ZiGR - teoria i metodyka.doc

(80 KB) Pobierz
Oddziaływanie zabaw i gier ruchowych na rozwój człowieka

ODDZIAŁYWANIE ZiGR NA ROZWÓJ CZŁOWIEKA

 

1. Rola zabaw i gier ruchowych w wychowaniu wszechstronnym

a) Zabawy i gry w wychowaniu umysłowym

Gry i zabawy w kształceniu intelektualnym zmierzają do rozwoju i kształcenia motoryczności, cech i procesów psychicznych takich jak pamięć, myślenie, spostrzeganie, uwaga i wyobraźnia.

b) Zabawy i gry w wychowaniu estetycznym

Zabawy i gry ze śpiewem i przy muzyce sprzyjają rozwijania piękna ruchu, płynności harmonii, rozwijają zdolności wyczuwania rytmu i taktu, powodują przeżycia, budzą emocje.

c) Zabawy i gry w wychowaniu moralno-społecznym

Zabawy i gry posiadają ogromne możliwości oddziaływania na stronę psychiczną dziecka, nauczyciel może kształtować postawę a także charakter dziecka (takie cechy jak samodzielność, zdyscyplinowanie, panowanie nad sobą). Zabawy i gry uczą dzieci do działania w zespole przy rezygnacji z własnych ambicji, uczą przestrzegania przepisów i zasad, pełnego zaufania do kolegów i sędziów

 

2. Zadania zabaw i gier ruchowych w rozwoju fizycznym dziecka

a) Oddziaływanie zdrowotne

Ważne są trzy kierunki działania:

·  profilaktyka

- rozładowują napięcia nerwowe

- wprowadzają uspokojenie

- zapobiegają powstawaniu stresu i chorobom nerwicowym

- wpływają na wydolność układu krążenia, oddychania, przemiany materii

·  korektywa istniejących wad w postawie

- usuwają defekty powstałe w przypadku braku kontroli w procesie rozwoju dziecka

·  kompensacja różnego rodzaju braków i uszkodzeń

- rozwijają i pobudzają bodźce działające korzystnie

- usuwają niekorzystne oraz przełamują występujące zahamowania utrudniające niezależność fizyczną i moralną.

 

b) Rozwijanie sprawności

- siła, szybkość, skoczność, wytrzymałość, zwinność.

- odpowiednia sprawność fizyczna korzystnie oddziałuje na rozwój fizyczny, stan zdrowia, pokonywanie trudności życiowych, wpływa dodatnio na przygotowanie do wykonywania zawodu.

 

CHARAKTERYSTYKA ZiGR

 

1. Zabawy proste

- występują naturalne ruchy związane z motoryką człowieka, takie jak: chód, bieg, skok, rzut

- zasady i przepisy są jasne i nieskomplikowane

- może ale nie musi występować element rywalizacji. Jeśli występuje to jest to współzawodnictwo indywidualne między poszczególnymi uczestnikami zabawy.

- W trakcie zabawy bawiący może opuścić i dołączyć do grupy w każdej chwili chwili do niej dołączyć i nie zmienia to charakteru i przebiegu zabawy

Rodzaje zabaw:

·  ze śpiewem i przy muzyce

·  orientacyjno-porządkowe

·  bieżne

·  na czworakach

·  skoczne

·  rzutne

·  kopne

·  z mocowaniem i dźwiganiem

 

2. Gry ruchowe

- czynnikiem różniącym grę od zabawy jest to, iż w grze występuje element rywalizacji

- wszyscy uczestnicy wykonują to samo zadanie

- może wystąpić funkcja kapitana

Dzielą się na następujące podgrupy:

a) Gry proste

-          przynajmniej dwa zespoły, a w każdym minimum po dwóch zawodników

-          przepisy są proste nieskomplikowane

-          do każdego zespołu powinien być przydzielony sędzia

-          o zwycięstwie na pierwszym miejscu decyduje dokładność wykonania zadania a w drugiej kolejności szybkość zakończenia gry

-          musi w niej występować tylko jeden element ruchu np. rzut

b) Gry złożone

-          w grze złożonej występuje kilka elementów ruchu np. bieg i skoki

-          liczba zespołów minimum dwa

-          przepisy w porównaniu do gier prostych są bardziej skomplikowane

-          do każdego zespołu jest przydzielony jeden sędzia

-          o zwycięstwie na pierwszym miejscu decyduje dokładność wykonania zadania a w drugiej kolejności szybkość zakończenia gry

c) Gry przejściowe

-          charakteryzują się wyższą formą organizacyjną oraz wymagają od uczestników większych umiejętności niż gry złożone

-          na boisku znajdują się równocześnie tylko dwa zespoły o równej liczbie zawodników, które walczą o zwycięstwo

-          grę prowadzi sędzia

-          gry odbywają się na czas

-          o zwycięstwie decyduje liczba zdobytych punktów

d) Gry specjalistyczne

-          walczą dwa zespoły o zmniejszonej liczbie zawodników

-          zmniejszone i ograniczone boisko do gry zespołowej

-          przepisy odpowiadają przepisom sportowych gier zespołowych mogą jednak ulegać pewnym modyfikacjom wynikającym np. z liczby zawodników w drużynie

-          grę prowadzi jeden sędzia

-          gra odbywa się na czas lub do uzyskania przez jeden zespół ustalonej ilości punktów

-          o zwycięstwie decyduje liczba zdobytych punktów

e) Gry drużynowe

-          są najwyższą formą organizacyjną i wymagającą największych umiejętności od uczestników

 

METODYKA NAUCZANIA ZiGR

 

1. Zabawy i gry orientacyjno-porządkowe

·  szybkiej reakcji, spostrzegawczość, orientacja na sygnały wzrokowe i słuchowe.

Naukę zabaw i gier orientacyjno-porządkowych uczymy kolejno:

-          ustawiania się w określonym szyku

-          natychmiastowego zatrzymywania się w miejscu

-          szybkiego rozbiegania się i zajmowania wyznaczonych miejsc

-          ustawiania się w określonym szyku z nieoczekiwaną zmianą miejsca zbiórki

 

2. Zabawy i gry bieżne

·  szybkość, zręczność, wytrzymałość, wzmacniają pracę układu krążenia i oddychania oraz korzystnie wpływając na prawidłową przemianę materii

Naukę zabaw i gier bieżnych uczymy kolejno:

-          swobodne biegi (zabawy masowe)

-          wyścigi (po liniach prostych, wymijanie się, ze zmianą kierunku, slalomem)

-          zabawy i gry z pościgiem

3. Zabawy i gry na czworakach

·  ćwiczeniem tułowia, przeciwdziałającym nadmiernej krzywiźnie lędźwiowej do 10 r.ż.

Naukę zabaw i gier na czworakach uczymy kolejno:

-          formy swobodne – swobodne chody i biegi później swobodne skoki na czworakach.

-          po opanowaniu następuje nauka toczenia piłki głową w pozycji czworakowej.

-          Zabawy i gry z wyścigiem w następującej kolejności:

·          Z elementami biegu na czworakach

·          Ze skokami na czworakach

·          Z toczeniem piłki głową

-          Zabawy i gry na czworakach z pościgiem

 

4. Zabawy i gry skoczne

-          swobodne podskoki, wyskoki, zeskoki, przeskoki obunóż i jednonóż

-          wyścigi skokami obunóż i jednonóż ze współzawodnictwem indywidualnym

-          zabawy i gry z pościgiem – berki z elementem skoków

W zabawach i grach skocznych stosowane są przeszkody, a uczymy ich kolejno:

-          narysowane linie na podłożu

-          leżące na podłożu krążki tekturowe

-          woreczki

-          guma, skakanka, lina

-          przeskoki przez przeszkody twarde, szerokie lub naskoki i zeskoki z przeszkody

 

5. Zabawy i gry rzutne

Stopniowe trudności zależy od:

· doboru przyborów

· rodzaju rzutów

Wśród przyborów w kolejności należy wymienić:

-          woreczki

-          małe piłeczki szmaciane, gumowe miękkie

-          piłeczki palantowe – rzuty

-          piłki do siatkówki

-          piłki do koszykówki

-          piłki palantowe – zabawy rzutno – chwytne

-          piłki do piłki ręcznej

-          przybór podbijany i podbijak

-          dętki

-          piłki lekarskie

Rodzaj rzutów jako kryterium stopniowania trudności:

- na odległość

·     dowolne rzuty z wyznaczonej linii

·     rzuty nad przeszkodą

·     rzuty na odległość

- do celu

·     cel duży umieszczony na wysokości wzroku

·     cel obniżany i zmniejszany

·     cel podwyższany powyżej wysokości wzroku

- rzuty i chwyty

·     oswojenie się z przyborem

·     podania z rąk do rąk

·     podania ze stopniowym zwiększaniem odległości między podającymi

·     podania z toczeniem

·     podania i chwyty w marszu, biegu

·     łatwe pod względem orientacji gry i zabawy rzutno-chwytne

- podbijanie

 

 

6. Zabawy i gry kopne

-          oswojenie z piłką – podbicia piłki wewnętrzną częścią stopy, prostym podbiciem, uda, kolanem, głową, uderzenia i podania

Naukę przyjęcia piłki uczymy w kolejności:

-          toczącej się po podłożu

-          po odbiciu piłki z podłoża

-          z powietrza

-          w powietrzu

Naukę prowadzenia piłki uczymy w kolejności:

-          po linii prostej

-          po linii łamanej

-          po linii krzywej

 

7. Zabawy i gry z mocowaniem

Nauczane w kolejności:

-          ciągnięcia

-          przeciągania

-          przepychania

-          elementy walki wręcz

-          dźwigania

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin