Przedmiot humanistyczny dla inżynierów: PSYCHOLOGIA
mgr Agata Zapolska-Downar
ĆWICZENIA NR 6
MNEMOTECHNIKI
– strategie zapamiętywanie i efektywnego uczenia się
1. Strategie poznawcze: zapamiętywanie, wydobywanie
2. Strategie metapoznawcze: planowanie, monitorowanie, regulowanie procesów uczenia się
Strategie poznawcze
zadania proste
zadania złożone
powtarzania
recytowanie,
mówienie
przepisywanie,
podkreślanie
elaboracji /
obróbki danych
wyobrażanie sobie,
wizualizacja
streszczanie
mówienie własnymi słowami
odpowiadanie na pytania
tworzenie analogii
organizowania materiału
grupowanie
plany
mapy pojęciowe
Strategie metapamięciowe:
planowania struktury
monitorowania
regulacyjne
- stawianie celów
- generowanie pytań
- przeglądanie
- koncentracja uwagi
- sprawdzanie stopnia zrozumienia
- tempo czytania
- powtarzanie
Efekty występujące w procesie uczenia się:
1. pierwszeństwa
2. świeżości
3. skojarzeń
4. odmienności
5. wysycenia emocjonalnego
Ø obraz zapamiętuje się lepiej niż słowo
Ø słowo wypowiedziane zapamiętuje się lepiej niż przeczytane po cichu
Ø słowo przepisane zapamiętuje się lepiej niż przeczytane
Typy mnemotechnik:
1. haki / metoda liczbowo-kształtowa – 20 nazw, do których dołącza się następne skojarzenia metodą wizualizacji
2. pokój rzymski / metoda locci – zapamiętywanie nowych elementów, ustawiając je w wyobraźni w znanych elementach (znany pokój / znana droga), w określonej kolejności
3. metoda łańcuszka – kojarzenie pierwszego słowa z drugim, drugiego z trzecim itd.
4. akronimy – metoda pierwszych liter, redukcja informacji do pierwszych liter, próba skojarzenia ich razem
PAMIĘĆ - polepsza:
1. zainteresowanie $
2. zrozumienie
3. zaskoczenie daną informacją
4. myślenie o danej rzeczy (
5. koncentrowanie uwagi na danej rzeczy
6. ważność danej rzeczy
7. chęć i wiara, że się zapamięta C
8. powtarzanie
9. powiązanie z już nabytą wiedzą "
10. ogólna znajomość danej dziedziny wiedzy ¨
11. wyobrażanie sobie obrazów
12. powiązanie ze wszystkimi zmysłami – wykorzystanie wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu N O E
13. przyglądanie się szczegółom $
14. dokonywanie operacji umysłowych:
Ø porównywanie
Ø streszczanie ?
Ø klasyfikowanie ¥
Ø krytykowanie
15. posługiwanie się nabytą wiedzą: mówienie, wykorzystywanie w praktyce È
PAMIĘĆ - pogarsza:
1. niehigieniczny tryb życia z
2. niewłaściwe odżywianie się I
3. choroba
4. zmęczenie ã
5. niechęć
6. wmawianie sobie, że się zapomni ²
7. brak koncentracji uwagi
8. silne emocje (myślenie o innych sprawach) ®
Zapamiętaniu sprzyjają: ”oczy,które widzą na co patrzą, uszy, które słyszą, czego słuchają oraz żywy umysł”
KRZYWA UCZENIA SIĘ – Włodarski:
Żeby zapamiętać informację przez rok wystarczy 6 powtórzeń, ale w odpowiednich odstępach czasowych:
1. 5 minut
2. 1 godzina
3. 1 doba
4. 1 tydzień
5. 1 miesiąc
6. pół roku
Czynniki sprzyjające efektywnemu uczeniu się:
1. wysoka motywacja
2. odpowiednia organizacja – przygotowanie miejsca
3. kontrolowanie czasu
4. ułożenie planu, segregacja materiału
5. stałe pory nauki
6. przerwy w pracy
7. powtórki
8. przetwarzanie informacji
9. wyobraźnia
10. uwaga, koncentracja, pamięć
Definicje:
Ø efektywność działania angażująca procesy umysłowe
Ø sposób wykonywania zadań, procesy intelektualne polegające na rozumowaniu, wnioskowaniu
Ø przejawia się we wszystkich zachowaniach (w różnym stopniu)
Ø wpływa na zdolności adaptacyjne do nowych warunków
Ø zdolność uczenia się
Ø ilość wytworzonych powiązań międzykomórkowych kory mózgowej i łatwość ich zmiany
Ø względnie stała właściwość psychiczna kształtująca się pod wpływem interakcji:
1. genotypu (jakość tkanki nerwowej, szybkość procesów nerwowych, łatwość przetwarzania informacji przez komórki nerwowe)
2. środowiska (stymulacja zewnętrzna)
3. aktywności własnej (wpływa na zmiany w OUN)
zachowanie inteligentne = skuteczność i szybkość rozwiązywania problemów
...
Kinnniaa