przeglądów okresowych oraz konserwacji wentylacji i klimatyzacji.
3.5. Środki ochrony
Stosowanie rękawic ochronnych.
Używać rękawic ochronnych.
Stosować zasady ergonomii – prawidłowe ustawienie fotela, kierownicy i lusterek.
Stosowanie przerw w kierowaniu samochodem.
Używanie dobrej jakości okularów przeciwsłonecznych.
Zaleca się stosowanie okularów podnoszących ostrość widzenia we mgle i w nocy.
4. Identyfikacja i weryfikacja zagrożeń na stanowisku kierowca samochodu ciężarowego.
L.p.
Możliwe zagrożenia
Przyczyny zagrożeń
Możliwe skutki zagrożeń
Weryfikacja
/uwzględnić, pominąć/
1.
Upadek na tym samym poziomie
Śliskie powierzchnie pomieszczeń i dróg (zima), zastawione przejścia w budynkach, itp.
Możliwość urazów w wyniku poślizgnięcia, po-tknięcia i upadku.
Otarcia naskórka, siniaki, skaleczenia, obrażenia wewnętrzne, zwichnięcia, stłuczenia, złamania kończyn, wstrząśnienie mózgu
2.
Przygniecenie
Wymiana koła
Potłuczenia, złamania, zgniecenia
3.
Elementy ostre, chropowate i wystające
Ostre krawędzie konstrukcji samochodu i używanych narzędzi przy obsłudze i drobnych naprawach samochodu.
Możliwość urazów w wyniku ukłucia, przecięcia, przekłucia.
Skaleczenia skóry i naczyń krwionośnych, zakażenia
4.
Uderzenie o nieruchome przedmioty
Zastawiane przejścia w budynkach, wyposażenie budynków
Potłuczenia, guzy, siniaki, skaleczenia
5.
Uderzenie przez spadające przedmioty
Spadające przedmioty wyposażenia samochodu i używane narzędzia
Potłuczenia, guzy, siniaki, skaleczenia, otarcia naskórka, złamania, zgniecenia
6.
Pochwycenie
Elementy silnika przy obsłudze codziennej i drobnych naprawach
Skaleczenia, otarcia naskórka, zgniecenia
7.
Potrącenie przez środki transportu
Samochody i inne środki transportu w ruchu drogowym
Złamania kończyn, wstrząśnienie mózgu, otarcia, siniaki, obrażenia wewnętrzne, zwichnięcia, stłuczenia, urazy kręgosłupa, śmierć
8.
Wypadek drogowy
9.
Napięcie prądu elektrycznego
Porażenia prądem elektrycznym – tylko w budynkach
Urazy i obrażenia wynikające z porażenia prą-dem elektrycznym od poparzenia do śmierci włącznie.
10.
Pożar
Pożar samochodu, paliwo i inne materiały łatwopalne
Poparzenia, zaczadzenia oraz zatrucia czynni-kami chemicznymi powstającymi podczas spalania, śmierć
11.
palinka13