zasady nauczania i uczenia się, zasady budowy lekcji, ćwicze.DOC

(28 KB) Pobierz
Zasady nauczania i uczenia się: 1

Zasady nauczania i uczenia się: 1. Zas świadomego i aktywn udziału uczn w proc nauczania * im bardziej aktywnie uczestniczy tym lepiej wykorzystuje i zapamiętuje * większą motyw do nauki *Poprzez : uczenie innych, dyskusje w grupie, demonstracje, oglądanie, czytanie, wykład  2. Zas poglądowości: * stosowana by uniknąć werbalizmu [uczenia bez zrozumienia] * poznawanie polisensoryczne [na kilka zmysłów jednocześnie] *7-11 – uczenie obrazowe, 12- .. – od opisu słownego do pokazu * met slow-pok, pok-sło itp. 3. Zas przystępności w nauczaniu: *stopniowanie trudności *od rzeczy znanych do  nieznanych  *ustalić poziom umiejętności wyjściowych grupy *dostos tempo nauczania 4. Zas systematyczności: *na każdej lekcji wprowadzać nowy istotny element, nie wszystkie na raz *powtarzać co lekcje najważniejsze rzeczy *rozłożenie na elem składowe danego tematu i umiejętne połączenie w jedną całość *powtórki, kontrola wiedzy 5. Zas trwałości wiedzy: *aktywny udział *system udział *odpowiednie motywowanie U *systematyzowanie wiadomości 6.Zas operatywności wiedzy: *tak przekazać aby U umiał się tą wiedzą posługiwać *wskazać kiedy ją w praktyce może zastosować

1. Ćwiczenia organ-pożądkowe *by spr obecność i przygotować U do zajęć *kontrolowanie obecności na początku, w trakcie i na końcu lek *szereg, dwuszereg, rozsypka, półkole, koło *zapewniają czas na ćwiczenia [nie „zabierają” lekcji] *da się nimi wychować dzieci: zaradność, zdyscyplinowanie, sprawność organizacyjna *MET ŚCISŁE ·wzorowane na musztrze *MET POŻĄD-NAŚL ·ustawcie kolejkę ·murek ·jak drzewka w lesie *MET BEZP CELOW RUCHU ·ustawcie się na czerwonej lini ·każde dziecko przy jednej drabince *kształt orientacji [burzenie schematów] stosuj różne ustawienia, w różnych miejscach

2. Ćwiczenia kształtujące: *wpływają na określoną partię ciała *wykorzystujemy w celu: wzmocnienia, gibkości, korygowania i nauczenia koordynacji, poprawienia szybkości, nauczania orientacji, współdziałania  w parach i odpowiadania za drugą osobę [jak dodamy muzykę to cel estetyczny] *możemy wykorzystać jedno ćw albo kompleks ćw. *cw RR, NN, T *na 2, 4 i 8 *MET ŚCISŁA: ·rozkrok, naprzemienne wymachy rąk ·przysiad podparty ·podpór przodem, ugięcie RR ·rozkrok ·leżenie przodem *MET ZABAW-NAŚL ·leżenie przodem-„patrzymy pod słońce” *MET BEZPOŚR CELOWOŚCI RUCHU ·postawa-spróbuj dotknąć głową sufitu *MET TWÓRCZE-ZAD SAMODZIELNE ·wykonaj dowolne ćw wzmacniające m.brzucha

III. Ćwiczenia użytkowo – sportowe [utylit, stosowane] *Chody, Biegi ·bieg slalomem między tyczkami *Rzuty, Chwyty ·osobiste ·odbijanie spos górnym *Podpory, Zwisy , Pełzanie, Dźwiganie *Skoki wolne lub mieszane *Równoważne *Zwinnościowo akrobatyczne ·przewrót w przód

3. Ćwiczenia USPOKAJAJĄCE · ćwiczenie o mniejszej intensywności do ć poprzedniego ·czaty [raz, dwa trzy król] WSPOMAGJĄCE WYPOCZYNEK a. Oddechowe ·po biegach, intensywnym pływaniu b. Rozluźniające ·należą do nich ćw. Rozciągające ·po siłowni, grach sport, biegach, skokach ·np. strzepywanie rąk

TOK LEKCJI 1) /10-15’/ ·obecność, motywacja (tem lekcji), rozgrzewka 2) /25-30’/ ·kształt umiejętn, sprawn, zdolności twórczych 3) /3-5’/ ·uspokój org, czynn org i wych, nastawiać by się poza lekcjami ruszali

TOK LEKCJI 1. Zorganiz grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć 2. Motywacja 3. Rozgrzewka, psychomotoryka i zad korektywne 4. Kształt umiejętn, doskon sprawności w róznych zakresach 5. Uspokojenie fizjolog i emocjonalne org 6. Czynn organizacyjne i wych zwiaz z zakończ lekcji 7. Nastawienie U do samodzielnych działań na polu kf

ZASADY BUDOWY LEKCJI 1)WSZECHSTRONNOŚCI *wszech, haromn rozwoju poprzez właściwe oddziaływanie zarówno na rozwój fiz, mot, intelek i społ moralny *podmioto ucznia w celu wykonyw zadań wg własnej decyzji *środki dydakt /przyżądy, przybory/ *RR,NN,T, płaszcz, gibkość i siła *ćw.użytkowo – sport. *oparta o naturalne formy ruchu *wymogi danej dyscypliny, ćw kondycyjno-sprawn /technika, taktyka, gra/, schematy 2)ZMIENNOŚCI PRACY *zapewnienie na lekcji wf bezpieczeństwa U poprzez przeciwdziałanie kontuzjom mogącym wyst na skutek przeciążenia *układać tak ćw by każde miało odmienny wpływ na aparat ruchu *częsta zmiana p.w. *zmienność treści, metod i rozwiązań organizacyjnych *przeplatać ćwiczenia [jakość, msc] *w odniesieniu do ciała [pozycje, naprzemienność, struktura] i psychiki [zdekoncentrowanie prowadzi do niesłuchania, za długo skakał przez płotki jak mu nie wychodziło] 3)STOPIEŃ WYSIŁKU *krzywa natężenia wysi [zależne od wieku] , 2/3 max wysiłek *szybkość, ilość powt, modyfikacje, obciążenie, ćw w biegu i ćw stałe *nauka trwa do 10 min!! *ma być wszechstronnie, wesoło, ma wyjść uśmiechnięty z lekkim niedosyceniem i zarumieniony

NAUCZANIE UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE TECHNIK SPORTOWYCH 1. Przygot motoryczne 2. Nauczać- uczyć się 3. Przyg koordyn 4. Informacje 5. Walka z błędami 6.Utrwalenie, udoskonalenie, uplastycznienie

Zgłoś jeśli naruszono regulamin