ORGANIZACJA FIRMY SPEDYCYJNEJ.docx

(1252 KB) Pobierz

 

 

 

ORGANIZACJA FIRMY SPEDYCYJNEJ

 

Nowak Tomasz

188273


1        Założenia

1.1  Firma o zasięgu krajowym

http://img.interia.pl/encyklopedia/nimg/14wojew_map.gif

Rys. 1 podział administracyjny polski na 16 terminali

1.2  Firma podzielona jest na 16 terminali, które odpowiadają podziałowi Polski na województwa

1.3 

Rys. 2 schemat układu każdy z każdym

1.4 





























Terminale współpracują ze sobą w układzie rozproszonym, każdy z każdym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             


1.5   Każdy z terminali obsługuje swój region

Rys. 3 Widok jednego z 16 regionów


http://www.gios.gov.pl/stansrodowiska/upload/image/mozaikowy/dolnoslaskie/dolnyslask.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.6  Firma działa w oparciu o przewoźników, którzy dzielą się na przewoźników zbierających paczki każdy w wyznaczony rejonie P1, przewoźników liniowych przewożących paczki miedzy regionami P2, przewoźników rozwożących paczki w rejonie działania P3

1.7  Każdy region dzieli się na rejony działaniahttp://www.lancia.auto-swiat.pl/sites/www.lancia.auto-swiat.pl/files/image/WYCIECZKI/mapa%2043.jpg

Rys. 4 rejon działania


1.8  Firma  w terenie obsługuje tylko klientów instytucjonalnych, z którymi ma umowy o współpracy

1.9  firma dostarcza swoim klientom program do edycji etykiet logistycznych http://img.logismarket.pl/ip/skk-systemy-kodow-kreskowych-etykiety-logistyczne-przyklad-etykiety-gs1-format-148mm-x-210mm-611835-FGR.jpg

                                Rys. 5 Przykład etykiety logistycznej

1.10                      Obowiązkiem klienta nadawcy jest przygotować przesyłkę do spedycji,  kierowca odbierający jedynie odbiera przesyłki

1.11                      Wymiana informacji pomiędzy klientem a firma oraz rozliczenia za przesyłki są dokonywane na drodze elektronicznej .

 


2        Struktura organizacyjna firmy na tle Polski

2.1 

Rys. 6 Przykładowa trasa przewoźnika P1

2.2 

Przykładowa trasa przewoźnika zbierającego przesyłki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3  przykład trasy przewoźnika rozwożącego przesyłki z odległościami w kilometrach



3        

P1 Jelenia Góra - 63 km

P1 Jelenia góra-Wrocław -130 km

P2 Wrocław-Gdański  - 455 km

P3 Gdańsk-Wejherowo - 52 km

P3 Wejherowo - 50 km

4        

Rys. 7 Trasa przewoźnika liniowego P2

5        

              Rys. 8 trasa przewoźnika P3

3        Opis procesów logistycznych obsługi przesyłki

              Telefoniczne zlecenie obioru przesyłki od firmy zlecającej przesyłkę, przyjazd przewoźnika P1 i odbiór przesyłki, dostarczenie przesyłki do terminalu regionu nadania, przewóz liniowy do terminalu regionu adresata przez przewoźnika P2, przewoźnik rozwożący P3 dostarcza przesyłkę do adresata.

4        Propozycja oznaczenia automatycznego numeru trasy – linii na której przesyłka będzie przewożona

 

              Np.: XX-YYY

XX - numer regionu do którego ma trafić przesyłka, nr od 01 do 16

YYY - numer rejonu adresata

 

5        Opis systemu sortowania przesyłek

              Przesyłki sortowane są w 16 dużych sortowniach w znajdujących się w terminalach regionów, od razu po przywiezieniu z rejonu. Najpierw sortowane są do 16 regionów(łączie ze swoim), w regionie adresata sortowane są do rejonów adresata, czyli każda sortownia posiada 2 maszyny do sortowania, jedną dla przesyłek wychodzący, a drugą dla przesyłek przychodzących.

              Maszyny do sortowania do przenośniki krążkowe z układami optycznymi do odczytywania kodu kreskowe zawartego na etykiecie logistycznej. Po odczytaniu paczki są automatycznie kierowane na odpowiednia trase.


6        Sposób monitorowania przesyłki 

              Przesyłka jest skanowania na każdym etapie podróży tj.:

·         u nadawcy przy nadaniu

·         po dotarciu do terminalu rejonu nadawcy

·         po dotarciu do terminalu regionu nadawcy

·         po  dotarciu do terminalu regionu adresata

·         po dotarciu do terminalu rejonu adresata

·         po przejęciu paczki przez przewoźnika P3

 

Paczka jest monitorowana przy wykorzystaniu łącz internetowych w celu sprawdzenia gdzie znajduje się aktualnie paczka należy do odpowiedniego pola na stronie internetowej wpisać indywidualny nr przesyłki np.:

 

Wpisz indywidualny nr przesyłki:

 

7        Koszty opłat dla przewoźników za usługi przewozowe

 

-Przewoźnik P1 dysponuje pojazdem o ładowności 10 ton i pojemności 21 Euro palet.

-Przewoźnik P2 dysponuje pojazdem o ładowności 27 ton i pojemności 32-33 Euro palet.

-Przewoźnik P3 dysponuje pojazdem o ładowności 10 ton i pojemności 21 Euro palet.

-Aby wykorzystać moce przewozowe na danej trasie potrzebne są dwa pojazdy przewoźnika P2 co daje nam ilość 64-66 Euro palet oraz trzy pojazdy przewoźników P1 oraz P3.

-Koszt przewozu za 1 km został ustalony przez wszystkich przewoźników na poziomie 4 zł.

 

Ustalenie kosztów na wybranej trasie:

P1 = (130 km + 63 km + 130 km) * 4 zł * 3 samochody = 3876

P2 = 455 km * 4 zł * 2 samochody = 3640

P3 = (52 km + 50 km + 52 km) * 4 zł * 3 samochody = 1848

Całkowite koszty przejazdu wynoszą: 9184

Przewoźnik P1 i P2 jest opłacany przez terminal Wrocław

Przewoźnika P3 opłata terminal Gdańsk

 


8.      Taryfy przewozowe

 

Kp + Kop + Z = Kp * 1,4 = Kc

9184 zł * 1,4 = 12857,6 zł

gdzie:

Kp - koszty przewoźnika(100%)

Kop - koszty operacyjne(30%)

Z - zysk(10%)

 

Należność za 1 EP:

12857,6 zł / 63 EP = 204 [zł/EP]

 

Należność za 1 EP przypadającą na 1 km trasy:

l = 637 km

KEP= Kc/(63 EP * l) = 12857,6 zł/(63 EP * 637 km) = 0,3204 [zł/(EP*km)]

 

Taryfa masowa:

Km = KEP / (250kg * 1km) = 0,3204/250 = 0,001281 [zł/(kg*km)]



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tab. 1 taryfa masowa


Taryfa objętościowa:

Kv = KEP/(1 m3 * 1 km) = 0,3204 [ zł/(m3*km)]

Tab. 2 taryfa objętościowa



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.     Propozycja opłat za przesyłki po ,,sąsiedzku"

              Problem z przesyłkami po ,,sąsiedzku", pojawia się  gdy przesyłka ma do celu nieznaczna drogę np. kilka ulic od nadawcy w tej samej miejscowości np. w Jeleniej Górze, ale żeby dotarła do adresata z Jeleniej Góry od nadawcy musi pojechać do terminalu regionu (Wrocław), a w terminale regionu kierowana jest do terminalu rejonu w Jeleniej Górze. Taka konfiguracja jest niekorzystna pod względem czasowym, bo przemieszczenie docelowe paczki o kilka km zajmuje minimum ponad dobę, ale niestety ten problem czasowy jest trudny do ominięcia. Drugim problem jaki się pojawia to kwestia kosztów nadania paczki. Klient nie będzie chciał korzystać z usług firmy, która nalicza opłatę za niepotrzebnie przebyta drogę paczki, z punktu widzenia klienta. W takim przypadku szanująca się firma musi ponieść straty i część kosztów przesyłki pokryć z własnym kapitałem. 

              Koszty jakie klient mógłby ponosić za przesyłkę po ,,sąsiedzku" powinny wynosić tylko koszty jakie należy zapłacić przewoźnikowi P1, czyli koszty transportu od  nadawcy do terminalu rejonu oraz od terminalu rejony do adresata. Firma jest w tym przypadku stratna, ale zadowolony klient, będzie chciał ponownie skorzystać z usług danej firmy. 

             


10.  Projekt wzoru etykiety logistycznej

 

Dane

adresata

Dane

nadawcy

Nazwa firmy


p6,1

Zgłoś jeśli naruszono regulamin