Notatki do egzaminu.doc

(1120 KB) Pobierz



Twórcy i ich dzieła

 

Średniowiecze

 

Żywot pierwszy świętego Wojciecha

·         Jan Kanapariusz (Giowanni di Cannapara), Włoch, opat klasztoru, zmarły w 1004 roku

·         pełny tytuł: "Żywot pierwszy świętego Wojciecha, biskupa praskiego i męczennika", w skrócie "Vita prior"

·         998-999, w Rzymie, w benedyktyńskim klasztorze pod wezwaniem św. Bonifacego i św. Aleksego

·         incipit: "Jest kraj na pograniczu Germanii"

·         język łaciński

·         wartość źródła biograficzno-historycznego z podłożu z relacją naocznych świadków mieszka się z konwencjonalnością wynikającą z chęci uformowania postaci bohatera według ogólnego wzoru świętości i podporządkowania jego żywota schematowi znanemu z vita i passio

·         2 obrazy: świętego i człowieka

·         I wizerunek: osoba świątobliwa, pełna pokory, niezachwiana w obliczu męczeńskiej śmierci za wiarę

·         początek to pochodzenie i wczesny okres życia bohatera, dalej działalność po osiągnięciu dojrzałości i okoliczności męczeńskiej śmierci

·         połączenie się schematu vita ze strukturą passio; całość dopełniają miracula

·         wstęp: krótki opis chrześcijańskiego kraju (Czech), a dalej informacje o rodzicach Wojciecha

·         ofiarowanie Wojciecha Bogu dzięki cudownemu uzdrowieniu (chłopca położono na ołtarzu Marii)

·         ascetyczne umartwianie ciała

·         litościwy dla więźniów i chorych, pracował fizycznie, odwiedzał kościoły, głosił kazania

·         jako zakonnik benedyktyński pełnił najcięższe posługi w klasztorze

·         duża rola widzeń sennych o sensie proroczym i ułatwiającym podejmowanie decyzji: opuszczenie Pragi, pomoc w Rzymie i podczas pobytu na cesarskim dworze w Moguncji

·         zlepienie się stłuczonego przez Wojciecha dzbana z winem i uleczenie kobiety i dziewczyny

·         opis męczeńskiej śmierci nawiązuje do tradycji passio i opisów męki Chrystusa

·         II wizerunek: człowiek pełen słabości, pyszny, gwałtowny, uwikłany w sieć okoliczności wpływających na jego postępowanie

·         oskarżanie rodzinnego kraju i podwładnych

·         opuszczenie opactwa na Monte Cassino i wściekłość na propozycję o pozostanie w klasztorze

·         ucieczka do Rzymu po wydarzeniach z zamordowaną kobietą w klasztorze św. Jerzego

·         radość na wieść o niechęci przyjęcia Wojciecha do Czech

·         całość składa się z uporządkowanych chronologicznie fragmentów, przyjmujących niekiedy formę autonomicznych całostek fabularnych

·         styl prosty i przejrzysty

·        w niektórych miejscach nadmierne nagromadzenie środków retorycznych, ton podniosłości, patos

 

Brunon z Kwerfurtu

·         niem. benedyktyn, św. Bonifacy, 974/978 - 1009

·         potomek rodu saskich grafów

·         kształcił się w Magdeburgu w tym samym czasie, co św. Wojciech i kronikarz Thietmar

·         995 - znajduje się na dworze cesarskim

·         997 - zostaje sekretarzem Ottona III

·         998 - wstąpienie do zakonu benedyktyńskiego w Rzymie, pocz. w klasztorze św. Bonifacego i św. Aleksego na Awentynie, potem w Pereum pod Rawenną

·         inicjator akcji nawracania Prus, zrealizowanej dzięki pomocy Chrobrego; akcja zakończyła się wymordowaniem misjonarzy przez miejscowych rabusiów w 1003 roku

·         1004, 1006/1007 - podróże do Siedmiogrodu

·         1008 - podróże na Ruś

·         1005/1006, 1008 i pocz. 1009 - przebywanie na dworze B. Chrobrego

·         1009 - męczeńska śmierć z rąk Jaćwingów

 

 

Żywot drugi świętego Wojciecha

·         pełny tytuł: "Żywot drugi św. Wojciecha, biskupa praskiego i męczennika", w skrócie "Vita altera"

·         napisany łaciną

·         incipit: "Zakwitł szkarłatny kwiat"

·         1004 rok, Rzym, poszerzany nowymi szczegółami podczas podróży Brunona po Niemczech i Węgrzech

·         napisany przed pierwszym pobytem autora w Polsce

·         zachowanie się tekstu utworu w dwóch redakcjach: krótszej i dłuższej

·         "Żywot pierwszy" jako gł. źródło pracy Brunona

·         mniejsza popularność niż "Żywotu pierwszego", o czym świadczy niewielka liczba odpisów

·         przejęcie z "Żywotu pierwszego" podstawowego trzonu informacji

·         liczne, rozbijające zasadniczy tok narracji, amplifikacje w postaci dygresji o tematyce religijnej, moralno-budującej lub historycznej

·         eliminacja zbyt drastycznych epizodów z biografii świętego

·         brak w redakcji krótszej cudów i ograniczenie wizji

·         ojciec Wojciecha: mąż potężny, ale człowiek średniej miary, rzadko się modlący i nie dbający o czystość

·         matka Wojciecha: pobożna i zacna, ale słaba; pozwala grzeszyć mężowi z niejedną kobietą

·         św. Wojciech: zaniedbywał się w nauce, lubił zabawy i przyjemności, był łakomy

·         opis wad i cnót miał oddać złożoność ludzkiej psychiki oraz utwierdzać odbiorców w przekonaniu o potrzebie rozwijania cnót i zwalczania wad oraz o możliwości odniesienia zwycięstwa nad cielesną słabością

·         odmiana moralna Wojciecha nastąpiła, gdy został biskupem

·         ukazanie przemiany obyczajów jako rezultatu wewnętrznych zmagań, walki duchowej połączonej z wysiłkiem fizycznym

·         osiągnięcie cnoty i świętości w trudzie, w cierpieniu i pracy nad sobą

·         model świętości oparty na heroizmie

·         Wojciech jako athleta Christi

·         przerażenie na myśl o śmierci, tchórzostwo, brak moralnych pouczeń jak w "Żywocie pierwszym"

·         kompozycja Żywotu jako połączenie elementów typowych dla vita i passio

·         struktura biograficzna oparta na technice osobnego układania kolejnych, chronologicznie uporządkowanych fragmentów fabuły

·         styl kwiecisty i ozdobny, zbliżony do retorycznej sztuki "mowy trudnej"

·         bogactwo rozbudowanej metaforyki, porównań i epitetów

·         zdania często wiązane rymem

Gall Anonim

·         przełom XI i XII wieku

·         cudzoziemski benedyktyn, prawdopodobnie z Francji, może Węgier

·         działał na dworze Bolesława Krzywoustego

·         nazwany Gallem Anonimem przez Marcina Kromera

·         kształcił się w środkowej Francji (Tours, Orlean, Le Mans)

·         Bolesław Krzywousty mógł go spotkać podczas swojej pokutnej pielgrzymki spowodowanej śmiercią brata Zbigniewa (1113)

·         pisał po łacinie

 

a) Kronika i gesta królów i książąt polskich

·         pierwsza, najdawniejsza kronika polska

·         pisana na dworze Bolesława Krzywoustego, w latach 1113-1116

·         doprowadza dzieje Polski do roku 1113

·         źródła kroniki: ustne relacje, m.in. kanclerza poznańskiego Michała, własne obserwacje, "Pasja świętego Wojciecha", kalendarze, "Rocznik kapitulny krakowski"

·         podzielona na trzy księgi: I - dzieje Polski przed Krzywoustym, II - młodość Krzywoustego (do 1109), III - losy księcia od walk z Pomorzanami do 1113 roku

·         całość zaczyna się listem do arcybiskupa Marcina, biskupów i kanclerza Michała

·         I księga zaczyna się wierszem o cudownych narodzinach Bolesława Krzywoustego, dzięki wstawiennictwu świętego Idziego

·         inicjatywa napisania kroniki wyszła z otoczenia książęcego i była wspierania przez dostojników skupionych w kancelarii książęcej, gdzie powstawały dokumenty państwowe; Krzywousty potrzebował też dobrego wizerunku po wydarzeniach ze Zbigniewem

·         rola opiekunów: dostarczanie autorowi źródeł do dziejów Polski

·         Anonim jako samotny żeglarz borykający się z trudnym tematem

·         kanclerz Michał jako "współpracownik"

·         brak dat rocznych

·         częsta symbolika cyfry 3: trzy księgi, trzy listy poprzedzające kolejne księgi, trzej głowni bohaterowie o imieniu Bolesław: Chrobry, Śmiały (Szczodry) i Krzywousty

·         głównym bohaterem jest Bolesław Krzywousty

·         I Księga: list pochwalno-dedykacyjny do dostojników dworu książęcego i Kościoła; wierszowany skrót (epilogus) o cudownych narodzinach Krzywoustego i prozaiczna przedmowa

·         II Księga: list do biskupa Pawła i kanclerza Michała, wierszowany skrót o treści autotematycznej

·         III Księga: list do kapelanów książęcych, panegiryk ku czci Krzywoustego

·         liczne dywagacje na temat własnej osoby, realizowanego dzieła i odbiorców we wstępnych utworach

·         samoświadomość pisarska Anonima: pisarz, autor, artysta; zestawienie swojej roli z rolą poety posiadającego moc utrwalania przeszłości i zapewniania żyjącym pośmiertnej sławy

·         dzieło jako połączenie pracy (labor) z talentem (ingenium)

·         mnożenie pochwał w bezpośrednich zwrotach do adresatów wypowiedzi w celu pozyskania ich przychylności (captatio bene olentiae)

·         rozbudowanie topiki skromności - wyraz osobistej pokory i ubolewania nad własną nieudolnością pisarską

·         poprzedzenie opowieści o dziejach państwa chorografią (opisem geograficznym kraju)

·         podanie cyklów podań wielkopolskim o Popielu, Piaście i Siemowicie

·         kreowanie bohatera poprzez eksponowanie wybranych zalet jego duszy i ciała

·         poantyczna formuła heroizmu złączona z pierwiastkiem chrześcijańskim

·         rozdz. 17 - o Mieszku II

·         rozdz. 18-21 - o Kazimierzu Odnowicielu

·         nadmierna ambicja i próżność Bolesława Śmiałego

·         zapoczątkowanie II księgi opowiadaniem o latach panowania Władysława Hermana

·         pochwała pobożnej skruchy Krzywoustego; za śmierć Zbigniewa odpowiedzialni są źli doradcy

·         panegiryczna intencja dzieła

·         narrator nieustannie obecny w opowiadaniu, starający się podtrzymać kontakt z odbiorcami

·         narracja III-osobowa, często zamienia się w subiektywną, silnie zretoryzowaną mowę w I osobie

·         przebieg zdarzeń podporządkowany jest Opatrzności

·         przeplatanie narracji ocenami moralnymi odnoszącymi się do działających osób

·         Krzywousty: wojowniczy, niestrudzony, roztropny, porównywany do lwa i dzika

·         rytmizacja prozy

·         aliteracje i adnominacje (gry słowami o podobnym brzmieniu, a różnym znaczeniu)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin