Konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Temat: wycieczka do ZOO
Wada postawy: postawa skoliotyczna
Cel lekcji: kształtowanie nawyków prawidłowej postawy
Wiek ćwiczących: 6
Czas trwania: 30’
Ilość dziewczyn: 12
Przybory i przyrządy: wąż (skakanka), wałki korekcyjne, jeżyk, koce, znaczniki zielony i czerwony, pachołki
Prowadzący: Agnieszka Czubała, Agnieszka Czarnik
Tok lekcji
Cel ćwiczeń
Opis ćwiczenia
Do
zo
wanie
Uwagi organizacyjno-metodyczne
Część I
1. Autokorekcja postawy
Płaskostopie (pkt 1 z części III)
Uczniowie wiedzą jak powinna wyglądać prawidłowa postawa i potrafią skorygować swoje błędy, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
Ćwiczący ustawiają się przed lustrem na jeżyku i postępują według uwag nauczyciela. Następnie schodzą z jeżyka i samodzielnie przyjmują prawidłową postawę ciała.
Wstajemy rano i przygotowujemy się do wyjścia na wycieczkę
2’
N-koryguje błędy
2. Ćwiczenie lub zabawa ożywiająca
+ Ćwiczenie oddechowe (tor piersiowy) (pkt.3)
+Ćwiczenie mm grzbietu na przyrządach (pkt. 14)
Wzmacnianie mm grzbietu odcinka piersiowego i obręczy barkowej
Elongacja kręgosłupa Wzmacnianie mm oddechowych
„jedziemy do ZOO” jeden za drugim po obwodzie koła, leżenie przodem na kocyku z poduszka na wysokości pępka, i odpychamy się RR udając że jedziemy do ZOO. Gdy światło jest zielone jedziemy gdy czerwone to odpoczywamy elongując kręgosłup RR w górę, palce stóp obciągnie, czoło obieramy o podłoże, jednocześnie wykonujemy ćwiczenia oddechowe
3’
Jeżeli spowodujemy „wypadek” (zderzymy się z drugim autkiem itp.) siadamy pod ścianą RR w skrzydełka.
N- jest sygnalizacją świetlną oraz pilnuje aby dzieci dokładnie wykonywały zadanie.
-Wdech nosem, wydech ustami.
Część II- dojechaliśmy, autka parkujemy w wyznaczonym miejscu
1. Ćwiczenie głowy i szyi
Zwiększenie ruchomości odcinka szyjnego
Wchodzimy do ZOO, bierzemy lornetki (swoje rączki) i rozglądamy się raz w prawo raz w lewo w górę w dół. Uczniowie podążają za nauczycielem
1’
Jakie zwierzęta można spotkać w ZOO?
2. Ćwiczenie ramion i obręczy barkowej
wzmacnianie mm kończyny górnej , kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
„kakadu na wolności” trucht po sali, machamy RR tak jakby to były skrzydła, na hasło KLATKA stajemy w prawidłowej postawie
- Obszerne ruchy RR
-uważamy na współćwiczących
-pod koniec zabawy na sygnał N papugi maja ustawić się w szeregu na krawędzi filca
3. Ćwiczenie kształtujące nawyk prawidłowej postawy
umiejętność przyjmowania postawy
skorygowanej
Latając zauważyliśmy żyrafy które mają długie szyje. W prawidłowej postawie ćwiczący wyciągają szyję jak najbardziej potrafią, patrząc przed siebie.
- uczniowie ustawieni w szeregu
-N koryguje błędy
4. Ćwiczenie mm grzbietu połączone z elongacją
Elongacja kręgosłupa, wzmacnianie mm grzbietu
„wystraszony kotek” Ćwiczący chodzą na czworakach wokół Sali, na hasło PSIK i klaśnięcie w dłonie -> klęk podparty i koci grzbiet
- chodzimy powoli „dostojnie” jak kotki
- N zwraca uwagę by RR były na wysokości barków, a NN ST. biodrowego
5. Ćwiczenie oddechowe (tor piersiowy)
Wzmacnianie mm oddechowych, nauka przedłużonego wydechu
„słoń trąbalski”- pw. Siad klęczny RR w skrzydełka, wdech nosem, wydech ustami, przy wydechu przeniesienie RR w przód górę i udajemy słonia („truuuu”) jak najdłużej potrafimy
- n mówi wdech, wydech i pracuje RR jak dzieci
6. Ćwiczenie mm pośladkowych i nóg
Wzmacnianie mm pośladkowych
„kopiące byczki” Pozycja wysoka Klappa. Unoszenie (wykopy) raz jednej raz drugiej nogi w tył do wyprostu
- N kontroluje dokładność wykonywanego ćwiczenia
- N sygnalizuje (byczek kopie L/P kopytem)
7. Ćwiczenie mm grzbietu
Wzmacnianie mm grzbietu
„wesołe foczki” leżenie przodem wałek pod brzuchem, na 1- skłon T w tył z równoczesnym klaśnięciem w dłonie, na 2 powrót do lezenia
-N kontroluje ustawienie RR i poprawne wykonanie ćw
8. Ćwiczenie oddechowe (tor brzuszny)
Wzmacnianie mm oddechowych
Leżenie tyłem. Ręce splecione na brzuchu podczas wdechu brzuch ma się uwypuklać a dłonie rozłączać
- łokcie oparte o podłoże
9. Ćwiczenie elongacyjne lub antygrawitacyjne + Ćwiczenie mm grzbietu na przyrządach (pkt. 10)
+ Ćwiczenie oddechowe (tor piersiowy) (pkt. 11)
Elongacja kręgosłupa, wzmacnianie mm brzucha, ćwiczenia oddechowe
„ćwiczące małpki” – ćwiczący stoją przy drabinkach z piętami opartymi o 1-wszy szczebelek i chwyt za szczebel RR (jak najwyżej sięgamy) na 1 wznos NN ugiętych w kolanach do klatki piersiowej z jednoczesnym wdechem, na 2 opust NN z jednoczesnym wydechem, na 3 odpoczynek.
- N liczy powoli etapy ćwiczenia
12. Ćwiczenie mm grzbietu na przyrządach
Aguuul6