Nauka o państwie i polityce cz. 2
Podział państwa ze względu na role:
· Minimalna – rola państwa ograniczona; minimalna ingerencja państwa w gospodarkę; „stróż nocny” – ingeruje gdy jest jakieś zagrożenie; jest gwarantem bezpieczeństwa i przestrzegania umów m-narodowych.
· Rozwojowa – interwencjonizm w celu rozwoju państwa w ramach największych podmiotów gosp. By zapewnić funkcjonowanie i stabilność gospodarki (wydobycie ropy, przemysł ciężki). Interwencjonizm ten działa na zasadzie partnerstwa – firm traktowane są jak partnerów a nie wrogów.
· Socjal-demokratyczna (państwo opiekuńcze; dobrobytu) – zapewnienie bezpieczeństwa; kładzie nacisk na równość obywateli; zapewnia każdemu te same możliwości szeroko dostępne; z jednej strony mamy dobrobyt a z drugiej dbanie o obywateli; państwa bogate, ale mniejsze.
· Skolektywizowane – centralne planowanie; własność wspólna i szeroki interwencjonizm państwowy; dominacje w kwestii życia i gospodarki; kolektywizacje fabryk czyli oddanie państwu.
· Totalitarne
Funkcja państwa – rodzaj aktywności państwa w określonej sferze życia publicznego.
Jako:
· Cel – bezpieczeństwo; dobro ogółu; ochrona własności; zbicie inflacji i wysokiego bezrobocia.
· Skutek – następstwa spowodowane działalnością państwa
· Role – uwarunkowanie działań mające reakcje przyczynowo-skutkową.
Metafunkcje – realizuje to każde z państw
· Adaptacyjne – adaptacja nowego prawa np. umowy międzynarodowej
· Regulująca – utrzymywanie ładu między obywatelami
· Innowacyjna – wprowadzanie zmian przez władze dla społeczeństwa
Funkcje zewnętrzne – kwestia współpracy z instytucjami innych państw; bezpieczeństwo dla obywateli z zewnątrz; wymiana gospodarcza – umowy, traktaty m-narodowe.
Funkcje wewnętrzne – instytucje realizujące bezpieczeństwo obywateli; ochrona mienia, własności prywatnej; zapobieganie konfliktom społecznym.
· Edukacyjna – instytucje jak MEN
· Socjalna – komu dać pomoc i tak dalej
· Bezpieczeństwa
· Kulturalna – możliwość rozwoju cywilizacyjnego
· Gospodarcza - wolność gospodarcza; koncesje itd.
Władza – zdolność podejmowania i realizowania decyzji, niezależnie od woli ludzi których dotyczy. Oznacza to możliwość narzucenie i wykonywania decyzji tak, aby ludzie zachowywali się w sposób pożądany i oczekiwany – dlatego władza jest wyposażona w zalegalizowane środki przymusu fizycznego i ekonomicznego.
· Władza polityczna – powstała gdy ukształtował się parlamentaryzm rozciągany na grupy uprzywilejowane, które mogły uczestniczyć w procesie decyzyjnym jak np. partie, stowarzyszenia, organizacje, ruchy społeczne, związki zawodowe. W relacji między państwem a partią jest to zdolność narzucenia woli danej partii parlamentowi, tylko dlatego, że ma ona wystarczająco dużo mandatów poselskich.
· Władza publiczna – zdolność narzucania uprawnionych instytucji swojej woli dotyczącej sfery życia społecznego, która dotyczy wszystkich osób i organizacji podległy a także są dla wszystkich dostępne – powszechne i jawne.
· Władza państwowa - zdolność organów państwa (ust, wyk, są) do narzucania woli organizacjom podległym w drodze prawnej. Ma charakter władzy politycznej i jest częścią władzy publicznej. Może legalnie stosować przymus, skuteczna powinna być już sama groźba stosowania go. Dysponuje różnymi środkami materialnymi – decyduje o ich podziale, wykorzystywaniu.
Definicje władzy:
· Behawioralna – władza to szczególny typ zachowania polegający na możliwości zmienia zachowania innych ludzi. (Weber)
· Teologiczna - władza to spełnienie pewnych celów, wytwarzanie zamierzonych skutków (Russel)
· Instrumentalna – władza to możliwość stosowania szczególnych środków, zwłaszcza przemocy. (Opałek)
· Strukturalna – władza jako pewien rodzaju stosunek między rządzącymi a rządzonymi. (Przybylski)
· Zinstytucjonalizowanego wpływu – władza jest powiązania z możliwością instytucjonalnego wpływu na innych. (Giergica)
· Konfliktowa – władza ma możliwość podejmowania decyzji dotyczących rozdziału dóbr w sytuacjach konfliktowych. (Ossowski)
Funkcje władzy:
· Integracyjna – zdolność scalania władzy i koordynowania podmiotów polityki wokół działań interesów warunkujących stabilność systemu politycznego.
· Dystrybucyjna – narzucania kryteriów i regulacji rozmiarów podziału dóbr materialnych pomiędzy.
· Ochronna – zapewnia zewnętrzne bezpieczeństwo systemu społecznego i bezpieczeństwo wewnętrzne.
· Strukturotwórcza – wytwarzanie w społeczeństwie podziałów, umożliwiającym innym udział w życiu politycznym poprzez pośrednie i bezpośrednie procesy.
Koncepcje legitymizacji władzy:
· Weber - legitymizacja legalna – oparta na przeświadczenie że posłuszeństwo wynika z fakty prawa stanowionego przestrzeganego przez reprezentantów władzy; legitymizacja charyzmatyczna – wynika z mocy oddania osobie władzy i uznania dla jego niezwykłych talentów(charyzma); legitymizacja tradycyjna – oparta na tradycji do której odwołuje się władza.
· Easton – legitymizacja ideologiczna –oparta na akceptacji głównych zasad na których władza funkcjonuje – składają się też na nią : a)określenie zasad i celów systemu b)wyróżnienie tych ideałów i celów , które pomagają w ocenie przeszłości tworząc podstawę oceny teraźniejszości i działań na przyszłość.; legitymizacja strukturalna – akceptacja dla panującego porządku prawnego i oparta na prawowitości, legalności i praworządności reżimu; legitymizacja personalna – oparta na szacunku dla osób sprawujących władze; rolę spełniają zachowania tych osób.
· Beetham – według niego zawiera trzy różne elementy: a) jest zgodne z ustalonymi regułami; b)reguły te znajdują usprawiedliwienie w przekonaniach rządzących jak i rządzonych; c)istnieje czynne przyzwolenie ze strony rządzonego na zalezności władcze – przyzwolenie wyrażające się w konkretnych zachowaniach. Istnieją trzy poziomy legitymizacji: reguł, przekonań i zachowań.
Charyzma – wyjątkowe cechy jedności, które czynią ją wyjątkową na tle reszty społeczeństwa; relacje między liderem a jego zwolennikami czyli wpływ jaki ma lider na resztę. Jest to rodzaj wpływu jaki lider wywiera na społeczeństwo – wartości i przekonania powinny ulec transformacji. Lider uznany zostaje za charyzmatycznego gdy ma określona misje do wypełniania a po drugie jego wyjątkowe cechy zostaje spontanicznie uznane jako wyjątkowe. Termin używany się w stosunku do lidera i jego cech, a nie celów jakie posiada.
Legitymizacja – prawomocność danej instytucji państwowej; najczęściej mowi się o legitymizacji władzy, państwa czy prawa. Określona społeczność uznaje pewna instytucje za prawomocną i znajduje ona faktyczny posłuch – prawo jest przestrzegane, nikt nie podważa władzy instytucji.
Rewolucja
· Marksistowska – zmiana w stosunkach klasowych, w gospodarce; celem jest społeczeństwo bez klasowe i zachodzi zmiana w sposobie produkcji.
· Teorie nie marksistowskie
o De Tokiewill – gdy rząd rozluźnia despotyzm po despotycznych rządach – np. ograniczenie zakazów dla społeczeństwa; ustanowienie wolności słowa; powiew reformy, rozluźnienie i wtedy społeczeństwo chce więcej.
o Ted Gura – rewolucja jest wynikiem przepaści między tym co ludzie posiadają a co chcą mieć w porównaniu z innymi państwami. Rewolucje wybuchają gdy różnice utożsamiają się w całym społeczeństwie.
o Teoria mocnych i słabych stron państwa – rewolucja przebiegnie wtedy gdy aparat nacisku opowie po stronie ludzi niezadowolonych.
Modele rzeczywistości rewolucyjnej:
· Syndykalistyczny(proporcjonalny) – im wiedzy zasięg , tym większy rezultat rewolucji.
· Marksistowski – duża sytuacja rewolucyjna z małym rezultatem; sytuacja rew. Nie musi być duża by rezultat musiał być duży; społeczeństwo musi opowiedzieć się za zmianą władzy.
· Arintonowski – im większa sytuacja rewolucyjna tym mniejszy będzie rezultat. Duża sytuacja nie spowoduje szerokiej wymiany kadry bo sytuacja dla ludzi jest zbyt przytłaczająca i chcą już spokoju i nie poprą wymiany kadry.
Reformy – zmiana konkretnych aspektów dziedziny życia; przy tym zachowujemy system polityczny; musza być zgodne z konstytucja i wprowadzone przez władze. Rozróżniamy rodzaje reform:
· Polityczne
· Gospodarcze
· Administracyjne; oświatowe
· Wojskowe
Transformacja ustrojowa – zmiana ustroju państwa; całego systemu politycznego – gospodarki, administracji itd.
Zamach stanu – kreowany odgórnie przez grupy najczęściej z poparciem wojska. Sytuacja w państwie jest coraz gorsza, ale rezultat jest słaby – słaba wymiana rządzących. Dzieło ludzi z aparatu władzy.
Rewolucja – ma charakter odgórny, niesformalizowany, a potem jest dopiero formalizacja; jest nagłą i bezprawną zmianą ustroju państwa lub grupy rządzącej z szeregiem modyfikacji administracyjnych i prawnych.:
· Sytuacja rewolucyjna – musi być rząd i pozycja mająca znaczące poparcie, ale dojdzie do niej tylko wtedy gdy ten rząd jest słaby; wielowładza – dwa ośrodki władzy, które wydają decyzje; rewolucja przejęła kontrole nad wojskiem i rząd traci jego poparcie.
· Rezultat rewolucyjny – zmiana grupy posiadającej władze, zmiana struktur administracji, zmiany społeczne, gospodarcze i ideologiczne.
· Wielka rewolucja – całkowita wymiana rządzących; rewolucja gwałtowna z bardzo szeroki zakresem i dużym rezultatem.
· Cicha rewolucja – duża wymiana kadry, ale bardzo w zaciszu i sytuacja rewolucyjna była słaba. Rewolucja nie musi porwać za sobą tłumów.
Pucz – dzieło aspirujących do osiągnięcia władzy mimo iż byli zwykle daleka od niej. Zawarte w przewrocie politycznym.
Rewolta – bez planu rewolucyjnego, występuje raczej w obronie zagrożonego a istniejącego porządku politycznego.
Naród – jest trwałą historycznie ukształtowaną wielka zbiorowością społeczna stanowiącą wspólnotę języka, terytorium, kultury, życia gospodarczego i społecznego. Wspólnota ta posiada rozwinięta świadomość narodową, przejawiającą się w poczuciu odrębności od innych narodów.
Czynniki narodotwórcze:
· Wspólna kultura, symbole, historia
· Wspólne pochodzenie etniczne
· Wspólne terytorium
· Wspólne organizacje polityczne
· Więzi ekonomiczne
· Więzi społeczne
Według relacji państwo a naród – to każdy naród powinien tworzyć niezależne państwo. Można to określić dwoma terminami:
· Narodotwórcza rola państwa – młode państwa za pomocą działań politycznych, ekonomicznych czy oświatowych doprowadza do zjednoczenia grup etnicznych w jeden zintegrowany naród. Może to się odbywać na drodze podbojów terytoriów danego państwa.
· Państwotwórcza rola narodu – naród jako grupa społeczna dąży przez określone działania do stworzenia przez niego własnego i suwerennego państwa.
Nacjonalizm – postawa uznająca naród za najwyższe dobro w sferze polityki. Uznaje on sprawy narodu jako najważniejsze i ...
AlexaMay