Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II 1234.doc

(37 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II

 

Ośrodek tematyczny: Czy uważanie na zajęciach i dobra pamięć są potrzebne, aby dobrze się uczyć?

 

Prowadząca: Janina Kruk

Data: 16.09.2008r.

Temat: Formułowanie odpowiedzi na pytanie, Do czego w szkole potrzebne są uwagi i pamięć? Na podstawie opowiadania H.Ożogowskiej Dla kogo te skrzynki? Układanie i zapisanie pytań do tekstu.

 

Cele ogólne:

Uczeń:

·        Formułuje odpowiedzi na pytanie Do czego w szkole potrzebne są uwaga i pamięć

·        Układa i zapisuje pytania do tekstu

·        Dodaje i odejmuje liczby wewnątrz drugiej dziesiątki

·        Tnie papier :  domino sylabowo - liczbowe

 

Cele operacyjne:

Uczeń:

·        Cicho czyta podany tekst

·        Układa pytania do czytanego tekstu

·        Wypowiada się na podany temat

·        Układa odpowiedzi na pytania

·        Wie i docenia znaczenie aktywnej pracy na zajęciach w szkole

·        Oblicza sumę i różnicę z wykorzystaniem osi liczbowej

·        Układa zadania na dodawanie i przekształcanie ich na zadania na odejmowanie

·        Przypomina sobie zasady bezpiecznego i prawidłowego posługiwania się nożyczkami

·        Wie, że podczas gry należy przestrzegać ustalone zasady i stosuje je podczas zabawy

·        Doskonali umiejętność czytania i liczenia

Metody:

Praca z tekstem, rozmowa, ćwiczenia, opowiadanie, drama, analityczna, zabawowo – naśladowcza, bezpośredniej celowości ruchu.

 

Formy pracy:

·        Zbiorowa

·        Indywidualna

·        Grupowa

Środki dydaktyczne:

Karty z literami do przypinania na tablicy, podręcznik, domino sylabowo – liczbowe ( wycinanka z podręcznika),

 

 

Przebieg zajęć:

1.

   1. Słuchanie czytanego przez nauczyciela opowiadania H. Ożogowskiej, Dla kogo te skrzynki? ( podręcznik, s. 64)

·        Wykonanie ćwiczenia 1, s. 67.

·        Sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczenia przez uczniów.

2. Czytanie opowiadania przez uczniów.

·        Czytanie wydzielonych fragmentów opowiadania, układanie i zapisywanie pytań do poszczególnych części.

Uwaga! Po wysłuchaniu fragmentu opowiadania dzieci podają propozycję pytań. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie dzieci wybierają, które z pytań dotyczą. Następnie przepisują wybrane pytania. W podobny sposób postępujemy z kolejnymi częściami opowiadania.

Przykład:

Cz. 1.

Co lubi robić Marek? Jakie przezwisko wymyślili Markowi koledzy?

Kiedy najchętniej Marek prezentuje swoje zbiory?

Cz. 2.

Co Marek pokazywał Scyzorykowi podczas zajęć?

Co Marek zamierzał zrobić ze zgromadzonymi papierkami po cukierkach?

Cz. 3.

O co pani zapytała Cezarego?

Kto pomógł Scyzorykowi udzielaniu odpowiedzi?

O czym opowiadała pani?

O jakich skrzynkach dzieci rozmawiały na zajęciach?

·        Swobodne wypowiedzi dzieci na temat opowiadania.

·        Formułowanie odpowiedzi na ułożone pytania.

3. Rozmowa na temat znaczenia uwagi i pamięci w poznawaniu nowych wiadomości i rozwijaniu umiejętności.

-, W czym pomaga nam dobra pamięć?

-, Co robicie, jeśli chcecie o czymś pamiętać?

-, W jakich sytuacjach musicie uważać?

-, Co przeszkadza nam w zapamiętywaniu i uważaniu?

·        Zabawa, Co się zmieniło?

Nauczyciel przypina na tablicy litery lub rysunki przedstawiające przedmioty.

Uczniowie uważnie się im przyglądają i zapamiętują ich kolejność. Następnie prosi wybranego ucznia, aby odwrócił się tyłem do tablicy. W tym czasie nauczyciel zmienia ustawienie liter lub kartoników z rysunkami i prosi, by uczeń odwrócił się i powiedział, co się zmieniło w ustawieniu.

·        Wykonanie ćwiczenia 2, s. 67.

Przykład:

W szkole powinienem uważać na zajęciach, ponieważ więcej zapamiętam  więcej się nauczę.

 

2. Dodawanie i odejmowanie liczb wewnątrz drugiej dziesiątki. Pomoce dydaktyczne; podręcznik, s. 68-69.

1. Ćwiczenia w liczeniu.

·        Rachunek pamięciowy:

13+5=, 12+8=, 11+6=, 15-4=, 19-8= itp.

2. Rozwiązywanie zadań prostych na dodawanie i przekształcanie ich na zadania na odejmowanie z wykorzystaniem osi liczbowej.

·        Wykonanie zadania 1, s. 68.

- Przeczytajcie zadanie.

Analiza treści zadania i rozwiązywanie metodą syntetyczną.

-, Co wiemy z treści zadania?

U: Marek ma papierki po cukierkach. Na 11 papierkach narysowane są jabłka, a na 4 papierkach – krówki.

-, Czego nie wiemy?

U: Ile wszystkich papierków po cukierkach ma Marek.

- Jak to obliczymy?

U: Do liczby papierków z jabłkami dodamy liczbę papierków z krówkami.

- Przedstawcie rozwiązanie zadania na osi liczbowej.

-, Od czego zaczniecie?

U: Odszukam na osi liczbowej liczbę 11, bo Marek miał tyle papierków z obrazkami jabłek i doliczę 4, bo tyle miał papierków z obrazkami krówek. Zatrzymałem się na liczbie 15. Marek ma 15 papierków po cukierkach.

- Zapiszcie formułę matematyczną do zadania.

-, Jaka będzie odpowiedź?

- Uzupełnijcie treść drugiego zadania na podstawie ilustracji.

U: Marek miał 15 cukierków po papierkach. Postanowił zrobić loteryjkę. Z 4 papierków wyciął już obrazki. Z ilu papierków nie wyciął jeszcze obrazków?

Analiza treści zadania i rozwiązywanie metodą syntetyczną.

-, Co wiemy z treści zadania?

U: Marek miał 15 papierków po cukierkach. Cukierkach 4 wyciął już obrazki.

-, Czego nie wiemy?

U: Z ilu papierków nie wyciął jeszcze obrazków.

- Jak to obliczymy?

U: Od liczby wszystkich papierków odejmiemy liczbę papierków, z których wyciął już obrazki.

- Przedstawcie rozwiązania zadania na osi liczbowej.

- Opowiedzcie, co rysowaliście.

- Zapiszcie formułę matematyczną do zadania.

3. Dodawanie i odejmowanie liczb od 10 do 20 na osi liczbowej.

·        Wykonanie zadań 2, 3, s. 69.

 

3. Cięcie papieru – Domino sylabowo – liczbowe. Pomoce dydaktyczne: wycinanka 7/1, podręcznik, 69.

1. Wycięcie domina (wycinanka 7/1).

2. Zapoznanie uczniów z zasadami gry.

Gramy jak w klasyczne domino. Okładamy „kostki” tak, by powstały wyrazy dwusylabowe.

3. Wspólna gra dzieci.

·        Zapisanie w zeszycie ułożonych wyrazów.

·        Odwrócenie kartoników zabawa w domino liczbowe. Można zapisać otrzymane przykłady na dodawanie i odejmowanie.

4. Domowniczek 12.

 

 

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin