Edyta Sigłowa gr V B
OSNOWA Z LKKIEJ ATLETYKI
Temat: Doskonalenie skoku w dal.
Cele główne lekcji:
1 Umiejętności: U potrafi wykonać samodzielnie skok w dal wybraną przez siebie metodą.
2 Motoryka: U kształtuje skoczność, zwinność, szybkość, gibkość.
3 Wiadomości: U zna prawidłową techniką skoku w dal.
4 Akcent wychowawczy: U wykazuje zainteresowanie własnym poziomem sprawności oraz zna znaczenie bezpieczeństwa i dyscypliny na lekcji wychowania fizycznego.
Klasa: I LO
Płeć: dziewczynki
Ilość uczniów: 20
Miejsce ćwiczeń: boisko szkolne
Czas: 4x 45 minut
Przybory i przyrządy: piłki lekarskie, pachołki, piłki palantowe, piłka nożna, hula- hop, laska gimnastyczna, woreczki.
Tok lekcji
Lekcja numer 1
Lekcja numer 2
Lekcja numer 3
1 Zorganizowanie gr. i sprawdzenie gotowości do zajęć.
1 Zbiórka w dwuszeregu.
2 Sprawdzenie obecności
i gotowości uczniów do zajęć
( strój U, odłożenie zegarków, biżuterii). Niećwiczący siadają na ławce.
1 Jak z lewej.
2 Jak z lewej.
2 Nastawienie do świadomego i aktywnego udziału w lekcji.
1 Podanie tematu zajęć.
2 Przypomnienie U jakie elementy powinna zawierać lekkoatletyka.
2 Pogadanka na temat: jak ćwiczyć by zwiększyć siłę swego ciała (dieta, ćwiczenia siłowe dostosowane do wieku, budowa ciała, doping)
2 Pogadanka na temat: jakie sporty możemy uprawiać
w terenie ( jak czynnie odpoczywać), wykorzystując jego walory, jego ukształtowania pamiętając
o prawidłowym zachowaniu się w środowisku przyrodniczym.
3 Rozgrzewka psychomotoryka, profilaktyka.
Zabawa ożywiająca: „ Berek ranny ”
Rozgrzewka przeprowadzana przez N- U ustawieni w dwóch rzędach.
1 W lekkim truchcie naprzemianstronne krążenia RR w przód i w tył.
2 jw. obustronne krążenie RR w przód i tył.
3 Krok skrzyżny.
4 Krok odstawno- dostawny.
5 Skip A, B, C,
6 Przejście do marszu wymachy NL do PR i odwrotnie.
7 Marsz z wypadami NN do przodu, skrętoskłony T w prawą i lewą stronę.
8 W miejscu – postawa zasadnicza, skręty głowy w P i L stronę.
9 p.jw. RR w bok- skrętoskłony w tył- RR do LN i odwrotnie.
10 p.jw Opad T do poziomu- RR wyprostowane przed sobą- pionowe i poziome nożyce RR .
11 Stanie w szerokim rozkroku – skłony do NN z wytrzymaniem.
12 Klęk jednonóż z wypadem jednej N w bok, RR w górze- skłony T do N wyprostowanej- zmiana NN.
13 Siad prosty- skłony T w przód.
14 Siad rozkroczny skłony T do NL, środka i NP
15 Siad prosty podparty z tyłu RR- naprzemienne wyprosty, zginania NN do kl. piersiowej.
16 Rozgrzanie stawów skokowych i kolanowych.
17 Różnego rodzaju podskoki- obunóż, jednonóż, podskoki z podciągnięciem NN do kl. piersiowej.
Zabawa ożywiająca: „ Berek zabierz piłkę”
Rozgrzewka przeprowadzana przez U. U ustawieni w rozsypce, każdy z U wykonuje jedno ćwiczenie wymyślone przez siebie. N podaje jaką grupę mięśni lub jakie ćwiczenie U maja wykonać np.: ćwiczenie RR, ćw. NN, ćwiczenia równoważne, ćwiczenia mm brzucha, ćwiczenia w płaszczyznach, podskoki.
U prowadzą rozgrzewkę tak aby różniła się od poprzedniej.
Na koniec U wykonują dwie przebieżki.
Zabawa ożywiająca: „ Berek czarodziej”
Rozgrzewka jak w lekcji poprzedniej, tylko U ćwiczą
w parach, każda z pary wymyśla dwa ćwiczenia.
Na koniec rozgrzewki U wykonują dwie przebieżki.
4 Kształtowanie umiejętności
i doskonalenie sprawności.
5 Uspokojenie organizmu.
6 Czynności organizacyjno- wychowawcze .
7 Nastawienie do samodzielnej pracy w czasie wolnym.
I Forma zajęć w zespołach.
U podzieleni na zespoły wykonują ćwiczenia na swoich stanowiskach. Na sygnał N następuje zmiana stanowiska zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy zespół kolejno przechodzi przez wszystkie stanowiska. U podchodzą
do stanowiska i czytają kartkę z objaśnionymi zadaniami.
I Zadanie z grupy ćwiczeń rzutnych:
W wyznaczonym miejscu
do rzutu leży kartka ze wskazówką, na której opisany jest przebieg zadania oraz jakie przybory mogą wykorzystać ( piłka lekarska- 2kg, 3kg, 5kg ).
Załącznik nr 1.
II Zadanie biegowe:
Uczniowie wykonują bieg na odcinku 20m po linii prostej.
U wykonują bieg na 50%, 70%, 100% swoich możliwości.
Załącznik nr 2.
III Zadanie skoczne:
Uczniowie wykonują skok
w dal. U mogą sami regulować sobie długość rozbiegu.
Załącznik nr 3.
1 Zabawa uspokajająca: „ Zgaduj-zgadula”.
1 Uporządkowanie sprzętu przez osoby niećwiczące.
2 Zbiórka w dwuszeregu.
3 Omówienie zajęć.
1 Nauczycie zachęca U
do oglądania w telewizji zawodów lekko atletycznych.
I Jak w lekcji poprzedniej.
W wyznaczonym miejscu do rzutu leży kartka ze wskazówką, na której opisany jest przebieg zadania oraz jakie przybory mogą wykorzystać ( piłka palantowa, hula- hop, pachołek )
Załącznik nr 4.
Uczniowie wykonują bieg
na odcinku 20m
z wykorzystaniem różnych form biegowych.
Załącznik nr 5.
w dal wybrana przez siebie formą skoku.
Załącznik nr 6.
1 Zabawa uspokajająca: „ Rozwiązywanie supełka”.
2. Jak z lewej.
3. Jak z lewej.
1 Nauczyciel zachęca U do wzięcia udziału w zajęciach SKS z lekkiej atletyki.
Uczniowie ustawiają się przy pachołku, przy którym położone są piłki lekarskie ( 2kg, 3kg, 5kg) i piłka palantowa. Każdy z U wybiera sobie sposób i rodzaj rzutu. Wybór piłki i ciężaru zależy
od U.
Załącznik nr 7.
Bieg na odcinku 20m ze wzmacnianiem mięśni ramion. Przybory, które mogą wybrać U to piłka nożna, laska gimnastyczna, woreczki.
Załącznik nr 8.
Uczniowie wykonują pełną formę skoku w dal. Każdy z U decyduje o metodzie skoku.
Załącznik nr 9.
1 Zabawa uspokajająca: „ Minutka”
3 Jak z lewej.
1 Nauczyciel zachęca U
do udziału w zawodach międzyszkolnych, które odbywają się na stadionie miejskim.
LEKCJA NUMER 1:
ZAŁĄCZNIK NR 1
Rzut piką lekarską poprzez wzmacnianie mięśni obręczy barkowej. Rzut możemy wykonać poprzez wybór obciążenia piłki lekarskiej ( 2kg, 3kg, 5kg, ) i przez formę wykonania ( z miejsca, z rozbiegu, z wyskoku, znad głowy, ustawieni tyłem). Ćwiczenie wykonujemy od 5-8 razy.
Pamiętaj, że każda osoba z zespołu może wykonać rzut inaczej.
ZAŁĄCZNIK NR 2
Bieg na odcinku 20m od pachołka do pachołka. Bieg wykonujemy na 50%, 70%, 100% swoich możliwości.
Pamiętamy, że każda osoba z zespołu sama wybiera sobie na ile procent swoich możliwości przebiegnie bieg.
Ćwiczenie wykonujemy od 3- 4 razy.
ZAŁĄCZNIK NR 3
Doskonalenie skoku w dal, każdy z U sam reguluje sobie długość rozbiegu.
...
Aguuul6