Skrypt powtórkowy - Wojciszke.docx

(86 KB) Pobierz

WOJCISZKE, PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA, 2011

Rozdz. 1

- wielkość mózgu jako pochodna ogromnej ilości nawiązywanych relacji społecznych; Dunbar: typowa wielkość grupy u ludzi wynosi 150 osób, co daje w teorii 22 350 relacji między nimi

- psychologia społeczna zajmuje się szeroko pojętym wpływem społecznym, tj. tym, w jaki sposób to, co robią, czują i myślą jedni ludzie, wpływa na to, co inni robią, czują lub myślą

- obecnie nie ma żadnej jednej ogólnej teorii wyjaśniającej w jednolity sposób wszystkie lub choć większość wpływów społecznych

- różne teorie wpisują się jednak w różne tradycje myślenia o społecznych zachowaniach człowieka – tradycja poznawcza, motywacyjna, teorie uczenia się, kulturowa, ewolucjonistyczna

- podejście poznawcze upatruje przyczyny zachowania w bieżących interpretacjach aktualnej sytuacji, zakładając, że o ich treści decydują oczekiwania, schematy czy zdroworozsądkowe teorie, przez pryzmat których ludzie patrzą na sytuację – LUDZIE DZIAŁAJĄ W ŚWIECIE PRZEZ SIEBIE SKONSTRUOWANYM, ZINTERPRETOWANYM, jakie czynniki sprawiają, że umysł wybiera tę, a nie inną interpretację? Np. niedawna aktywizacja schematu sprzyja jego ponownemu zastosowaniu

- perspektywa motywacyjna – koncentracja na pobudkach ludzkiego działania; ludzie z reguły starają się maksymalizować swoje zyski i minimalizować straty; kiedyś zakładanie jednego motywu, teraz – kilku; najsilniejszym pozafizjologicznym jest dążenie do utrzymania, obrony i podwyższenia dobrego mniemania o sobie

- Maria Lewicka – szacowanie przez współczesnych odsetka swoich i obcych we Wrocławiu i Lwowie

TRANSFER POBUDZENIA EMOCJONALNEGO – siła pobudzenia emocjonalnego przeżywanego w danej sytuacji zależy nie tylko od bieżących bodźców, lecz także od bodźców działających w niedawnych, przeszłych sytuacjach; pobudzenie przelewa się ze starej sytuacji na nową i jest przez podmiot identyfikowane jako wywołane przez wydarzenie obecne

- perspektywa teorii uczenia się – zachowanie człowieka wyznaczone jest przeszłymi doświadczeniami

- warunkowanie klasyczne – bodziec pierwotnie obojętny przed znaczącym; pierwotnie obojętny staje się znaczącym

- warunkowanie sprawcze – uczenie się znaczenia sytuacji pierwotnie obojętnej dzięki następującym po niej wzmocnieniom

- wiele zachowań na podstawie doświadczenia cudzego – przez obserwację

- perspektywa społeczno – kulturowa: człowiek jest wytworem socjalizacji w konkretnej grupie społecznej, która z kolei pozostaje zanurzona w jakiejś szerszej kulturze; odmienne wartości, normy i wzorce postępowania

              - porównywanie subkultur różnych grup

- porównywanie kultur indywidualistycznych i kolektywistycznych

- porównywanie osób z tej samej kultury, ale badanych w różnych momentach historycznych

1994 Czapiński, „uziemienie duszy polskiej” – silne uzależnienie poczucia szczęścia i innych wskaźników dobrostanu psychicznego od różnych wskaźników obiektywnego położenia społecznego, jak wiek, poziom zarobków czy wykształcenia; z powodu przejścia z kultury socjalistycznej do kapitalistycznej

2009 Czapiński i Panek, redukcja zjawiska uziemienia

- perspektywa ewolucjonistyczna – wyjaśnia różne zachowania społeczne, jak tworzenie i utrzymywanie więzi, skłonność do podziału świata społecznego na my i oni, preferowanie określonych cech partnera heteroseksualnego, dążenie do podwyższenia statusu, pomaganie innym, agresja

 

- psychologia społeczna to nauka empiryczna; prawidłowości mają charakter probabilistyczny

              - każda prawidłowość funkcjonuje w pewnych granicach

- ludzkie funkcjonowanie podporządkowane jest wielu prawidłowościom jednocześnie i trudno z góry zdecydować, która przeważy

- badane są zawsze konkretne osoby w konkretnych sytuacjach, co może mącić ogólny obraz

 

- huśtawka emocjonalna jako sposób na lepszy wpływ na innych – kluczowe są chwile demobilizacji

- Doliński i Nawrat, Opole, przechodzenie przez jezdnię w nieoznakowanym miejscu; gdy po drugiej stronie – policyjny gwizdek, ale zamiast policjanta młoda ankieterka – w stanie ulgi 59% wyświadcza przysługę

                            - zmienna zależna – uleganie wpływowi społecznemu – zgoda na… lub złożenie datku

                            - zmienna niezależna – przyczyna zjawiska

- grupa eksperymentalna i kontrolna – tylko wówczas eksperyment, bo inaczej nie ma porównania; wyjątkiem, gdy każdy i kontrolny, i eksperymentalny

- randomizacja

- replikacja

- polepszenie trafności wewnętrznej – wielkości badanego efektu, tj. różnicy między grupą eksperymentalną i kontrolną – poprzez zwiększenie natężenia manipulacji eksperymentalnej lub oczyszczenie jej z niepożądanych elementów

- eliminacja alternatywnych wyjaśnień zasadniczego efektu

- eksperyment naturalny vs. laboratoryjny

- trafność zewnętrzna – gdy wnioski można uogólniać

- trafność zastosowanej manipulacji – czy badanie wywołuje zamierzony przez badacza stan/proces psychiczny?

- MODERATOR zależności – czynnik decydujący o jej kierunku bądź sile – kiedy występuje?

              (płeć nie jest moderatorem huśtawki emocjonalnej)

- MEDIATOR – pośrednik, proces lub stan psychiczny pośredniczący między zmienną niezależną (przyczyną) a zależną (skutkiem) – dlaczego występuje?

- HUŚTAWKA EMOCJONALNA DZIAŁA W OBIE STRONY – zawsze po gwałtownej zmianie stanu emocjonalnego ludzie bardziej ulegli

- prócz eksperymentu – obserwacja – systematyczna, uczestnicząca (bez ujawniania), analiza danych archiwalnych

- zachowanie w naturalnym środowisku, ALE niektórych nie można zaobserwować, trzeba czekać, tendencyjność obserwatora

- bardziej wiarygodna dzięki min. dwóm zabiegom:

- sędziowie kompetentni – obserwatorzy przeszkoleni lub dobrani z uwagi na swoje kompetencje

- trafność ocen – zgodność z przyjętym systemem kodowania zachowań

- rzetelność – zgodność między ocenami różnych sędziów

- ogłoszenia matrymonialne – analiza danych archiwalnych, oczekiwania kobiet vs. oczekiwania mężczyzn co do partnera heteroseksualnego

- metody korelacyjne – badanie dwóch lub więcej zmiennych i korelacji między nimi. Kwestionariusz, skale szacunkowe, sondaże

- tanie, grupowe mierzenie licznych zmiennych i ich związków, ale nie wskazują kierunku zależności; podatność na stwierdzanie zależności pozornych – ten sam problem; zależności przypadkowe

              - modele komputerowe

- neuroobrazowanie – funkcjonalny rezonans magnetyczny Fmri, tomografia pozytronowo-emisyjna pet, przezczaszkowa stymulacja magnetyczna TMS, elektroencefalografia EEG

- wpływ na badane zjawisko to zdolność do badania silnych zmian w zachowaniu czy psychice osób badanych; im silniejszy wpływ badacza, tym słabsza jego kontrola poznawcza nad tym, co się dzieje podczas badania

 

Rozdz. 2 MOTYWY SPOŁECZNE

- instynkty, potrzeby

- cel – wyobrażony, jeszcze nieistniejący stan rzeczy, do którego zmierzamy

- motyw – świadomy lub automatyczny proces nadający ludzkiemu działaniu energię i kierunek

- najważniejsze motywy społeczne – przynależność społeczna, sprawczość, poznanie, samoocena

- motywy są procesami, więc zaczynają działać, gdy zostaną zaktywizowane i przestają po ich realizacji, czyli nasyceniu, które oznacza wyłączenie motywu

 

- przynależność społeczna

              - czynnik aktywizujący: wykluczenie społeczne

              - skutki deprywacji: samotność, pobudzenie, zagrożenie, poczucie bezsensu

- sposoby realizacji: naprawa relacji, budowa nowych, utożsamienie się z własną grupą, odrzucenie obcych

- specyficzne kryteria nasycenia: poczucie przynależności

- niespecyficzne konsekwencje nasycenia: afekt pozytywny, bezpieczeństwo, poczucie sensu

 

- antropomorfizacja w opisie ulubionego zwierzaka domowego; wiara w czynniki nadprzyrodzone po aktywizacji samotności

- wsparcie społeczne – udzielane nam przez innych zasoby psychiczne lub materialne, pozwalające na bardziej efektywne radzenie sobie ze stresem; inni mogą nas wspierać emocjonalnie, informacyjnie lub praktycznie; przeżywalność starszych małżeństw silnie zależna od udzielanego sobie wsparcia

- integracja społeczna – faktyczne uczestnictwo w szerszej sieci kontaktów społecznych, jako poczucie wspólnoty i identyfikowanie się  z odgrywanymi rolami społecznymi – łatwiejsze poddanie się kontroli społecznej i uleganie normom

 

- wykluczenie społeczne – główne metody eksperymentalnej manipulacji wykluczeniem społecznym:

              - ostracyzm

              - nazwane odrzucenie przez innych

              - ponowne przeżycie lub prymowanie (podprogowe poprzedzenie) wykluczenia

              - życie w samotności

- Baumeister i in.: konsekwencją wykluczenia jest raczej stan swoistego odrętwienia emocjonalnego niż negatywność przeżyć emocjonalnych

- odrzucenie społeczne aktywizuje te same regiony, które są czynne podczas doświadczania fizycznego bólu

- automatyczną i nieświadomą reakcją na odrzucenie jest – po początkowym odrętwieniu – swoiste nastrojenie na odczuwanie pozytywnych emocji

- odrzucenie – spadek sprawności logicznego myślenia, rozumowania, formułowania wniosków przy nieosłabionych prostych i automatycznych umiejętnościach umysłowych, jak zapamiętywanie słów; spadek samokontroli, skłonności do dowolnej zmiany własnych impulsywnych reakcji, np. odrzuceni jedzą więcej ciastek

 

- sprawczość i kontrola

- Langer: złudzenie kontroli i przecenianie swojego wpływu na zdarzenia w stosunku do faktycznej własnej siły

- Kay: koncepcja kompensacyjnej kontroli – ludzie na tyle pragną wiary w porządek świata, że kiedy spada ich poczucie osobistej kontroli nad biegiem zdarzeń, kompensują to sobie wzrostem wiary, że źródło porządku tkwi gdzieś na zewnątrz; gdy państwo lub Bóg zawodzi, kompensacyjnie rośnie wiara w kontrolę osobistą

- dobroczynne efekty kontroli:

- wzrost wewnętrznej motywacji do działania i zainteresowania tym, co się robi,

- wzrost twórczości i plastyczności myślenia

- wzrost zgodności zachowania z wyznawanymi wartościami

- wzrost wytrwałości w działaniu

- wzrost pozytywnych emocji i samooceny

- polepszenie samopoczucia psychicznego i obiektywnego stanu zdrowia

- spadek skłonności do depresji, poczucia bezradności i beznadziejności

- Rotter i wewnętrzne vs. zewnętrzne poczucie kontroli; ci o wewnętrznym – większa satysfakcja, silniejsze zaangażowanie w pracę i mniejsze intencje jej zmiany

- deprywacja kontroli

- teoria reaktancji – niespodziewane odebranie kontroli wzbudza energiczne próby jej odzyskania

- psy Seligmana i wyuczona bezradność

- trening bezradności à oczekiwanie braku wpływu àdeficyty wyuczonej bezradności – motywacyjny (spadek motywacji do przejawiania nowych reakcji dowolnych), poznawczy (spadek zdolności do postrzegania związku pomiędzy własnymi działaniami a ich następstwami), emocjonalny (początkowe pojawienie się lęku, a potem depresji, jeśli niekontrolowane zdarzenie ma charakter negatywny)

- Kofta i Sędek: informacyjny model bezradności – bezpośrednim powodem deficytów bezradności jest stan wyczerpania poznawczego, w jaki człowiek popada wskutek wielokrotnych prób poradzenia sobie z nierozwiązywalnymi zadaniami z fazy treningowej

- syndrom bezradności intelektualnej – gdy intensywne wysiłki mające na celu zrozumienie czegoś, nie przynoszą rezultatów

             

              - koło zachowań społecznych – oś wspólnotowości i oś sprawczości

                            - oś wspólnotowości – reguła podobieństwa

- oś sprawczości – reguła komplementarności, czyli dopełniania – uzupełniające się pozycje ciała – jeden się nadyma, drugi kurczy, kto kogo

 

              - poznanie i zrozumienie

- Cacioppo i Petty – potrzeba poznania; osoby o słabiej potrzebie poznania są niechętne przemyślanemu przetwarzaniu informacji i wolą swoje sądy przejmować od innych lub formułować na podstawie powierzchownego bądź intuicyjnego przetwarzania informacji; silna potrzeba poznania sprzyja angażowaniu się w zadania wymagające myślenia, takie osoby dbają o poprawności i obiektywizm swoich wniosków i skłonne są wkładać wiele wysiłku w samodzielne pozyskiwanie informacji, które taką poprawność umożliwiają

- potrzeba domknięcia poznawczego – pragnienie, by jak najszybciej mieć za sobą przetwarzanie informacji i dojść nawet do pochopnych wniosków, byle szybko

                            - potrzeba ta nie jest tylko kwestią indywidualną, ma różne źródła;

                                          - stan umysłu – zmęczenie, znudzenie, dystrakcja, nacisk czasowy

- bilans zysków i strat – z domknięcia, z braku domknięcia + zyski z trafności sądów

- osobowość – potrzeba domknięcia, potrzeba struktury, słaba potrzeba poznawania

                                          - i prowadzi do skutków w zakresie:

- chwytania informacji – skrócenie czasu przetwarzania informacji, zwiększenie subiektywnej pewności wniosków, efekt pierwszeństwa, efekt asymilacji, uleganie stereotypom, wykorzystywanie heurystyk

- zamrożenie przekonań – preferowanie opinii społecznie podzielanych, odrzucanie osób o odmiennych poglądach, preferowanie stałości i zgodności wewnętrznej

- pospieszne chwytanie informacji – opieranie sądów i decyzji na wcześnie pojawiających się danych kosztem tych, które pojawiają się później;

- efekt pierwszeństwa – opinia oparta na początkowych informacjach o spostrzeganej osobie

- efekt asymilacji – podciąganie przetwarzanych danych do jakiejś już zaktywizowanej informacji

- zamrożenie przekonań – podtrzymywanie raz uzyskanego domknięcia, skłonność do przejmowania przekonań podzielanych przez większość, rzadziej atakowanych w przyszłości; ujmowanie przekonań w kategoriach abstrakcyjnych, a nie konkretnych

 

              - potrzeba sensu

- Heine, Travis, Proulx, Vohs – MODEL UTRZYMYWANIA ZNACZENIA – dążenie do poczucia sensu jest ogólnym motywem leżącym u podstaw wielu ludzkich zachowań; wzbudzony pojawieniem się bezsensu, anomalii

- Piaget: dwa sposoby na anomalię: akomodacja – zmiana struktury wiedzy w taki sposób, by dopasować ją do nowej informacji; asymilacja – podciągnięcie informacji sprzecznej z oczekiwaniami do tych ostatnich

- płynna kompensacja – utrata sensu w jednej dziedzinie natychmiast wywołuje jego przyrost w innej

- fałszywa atrybucja pobudzenia – badanie z podmianą osoby i pigułką

 

              - status i samoocena

                            - nbadane głównie w kulturach indywidualistycznych

                            - obronny wzorzec atrybucji – co dobre to ja, co złe to inni

 

              - relacje między motywami społecznymi

Maslow i pięć szczebli potrzeb: fizjologiczne, bezpieczeństwa, przynależność i miłość, szacunek i dowartościowanie, samourzeczywistnienie/samorealizacja

William Swann: zestawienie motywu trafnego poznania samego siebie z motywem samooceny – u osób o wysokiej samoocenie oba motywy pozostają zgodne, o niskiej – informacje negatywne na własny temat są zgodne z motywem poznania, sprzeczne z motywem samooceny

- problem kalibracji – wyrównania siły motywów

 

- punktowcy vs. przedziałowcy – nastawienie na poziom wykonania vs. na samo wykonywanie czynności

- zastępowalność motywów

- motywy społeczne vs. biologiczne; biologiczne zaspokojone tylko obiektywnymi stanami rzeczy, społeczne – zmiany czysto subiektywne

- zasada bezwiednej i bezwysiłkowej płynnej kompensacji obowiązuje nie tylko wewnątrz jakiegoś motywu, ale i pomiędzy różnymi motywami

- największe zagrożenie dla poczucia sensu – uświadomienie sobie własnej śmierci, nasila realizację każdego z czterech motywów społecznych

 

Rozdz. 3. POZNANIE SPOŁECZNE

- świat społeczny – świat interpretowany

- schemat poznawczy jako podstawowy element wiedzy o świecie – organizacja naszych uprzednich doświadczeń z jakimś rodzajem zdarzeń, osób lub obiektów; wiedza uogólniona, wyabstrahowana z jednostkowych przypadków

- uniwersalną zasadą budowy schematów jest prototypowość – rdzeniem znaczeniowym schematu jest prototyp, czyli egzemplarz najbardziej typowy, najlepiej spełniający schemat

- skrypt/scenariusz – umysłowa reprezentacja zdarzeń, działań lub ich ciągów; typowe elementy i okoliczności charakterystyczne dla danego zdarzenia i powtarzające się w większości jego wykonań; czasowa organizacja scenek; struktura tak poznawcza, jak wykonawcza

- schematy cech – nie odzwierciedlają ani całych ludzi, ani całych zdarzeń, lecz jedynie pewne rodzaje ich zmienności; najważniejszym przejawem cech są ludzkie zachowania

- aby jakaś struktura wiedzy mogła wpływać na przetwarzanie danych, muszą być spełnione co najmniej trzy warunki – struktura ta musi być wykształcona, zaktywizowana i stosowalna do danych przetwarzanych w tej konkretnej sytuacji

              - wykształcenie schematu – zależne od kultury

- aktywizacja struktury wiedzy dochodzi do skutku dwiema drogami – charakter percepcyjny, odbodźcowy, wynikający z z zaobserwowania jakiegoś obiektu związanego z tą strukturą; charakter przedpercepcyjny – podwyższona dostępność pamięciowa jakiejś struktury już w momencie wejścia człowieka w daną sytuację, przed rozpoczęciem przetwarzania danych z zewnątrz HIGGINS

- przedpercepcyjna aktywizacja jakiegoś schematu jest tym bardziej prawdopodobna, im silniejsze jest subiektywne oczekiwanie pojawienia się w otoczeniu egzemplarzy tego schematu

- im silniej egzemplarze tego schematu powiązane są z realizacją celów i motywów podmiotu

- im krótszy czas upłynął od poprzedniego zaktywizowania schematu

- im częściej dany schemat był aktywizowany w przeszłości – skrzywienia zawodowe

 

- najważniejszą przyczyną w odmienności interpretowania tej samej informacji są czynniki sytuacyjne, nie osobowościowe

 

- procesy automatyczne vs. kontrolowane

- pierwotnie: automatyczne bez intencji podmiotu, w odpowiedzi na pewne bodźce wbrew lub mimo woli podmiotu, bezwysiłkowe, szybkie i bez wykorzystania operacyjnych zasobów umysłu; pojawia się i przebiega poza świadomością podmiotu, który nie sprawdza jego przebiegu, bo nie zdaje sobie z niego sprawy

- kontrolowane przetwarzanie informacji – pierwotnie intencjonalne, dowolne, wysiłkowe, powolne i uświadamiane sobie przez podmiot

- ale wyniki badań: te procesy nie są rozłączne, leżą raczej na jednym wymiarze, na którym można ułożyć procesy umysłowe

- o przełączaniu procesów na bardziej automatyczne lub bardziej kontrolowane decyduje motywacja podmiotu do przetwarzania informacji i optymalność warunków, w jakich ono przebiega

- prymowanie (poprzedzanie) – 1. Aktywizacja jakiejś struktury wiedzy; 2. Wykonywanie przez badanych właściwego zadania

 

- spostrzeganie świata społecznego

              - selektywność – Simons, Chabris...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin