Podstawy marketingu 21.02
Modele gospodarcze
Punkt wyjścia
cele
Środki osiągania celów
efekty
Model produkcyjny
przedsiębiorstwo
Produkt ( usługi)
Pokonywanie barier produkcyjnych
Maksymalizacja produkcji
Model sprzedaży
Promocja i sprzedaż
Maksymalizacja zysku poprzez maksymalizację sprzedaży
Model rynkowy ( marketingowy)
Rynek docelowy
Potrzeby konsumentów
Zarządzanie marketingowe
Maksymalizacja zysku poprzez maksymalizację satysfakcji i lojalności konsumentów
cel: głw chodzi o to, żeby wytworzyć produkt.
Marketing: właściwie nie jest potrzebny, istnieje monoprodukt skierowany do monoklienta, nie ma za dużo produktu, lub nie ma go wgl.
Występowanie: monopol państwa, faza wczesnego industrializmu, gdzie istnieje jeden wytwórca, branże wydobywcze, kraje, w których istnieje gospodarka centralnie sterowana i planowana, sytuacja niedoboru
model rynkowy ( marketingowy)
marketing: jest nadrzędny w przedsiębiorstwie, istnieje marketingowe zarządzanie, tracą na aktualności klasyczne koncepcje tłumaczące ceny ( relacji popyt – podaż/ zależność od kosztów wytworzenia). Marketing mówi, jaka ma być cena. Może ona być niższa od kosztów wytworzenia ( np. komórki) , ale może być wielokrotnie wyższa otworzenia produktu ( np. kosmetyki, ubrania – marka) . Ceny mogą być mniej podatne na wahania popytu.
Marketing prowadzony najpierw w celu poznania konsumenta, później pozyskania i pozyskanie jego lojalności
Wysokie sankcjonowanie produktów – podwyższanie ceny wytworzenia, by ukazać dany produkt jako dobro luksusowe
istnieje lojalność bez satysfkacji, ale docelowym celem jest zaspokojenie potrzeb klienta
.podział jakiegoś kolesia..? - orientacja produkcyjna
– orientacja produktowa
– o. sprzedażowa
– o. marketingowa
– o. społeczna w marketingu
Marketing – proces społ i zarządczy, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów
elementy składowe marketingu:
potrzeba – brak zaspokojeniapragnienie – dążenie do zaspokojeniapopyt – pragnienie posiadania określonych dóbr poparte możliwością i gotowością kupienia
● wymiana:- dwie strony- każda posiada coś, co stanowi wartość- potrafią się porozumieć- ofertę można przyjąć lub odrzucić
- przekonanie, że wskazane jest utrzymywanie kontaktów
zarządzanie marketingowe – proces dobrego planowania i realizacji pomysłów, kształtowania cen, promocji i dystrybucji towarów, usług i idei mających doprowadzić do wymiany spełniającej oczekiwania docelowych grup klientów i organizacji. Marketing rządzi firmą, jest nadrzędnym rodzajem zarządzania
marketing mix – zestaw elementów marketingu.
Powiedzenie „4P”:
– product
– price
– promotion ( zespół form, metod, technik, informowania, nakłaniania klientów do korzystania z pewnej usługi)
– place ( w sensie dystrybucji) – dzisiaj jest to umowne, kiedyś to było w sensie placu, targu.
– people ( 5P) – klienci, sprzedawcy – wymiana między stronami
może być i 7P
– procedury działania ( szcz w usługach, sposób i proces postępowania przez kadry, jak jest klient traktowany)
– pozycjonowanie ( towaru, produktu)
Dostawcy 4P
Nabywcy 4C
Product
Customer solution ( rozwiązania dla klienta)
price
Customer cost ( koszt klienta)
place
Convienience ( wygoda nabycia)
promotion
Communication ( komunikowanie się)
Gromadzenie danych
Przez służby
marketingowe firmy
oraz wywiad rynkowy
kadry sprzedającej
badaniamarketin.→ informacje marketingowe → analiza, porównanie, ocena → decyzje dotyczące prom.
Doświadczenie
wewnętrzne firmy
( firmy już działające mają pamięć organizacyjną, marketingową, czasem to może być ryzykowne, bo zmienia się sytuacja na rynku, schematy jakiś czas temu wytworzone mogą się zmieniać. Niebezpieczne jest też przenoszenie działań z pokrewnych branż, np. działy marketingowe z różnych firm – np. kosmetyki/piwo)
badania marketingowe ( II źródło informacji) – rozpoznawanie rynku, consumer inside, poznawanie potrzeb klienta, pragnień, zainteresowań.
Analiza, porównanie, ocena – informacje z różnych źródeł różnią się.
Na podst tego wszystkiego podejmuje się decyzje dot. marketingu i promocji.
Analiza SWOT
Mocne strony
Słabe strony
szanse
zagrożenia
Analiza portfelowa
udział
W(wys.)
Rynku
tempo
W
N
wzrostu
GWIAZDY
( wysokie tempo wzrost i wysokie zyski)
TRUDNE DZIECI ( wys. tempo wzrostu, ale niskie zyski)
rynku
DOJNE KROWY ( nie widać specjalnie przyrostu)
PSY ( prod. niski udział w rynku i niskie tempo wzrostu)
AlexaMay