ETI6.doc

(58 KB) Pobierz
ĆWICZENIA NR 6

Przedmiot humanistyczny dla inżynierów: PSYCHOLOGIA

mgr Agata Zapolska-Downar

ĆWICZENIA NR 6

MNEMOTECHNIKI

– strategie zapamiętywanie i efektywnego uczenia się

 

1. Strategie poznawcze: zapamiętywanie, wydobywanie

2. Strategie metapoznawcze: planowanie, monitorowanie, regulowanie procesów uczenia się

 

 

Taksonomia strategii uczenia się

 

Strategie poznawcze

zadania proste

zadania złożone

powtarzania

 

recytowanie,

mówienie

przepisywanie,

podkreślanie

elaboracji /

obróbki danych

wyobrażanie sobie,

wizualizacja

streszczanie

mówienie własnymi słowami

odpowiadanie na pytania

tworzenie analogii

organizowania materiału

grupowanie

plany

mapy pojęciowe

 

 

 

Strategie metapamięciowe:

planowania struktury

monitorowania

regulacyjne

-         stawianie celów

-         generowanie pytań

-         przeglądanie

-         koncentracja uwagi

-         sprawdzanie stopnia zrozumienia

-         tempo czytania

-         powtarzanie

-         przeglądanie

 

 

 

 

 

Efekty występujące w procesie uczenia się:

1.     pierwszeństwa

2.     świeżości

3.     skojarzeń

4.     odmienności

5.     wysycenia emocjonalnego

 

Ø     obraz zapamiętuje się lepiej niż słowo

Ø     słowo wypowiedziane zapamiętuje się lepiej niż przeczytane po cichu

Ø     słowo przepisane zapamiętuje się lepiej niż przeczytane

 

Typy mnemotechnik:

1.     haki / metoda liczbowo-kształtowa – 20 nazw, do których dołącza się następne skojarzenia metodą wizualizacji

2.     pokój rzymski / metoda locci – zapamiętywanie nowych elementów, ustawiając je w wyobraźni w znanych elementach (znany pokój / znana droga), w określonej kolejności

3.     metoda łańcuszka – kojarzenie pierwszego słowa z drugim, drugiego z trzecim itd.

4.     akronimy – metoda pierwszych liter, redukcja informacji do pierwszych liter, próba skojarzenia ich razem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PAMIĘĆ  -  polepsza:


1.                

zainteresowanie      $

2.                 zrozumienie 

3.                 zaskoczenie daną informacją


4.                 myślenie o danej rzeczy  (

5.                 koncentrowanie uwagi na danej rzeczy

6.                 ważność danej rzeczy

7.                 chęć i wiara, że się zapamięta  C

8.                 powtarzanie  

9.                 powiązanie z już nabytą wiedzą     "

10.             ogólna znajomość danej dziedziny wiedzy    ¨

11.             wyobrażanie sobie obrazów

12.             powiązanie ze wszystkimi zmysłami – wykorzystanie wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu            N    O    E

13.             przyglądanie się szczegółom   $

14.             dokonywanie operacji umysłowych:

Ø                 porównywanie

Ø                 streszczanie        ?

Ø                 klasyfikowanie  ¥

Ø                 krytykowanie

15.             posługiwanie się nabytą wiedzą: mówienie, wykorzystywanie w praktyce  È

 

PAMIĘĆ  -  pogarsza:

1.                 niehigieniczny tryb życia  z

2.                 niewłaściwe odżywianie się  I

3.                 choroba

4.                 zmęczenie ã

5.                 niechęć

6.                 wmawianie sobie, że się zapomni  ²

7.                 brak koncentracji uwagi

8.                 silne emocje (myślenie o innych sprawach) ®

 

Zapamiętaniu sprzyjają: ”oczy,które widzą  na co patrzą, uszy, które słyszą, czego słuchają oraz żywy umysł”


 

KRZYWA UCZENIA SIĘ – Włodarski:

 

Żeby zapamiętać informację przez rok wystarczy 6 powtórzeń, ale w odpowiednich odstępach czasowych:

 

1.  5 minut

   2.  1 godzina

         3.  1 doba

   4.  1 tydzień

    5.  1 miesiąc

  6.  pół roku

 

 

Czynniki sprzyjające efektywnemu uczeniu się:

 

1.     wysoka motywacja

2.     odpowiednia organizacja – przygotowanie miejsca

3.     kontrolowanie czasu

4.     ułożenie planu, segregacja materiału

5.     stałe pory nauki

6.     przerwy w pracy

7.     powtórki

8.     przetwarzanie informacji

9.     wyobraźnia

10. uwaga, koncentracja, pamięć

 

 

 

 

 

 

INTELIGENCJA

 

Definicje:

Ø  efektywność działania angażująca procesy umysłowe

Ø  sposób wykonywania zadań, procesy intelektualne polegające na rozumowaniu, wnioskowaniu

Ø    przejawia się we wszystkich zachowaniach (w różnym stopniu)

Ø    wpływa na zdolności adaptacyjne do nowych warunków

Ø    zdolność uczenia się

Ø    ilość wytworzonych powiązań międzykomórkowych kory mózgowej i łatwość ich zmiany

Ø  względnie stała właściwość psychiczna kształtująca się pod wpływem interakcji:

1.       genotypu (jakość tkanki nerwowej, szybkość procesów nerwowych, łatwość przetwarzania informacji przez komórki nerwowe)

2.       środowiska (stymulacja zewnętrzna)

3.       aktywności własnej (wpływa na zmiany w OUN)

 

zachowanie inteligentne = skuteczność i szybkość rozwiązywania problemów

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin