ewolucja zycia.doc

(135 KB) Pobierz
Grupa a

 

 



Grupa a

Ewolucja życia

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Imię  i nazwisko

 


Poniższy test składa się z 17 zadań. Przy każdym poleceniu podano

liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź.

Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie
29 punktów.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Data


. . . . . . . . . . . . . . . .

Klasa


 

 


1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.               (0–1)

Ewolucja prowadzi do

A. zmniejszenia się różnorodności organizmów.

B. powstawania coraz prostszych form organizmów.

C. zmniejszania się liczby gatunków.

D. powstawania nowych gatunków.

 

2. Wykreśl wyrazy tak, aby powstało zdanie prawdziwe.              (0–2)

 

Archeopteryks to forma pośrednia między gadami / rybami a gadami / ptakami.

 

3. Podkreśl cechy rybie ichtiostegi.              (0–1)

 

płetwa ogonowa, cztery kończyny, linia boczna, zęby, długi ogon

 

4. Przyporządkuj dowodom ewolucji  odpowiednie przykłady.                                                                      (0–4)

 

A. narządy homologiczne . . .5 . . . .

B. narządy szczątkowe . . .4 . . . .

C. relikty . . .1 . . . .

D. ogniwa pośrednie . . 3. . . . .

 

1. latimeria

2. skrzydło ważki i skrzydło ptaka

3. ichtiostega

4. zęby mądrości człowieka

5. kończyna górna człowieka i kończyna przednia psa

 

 

Ilustracje do zadań 5.–7.

 

 

5. Napisz, jakie narządy – analogiczne czy homologiczne – przedstawiono na ilustracjach.                                          (0–1)

 

 

Są to struktury homologiczne, ponieważ pełnią tą samą funkcję, choć różnią się wyglądem .


6. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.            (0–1)

Kończyny przednie delfina i nietoperza mają

A. podobną budowę i wspólne pochodzenie ewolucyjne.

B. różną budowę, ale pełnią te same funkcje.

C. podobną budowę i pełnią te same funkcje.

D. tę samą budowę, ale różne pochodzenie ewolucyjne.

 

7. Na podstawie ilustracji zapisz jedno podobieństwo i jedną różnicę w budowie kończyny przedniej delfina i nietoperza.              (0–2)

 

Podobieństwo: składają się z tych samych kości (kość ramienna,  kości przedramienia,  kości nadgarstka, śródręcza i palców).

 

Różnica:  np. w kończynie przedniej delfina jest więcej kości palców niż w kończynie przedniej  nietoperza, kości w kończynie przedniej  nietoperza są długie i cienkie.

 

8. Podkreśl struktury analogiczne.              (0–3)

 

A. Liście dębu i ciernie kaktusa.

B. Skrzydła motyla i skrzydła ptaka.

C. Skrzydła nietoperza i kończyny grzebne kreta.

D. Kończyny przednie kota i delfina.

E. Odnóża skoczne pasikonika zielonego i kończyny tylne żaby.

F. Odnóża grzebne turkucia podjadka i kończyny grzebne kreta.

 

9. Wykreśl wyrazy tak, aby powstało zdanie prawdziwe.              (0–2)

 

Konwergencja to upodobnienie się kształtu ciała organizmów niespokrewnionych / spokrewnionych
ze sobą, żyjących w tym samym środowisku / różnych środowiskach.

 

10. Zaznacz zdanie dotyczące działania doboru sztucznego.              (0–1)

 

A. Większość organizmów wydaje na świat więcej potomstwa, niż jest to konieczne.

B. Osobniki o odpowiadających człowiekowi cechach przekazują swe geny potomstwu.

C. Wśród osobników potomnych przeżywają te, które są najlepiej przystosowane do środowiska.

D. Potomstwo, które jest bardziej podatne na choroby lub mniej sprawne, ginie.


11. Przeanalizuj wykres przedstawiający krzywą przeżywania rudzika, małego ptaka z rodziny muchołówek. Następnie wpisz X obok prawidłowego stwierdzenia z pierwszej kolumny oraz obok jego uzasadnienia z trzeciej kolumny.                                                                      (0–2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x Rudziki wydają na świat więcej potomstwa  niż potrzeba  do przetrwania gatunku,

 

 

 

 

 

 

 

ponieważ

  największa śmiertelność występuje wśród starszych osobników.

  Rudziki wydają na świat mniej potomstwa  niż potrzeba  do przetrwania gatunku,

x największa śmiertelność występuje wśród młodych osobników.

 

12. Przyporządkuj formom człowiekowatych cechy, które pojawiły się u nich po raz pierwszy w rozwoju ewolucyjnym, wstawiając X we właściwe miejsca tabeli.                                                                                    (0–4)


13. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.         (0–1)

W wyniku doboru naturalnego przeżywają i wydają na świat potomstwo tylko

A. gatunki najliczniejsze.

B. osobniki największe.

C. osobniki najmniejsze.

D. osobniki najlepiej przystosowane do danych warunków środowiska.

 

14. Podkreśl cechy wspólne człowieka i innych naczelnych.                                                                                    (0–1)

 

dwunożność, obuoczne widzenie, wyprostowana postawa ciała, rozbudowane mięśnie mimiczne, ręce z przeciwstawnym kciukiem

 

15. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.           (0–1)

Człowiek rozumny, Homo sapiens, pojawił się około



A. 7 mln lat temu.

B. 2 mln lat temu.

C. 200 tys. lat temu.

D. 24 tys. lat temu.

 

16. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.                (0–1)

Spośród człowiekowatych współcześnie



A. żyje jeden gatunek.

B. żyją dwa gatunki.

C. żyją trzy gatunki.

D. żyją cztery gatunki.

 

17. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.                (0–1)

Fakt, że człowiek przyjął wyprostowaną postawę ciała, wynika prawdopodobnie z konieczności przystosowania się do życia

A. w pobliżu lodowca.

B. w jaskiniach.

C. na sawannie.

D. w lesie.


 

Cechy charakterystyczne

Człowiekowate

australopitek

człowiek

zręczny

człowiek

wyprostowany

człowiek

rozumny

 

1. wytwarzanie kamiennych narzędzi

 

x

 

 

 

2. wytwarzanie skomplikowanych narzędzi

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin