I. ĆWICZENIA I ZABAWY OSWAJAJĄCE Z WODĄ.
Przybory: piłka gumowa
1. Dzieci trzymając się brzegu basenu przebierają nogami w wodzie tak, ażeby pryskała dookoła.
2. Dzieci dobierają się parami i stojąc naprzeciwko siebie opryskują się wodą
3. Dzieci trzymając się za ręce chodzą w kole. Nauczyciel stoi poza kołem i niespodziewanie rzuca w środek koła piłkę. Uczniowie biegną w stronę piłki i który pierwszy ją chwyci, staje się prowadzącym.
4. Uczniowie leżą przodem na brzegu basenu, twarz w kierunku wody, ręce przytrzymują krawędź basenu. Na sygnał wdech i zanurzenie głowy pod wodę , wydech
5. Dzieci dobierają się parami i trzymają się za ręce, zwrócone przodem do siebie Na sygnał wykonują naprzemianstronnie zanurzanie się pod wodą.
6. Ustawienie jak w ćwiczeniu poprzednim. Trzymając twarz tuż nad wodą, wykonać głęboki wdech ustami i mocno dmuchnąć na wodę, ażeby zrobił się w niej dołek.
7. Stojąc w wodzie trzykrotny wyskok w górę (stopy złączone,
odbicie obunóż) i przysiad – taki, ażeby barki znalazły się pod wodą. Nauczyciel liczy: raz, dwa, trzy- przysiad
Berek
Uczniowie w wodzie do pasa, jeden z bawiących się goni, reszta ucieka. Ażeby nie zostać schwytanym, należy wykonać przysiad do wody lub zanurzyć twarz.
Uciekaj
Uczniowie w wodzie do pasa, jeden z bawiących się trzyma piłkę i ucieka, reszta goni, ażeby nie zostać schwytanym, należy wykonać przysiad do wody lub zanurzyć twarz
II. ĆWICZENIA ZWIĘKSZAJĄCE RUCHOMOŚĆ W STAWACH OBRĘCZY BIODROWEJ.
· uczy dokładności i precyzji ruchu
Przybory: tyczka
Nauczyciel stoi w wodzie przodem do uczniów. W dłoniach ma tyczkę ustawioną równolegle do brzegu basenu w takiej odległości aby uczniowie mogli ją dosięgnąć. Ćwiczący, opierając jedną dłoń o brzeg pływalni a drugą chwytając tyczkę, ustawiając się bokiem do ściany. Na sygnał wykonują wznos nogi w bok nad tyczką, aby jej nie dotknąć stopą. Ćwiczenie należy wykonywać prawą, a następnie lewą nogą. Wygrywa osoba, która pierwsza poprawnie wykona zadanie.
Odmiany:
· wygrywa osoba, która podniesie wyprostowaną nogę najwyżej,
· wygrywa osoba, która uniesie jednocześnie obie nogi najwyżej (jedną nad tyczką , drugą nad brzegiem basenu).
Uwaga: podczas ćwiczenia ważne jest wykonanie możliwie jak największego rozkroku.
· siłę mięśni ramion,
· nóg i tułowia,
Nauczyciel trzyma pionowo tyczkę, opierając jeden koniec o dno basenu. Uczniowie po wejściu do wody, pojedynczo odbijają się od ściany basenu, chwytają tyczkę i próbują wspiąć się po niej na jej wierzchołek. Następnie ześlizgują się ponownie do wody i przy pomocy pochylonej tyczki wracają na miejsce startu.
Odmiana
· „Bicie rekordów” we wspinaczce kto wyżej
Nauczyciel trzymając pionowo tyczkę za wybrany koniec, drugi koniec opiera o dno basenu.
Uczniowie po kolei chwytają oburącz tyczkę i ześlizgują się po niej do wody. Po oddanym skoku nauczyciel przechylając tyczkę w kierunku brzegu basenu pomaga dziecku wydostać się na brzeg.
· Wykonanie skoku z całkowitym zanurzeniem i zejściem do dna basenu,
· Wykonanie ześlizgu z całkowitym zanurzeniem i próbą samodzielnego dopłynięcia z asekuracją do ściany (dla zaawansowanych)
· symetryczne ćwiczenie wyprostne i oddechowe
· o charakterze wyprostnym i antygrawitacyjnym
Nauczyciel stojąc na brzegu trzyma koniec tyczki ”wędki”, drugi koniec trzyma dziecko ”rybka”. Uczeń po odbiciu obunóż skacze z tyczką do wody. Po oddaniu skoku, dziecko popływa do brzegu na piersiach, cały czas trzymając tyczkę oburącz. Przy jej pomocy dopływa do brzegu basenu.
Uwaga. W celu zwiększenia bezpieczeństwa dzieci należy prowadzić ćwiczenie pojedynczo z każdym uczniem.
Korek
Dzieci stoją w rozsypce. Głęboki wdech, przysiad w wodzie z głową na kolanach. Chwycić rękoma pod kolanami z wierzchu i nie zmieniając pozycji czekać, aż woda wypchnie ciało na powierzchnię.
Meduza.
W swobodnej postawie stojącej zrobić głęboki wdech, zatrzymać oddech z ramionami swobodnie zwisającymi, zanurzyć głowę i lekko zginając nogi w stawach biodrowych zanurzyć się w wodzie, starając się przy tym dotknąć rękami dna. Uczeń wyczuwa, że woda wypchnie ciało w górę i nie pozwala mu dotknąć dna.
· ćwiczenia przygotowujące do leżenia na piersiach
Przybory; deski
1. W dwójkach, trzymając się za ręce zrobić przysiad, zanurzyć się i patrzeć na siebie wzajemnie licząc do 5 i dłużej. (Które dziecko pozostanie dłużej pod wodą?)
2. Współćwiczący podaje ręce partnerowi i cofając się tyłem ciągnie go 3-4 m w pozycji na piersiach (nie uginać ani rąk, ani nóg)
3. Tak jak w poprzednim ćwiczeniu, ale z zanurzeniem twarzy w wodzie. Uzyskuje się dzięki temu korzystniejsze ułożenie ciała na wodzie
4. Trzymając deskę, położyć się na wodzie.
5. W wodzie sięgającej do piersi pochylić się i położyć ramiona za głową na wodzie. Gdy ciało zacznie tracić równowagę, lekko odepchnąć się stopami od dna, dzięki czemu ciało zostanie wprawione w ruch postępowy.
6. Poślizg na piersiach z odbicia jedną nogą od ściany pływalni.
7. Poślizg na piersiach z odbicia od dna obiema nogami
Berek krasnoludek
Dzieci uciekają przed berkiem i żeby nim nie zostać, muszą zanurzyć się w wodzie
VI. ĆWICZENIA KSZTAŁTUJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ POPRAWNEGO PŁYWANIA NA PIERSIACH
· szczególnie przydatne w usprawnieniu dzieci ze skoliozą jednołukową.
· ćwiczenia kształtuje nawyk przyjmowania poprawnej postawy wyprostnej
Nauczyciel trzyma tyczkę oburącz za jej środek Ćwiczący po podziale na dwie podgrupy ustawiają się po obu stronach tyczki z prawej i lewej strony nauczyciela. Zdaniem uczniów jest (podczas płynięcia na piersiach) obracanie tyczki wokół nauczyciela.
1. Wykonywanie ćwiczenia w całkowitym zanurzeniu głowy między ramionami,
2. Pływanie z uchwytem tyczki jednorącz z, druga ręka wykonuje ruchy kraulowe,
3. Ćwiczenia można wykonać pływając na grzbiecie,
Uwaga. Kierunek obrotu tyczki uzależniony jest od strony
skrzywienia kręgosłupa (boczne skrzywienie kręgosłupa- BSK- prawostronne czy lewostronne)
Nauczyciel stoi w wodzie trzymając oburącz z tyczkę, aby drugi jej koniec znajdował się na brzegu pływalni. Uczniowie podzieleni na dwa zespoły rywalizujące ze sobą znajdują się po przeciwnych stronach. Na sygnał ćwiczący leżąc na piersiach i pracując nogami starają się przepchnąć tyczkę na stronę przeciwnika. Wygrywa zespół, który najdalej przesunie tyczkę.
· pływanie z szerokim rozstawieniem ramion (zwiększenie ruchomości obręczy barkowej)
· pływanie z wąskim ustawieniem ramion, dłonie złączone (ćwiczenie kształtujące równowagę i koordynację ruchową
Uwaga; należy zwracać uwagę aby dzieci nie wspinały się ponad tyczkę oraz nią nie szarpały (może pęknąć lub osunąć się do wody).
VII. ĆWICZENIA W POŚLIZGU NA GRZBIECIE
· ćwiczenia przygotowujące do leżenia na grzbiecie
· ćwiczenie wypornościowe i wyprostne kształtujące nawyk przyjmowania prawidłowej postawy podczas pływania na grzbiecie
Przybory: Piłki lekkie ,tyczka
1. W wodzie położyć się na plecach, oprzeć się dłońmi lub łokciami o brzeg basenu. Naprzemiennie uczniowie robią nogami nożyce, następnie przebierają nogami jak do żabka
2. Ćwiczący stoją w wodzie do pasa, przy brzegu chwytają oburącz za brzeg, wyginają się w lędźwiach , rozluźniają mięśnie całego ciała i układają się miękko plecami na wodzie.
3. Chwycić krawędź basenu opierając kolana i stopy o ścianę. Przechylić się do tyłu aż do całkowitego zanurzenia tułowia i tylnej części głowy. Unosząc biodra ku górze lekko odepchnąć się i wytrzymać leżenie(otworzyć oczy, oddychać).
4. Ćwiczący trzymając piłkę oburącz poniżej piersi próbuje utrzymać równowagę w leżeniu na grzbiecie.
5. W leżeniu na plecach holowanie przez współćwiczącego. Można polecić wykonywanie ruchów kraulowych nogami.
Nauczyciel trzyma tyczkę oburącz za jej środek. Uczniowie leżąc na grzbiecie odciskają tyczkę do swoich bioder. Podczas leżenia wykonują pracę naprzemianstronną nogami w celu przemieszczenia się. Po usłyszeniu hasła ”Tratwa” dzieci leżą nieruchomo i nie ćwiczą nogami. W tym czasie nauczyciel poprawia błędy. Wygrywa osoba, która pierwsza przyjmie prawidłową pozycję w wodzie.
· dzieci zaawansowane w pływaniu po sygnale mogą puścić tyczkę i starać się samodzielnie utrzymać ciało w bezruchu na wodzie.
Uwaga. Zwracać uwagę na wyprostowane ramiona podczas ćwiczenia.
VIII. ĆWICZENIE KSZTAŁTUJĄCE;
· siłę, wytrzymałość mięśniową ramion i klatki piersiowej.
Pozycja wyjściowa ćwiczących podobna jak w zabawie „Długa noga”. Uczniowie w rzędzie odliczają „ do dwóch” i tworzą dwa rywalizujące ze sobą zespoły. Po usłyszeniu sygnału co druga osoba stara się przyciągnąć tyczkę do brzegu. Pozostali uczniowie z drugiej grupy oporują, starając się utrzymać tyczkę w tej samej odległości od krawędzi basenu. Wygrywa zespół, który pierwszy osiągnie zamierzony cel. Po wykonaniu ćwiczenia zmiana ról w obu podgrupach oraz zmiana stron
IX. PŁYWANIE PRYMITYWNE NA PIERSIACH I NA GRZBIECIE.
· poślizg na grzbiecie z pracą nóg (ruchy kraulowe):
Przybory; tyczka, deski, koła
1. Poślizg na piersiach pod tyczką trzymanym przez prowadzącego ( w miarę poślizg głęboki)
2. Poślizg na grzbiecie z pracą nóg (ruchy kraulowe):
· przy ścianie pływalni z chwytem rąk za krawędź lub oparciem dłoni o ścianę,
· ze współćwiczącym,
· z kołem gumowym lub deską,
· w poślizgu
3. Pływanie na grzbiecie. Nogi wykonują ruch kraulowy, ręce zagarniają równocześnie dłońmi wodę na boki ciała. Ramion nie wynurzać z wody, ruch rozpoczynać zza głowy lub przez wyciągnięcie rąk w bok
Nauczyciel w wodzie przemieszcza się tyłem do kierunku ruchu.. Uczniowie trzymając oburącz deskę płyną na piersiach i naśladują odgłosy motorówek, zanurzając usta i wypuszczając powietrze do wody.
Odmiany. Wygrywa ten.
· kto dłużej jednorazowo naśladuje odgłos,
· kto głośniej naśladuje motorówkę,
· kto najniżej schowa głowę pod wodę( między ramionami) podczas naśladowania odgłosu silnika motorówki.
Ustawienie prowadzącego i uczniów podobnie jak w ćwiczeniu poprzednim. Dzieci po nabraniu powietrza nosem, zanurzają głowę, następnie po wynurzeniu wydają okrzyk „Ku-ku”. Wynurzając twarz, uczeń powinien zdążyć wraz z okrzykiem wypuścić powietrze, a następnie zaczerpnąć zapas świeżego.
Odmiany:Wygrywa uczeń
· „kukający” najgłośniej,
· wygrywa uczeń „kukający” najczęściej (zawansowani)
.
...
aljeka