ODDZIAŁYWANIE ZiGR NA ROZWÓJ CZŁOWIEKA
1. Rola zabaw i gier ruchowych w wychowaniu wszechstronnym
Gry i zabawy w kształceniu intelektualnym zmierzają do rozwoju i kształcenia motoryczności, cech i procesów psychicznych takich jak pamięć, myślenie, spostrzeganie, uwaga i wyobraźnia.
b) Zabawy i gry w wychowaniu estetycznym
Zabawy i gry ze śpiewem i przy muzyce sprzyjają rozwijania piękna ruchu, płynności harmonii, rozwijają zdolności wyczuwania rytmu i taktu, powodują przeżycia, budzą emocje.
c) Zabawy i gry w wychowaniu moralno-społecznym
Zabawy i gry posiadają ogromne możliwości oddziaływania na stronę psychiczną dziecka, nauczyciel może kształtować postawę a także charakter dziecka (takie cechy jak samodzielność, zdyscyplinowanie, panowanie nad sobą). Zabawy i gry uczą dzieci do działania w zespole przy rezygnacji z własnych ambicji, uczą przestrzegania przepisów i zasad, pełnego zaufania do kolegów i sędziów
2. Zadania zabaw i gier ruchowych w rozwoju fizycznym dziecka
Ważne są trzy kierunki działania:
· profilaktyka
- rozładowują napięcia nerwowe
- wprowadzają uspokojenie
- zapobiegają powstawaniu stresu i chorobom nerwicowym
- wpływają na wydolność układu krążenia, oddychania, przemiany materii
· korektywa istniejących wad w postawie
- usuwają defekty powstałe w przypadku braku kontroli w procesie rozwoju dziecka
· kompensacja różnego rodzaju braków i uszkodzeń
- rozwijają i pobudzają bodźce działające korzystnie
- usuwają niekorzystne oraz przełamują występujące zahamowania utrudniające niezależność fizyczną i moralną.
- siła, szybkość, skoczność, wytrzymałość, zwinność.
- odpowiednia sprawność fizyczna korzystnie oddziałuje na rozwój fizyczny, stan zdrowia, pokonywanie trudności życiowych, wpływa dodatnio na przygotowanie do wykonywania zawodu.
1. Zabawy proste
- występują naturalne ruchy związane z motoryką człowieka, takie jak: chód, bieg, skok, rzut
- zasady i przepisy są jasne i nieskomplikowane
- może ale nie musi występować element rywalizacji. Jeśli występuje to jest to współzawodnictwo indywidualne między poszczególnymi uczestnikami zabawy.
- W trakcie zabawy bawiący może opuścić i dołączyć do grupy w każdej chwili chwili do niej dołączyć i nie zmienia to charakteru i przebiegu zabawy
Rodzaje zabaw:
· ze śpiewem i przy muzyce
· orientacyjno-porządkowe
· bieżne
· na czworakach
· skoczne
· rzutne
· kopne
· z mocowaniem i dźwiganiem
2. Gry ruchowe
- czynnikiem różniącym grę od zabawy jest to, iż w grze występuje element rywalizacji
- wszyscy uczestnicy wykonują to samo zadanie
- może wystąpić funkcja kapitana
Dzielą się na następujące podgrupy:
- przynajmniej dwa zespoły, a w każdym minimum po dwóch zawodników
- przepisy są proste nieskomplikowane
- do każdego zespołu powinien być przydzielony sędzia
- o zwycięstwie na pierwszym miejscu decyduje dokładność wykonania zadania a w drugiej kolejności szybkość zakończenia gry
- musi w niej występować tylko jeden element ruchu np. rzut
- w grze złożonej występuje kilka elementów ruchu np. bieg i skoki
- liczba zespołów minimum dwa
- przepisy w porównaniu do gier prostych są bardziej skomplikowane
- do każdego zespołu jest przydzielony jeden sędzia
- charakteryzują się wyższą formą organizacyjną oraz wymagają od uczestników większych umiejętności niż gry złożone
- na boisku znajdują się równocześnie tylko dwa zespoły o równej liczbie zawodników, które walczą o zwycięstwo
- grę prowadzi sędzia
- gry odbywają się na czas
- o zwycięstwie decyduje liczba zdobytych punktów
- walczą dwa zespoły o zmniejszonej liczbie zawodników
- zmniejszone i ograniczone boisko do gry zespołowej
- przepisy odpowiadają przepisom sportowych gier zespołowych mogą jednak ulegać pewnym modyfikacjom wynikającym np. z liczby zawodników w drużynie
- grę prowadzi jeden sędzia
- gra odbywa się na czas lub do uzyskania przez jeden zespół ustalonej ilości punktów
- są najwyższą formą organizacyjną i wymagającą największych umiejętności od uczestników
· szybkiej reakcji, spostrzegawczość, orientacja na sygnały wzrokowe i słuchowe.
Naukę zabaw i gier orientacyjno-porządkowych uczymy kolejno:
- ustawiania się w określonym szyku
- natychmiastowego zatrzymywania się w miejscu
- szybkiego rozbiegania się i zajmowania wyznaczonych miejsc
- ustawiania się w określonym szyku z nieoczekiwaną zmianą miejsca zbiórki
· szybkość, zręczność, wytrzymałość, wzmacniają pracę układu krążenia i oddychania oraz korzystnie wpływając na prawidłową przemianę materii
Naukę zabaw i gier bieżnych uczymy kolejno:
- swobodne biegi (zabawy masowe)
- wyścigi (po liniach prostych, wymijanie się, ze zmianą kierunku, slalomem)
- zabawy i gry z pościgiem
· są ćwiczeniem tułowia, przeciwdziałającym nadmiernej krzywiźnie lędźwiowej do 10 r.ż.
Naukę zabaw i gier na czworakach uczymy kolejno:
- formy swobodne – swobodne chody i biegi później swobodne skoki na czworakach.
- po opanowaniu następuje nauka toczenia piłki głową w pozycji czworakowej.
- Zabawy i gry z wyścigiem w następującej kolejności:
· Z elementami biegu na czworakach
· Ze skokami na czworakach
· Z toczeniem piłki głową
- Zabawy i gry na czworakach z pościgiem
- swobodne podskoki, wyskoki, zeskoki, przeskoki obunóż i jednonóż
- wyścigi skokami obunóż i jednonóż ze współzawodnictwem indywidualnym
- zabawy i gry z pościgiem – berki z elementem skoków
W zabawach i grach skocznych stosowane są przeszkody, a uczymy ich kolejno:
- narysowane linie na podłożu
- leżące na podłożu krążki tekturowe
- woreczki
- guma, skakanka, lina
- przeskoki przez przeszkody twarde, szerokie lub naskoki i zeskoki z przeszkody
Stopniowe trudności zależy od:
· doboru przyborów
· rodzaju rzutów
Wśród przyborów w kolejności należy wymienić:
- małe piłeczki szmaciane, gumowe miękkie
- piłeczki palantowe – rzuty
- piłki do siatkówki
- piłki do koszykówki
- piłki palantowe – zabawy rzutno – chwytne
- piłki do piłki ręcznej
- przybór podbijany i podbijak
- dętki
- piłki lekarskie
Rodzaj rzutów jako kryterium stopniowania trudności:
- na odległość
· dowolne rzuty z wyznaczonej linii
· rzuty nad przeszkodą
· rzuty na odległość
- do celu
· cel duży umieszczony na wysokości wzroku
· cel obniżany i zmniejszany
· cel podwyższany powyżej wysokości wzroku
- rzuty i chwyty
· oswojenie się z przyborem
· podania z rąk do rąk
· podania ze stopniowym zwiększaniem odległości między podającymi
· podania z toczeniem
· podania i chwyty w marszu, biegu
· łatwe pod względem orientacji gry i zabawy rzutno-chwytne
- podbijanie
- oswojenie z piłką – podbicia piłki wewnętrzną częścią stopy, prostym podbiciem, uda, kolanem, głową, uderzenia i podania
Naukę przyjęcia piłki uczymy w kolejności:
- toczącej się po podłożu
- po odbiciu piłki z podłoża
- z powietrza
- w powietrzu
Naukę prowadzenia piłki uczymy w kolejności:
- po linii prostej
- po linii łamanej
- po linii krzywej
Nauczane w kolejności:
- ciągnięcia
- przeciągania
- przepychania
- elementy walki wręcz
- dźwigania
- ...
Aguuul6