marketing 1.odt

(25 KB) Pobierz

Podstawy marketingu
21.02

 

Modele gospodarcze

Punkt wyjścia

cele

Środki osiągania celów

efekty

Model produkcyjny

przedsiębiorstwo

Produkt ( usługi)

Pokonywanie barier produkcyjnych

Maksymalizacja produkcji

Model sprzedaży

przedsiębiorstwo

Produkt ( usługi)

Promocja i sprzedaż

Maksymalizacja zysku poprzez maksymalizację sprzedaży

Model rynkowy ( marketingowy)

Rynek docelowy

Potrzeby konsumentów

Zarządzanie marketingowe

Maksymalizacja zysku poprzez maksymalizację satysfakcji i lojalności konsumentów

 

 

Model produkcyjny

cel: głw chodzi o to, żeby wytworzyć produkt.

 

Marketing: właściwie nie jest potrzebny, istnieje monoprodukt skierowany do monoklienta, nie ma za dużo produktu, lub nie ma go wgl.

 

Występowanie: monopol państwa, faza wczesnego industrializmu, gdzie istnieje jeden wytwórca, branże wydobywcze, kraje, w których istnieje gospodarka centralnie sterowana i planowana, sytuacja niedoboru

 

 

 

model rynkowy ( marketingowy)

marketing: jest nadrzędny w przedsiębiorstwie, istnieje marketingowe zarządzanie, tracą na aktualności klasyczne koncepcje tłumaczące ceny ( relacji popyt – podaż/ zależność od kosztów wytworzenia). Marketing mówi, jaka ma być cena. Może ona być niższa od kosztów wytworzenia ( np. komórki) , ale może być wielokrotnie wyższa otworzenia produktu ( np. kosmetyki, ubrania – marka) . Ceny mogą być mniej podatne na wahania popytu.

 

Marketing prowadzony najpierw w celu poznania konsumenta, później pozyskania i pozyskanie jego lojalności

 

Wysokie sankcjonowanie produktów – podwyższanie ceny wytworzenia, by ukazać dany produkt jako dobro luksusowe

 

istnieje lojalność bez satysfkacji, ale docelowym celem jest zaspokojenie potrzeb klienta

 

 

.podział jakiegoś kolesia..?
- orientacja produkcyjna

 

           orientacja produktowa

 

           o. sprzedażowa

 

           o. marketingowa

 

           o. społeczna w marketingu

 

Marketing – proces społ i zarządczy, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów

 

elementy składowe marketingu:

potrzeba – brak zaspokojenia
pragnienie – dążenie do zaspokojenia
popyt – pragnienie posiadania określonych dóbr poparte możliwością i gotowością kupienia

         wymiana:
- dwie strony
-  każda posiada coś, co stanowi wartość
-  potrafią się porozumieć
-  ofertę można przyjąć lub odrzucić

-  przekonanie, że wskazane jest utrzymywanie kontaktów

 

zarządzanie marketingowe – proces dobrego planowania i realizacji pomysłów, kształtowania cen, promocji i dystrybucji towarów, usług i idei mających doprowadzić do wymiany spełniającej oczekiwania docelowych grup klientów i organizacji. Marketing rządzi firmą, jest nadrzędnym rodzajem zarządzania

 

marketing mix – zestaw elementów marketingu.

Powiedzenie „4P”:

           product

           price

           promotion ( zespół form, metod, technik, informowania, nakłaniania klientów do korzystania z pewnej usługi)

           place ( w sensie dystrybucji) – dzisiaj jest to umowne, kiedyś to było w sensie placu, targu.

           people ( 5P) – klienci, sprzedawcy – wymiana między stronami

 

może być i 7P

           procedury działania ( szcz w usługach, sposób i proces postępowania przez kadry, jak jest klient traktowany)

           pozycjonowanie ( towaru, produktu)

 

 

Dostawcy 4P

Nabywcy 4C

Product

Customer solution ( rozwiązania dla klienta)

price

Customer cost ( koszt klienta)

place

Convienience ( wygoda nabycia)

promotion

Communication ( komunikowanie się)

 

 

Gromadzenie danych

 

Przez służby

marketingowe firmy

oraz wywiad rynkowy

kadry sprzedającej

 

badania
marketin.→ informacje marketingowe → analiza, porównanie, ocena → decyzje dotyczące prom.

 

Doświadczenie

wewnętrzne firmy  

( firmy już działające mają pamięć organizacyjną, marketingową, czasem to może być ryzykowne, bo zmienia się sytuacja na rynku, schematy jakiś czas temu wytworzone mogą się zmieniać. Niebezpieczne jest też przenoszenie działań z pokrewnych branż, np. działy marketingowe z różnych firm – np. kosmetyki/piwo)

 

badania marketingowe ( II źródło informacji) – rozpoznawanie rynku, consumer inside, poznawanie potrzeb klienta, pragnień, zainteresowań.

 

Analiza, porównanie, ocena – informacje z różnych źródeł różnią się.

 

Na podst tego wszystkiego podejmuje się decyzje dot. marketingu i promocji.

 

Analiza SWOT

 

Mocne strony

Słabe strony

szanse

zagrożenia

 

 

Analiza portfelowa

 

 

udział

W(wys.)

Rynku

tempo

 

W

N

wzrostu

W

GWIAZDY

( wysokie tempo wzrost i wysokie zyski)

TRUDNE DZIECI ( wys. tempo wzrostu, ale niskie zyski)

rynku

N

DOJNE KROWY ( nie widać specjalnie przyrostu)

PSY ( prod. niski udział w rynku i niskie tempo wzrostu)

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin