SPRAWOZDANIE pkt.3.doc

(36 KB) Pobierz
§8 ust

 

 

 

OPIS I ANALIZA

realizacji wymagań określonych w

 

§8 ust.2, pkt.3

 

 

Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem                   z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              W dzisiejszym tak szybko zmieniającym się świecie, aby nauczyciel mógł być tzw. nauczycielem efektywnym musi nie tylko uczestniczyć w doskonaleniu zawodowym, ale często sam stanąć w roli szkoleniowca. Praca w szkole to bardzo wdzięczne  i obszerne pole do działania, współpracy i przekazywania sobie wzajemnie wiedzy i doświadczenia.

 

Działania podjęte w celu dzielenia się wiedzą i doświadczeniem

z innymi nauczycielami:

 

1.      Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły.

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły to doskonały sposób na doskonalenie swojego warsztatu pracy i metod pracy z uczniami. Wymiana doświadczeń jest niezwykle korzystna dla obu stron, jest niezbędnym elementem pracy nauczyciela. Jest to jeden  z lepszych sposobów uczenia się i samokształcenia nauczycieli, znajdowania nowych rozwiązań w nauczaniu. Wymiana doświadczeń ułatwia proces nauczania i podnosi jego efektywność.

W ramach tego zadania prowadziłam wiele lekcji otwartych  przeznaczonych dla moich koleżanek. Starałam się, aby były to zajęcia przeprowadzone w sposób profesjonalny                     i satysfakcjonujący obie strony. Jako doświadczony nauczyciel, mam wypracowane metody           i formy pracy z uczniem, dlatego tez chętnie dzielę się moimi doświadczeniami z innymi nauczycielami organizując zajęcia otwarte, udostępniając opracowane przeze mnie scenariusze lekcji, czy też dzieląc się metodami pracy w indywidualnych przypadkach. Dużym sukcesem jest dla mnie to, że nauczyciele z mniejszym stażem pracy zwracają się do mnie o pomoc przy rozwiązywaniu problemów dydaktycznych czy też wychowawczych.

Razem z koleżanką opracowałam i udostępniłam cykl broszur „Biblioteczka nauczyciela nauczania zintegrowanego”. Broszury ukazywały się cyklicznie, co kwartał, i każda poświęcona była innemu zagadnieniu. Skupiłyśmy się na przedstawieniu praktycznych rozwiązaniach pracy możliwych do zastosowania w czasie lekcji. Broszury zostały przekazane do biblioteki szkolnej i powiększyły księgozbiór.

 

2.      Opieka nad studentem odbywającym praktykę.

Dzieliłam się wiedzą i doświadczeniem ze studentami odbywającymi praktyki w naszej Placówce.  Dbałam o to, aby poszerzyli swoje umiejętności zawodowe. Przez cały czas starałam się pokazywać pozytywne strony ich działań, doradzałam, wspierałam, tłumaczyłam, dzieliłam się swoją wiedzą i doświadczeniem. Przekazywałam cenne uwagi dotyczące organizacji zajęć w klasie oraz pracy z dziećmi z autyzmem.

 

3.      Współpraca z innymi nauczycielami

W trakcie trwania stażu nawiązałam współpracę z Przedszkolem nr 6 w Iławie, która była okazją wymiany doświadczeń z tamtejszymi nauczycielami. W ramach tej współpracy                 w naszej Placówce jak i w przedszkolu, odbyło się kilka spotkań razem z dziećmi i zajęć otwartych integrujących dzieci zdrowe z upośledzonymi za pomocą m.in. muzykoterapii            z wykorzystaniem instrumentów Orfa, przedstawień teatralnych, spotkań w ramach wizyt muzyków filharmonii, integracyjnej zabawy andrzejkowej i balu mikołajkowego.

W wyniku współpracy z koleżankami przygotowałam z dziećmi prezentacje artystyczne  w ramach pracy założonej grupy teatralnej „MAMOJUDA”. Spektakle wystawiane były                w szkole, w środowisku lokalnym podczas imprez „Bawmy się razem”, „Kurtyna w górę”, „Mały czy duży pomocą dziś służy”, podczas zjazdu młodzieży z miast partnerskich, podczas licznych konkursów i przeglądów na szczeblu wojewódzkim i ogólnopolskim.

Razem z koleżanka opracowałam i realizowałam program współpracy między nauczycielami innych placówek z naszego miasta – „Pomóż mi a ja pomogę tobie”. Założeniem programu była współpraca między nauczycielami, polegająca na obserwowaniu zajęć lekcyjnych prowadzonych przez nauczycieli w placówkach zaangażowanych w program. Udział                     w programie umożliwił:

-   wymianę doświadczeń  pedagogicznych,

-   płynny przepływ informacji pomiędzy placówkami,

-   podniesienie poziomu edukacji szkolnej i przedszkolnej poprzez wzbogacenie procesu dydaktycznego o innowacyjne formy i metody pracy ,

-   nawiązanie kontaktów między nauczycielami,

 

4.      Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z rodzicami wychowanków -  pedagogizacja rodziców.

Pedagogizacja jest nieodłącznym elementem pracy wychowawczej szkoły, formą współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia, działalnością zmierzającą do stałego wzbogacania posiadanej przez rodziców potocznej wiedzy pedagogicznej o elementy naukowej wiedzy o wychowaniu dzieci. Celem jaki sobie postawiłam w kontaktach                     z rodzicami była bezpośrednia i pośrednia pomoc rodzicom w ich oddziaływaniach wychowawczych dzięki podniesieniu stopnia ich refleksyjności, wzbogacenie ich świadomości pedagogicznej. Moja współpraca z rodzicami przyjmowała następujące formy: zebrania klasowe z rodzicami, rozmowy indywidualne, kontakty pisemne poprzez zeszyt informacji, uroczystości klasowe, zajęcia otwarte, wizyty domowe. Starałam się aby moje działania pedagogizacyjne nie miały charakteru czystego przekazywania wiedzy, ale wymiany informacji o dziecku i wspólnego poszukiwania rozwiązań problemów wychowawczych.

W ramach pedagogizacji rodziców, w trakcie trwania stażu, przeprowadziłam pogadanki na temat:

-          ”Jak mądrze kochać dziecko”

-          „20 reguł wychowania wg Janusza Korczaka”

 

Uzyskane efekty:

-   umożliwienie pełniejszego rozwoju dzieci, poprzez stosowanie ciekawych metod i form pracy,

-   umożliwienie zobaczenia przez studentów wykorzystania różnych metod pracy z  uczniem niepełnosprawnym intelektualnie

-   prezentacja przed innymi nauczycielami mobilizuje i skłania do głębszych poszukiwań ciekawych rozwiązań,

-   wymiana doświadczeń, dająca nauczycielowi możliwość poznania nowatorskich rozwiązań,

-   wzbogacenie warsztatu pracy o nowe, ciekawe zestawy ćwiczeń, kart pracy,

-   szersze grono odbiorców daje możliwość sprawdzenia stopnia przydatność prezentowanego materiału,

-   zwiększenie współpracy  rodziców ze szkołą,

-   możliwość samorealizacji poprze pomoc młodszym koleżankom,

-   proponowanie nowych rozwiązań i ciekawych pomysłów szerszemu gronu odbiorców, co wpływa na podniesienie pracy szkoły, analizowanie własnych działań pozwoliło mi na wnoszenie poprawek i doskonalenie pracy własnej jako nauczyciela, wychowawcy,

Zgłoś jeśli naruszono regulamin